Contador positiv ? :-(

wuchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan hålla med om att det var klantigt att inte
> hålla koll på såna regler.
> Det jag dock inte berättade om i inlägget (mest
> för att se vilka reaktioner jag fick) var att
> genom att fälla oss för doping så lyckades
> hemmaklubbens toppbesättning klara kvalgränsen.
> Vi hamnade nedanför men hade å andra sidan redan
> kvalat oss vidare i Sverige.
>
> Poängen med det hela var väl egentligen, frågan
> är hur många som vet om att de är dopade?
> Och vilka har att vinna på att fälla en
> medtävlande för "doping"?
>
> Det skulle vara intressant att dopingtesta 1000st
> helt vanliga svensons utan ambition att prestera i
> någon sport och se vad de har i sig.
> Förmodligen långt över gränsvärdena på
> många preparat

Vilka substanser tror du att vanliga människor är långt över gränsvärdena på?

Vad gäller "... vilka har att vinna på att fälla en medtävlande för "doping"?" så tycker jag man kan svara alla. Bryter man mot dopningsreglerna har man dopat sig och ska straffas därefter. Om man börjar tumma på reglerna blir det bara en massa diskussioner vilket bäddar för ett extremt godtycke och olikabehandling - vissa länder kommer att vara mer slapphänta och andra hårdare och det blir en massa överklaganden hit och dit. Om det sedan är så att preparatet ifråga inte har någon prestationshöjande effekt eller om det bedöms som att substansen ändå är OK (av en eller annan anledning) bör man verkar för att det tas bort från listan istället. Att koffein tagits bort är väl ett exempel kring detta där man bedömt att det inte är så allvarligt.

Sen finns naturligtvis alltid gråzoner. Jag vet inte hur regelverket är idag, men t.ex. bör väl inte en idrottsman som är med i en trafikolycka och får morfin mot extrema smärtor riskera att kontrollanter dyker upp och testar och fäller i det skedet.

Känns som att supertramp har rätt. Får hoppas att bigmollo får rätt och att contador hängs ut och grillas duktigt i pressen.

Det var ju dock otroligt väntat.

Om det stämmer som den där franska tidningen skrev att det fanns spår av plast i blodet + att det plötsligt dök upp små spår av ett förbjudet änmne i blodprovet från vilodagen så känns det mer troligt tycker jag att Contador gjort en blodtransfussion än att han skulle ätit en spansk köttbit och fått i sig plasten genom att dricka ur vattenflaskor. Men enligt vad jag förståd från babelfish-översätningen så är testningen av plast-molekyler för att upptäcka blodtransfussioneren ännu icke godkänd testmetod. Men den kan kanske bli godkänd i efterhand så att han fälls ändå?

Väldigt trist om det visar sig att han verkligen dopat sig, men bra att han åker fast i så fall.

Senast redigerad av en moderator:
"En filé för cykelhistorien".

Alberto berättade att det var kalvfilé det handlade om. Var den var inköpt ville han inte avslöja för den ädle Alberto ville ju inte ge hela köttindustrin i Spanien dåligt rykte. José Luis López Cerrón avslöjade dock att kalvfilén var inköpt av honom och vakumpackad hos en slaktare i baskiska Irún. Det hela är kanske en baskisk komplott mot Alberto?

Varför åt Alberto kött den här vilodagen då man normalt aldrig äter kött pga viktökning? Jo det var några olyckliga omständigheter som ledde till detta. Först gick ett gäng Kazacker med Vinerkorven och satte sig i hotellrestaurangen för att njuta av lite fransk filé. Den hade dock varit så seg att hela gänget var förvridna i ansiktet, vilket fick Alberto att ta beslutet att plocka fram köttet som López Cerrón tagit med.

Teamkocken fick laga till köttet i teambussen för kocken på hotellet vägrade att tillåta andra använda sig av hans kök. "Och ärligt, köttet var för bra för att kastas", sa Alberto. "Sedan valdes bara två Astana-åkare ut för kontroll, det var Vinerkorven och jag". Vilket i sammanhanget passar väldigt bra, det finns nämligen ingen åkare att jämnföra med då Alberto och Vinerkorven ätit olika kött.

