Den officiella Canyon-tråden

Byt ram! :) Men du köpte den väl med Red ifrån Canyon eller? Reklamera skräpet isåfall, för det fungerar ju inte. Svårare borde det inte vara tycker jag om Canyon nu bryr sig om rykte och sådant.

Jag ska fila bort klacken, det kommer fungera hyfsat ändå. Men jag är mer sur på den ogenomtänkta designen och frånvaron av information om problemet.

Jo jag har kört flera Ultimate CF-ramar innan, men då med Campa record. Köpte nu lös ram och grupp, och är tydligen den enda i Sverige med kombinationen Red och SLX.

Senast redigerad av en moderator:
Sam skrev:
-------------------------------------------------------
> Men GöranH, har du inte ägt ett antal Canyon
> Ultimate-ramar med Sram som växelgrupp?
>
> Visst är det beiget att Canyon inte informerar om
> detta, men för var dag som går så tycker jag
> mindre och mindre om Sram. Håller med Jomper
> här.
>
> Funkar Campa Record-framväxel med Sram-reglage?
> Kör på det vetja.

fan sam, har du blivit en riktig canyon älskare, som försvarar märket oavsett fel :D
o sen, vadå ogillar sram, du har ju aldrig prövat? o visst kan man skylla på sram, men det ä ju märkligt att man sällan läser om samma problem me sram grejer på andra ramar. eller äre som så, att funkar det inte på canyon, men på alla andra, ramar, så äre srams fel ? :D

du kan väll ändå inte tycka att det ä okay att man inte säger nått om att det inte funkar, fast man ä mycket väl medveten om det? ja menar, sram är ju varken nykomling på racer marknaden eller särskilt små längre.

tror för övrigt det ska funka me annan framväxel me RED reglagen. tror de kör me samma vajer ratio där som både campa o shimano.

Jensen skrev:
> fan sam, har du blivit en riktig canyon älskare,
> som försvarar märket oavsett fel :D

äsch, det är ju som du och cerro fast tvärtom =) ni är ju snabba som Tour-robotar när det kommer till Canyon-diskussioner =)

fredrikw skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fan sam, har du blivit en riktig canyon
> älskare,
> > som försvarar märket oavsett fel :D
>
> äsch, det är ju som du och cerro fast tvärtom
> =) ni är ju snabba som Tour-robotar när det
> kommer till Canyon-diskussioner =)

sluta vara barnslig. jag gillar canyon, speciellt deras lux o mtb ram (förutom att mtb ramen har e-type frameväxel då). även racer ramen ä fin, skulle den haft bb30 så hade det inte alls varit omöjligt att det blivit en sådan nu när ja byter ram.

men jag förstår itne varför en del här försvarar canyon när de uppenbarligen gjort nått som ä lite tokigt. o säga att det ä srams fel, näre funkar på de flesta andra ramar. det är ju märkligt att det funkar på dem, om det ä konstruktionsfel från srams sida så att säga.

har inget emot tour heller, egentligen. det ja inte gillar ä att det dras upp för jämnan o enligt en del ä rena bibeln. står det en sak i tour, då är det så, punkt. alla andra åsikter ä ointressanta. säger tour att sram ä skit, så äre skit, säger de att gul är rätta färgen, då äre gul man ska ha (ja, ironi o överdrift, men du förstår kanske vad jag menar)

Rudan skrev:
> Fila av klacken.

+1

Visst är det illa och förhoppningsvis fixar Canyon saken på senare generationer. Men jag skulle inte ta det alltför hårt om det är så enkelt fixat.

Cervelo hade ju också stora problem med S3:an + Super Record. Skillnaden här är väl att de (efter påtryckning ska tilläggas) var ganska öppna med problemet. Om jag kommer ihåg rätt.

Ähh min Ridely passade inte till shimanos framväxel utan konverter. Sånt som händer. Allt kan inte passa allt. Jag ser inte det som det är fel på någon av prylarna. Dock prylar i en mycket lägre prisklass .

Graj skrev:
> Ähh min Ridely passade inte till shimanos
> framväxel utan konverter. Sånt som händer.
> Allt kan inte passa allt. Jag ser inte det som det
> är fel på någon av prylarna. Dock prylar i en
> mycket lägre prisklass .

Vadå för konverter?

