GoranS
Aktiv medlem
Contador positiv ? :-(
wuchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan hålla med om att det var klantigt att inte
> hålla koll på såna regler.
> Det jag dock inte berättade om i inlägget (mest
> för att se vilka reaktioner jag fick) var att
> genom att fälla oss för doping så lyckades
> hemmaklubbens toppbesättning klara kvalgränsen.
> Vi hamnade nedanför men hade å andra sidan redan
> kvalat oss vidare i Sverige.
>
> Poängen med det hela var väl egentligen, frågan
> är hur många som vet om att de är dopade?
> Och vilka har att vinna på att fälla en
> medtävlande för "doping"?
>
> Det skulle vara intressant att dopingtesta 1000st
> helt vanliga svensons utan ambition att prestera i
> någon sport och se vad de har i sig.
> Förmodligen långt över gränsvärdena på
> många preparat
Vilka substanser tror du att vanliga människor är långt över gränsvärdena på?
Vad gäller "... vilka har att vinna på att fälla en medtävlande för "doping"?" så tycker jag man kan svara alla. Bryter man mot dopningsreglerna har man dopat sig och ska straffas därefter. Om man börjar tumma på reglerna blir det bara en massa diskussioner vilket bäddar för ett extremt godtycke och olikabehandling - vissa länder kommer att vara mer slapphänta och andra hårdare och det blir en massa överklaganden hit och dit. Om det sedan är så att preparatet ifråga inte har någon prestationshöjande effekt eller om det bedöms som att substansen ändå är OK (av en eller annan anledning) bör man verkar för att det tas bort från listan istället. Att koffein tagits bort är väl ett exempel kring detta där man bedömt att det inte är så allvarligt.
Sen finns naturligtvis alltid gråzoner. Jag vet inte hur regelverket är idag, men t.ex. bör väl inte en idrottsman som är med i en trafikolycka och får morfin mot extrema smärtor riskera att kontrollanter dyker upp och testar och fäller i det skedet.
-------------------------------------------------------
> Kan hålla med om att det var klantigt att inte
> hålla koll på såna regler.
> Det jag dock inte berättade om i inlägget (mest
> för att se vilka reaktioner jag fick) var att
> genom att fälla oss för doping så lyckades
> hemmaklubbens toppbesättning klara kvalgränsen.
> Vi hamnade nedanför men hade å andra sidan redan
> kvalat oss vidare i Sverige.
>
> Poängen med det hela var väl egentligen, frågan
> är hur många som vet om att de är dopade?
> Och vilka har att vinna på att fälla en
> medtävlande för "doping"?
>
> Det skulle vara intressant att dopingtesta 1000st
> helt vanliga svensons utan ambition att prestera i
> någon sport och se vad de har i sig.
> Förmodligen långt över gränsvärdena på
> många preparat
Vilka substanser tror du att vanliga människor är långt över gränsvärdena på?
Vad gäller "... vilka har att vinna på att fälla en medtävlande för "doping"?" så tycker jag man kan svara alla. Bryter man mot dopningsreglerna har man dopat sig och ska straffas därefter. Om man börjar tumma på reglerna blir det bara en massa diskussioner vilket bäddar för ett extremt godtycke och olikabehandling - vissa länder kommer att vara mer slapphänta och andra hårdare och det blir en massa överklaganden hit och dit. Om det sedan är så att preparatet ifråga inte har någon prestationshöjande effekt eller om det bedöms som att substansen ändå är OK (av en eller annan anledning) bör man verkar för att det tas bort från listan istället. Att koffein tagits bort är väl ett exempel kring detta där man bedömt att det inte är så allvarligt.
Sen finns naturligtvis alltid gråzoner. Jag vet inte hur regelverket är idag, men t.ex. bör väl inte en idrottsman som är med i en trafikolycka och får morfin mot extrema smärtor riskera att kontrollanter dyker upp och testar och fäller i det skedet.