Jag tycker det är hemskt att Alberto är så otursförföljd. Först råkar han vara på fel ställe vid fel tidpunkt och dras in i Operation Puerto och nu det här. José Luis López Cerrón ville ju bara vara snäll när han svängde förbi slaktaren i Irún.

Men vi kan alla vara lugna för den spanska Sportministern, Jaime Lissavetzky, har bara gott att säga om Alberto och; -"Han har givit mig sitt hedersord"

Det fick mig genast att pusta ut ;-)

Mathias skrev:
> Ingen chans att Contador fått dropp för att han
> varit uttorkad? Det är ju inte ovanligt att få
> dropp i TdF efter en bergsetapp har jag
> förstått. Jag bara ponerar. Amma not a Dr.

Som flera redan nämnt så är transfusion förjuden inom tävlingscykling sen två år, allt som behöver fyllas på måste ske oralt. :-) T

Rock skrev:
> Jag vet ju inte vad spanjakerna peter i sina
> kossor men det lilla jag har hunnit läsa om
> fallet så tror jag att Contador blir friad av CAS
> såsmårningom då nivåerna är såpass låga och
> då samma test utfödes den 19 och 20juli och var
> då negativa.
>
> Enligt WADA är fallet enkelt, innehåller A och
> B-prov en förbjuden substans som överskrider
> högasta tillåtna nivå, i de fall en sådan
> nivå finns på det aktuella preparatet, är
> idrottsmannen skyldig.
>
>
> Dock har inte WADA sista ordet, först skall an
> bli fälld av det spanska cykelförbunder och den
> spanska olympiskakommitén. Sedan skall UCI säga
> sitt om de inte är nöjda med utfallet. Sedan är
> det cyklisten, WADAS eller UCIs sak att ta fallet
> vidare till CAS(Idrottens skiljedomstol). Efter
> det går det att driva fallet vidare i
> civilrättegång men det tror jag inte någon har
> lyckats med.

Om man får en påfyllning dopingkontaminerat blod i armen den 21:a är det rätt stor risk att man blir positivt testad iaf, oavsett om man är ren den 19-20:e... :-/ T

Stora skillnaden mot Landis tycker jag i alla fall att här finns det faktiskt tveksamheter runt hur han fått i sig preparatet. Sen återstår att bevisa vilket som är sanningen.

Landis påstod att han återhämtade sig med Whisky och bira och vann etappen dagen efter. Lite mer otroligt IMHO.

svt text, s306

Expert: "Contador var dopad"

Sveriges främste dopningsexpert sågar
Alberto Contadors påstående att han
fått i sig dopningsmedlet clenbuterol
efter att ha ätit kött.

-Man måste äta enorma mängder kött
för att få utslag i ett test. Jag har
även konsulterat andra experter och
ingen av dem tror det är rimligt,
säger Mats Garle, vid dopningslabbet
på Huddinge sjukhus, till SVT Sport.

Trefaldige Tour de France-segraren
Contador testades positivt under
årets Tour. -Clenbuterol används i
små mängder. Finns ämnet i urinen ska
man anses vara dopad, säger Garle.

Supertramp skrev:
> Om man vill spekulera lite så skulle en teroi
> kunna vara att Contador bytte blod på vilodagen,
> och att det nya blodet var sparat från i vintras
> eller nåt. Verkar ju som att blodbytena sker
> främst under vilodagarna. Precis som att det
> spekuleras om att när Landis testade possitivt
> för testosteron så var det pga av ett blodbyte
> där blodet kom fån en tid då han missbrukade
> steroider.
>
> "Clenbuterol has been used by meat producers as a
> non-steroidal means of increasing muscle-to-fat
> ratios, although the method is banned in most
> countries"
>
> Låter ju som något som kunde vara bra att dopa
> sig med under en uppbyggnadsperiod.

