Den officiella Canyon-tråden

Jensen: Säker på vadå?
Det är segt att XC 5 i small är slut, vet inte ifall jag har lust att lägga ut 2000 kr extra på en 6a. Jag vill inte ha en MTB som är mera race-stil. Då väntar jag nästan hellre på 2012 modellerna. Det är ju sämst att modellerna ska ta slut, de tjänar ju inga pengar då.....,

Senast ändrad:
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> +1
> Är det allvarligt någon som fortfarande bryr sig
> vad colan köper för cykel?
> Släpp tråden fri! Fri!

Nä, han var underhållande i början, men nu när det är så uppenbart att han trollar så blir hans inlägg bara brus som förstör riktiga diskussioner.

Nej, jag lovar, jag har svårt att välja och dessutom tycker jag det är intressant att diskutera valet, även om det är jag diskuterar det för mycket, visst vissa kan börja tröttna på det.

Jag tycker det är toppen med en Canyon-tråd.
Det bästa med den är att man kan ställa specifika frågor till canyon-representanten, sånt som man kanske inte kan hitta på deras hemsida.

Tyvärr så svämmar tråden ibland över med andra diskussioner, som kanske inte är riktade direkt till Canyon.

Det vore bättre om man försökte hålla sånt i andra trådar, typ:

"Vilken storlek ska jag ha"
"HT eller FS"
"Svart eller vit"

Detta är bara min personliga åsikt, jag har kanske fel.

Jag craschade igår på tisdagsriden och vred växelörat. Hur gör jag för att byta/få tag på ett nytt (För det är väl möjligt?) till min Grand Canyon AL?

Miller skrev:
> floors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag craschade igår på tisdagsriden och vred
> > växelörat. Hur gör jag för att byta/få tag
> > på ett nytt (För det är väl möjligt?) till
> > min Grand Canyon AL?
>
> Någon av dessa borde du köpa/beställa.
> http://www.canyon.com/_se/accessories/articles.htm
> l?ac=Z08_02

Jag har beställt nu, men jäklar i det. 96 kronor för frakten var rätt mycket proportionellt sett till vad prylen kostade.

Tille skrev:
> Du beställde mer än 1 hoppas jag. Som du märkte
> är det bra att ha en i reserv.

Nä, jag var dumsnål och tänkte att jag nog kommer att kunna räta ut det gamla växelörat för det funkade faktiskt hyggligt hela vägen hem. Jag fick inte riktigt i lägsta växeln och lite mitt på kassetten så flöt det inte riktigt som det borde. Jag räknar även med att säsongen snart är över så att jag kan börja rigga sparbössan inför nästa säsong...

floors skrev:

> ... för det funkade faktiskt hyggligt hela vägen
> hem.

Klart det gjorde. Rippa och jag är i princip proffsmekaniker. I alla fall Rippa. :-)

Tille skrev:
> floors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > ... för det funkade faktiskt hyggligt hela
> vägen
> > hem.
>
> Klart det gjorde. Rippa och jag är i princip
> proffsmekaniker. I alla fall Rippa. :-)

Ja, just det! Tack!!! Det glömde jag i stundens hetta! Tack!

Jag tror jag ska göra såhär istället: Jag väntar på Canyon 2012 modeller och ser hur Canyon Nerve XC 5 i small ser ut (eftersom det är den jag vill ha) Vill ha den i samma färg som 2011 modellerna, gärna matt svart. Under tiden köper jag en billig MTB på blocket för 2000 kr max som jag kan sälja.

colan skrev:
> Jag tror jag ska göra såhär istället: Jag
> väntar på Canyon 2012 modeller och ser hur
> Canyon Nerve XC 5 i small ser ut (eftersom det är
> den jag vill ha) Vill ha den i samma färg som
> 2011 modellerna, gärna matt svart. Under tiden
> köper jag en billig MTB på blocket för 2000 kr
> max som jag kan sälja.

Nu trollar du definitivt.

Dina 2000 kr kunde du ju istället lägga på extrakostnad för en xc 6 som också finns i mattsvart.

Kanske du kunde skapa en egen utröstningstråd a la Bang?