De hade satt flaskstället så långt ner att det inte fick plats någon framväxel. Lösningen var en extra lång hållare för växeln som satt på ovansidan av nedersta flaskhållarskruven. Alltså liknande en vanlig konverter för lödda växlar som hade förlängts några cm så infästningen hamnade på ovansidan av flaskhållarskruven.
Kan tillägga att det var en cykel i liten storlek. (nu i efterhand hade jag nog gått upp en storlek, då hade jag antagligen dessutom sluppit problemet med den extralånga växelhållaren)
Egentligen tycker jag det hade varit bättre om hållaren hade varit konstruerad så att den hamnat under flaskhållarskruven (vilket borde vara fullt möjligt) men jag hittade inga sådana.
Dessutom har jag väll i ärlighetens namn inte testa varenda modell med klämfäste, kanske någon sådan skulle passa utan den fula långa konvertern. Jag hade en växel med klämfäste tillhands och en för lött fäste med shimanos standardkonverter, ingen av dem passade. Så det blev den med lött fäste och någon tredjepartskonverter. Kanske skulle det löna sig att försöka hitta någon bättre lösning...

Canyon_Sverige skrev:
> > 1290g för ren ram. Rätt svårt att neka till
> en
> > bild eller tror du den är fejkad?
>
> Nej, jag tror inte den är fejkad. Jag tror bara
> att han behöver en ny våg ;-) Happyredaktionen
> med AJ i spetsen har vägt denna ram i strl L och
> den vägde 1158 gram med teamlack. Jag har mycket
> svårt att tro att den vita lacken är så mycket
> tyngre men jag ska dubbelkolla med Tyskland på
> måndag, återkommer.

Fick du något svar från Tyskland angående detta?

jomper skrev:
> Man skulle kunna vända på resonemanget också
> iofs, varför göra en framväxel som inte passar
> på vanliga ramar?

Precis, vems är egentligen felet? Srams eller Canyons?

Oskar skrev: Precis, vems är egentligen felet? Srams eller Canyons?
-----------

Men när SRAM släppte sin RED-serie kunde de knappast klandras för hur Canyon några år senare väljer att utforma sin ram. Sedan är ju inte SRAM något udda småmärke utan man bör förvänta sig att en stor tillverkare som Canyon har viss kunskap om vad som kan förväntas användas på den ram de utformar. Här har Canyon helt enkelt missat/klantat sig i utformningen av ramen.

hade ett liknande problem med min ultimate cf, som jag satte nya force på; framväxeln slog i ramen när jag monterade den direkt i fästet. med en tjock 'bricka' (avlång rundad historia, kanske 5mm tjock), och den mjuka brickan som följer med ramen, mellan växeln och fästet funkar det dock prima. kan det va en lösning? låter iofs som ditt problem är lite annorlunda, men det skulle ju inte va omöjligt att det hjälper. tror den tjocka brickan/distansen följde med växeln.

Solskenscyklist skrev:
> Canyon_Sverige skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > 1290g för ren ram. Rätt svårt att neka
> till
> > en
> > > bild eller tror du den är fejkad?
> >
> > Nej, jag tror inte den är fejkad. Jag tror
> bara
> > att han behöver en ny våg ;-)
> Happyredaktionen
> > med AJ i spetsen har vägt denna ram i strl L
> och
> > den vägde 1158 gram med teamlack. Jag har
> mycket
> > svårt att tro att den vita lacken är så
> mycket
> > tyngre men jag ska dubbelkolla med Tyskland på
> > måndag, återkommer.
>
> Fick du något svar från Tyskland angående
> detta?

Ja, ursäkta att jag varit lite frånvarande i tråden. Och vit färg kan faktiskt väga upp till 150 gram mer. Det var, får jag väl erkänna, lite mer än vad jag trodde.

Vi sänkte priserna den 15 februari. Sedan dess har Euron inte fallit så mycket. Men vi har naturligtvis koll på kurserna och kommer att sänka priserna om Euron faller ytterligare.

Canyon bestämmer förståss själva hur och när de sänker sina priser.

Men intresseklubben kan anteckna att priset på €1 har gått ner från ungefär 10,10kr (15:e februari) från till ungefär 9,70kr (9:e mars).

Förändringen motsvarar 40öre eller drygt 4%.

4% på en hoj som kostar 30000kr är 1200kr. Det är rätt mycket pengar, enligt mig.

Fast jämför man euro-pris och sek, och drar bort momsen korrekt, ser man att tex Speedmax AL 8 är 200kr dyrare i sek än i euro (på 12500kr ca). Det är mindre pengar.

Menar bara så att man jämför rätt priser, och i detta fallet då utan moms på båda sidorna. Och då ser man att priserna ligger rätt nära varandra just nu.

GöranH skrev:

> Efter att ha försökt justera växlarna på min
> Ultimate CF SLX och inte lyckats, kom jag fram
> till att det berodde på ett konstruktionsfel i
> ramen.

Byt till en Dura Ace 7800 framväxel. Några grams viktökning, men en styvare växel som ger bättre växling. Många SRAMsponsrade landsvägs- och cyclocrossproffs väljer bort Reds kedjeförare i titan pga. växlingen.