+1

På grund av alla turer kring Operation Puerto så har jag tappat förtroendet för AC, dock skall dopningmisstankarna utredas ordentligt innan dom fastslås.
Att ha Brunell som fd. stall chef gör ACs förklaring inte mer trovärdig. Personligen tror inte Brunell(läs Amstrong) jobbar/jobbade medvetet med dopning, däremot att tänja gränserna…

Lyckades trycka upp en hel mun full med vatten i näsan när jag läste:

mks skrev:
> Det är såhär det går om man smakar på
> Vienerkorven

Tack :-)

The Butcher from Irún (A fillet for cycling history) Coming to a Theater Near You!

Starring:
Alberto Contador
Alexander Vinokourov
José Luis López Cerrón

Directed by:
Yvon Sanquer

Fan villken otur han har! Nu har fått i sig plastrester oxå som vanligtvis finns i blodet vid blodbyte. Det kan han säkert förklara med att köttbiten var stenhårt vakuum förpackad :)

Supertramp skrev:
> Men enligt vad jag
> förståd från babelfish-översätningen så är
> testningen av plast-molekyler för att upptäcka
> blodtransfussioneren ännu icke godkänd
> testmetod.

Stämmer: metoden är inte validerad ännu.

Intressant om den plast som används i blodpåsarna: http://en.wikipedia.org/wiki/Bis(2-ethylhexyl)_phthalate
Se avsnitt om "Smaller penis size". Juan Pelota kanske läser och garvar åt Alberto just nu :)

fantastiskt att det finns så många som verkligen verkar tro att han inte har dopat sig. Minns bara bergsetapperna när han slogs mot Rasmussen, det var ju helt sjukt och hur det gick för Rasmussen vet vi ju, inte för att han erkände eller påkoms med doping men bara att han aldrig var där han sa att han skulle vara räckte för att Rabo skulle kicka ut honom från Touren. Dessutom har han ju i rätt vida kretsar varit kallad för Cerador rätt länge, att detta kom som en överraskning för vissa är ju helt befängt. Fattar ni inte hur sjukt mycket doping det är i den yttersta eliten.

Om man vill helt tappa tron på landsvägscykling på högsta nivå kan man läsa Bad Blood, Tour de Farce, From Lance to Landis, eller nåt annat kul av David Walsh, Paul Kimmage mfl, mm. har man inte fått upp ögonen för vad som försigår på touren efter det så kan man ju fortsätta läsa Lance egna böcker och bli en riktig fanboy.
Lite på samma topic så... kul att Kessi fått kontrakt med Astana, de verkar ju ha en rätt liberal hållning till doping kanske med lite stöd från dr ferrari eller dr. fuentes kan han bli en riktig världsstjärna.... men den liberala synen kanske är väck när de flesta gammeldoparna ur laget ink. Bruynel är väck.

Ja ja, kan inte låta bli att vara lite skadeglad åt att contador åkte dit hur talangfull han än må vara. klantigt dessutom om han gått i dopingskola med armstrong i astana, dessutom så komiskt med dessa patetiska undanflykter "jag åt en spansk biff". ja det kanske var skäggbiff.

Verkar lite märkligt med clenbuterol dock som inte verkar vara så potent, men vad vet jag, med lite microdosering kanske det funkar bra eller är det beslöjning av de verkligt potenta preparaten?

superbrat skrev:
> glömde säga att det kan finnas spår av lite
> ironi i mitt tidigare inlägg och man kan ana en
> viss bitterhet... ;-)

Jag mätte ironihalten till 0,000 000 004. Alltså 400 gånger mindre än man tidigare har kunnat mäta här på Happy.

Cujo skrev:
> Jag tror det var ironi i köttet jag åt till
> lunch.

Det måste man kunna mäta i järnvärdet.

Trampedalen skrev:
> Cujo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror det var ironi i köttet jag åt till
> > lunch.
>
> Det måste man kunna mäta i järnvärdet.

Jag får lämna ett uranprov.