Castello:
Jo men jag vill inte lägga 2000 kr extra när XC 5 finns. Jag hade tänkt att köpa en MTB och sedan sälja den sedan för samma pris. Men visst tack för tipset, jag kanske ska ändra mig då.... men då vill jag ju isåfall vänta på 2012 modellerna och se hur dem ser ut och då välja XC 5 men då blir jag ju utan cykel :(

colan skrev:
> Jag tror jag ska göra såhär istället: Jag
> väntar på Canyon 2012 modeller och ser hur
> Canyon Nerve XC 5 i small ser ut (eftersom det är
> den jag vill ha) Vill ha den i samma färg som
> 2011 modellerna, gärna matt svart. Under tiden
> köper jag en billig MTB på blocket för 2000 kr
> max som jag kan sälja.

Jag skulle spara varenda krona under tiden och ta modellen snäppet över när 2012 kommer :-) T

colan skrev:
> okej. Jag vill ha XC5 modellen. Ju högre modell
> desto mer racig blir den och det vill jag inte ha.

På vilket sätt blir de högre modellerna racigare? Den lägre vikten?

...och du vet väl att även om bilderna + spec kan börja dyka upp kring Eurobike (september?) så kan det dröja ganska långt in på det nya året före vissa modeller verkligen finns tillgängliga?

Castrello:
Modellerna blir lite racigare: med annan sadel (vill ha en bekvämare sadel)
Annat styre som jag skulle tro är racigare.

Canyon skrev: "Slutsålda 2011:or kommer inte in i lager, men 2012:orna kommer ut på hemsidan i början av oktober"
Alltså de finns tillgängliga då och det är inte så långt kvar, dessutom kan jag kolla in eurobike hur modellerna ser ut, så kan jag avgöra då om jag väntar eller köper en 2011 xc 6 då.

Du vet Canyon gör antagligen precis som alla andra företag. De lägger ut sina produkter med bild, beskrivning och pris en tid innan första leveransdatum. Att de kommer ut på hemsidan i början av oktober betyder inte nödvändigtvis att de kan börja levereras då. Varför det är så får du klura ut själv.

En vän till mig beställde sin Aeroad kring nyår och fick den i början av maj. Nu var det i och för sig inte den billigaste aeroaden och en helt ny modell för Canyon, men det är inte självklart att just den modell man vill ha finns tillgänglig direkt de kommer på hemsidan. Men i och för sig, Nerve xc 5 är väl något av den volymmodell så den borde väl finnas till hands ganska tidigt.

Du får räkna med att 2012-modellerna levereras 2012. Men år 2012 kan du istället börja vänta på 2013-modellerna, för då vill du ju inte ha en gammal 2012-modell. Jag råder dig att vänta 5-7 år på en modell och storlek som du är riktigt säker på att du vill ha.

Hallå Canyon Sverige!

Varför svarar ni inte vare sig på telefon eller mail?
Kolla av era inboxar, både på telefonen och mailen, det finns meddelande till er där!
Jag har fått uppgift om att ni finns på plats.

//anders

@Colan. Ja, förra året kunde man beställa cyklarna i oktober. Leveranstiderna varierar utifrån modell där nya modeller brukar ha längre leveranstid jmf med modeller som "bara" har årets nya komponenter. Men all info bör finnas på hemsidan under oktober.

@anders. Vi är lite kort om folk pga semester...Full styrka igen på måndag!

Nuuu har jag hittat tillbaka, var ute och cyklade som vanligt....
( Finns det något bättre sätt att spara lösenord osv än på post-itlappar förresten? )

Svar så gott jag kan hitta frågorna:
Jag innehar en ståtlig höjd över havet på 173 cm med ~78cm frigång i grenen, och kom fram till att en small borde passa mig bra med hjälp av diverse forumtrådar här och på bikeradarsiten.
Jag trivs kanon med XC:n i Small storlek då jag gillar att sitta ngt mer upprätt, men funderar ändå på att testa en 90mm styrstam mest för att se om det blir lättare att hålla framhjulet i backen under branta klättringar.

Jag rekommenderar inte en small till de som är längra än mig om de inte ska använda cykeln annat än till att runda granar, och jag ska vänta med mitt definitiva utlåtande tills jag testat en ngt. längre styrstam, men än så länge trivs jag grymt bra på min lilla patetiska Small!
Den klättrar betydligt bättre än min gamla stelben, och för mig som är långt ifrån proffs så gör dämparen bak att jag har iaf hyffsat kontroll på vad bakhjulet har för sig i nerförsluten!

För de som får panik om de inte har en hand i cykelaffären att krama bör ju inte ens besöka den här tråden...

Canyon_sverige:
Vet du vilken färg 2012 Nerve (XC 5.0) modellerna får?
Är XC 6.0 mycket bättre än XC 5?
Jag gillar XC 5 mer därför: annan sadel, annat styre, svarta bromshandtag, vit dämpare. Den ser snyggare ut helt och har inte lika racig körställning= bekvämare.