Sam skrev:
> Canyon bestämmer förståss själva hur och när
> de sänker sina priser.
>
> Men intresseklubben kan anteckna att priset på
> €1 har gått ner från ungefär 10,10kr (15:e
> februari) från till ungefär 9,70kr (9:e mars).
>
> Förändringen motsvarar 40öre eller drygt 4%.
>
> 4% på en hoj som kostar 30000kr är 1200kr. Det
> är rätt mycket pengar, enligt mig.

Naturligtvis är det vi själva som bestämmer våra priser, men vi försöker ha samma priser i alla länder. För tillfället räknar vi med en kurs på 9,90.

Våren har kommit samtidigt i hela Europa och våra leveranstider har blivit längre. Men vi har cyklar och ramar på lager (100 st!) med smärre kosmetiska defekter som är klara för leverans och som inte ligger på vår outlet. Så kontakta oss gärna, kanske finns just den cykel du söker.

säljer inte canyon ett konventionellt lager som man kan byta till? Jag har för mig att jag läste det ngnstans, dock blev det lite tyngre.

Om man flyttar ner styrstammen så man har sina spacers ovanför styrstammen, kan man cykla med den så eller finns det ngn nackdel? Jag vill prova lite innan jag kapar mitt styrrör, men jag tycker själva topcapen (eller vad den där ihåliga ringen kallas på dessa) sitter fast dåligt när jag har spacers mellan den och styrstammen.

skier skrev:
> Om man flyttar ner styrstammen så man har sina
> spacers ovanför styrstammen, kan man cykla med
> den så eller finns det ngn nackdel? Jag vill
> prova lite innan jag kapar mitt styrrör, men jag
> tycker själva topcapen (eller vad den där
> ihåliga ringen kallas på dessa) sitter fast
> dåligt när jag har spacers mellan den och
> styrstammen.

Det fungerar utmärkt att köra med spacers ovanför styrstammen. Med canyonlagret kan du till och med plocka bort alla spacers ovanför styrstammen.

Vi säljer både konventionella lager och styrstammen som vissa av cyklisterna i Omega Pharma-Lotto använder sig av. Den ihåliga top capen kan också bytas ut mot en täckt variant om man föredrar det. Det är bara att kontakta oss vid intresse.

Clas skrev:
>
> Det fungerar utmärkt att köra med spacers
> ovanför styrstammen. Med canyonlagret kan du till
> och med plocka bort alla spacers ovanför
> styrstammen.

Tack! Då ska jag prova så ett tag innan jag sätter sågen i gaffeln.

Min Canyon är 1 år och 2 månader och igår skar vevlagret. Jag har bara cyklat 180 mil. Hur är det möjligt? Vad gör jag för fel? Har aldrig tvättat med avfettning, aldrig vurpat och som motionär är belastningen på lagret inte speciellt högt. Eller? Det är en Canyon Roadlite 6.0 med Ultegra utrustning. Det skall väl hålla mer än 180 mil?

Svaret från Cayon Sverige var att "du får nog byta lager". Själv tycker jag att det skall gå på garanti och det skall inte vara något som helst snack om saken. Jag kan inte fatta något annat än att det är det är fabrikationsfel på lagret eller så har Canyon missat när man monterat lagret.

Någon som har erfarenhet av Canyon-service/garanti här och kan ge mig tips? Fan, min Biltema cykel håller ju bättre än den här.

Angående leveranstiden på en expressbike, är genomsnittstiden under 14 dagar från det att betalning dragits eller från det att beställning gjorts? Beställde för en vecka sedan, däremot har ingen dragning gjorts än.

Det ringde en representant från Canyon och ville klargöra transaktionsinformation angående kortbetalning.

Får hänvisa till detta klipp.

Que? Om ett vevlager skär efter 180 mil bör man nog byta efter halva sträckan för att vara på säkra sidan. Skall man verkligen vara tvungen att byta vevlager flera gånger under en säsong?
Jag är rätt säker på att många här på forumet cyklar mer än 180 mil per säsong.

Hmm... om SAAB hade använt sig av Shimano lager, då hade man fått byta 4x lager varje månad. Då skulle det inte ta länge innan de visade svarta siffror ingen. Nu kanske Shimano lager inte passar på en bil, men gör man? Man får väl tänka som Bert Karlsson som sålde dåliga bananer till frukthandlaren: "Men vafan, du skall inte äta dem, du skall SÄLJA dem!!!"