Den går hjälpligt att sjunga. Melodi: We don't need no Education.

(sprocket and chain sounds in background)

(beat)

José Luis López Cerrón
Was a certain man who would do anything he could to be good

At a boring hotel restaurant in France we did exposing every weakness of the French meat (laughter)

On the way to Tour de France José Luis buys some Spanish meat at a butchers' in Irún.

(beat)

We don’t need no test for hormones
We don’t need no blood control
No dark sarcasm in the me-edia
WADA leave us pros alone
(yells) Hey, WADA! Leave us pros alone!

All in all, it was just a
Nother piece of meat from Irún

(astana team)
We don’t need no test for hormones
We don’t need no blood control
No dark sarcasm in the me-edia
WADA leave us pros alone
(yells) Hey, WADA! Leave us pros alone!

(beat)

How could u find any doping as I only ate some spanish meat
I have given my word of honor to the Spanish minister of sport

(podium girls screaming)
(sounds of broken carbon)

bigmollo skrev:
>
> Jag mätte ironihalten till 0,000 000 004. Alltså
> 400 gånger mindre än man tidigare har kunnat
> mäta här på Happy.

Ha ha ha!
Du är bra rolig du :-)

schture skrev:
> Den går hjälpligt att sjunga. Melodi: We don't
> need no Education.
> .....

Sen när låten tonar ut så säger dom väl något i stil med:

If you don't eat your meat, you can't have any pudding!
How can you have any pudding if you don't eat your meat?"

EDIT:
eller det kanske var det som du översatte med
"How could u find any doping as I only ate some spanish meat
I have given my word to the Spanish minister of sport"?

Jepp ;-)

Det går att klämma in word of honor.

Supertramp skrev:
> EDIT:
> eller det kanske var det som du översatte med
> "How could u find any doping as I only ate some
> spanish meat
> I have given my word to the Spanish minister of
> sport"?

bigmollo skrev:
> superbrat skrev:
> -----
> > glömde säga att det kan finnas spår av lite
> > ironi i mitt tidigare inlägg och man kan ana
> en
> > viss bitterhet... ;-)
>
>
> Jag mätte ironihalten till 0,000 000 004. Alltså
> 400 gånger mindre än man tidigare har kunnat
> mäta här på Happy.

Halleluja för nya och bättre mätmetoder. :)

Little Stereo skrev:
> Mathias skrev:
> -----
> > Ingen chans att Contador fått dropp för att
> han
> > varit uttorkad? Det är ju inte ovanligt att
> få
> > dropp i TdF efter en bergsetapp har jag
> > förstått. Jag bara ponerar. Amma not a Dr.
>
>
> Som flera redan nämnt så är transfusion
> förjuden inom tävlingscykling sen två år, allt
> som behöver fyllas på måste ske oralt. :-) T

Men det verkar korkat. Efter en IM för många år sedan svimmade jag pga vätskebrist. Jag fick dropp är det nu förbjudet? Kanske under ett etapplopp?

/P

BigPhil skrev:
> Men det verkar korkat. Efter en IM för många år
> sedan svimmade jag pga vätskebrist. Jag fick
> dropp är det nu förbjudet? Kanske under ett
> etapplopp?

Om du var med i ett etapp-ironman-lopp (som ju faktiskt finns för de riktiga dårarna) så kanske nån kunde haft synpunkter men inte fan skulle man förvägra någon dropp (eller diska vederbörande) efter ett (1) lopp. Det svenska triathlonreglementet nämner i alla fall varken "dropp" eller "intravenöst".

Hade det varit i cykel, med UCI-reglerna, tja, då hade du ju inte fått fortsätta nästa dag.

Men vad händer egentligen om man efter ett endagslopp med UCI-regler får dropp pga uttorkning eller liknande? Blir man diskad då?

elmaco skrev:
> Och nu detta:
> http://www.lequipe.fr/Cyclisme/breves2010/20101001
> _143832_des-medicaments-chez-ricco.html
>
> Alltså, polisen upptäckte ett femtiotal
> oidentifierade piller.

