weldion
Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Eller cykla med två, sova med noll?Du menar cykla med två hjul, sova på fyra?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller cykla med två, sova med noll?Du menar cykla med två hjul, sova på fyra?
Precis. Kan man man bara lösa det med att ta bort hjulen enkelt, så borde det vara stora vinster då det gäller hållfasthet/vikt.Eller cykla med två, sova med noll?
Jag fick lära mig konceptet stödbensöl för en tid sedan. Jag anar att kravet för det är stödben men går säkert hitta på en variant att få till ölen även utan stödben :DHar aldrig ägt en takbox, men inbillar mig att bottendelen gott och väl skulle klara av att placeras direkt på marken även då det regnar. Herregud, ett tält klarar ju det!
Men jag förstår ju att det skulle kännas mera som en riktig bilhusvagn om man kunde fälla ned stödben och lägga sig direkt i vagnen. Kul gimmick när man rullar in på en camping tex.
När vi för många år sedan cykelsemestrade i Danmark upptäckte vi snabbt att campingarna sålde lokala öl till bra pris, åtminstone verkade det så efter en dag på cykeln.Jag fick lära mig konceptet stödbensöl för en tid sedan. Jag anar att kravet för det är stödben men går säkert hitta på en variant att få till ölen även utan stödben :D
Kan även användas som likbil...
Kan även användas som likbil...
Fast grejen är den att jag tror att lastkärra + popuptält är både mera prisvärt, snabbare och rymligare.Eller färdigbyggd mkt kompakt
En "bra barnkärra" är dock rena skräpet... Jag har haft två Thule av "bästa" modellen, och de skulle inte gå att belasta med vikten av en vuxen. De som fanns förr och som hette Chariot var bättre lämpade, men de som går att köpa idag är svajiga..Hemma förkyld och lite uttråkad. Funderade på detta konceptet. Dragspelsmodellen. Finns liknande på nätet.
Svårighet med stt lösa golvets styvhet, men det skulle nog gå. Kanske kan utgå från en barnkärra av bättre kvalitet?
Visa bilaga 603541
Kan tänka mig det, tyvärr.En "bra barnkärra" är dock rena skräpet... Jag har haft två Thule av "bästa" modellen, och de skulle inte gå att belasta med vikten av en vuxen. De som fanns förr och som hette Chariot var bättre lämpade, men de som går att köpa idag är svajiga..
En "bra barnkärra" är dock rena skräpet... Jag har haft två Thule av "bästa" modellen, och de skulle inte gå att belasta med vikten av en vuxen. De som fanns förr och som hette Chariot var bättre lämpade, men de som går att köpa idag är svajiga..
Vad innehåller pavan?Hemma förkyld och lite uttråkad. Funderade på detta konceptet. Dragspelsmodellen. Finns liknande på nätet.
Svårighet med stt lösa golvets styvhet, men det skulle nog gå. Kanske kan utgå från en barnkärra av bättre kvalitet?
Visa bilaga 603541
StölVad innehåller pavan?
Jag hade en ide' om att man skulle kunna sänka på höjden istället, så att frontens area minskar.Hemma förkyld och lite uttråkad. Funderade på detta konceptet. Dragspelsmodellen. Finns liknande på nätet.
Visa bilaga 603541
Här fanns stegevarianten också @Hasse#7 .![]()
Bike Trailer Tent Camper in 2023 | Bicycle trailer, Bicycle camping, Bike camping
Jan 28, 2023 - Custom built bicycle trailers for groceries, camping, hunting, cross country and more. Human powered vehicles for cargo, recreation.www.pinterest.se
Jag tror den är en sådanHemma förkyld och lite uttråkad. Funderade på detta konceptet. Dragspelsmodellen. Finns liknande på nätet.
Visa bilaga 603541
Ett par gasdämpare av lagom styrka borde ju bli praktiskt och självöppnande!En annan fråga: om man ska hissa upp takboxens lock och låsa den i höjdled, kanske kan man köpa sådana armar någonstans eller ta från en annan uppfinning. Bör det vara något hydrauliskt tro? ?
Gissar att man behöver skapa åtminstone en mindre stödram för infästningen av gasdämpare, det är nog svårt att inte knäcka sönder kåpan annars.undrar hur vingligt det blir med öppet lock, kan det ev behövas stagas upp på något sätt?
Lustigt. Jag har faktiskt inte googlat ett skit på detta. Bara tänkt lite då och då och har det känts relevant har jag skrivit ned tanken.Här fanns stegevarianten också @Hasse#7 .
En annan fråga: om man ska hissa upp takboxens lock och låsa den i höjdled, kanske kan man köpa sådana armar någonstans eller ta från en annan uppfinning. Bör det vara något hydrauliskt tro? ?
Jag köpte billigt från en bilverkstad två gasdämoare för motorhuvar. Funkade perfekt till luckan i barnens trädkoja. De är rätt bra tryck i dem så är nog bra att sprida kraften där de sitter i takboxen.Ett par gasdämpare av lagom styrka borde ju bli praktiskt och självöppnande!
undrar hur vingligt det blir med öppet lock, kan det ev behövas stagas upp på något sätt?
Absolut. Lyfter locket upp canvasen också så skulle jag gissa på att vinden kommer skapa en del krafter i sidled på gasarmarna..Ett par gasdämpare av lagom styrka borde ju bli praktiskt och självöppnande!
undrar hur vingligt det blir med öppet lock, kan det ev behövas stagas upp på något sätt?