Colan kan du förklara exakt på vilket sätt XC 5.O har en mindre racig körställning än 6.0. Varifrån har du fått tron att det är på det viset?

Sedan ska du inte välja cykel och utrustning baserat på färgvalet utan på funktion. Jo 5:an har annat och sämre styre, jo 5:an har annan och sämre gaffel (inte dämpare den är likadan på båda modellerna), båda har svarta bromshandtag men däremot har de olika färg på handtagen fast dessa byter du för en hundring om du skulle vilja det.

Supersonic:
Körställningen blir annorlunda med ett annat styre. Jag skulle tro att styret på XC 6an har mindre vinkel vilket medför aggressivare körställning.
Eftersom jag tycler dessa detaljer är viktiga, går lika bra att vänta på 2012 modellerna så jag kan välja XC 5an istället.

colan skrev:
> Supersonic:
> Körställningen blir annorlunda med ett annat
> styre. Jag skulle tro att styret på XC 6an har
> mindre vinkel vilket medför aggressivare
> körställning.
> Eftersom jag tycler dessa detaljer är viktiga,
> går lika bra att vänta på 2012 modellerna så
> jag kan välja XC 5an istället.
Jag skulle tro ja... men kollar du upp något alls

Kollar man eastons hemsida så har ju ea30 o 50 samma vinklar o brwdd... Så ditt argumment om racigare är taget från vadå riktigt?

DT skrev:
> Men nu när Nikhe äntligen har svarat så har
> väl allt löst sig?

+1!
Att bara negligera Nikhes svar, det känns ju...sådär!

Uppdate: Jag är 173-174.
Prövade en Nishiki 17" i butik, den kändes bra, när jag står upp klarar jag mig från att slå i benen i styret. Den har 578 i överör. Canyon nerve har 570 i längd och jag hade mer än 1 cm till godo. Prövade också scott med 585mm överör, skulle säkert funka bra men det var ju lite svårare att komma bakom sadeln. En Nerve i medium har 595 mm rör så tror den storleken är lite för stor. Jag vill ha en XC 5 2012a men vill ha den i svart eller kanske vit. Nerve XC 6 kommer snart vara slutsåld, så tänk om 2012 modellerna inte kommer i svart eller vit, då kommer jag ju ångra mig att jag inte köpte en 2011 modell.
En mindre cykel känns ju mer ostabil men Nishikin 17" jag har kört med tidigare har känts hantervänlig. Men Nerve XC 16,5" har kortare ram och vekar ha väldigt låg standover, 732mm kanske den kommer upplevas som ännu mera ostabil då?
Fråga: Någon som vet hur färgen kommer vara på 2012 modellerna, det måste ju redan vara bestämt?

Castrello: Jo jag tror också modellerna kommer finnas i svart. Kan inte någon avslöja hur färgerna ser ut? (det finns säkert redan tillverkade cyklar, eller i alla fall papper på hur cyklarna kommer se ut) Hoppas bara inte cyklarna är svarta men med massa detaljer i tex organge eller rött. Canyon verkar göra rätt så färg-rena cyklar, alltså de använder bara en färg.

colan skrev:
> Castrello: Jo jag tror också modellerna kommer
> finnas i svart. Kan inte någon avslöja hur
> färgerna ser ut? (det finns säkert redan
> tillverkade cyklar, eller i alla fall papper på
> hur cyklarna kommer se ut) Hoppas bara inte
> cyklarna är svarta men med massa detaljer i tex
> organge eller rött. Canyon verkar göra rätt så
> färg-rena cyklar, alltså de använder bara en
> färg.

Kolla canyon facebooksida, där finns bilder från fotograferingen till nästa års katalog...

Jo kollade facebook sidan, tack för tipset! Där ser man ju en del bilder. Nu har jag bestämt mig för Nerve 2011 modell. Dock lite osäker på storlek, lutar åt small men ska in och testa cykelmodeller imon för säkrets skull. Mitt dilemma: Medium funkar säkert bra:
Fördelar: Känns stabilare,
Nackdelar: Svårare att kommma bakom sadeln.
Small.
Fördelar: Lätt att hantera och komma bakom sadeln
Nackdelar: Kan kännas nervös och liten, har kortare ramhöjd än normalt.
Kommer beställa imon, kan hända att det inte blir canyon över huvud taget pga storlekarna känns inte helt hundara men det går ju alltid att justera brukar folk säga.....

Tillbaka
Topp