På hedersord, jag lovar och svär det är C-vitaminer, ginseng och echinachea... yeah right, Ricco vilken dopa oops förlåt sopa menar jag.

>
> Det ryktas även att man i samband med razzian
> även beslagtog ett antal frysta köttbitar och
> kroppsdelar...

återigen kommer den spanska skäggbiffen att spöka.

Det kan vara på sin plats att i detta sammanhang påpeka att sättet man fått i sig ett preparat inte spelar någon roll enligt WADAs regler. Jämför med trafiken: 'Oj, hade jag 2 promille? Jag har ju inte druckit nåt!' - "Har du inte? Då kan du köra vidare." Det är naturligtvis förbjudet att köra full även om man endast ätit t. ex. en stek som ju normalt inte innehåller alkohol och därigenom blivit berusad mot sin vilja.

Hur man fått i sig ett preparat spelar alltså ingen roll - det är den enskildes skyldighet att se till preparaten inte hamnar i kroppen. CAS tar dessutom inte upp fall där försvaret bygger på att idrottsmannen inte vet hur ett preparat kommit in i kroppen eller endast oavsiktligt fått i sig ett preparat. Contador har vetat i flera veckor att han testats positivt. Det vi ser nu är propaganda för att påverka eventuella människor som kan vara bra att ha på sin sida de närmaste månaderna eller åtminstone inte emot sig.

Det kan vara på sin plats att fundera på vilka ekomomiska incitament som kan finns - i potten finns under alla omständigheter hela prissumman från TdF - en ansenlig summa vill jag minnas.

Avslutningsvis bör man betänka att detta huvudsakligen inte handlar om brott mot lagar i egentlig mening, utan brott mot regler i en förening som varje människa frivilligt kan avstå från att vara medlem i. Bevisbördan ser alltså lite annorlunda ut jämfört med en rättegång där ju skuld måste bevisas bortom rimligt tvivel (eller liknande formuleringar). Eftersom WADAs regler inte är något som tvingats på medborgarna av staten går det fint att straffa någon även om det finns rimliga tvivel kring vederbörandes skuld.

Problemet är ju bara om analysmetoderna blir så känsliga att de ger positivt utslag på saker man inte kan värja sig emot med mindre än att man odlar all sin egen mat och dricker regnvatten...

geologen: Jag tror att poängen kanske är att just sådana analysmetoder INTE är något problem. Det är ju ingen mänsklig rättighet att vinna TdF, utan snarare ett privilegium få förunnat. Om man i slutänden måste ha en egen biodynamisk täppa förutom träningen så må det väl vara hänt - det går ju trots allt att avstå om känner att det är jobbigt.

Man kanske också skall påminna om att ett stort problem med dopning inom professionell idrott är bedrägerikomponenten. Den som fuskar gör det ju detta för att komma högre upp i resultatlistan. Om dopningen sedan fungerar som tänkt kommer ju någon annan att komma längre ner i samma lista. Denne någon kommer då att få mindre inkomst än han annars skulle fått om alla höll sig till reglerna. Alltså i egentlig mening inte helt olika en stöld och sådana brukar ju inte alltid vara så populära.

Dessutom är det ju inte så ovanligt att brottslingar döms trots sitt nekande - en egenskap de delar med cyklister....

geologen skrev:
> Problemet är ju bara om analysmetoderna blir så
> känsliga att de ger positivt utslag på saker man
> inte kan värja sig emot med mindre än att man
> odlar all sin egen mat och dricker regnvatten...

Regnvatten direkt från molnen annars kan plasten i flaskan ge utslag.

isullevartme skrev:
> geologen: Jag tror att poängen kanske är att
> just sådana analysmetoder INTE är något
> problem. Det är ju ingen mänsklig rättighet att
> vinna TdF, utan snarare ett privilegium få
> förunnat. Om man i slutänden måste ha en egen
> biodynamisk täppa förutom träningen så må det
> väl vara hänt - det går ju trots allt att
> avstå om känner att det är jobbigt.