Vevlager ska inte ge upp efter 180 mil. Det skulle vara jobbigt för mollo och grabbarna. Men nu råkade just ditt vevlager de upp efter så kort tid, och det var ju tråkigt. Jag tror också att du måste bita i det sura äpplet och köpa ett nytt eftersom det 1) är en slitdel 2) Canyon inte verkar vilja ta det på sitt goodwill-konto. Ett tips bara när du införskaffat ett nytt: Kolla att vevlagerhuset är plant och att du sätter i kopparna ordentligt, eftersom lagret kommer slitas mycket snabbare om vevaxeln inte går rakt.

Kul Bert-citat!

Äh, det borde gå på garantin såklart!
Om inte du gjort något fel med avfettning eller högtryckstvätt eller liknande så är det ganska dåligt om du inte får ett nytt, gratis.

Hej!

Är det värt att lägga de extra pengarna på Grand Canyon 6.0 istället för en Yellowstone 5.0? Vad skiljer i geometrin i ramarna? Vart lämpar de sig bäst?

// Jonas

crippan skrev:
> Hej!
>
> Är det värt att lägga de extra pengarna på
> Grand Canyon 6.0 istället för en Yellowstone
> 5.0? Vad skiljer i geometrin i ramarna? Vart
> lämpar de sig bäst?
>
> // Jonas

Canyon brukar ha komponentklasser där varje steg i pris motsvarar mer prisvärt material. Överhuvud taget är väl Grand Canyon en mer välarbetad cykel än Yellowstone som är deras absoluta instegs/nybörjarcykel. Rebagaffeln på Grand Canyon 6.0 + att den väger ett kilo mindre än Yellowstonecykeln är väl skäl nog för 1500kr extra utan tvekan :-) T

diavolored skrev:
> Angående leveranstiden på en expressbike, är
> genomsnittstiden under 14 dagar från det att
> betalning dragits eller från det att beställning
> gjorts? Beställde för en vecka sedan, däremot
> har ingen dragning gjorts än.
>
> Det ringde en representant från Canyon och ville
> klargöra transaktionsinformation angående
> kortbetalning.
>
> Får hänvisa till detta klipp.
>
>

Från det att beställningen har gjorts, vi skickar vanligtvis cykeln samma dag som vi drar pengar från kortet. Kontakta mig om du fortfarande inte fått någon cykel.

crippan skrev:
> Hej!
>
> Är det värt att lägga de extra pengarna på
> Grand Canyon 6.0 istället för en Yellowstone
> 5.0? Vad skiljer i geometrin i ramarna? Vart
> lämpar de sig bäst?
>
> // Jonas

Det är en vanlig fråga som är svår att svara på! Vi har alla en gräns för hur mycket vi vill lägga på en cykel. Men Grand Canyon har en modernare ram med intern kabeldragning, koniskt styrhuvud, VCLS (vertikal komfort, lateral vridstyvhet)och Maximus seattube. Och som Little Stereo redan påpekat är även komponenterna vassare och det skiljer ett (1) kilo i totalvikt. Men vi har alla en gräns.

Mitt Canyon (FSA-)vevlager skar också, under första säsongen, mitt under Sofiatrampen. Det blev ett garantiärende med FSA:s sverigerepresentant. Det ordnandes snabbt och smidigt i och av den avsomnade cykelbutiken Dr Spoke när det begav sig och det kostade mig inte en spänn.

Bytte vevlagret på en cykelaffär och det var Canyon som klantat sig när man monterat lagret. Träffade en representant för Shimano på en cykelmässa och enligt han håller dessa lager betydligt mer än 180 mil. Han sa också att om det var fel på deras lager skulle de stå för kostnaden. Men så var det alltså inte.

Canyon-Sverige påstår att alla deras ramar frästa. Tyvärr är det inget unikt inom cykelvärden. Men att Canyon sedan lackerar sina ramar och inte planar innan man skruvar fast vevlagret, det är de däremot unika med. Färg satt kvar och gjorde att kontaktytan mot lagret inte var plan!!

Försöker nu se positivt och på vad man kan lära sig av detta.
1. Köp inte Canyon.
2. Om man nu måste köpa Canyon, se till att cykeln demonteras och monteras av någon som kan cyklar.
3. Canyon har bra priser men har ingen garanti. Jag var tveksam till att köpa från Tyskland men eftersom de hade en representant i Sverige trodde jag att det var säkrare. Men icke. Canyon Sverige säljer bara ... bananer.

Det skulle 1-2 dagar för Canyon att svara på mitt ärende. Det har nu tagit 1 vecka och ännu inget svar. Hur länge tror ni det tar innan Canyon hör av sig?

trampa skrev:
> Men att Canyon sedan lackerar sina
> ramar och inte planar innan man skruvar fast
> vevlagret, det är de däremot unika med.

Det har jag svårt att tro.

Tillbaka
Topp