Tältbågar är svåra att överträffa när det gäller styrka och vikt.Absolut. Lyfter locket upp canvasen också så skulle jag gissa på att vinden kommer skapa en del krafter i sidled på gasarmarna..
Men man skulle kunna fästa två aluminium stag i varandra med en rörlig led. Dessa kan sedan låsas i uppfälld ställning genom att man kör in en spärrpinne genom borrade hål.
Visa bilaga 603592
Jo, men dom bygger på spänningen som uppstår när dom böjs. Det är svårt att utnyttja det för raka former, som i takbox varianten.Tältbågar är svåra att överträffa när det gäller styrka och vikt.
eller en hylsa som faller ner över skarvenAbsolut. Lyfter locket upp canvasen också så skulle jag gissa på att vinden kommer skapa en del krafter i sidled på gasarmarna..
Men man skulle kunna fästa två aluminium stag i varandra med en rörlig led. Dessa kan sedan låsas i uppfälld ställning genom att man kör in en spärrpinne genom borrade hål.
Visa bilaga 603592
Med den korta längd du behöver för att hålla en takbox uppe klarar du dig med en bågdel. De är raka och starka en och en.Jo, men dom bygger på spänningen som uppstår när dom böjs. Det är svårt att utnyttja det för raka former, som i takbox varianten.
Ännu bättre!eller en hylsa som faller ner över skarven
Eller som ett camping bord. Det sitter väl en krok i en ena delen och en pinne i andra?Ännu bättre!
Bra input, tack.Takbox, gärna av äldre snitt som är stabilare (dvs tyngre), gasdämpare, tältduk, låsanordning för att hålla luckan i öppet läge, förstärkning av gasdämparnas infästning, förstärkning av underredet. Tolkar det som att lättviktstankarna är skrotade..??
Man ska nog också betänka att infästningen av duk i den övre delen är ganska enkel (eftersom det funkar att göra den på insidan). Infästningen i den nedre är mycket svårare, eftersom vatten kommer rinna på duken och måste släppas av på UTSIDAN av bottendelen alternativt så måste infästningen vara absolut tät så inte vatten kan komma in även om duken fäster på insidan. Svårlöst.
När det gäller stödben och annat vill jag tipsa om att det alltid är mycket enklare att få en trebent sak att stå still utan att vippa än en fyrbent. Fyra punkter i marken behöver vara perfekt avvägda för att inte ge en konstruktion som står och vippar. En trebening vippar aldrig, men blir såklart mindre stabil om den är för smal. Kanske inte den största utmaningen i detta projektet, men ändock något att ha i åtanke.
Alla som sovit i tält vet att kondens är ett ganska stort problem. Även välventilerade tält blir våta på ytterduken. Alla konstruktioner som hittills tagits upp, vad jag vet, är enkelväggiga. Det innebär att all kondens som uppkommer kommer manifestera sig på insidan av konstruktionen. Jag tror att en helt tät botten är gynnsamt, men mycket av fukten kommer från den som sover i tältet. Viktigt att ha i åtanke oavsett hur konstruktionen tillslut byggs.
Alltså, jag gillar kreativiteten tråden verkar locka fram, men bland all brainstorming efterfrågar jag fortfarande rimligheten i detta projekt.
Det finns en tråd där en kille bygger en heldämpad kolfibercykel. I början är alla skeptiska och ifrågasätter hela projektet, men efter ett tag lyckas TS bygga en hel, fungerande cykel. Hoppas jag är en av de där skeptikerna som får skämmas när det lyckliga slutet rullas upp!?
Vadårå, humlor kan ju inte heller flyga!...?bland all brainstorming efterfrågar jag fortfarande rimligheten i detta projekt.
Du skall väl ha med packning också. Den lägger till vikt. Barlast som går att slänga i närmaste dike går också kompensera blåsiga dagar med.Bra input, tack.
Vill fortfarande hålla nere vikten, men funderar också på om en för lätt vagn kan bli för vindkänslig.. Får börja experimentera lite och se vad som känns rätt.
Antingen köper jag ett tält i storlek större och försöker klippa och limma, eller så försöker jag hitta en leverentör som jag kan köpa av, förhoppningsvis med dragkedja och allt.
www.extremtextil.de
Bör inte duken rymmas även om man limmar den utanpå nere, om man limmar den upptill ovanför fasningen på boxen som går omlott sas?Tältduken fästes på insidan både upp och nere.
Jag gillade takboxlösningen i början också, men ju mer jag funderar på den desto sämre känns den.Spånar högt:
Tältduken fästes på insidan både upp och nere. Avrinnginsproblemet löses genom att duken limmas fast i golvet på boxen, ca 0,5 cm från väggen, där det bildas en kanal med flera dräneringshål så att vattnet kan rinna av. De flesta takboxar verkar ändå ha ganska ojämnt golv, vilket innebär att det troligen får byggas upp med ett tung lager cellplast eller liknande.
Stabiliteten i sidled löses genom gasfjädrar och rep. Gasfjädrarna är längre än boxens utfällda höjd, som begränsas med hjälp av snören. På så sätt kommer gasfjädrarna aldrig att vara lodräta utan diagonala med en kraftkomposant i sidled också. Fyra stycken välplacerade armar kommer att kancellera varandras sidokomposant men också erbjuda stabilitet.
Antingen köper jag ett tält i storlek större och försöker klippa och limma, eller så försöker jag hitta en leverentör som jag kan köpa av, förhoppningsvis med dragkedja och allt.