Jag håller inte med.

Låt säga att en viss analysmetod kunde spåra så små mängder av kokain som en normal person kan riskera att få i sig genom att använda en toalett där nån dragit en lina precis innan. Vi bortser från hur sannolikt det är just i det här exemplet, för jag har ingen aning om hur kokain uppför sig, men vi låtsas att det är så som jag beskriver. Just dagen efter toalettbesöket med kokainet blir personen drogtestad på jobbet, med den nya analysmetoden. Den visar positivt för kokain, och personen blir av med jobbet. Rättvist?

Man måste kunna leva någorlunda normalt, inom rimliga gränser. Självklart ska man inte komma undan genom att skylla på maten till höger och vänster, men det måste finnas proportion och reson.

geologen skrev:
> isullevartme skrev:
> -----
> > geologen: Jag tror att poängen kanske är att
> > just sådana analysmetoder INTE är något
> > problem. Det är ju ingen mänsklig rättighet
> att
> > vinna TdF, utan snarare ett privilegium få
> > förunnat. Om man i slutänden måste ha en
> egen
> > biodynamisk täppa förutom träningen så må
> det
> > väl vara hänt - det går ju trots allt att
> > avstå om känner att det är jobbigt.
>
> Jag håller inte med.
>
> Låt säga att en viss analysmetod kunde spåra
> så små mängder av kokain som en normal person
> kan riskera att få i sig genom att använda en
> toalett där nån dragit en lina precis innan. Vi
> bortser från hur sannolikt det är just i det
> här exemplet, för jag har ingen aning om hur
> kokain uppför sig, men vi låtsas att det är så
> som jag beskriver. Just dagen efter
> toalettbesöket med kokainet blir personen
> drogtestad på jobbet, med den nya analysmetoden.
> Den visar positivt för kokain, och personen blir
> av med jobbet. Rättvist?
>
> Man måste kunna leva någorlunda normalt, inom
> rimliga gränser. Självklart ska man inte komma
> undan genom att skylla på maten till höger och
> vänster, men det måste finnas proportion och
> reson.

Man ska inte äta dollars utan köpa roliga saker för dem. Så slipper du få i dig koks;) Tråkigt för Alberto att analys metoderna blir bättre. Det tyckte nog Ricco med när de lyckades med cera. Men vi få se vad utredning ger.

Två saker jag funderat på ang doping i off-season och blodbyte. Testas inte de flesta i toppen rätt regelbundet året runt? Lance twittrar ju varje vecka om nya kontroller. Går det utan vidare då att trycka i sig clenbuterol i effektiva mängder och inte åka fast?
Den andra grejen: när jag fått ge blod så har man ett fullt synligt sticksår i armen ngn dag. Är inte detta ngt de kan kolla efter när de testar under lopp?

+1. Har också funderat på detta. Ständiga blodprov i armen/armarna hade jag som tänkbar "kandidat".

earnstrom skrev:
> Den andra grejen: när jag fått ge blod så har
> man ett fullt synligt sticksår i armen ngn dag.
> Är inte detta ngt de kan kolla efter när de
> testar under lopp?

dessutom så
> komiskt med dessa patetiska undanflykter "jag åt
> en spansk biff". ja det kanske var skäggbiff.

det skulle ju förklara plast/gummiresterna i blodet
men bieffekten smaller penis size borde kankse vara larger

Det finns många fina ursäkter genom tiderna.

En av de absolut bästa enligt Bild i Tyskland är mtb-åkerskan Ivonne Kraft. När hon åkte dit för Fenoterol förklarade hon att inhalatorn tillhörde hennes mamma och att den hade exploderat i hennes närhet, -"Av skräck ropade jag <Oohh> och inhalerade då ofrivilligt".

När man hittade astmamedicinen Clenbuterol i Frank Vandenbroucke hus skyllde han på huden: -"Han är astmatiker", förklarade Vandenbroucke.

Tillbaka
Topp