Den officiella Canyon-tråden

Vevarmen lossnade. Skruvade dit den igen men den lossnade direkt. Saknas nån del? Vad ska jag göra?

Bilagor

• 44B02046-FE90-4E11-8A16-39C62335DD85.jpeg
    44B02046-FE90-4E11-8A16-39C62335DD85.jpeg
    157.9 KB · Besök: 108
wenna sa:
Någon som mot förmodan fått sin cykel tidigare än beräknat leveransdatum?

Jag fick hem min Spectral ca 2 veckor före beräknat leveransdatum, runt 6 veckors leveranstid, förvisso beställde jag den såfort den lanserades så Canyon kanske inte var så pricksäkra med hur lång leveranstiden var just då

Senast ändrad:
JesperA sa:
wenna sa:
Någon som mot förmodan fått sin cykel tidigare än beräknat leveransdatum?

Jag fick hem min Spectral ca 2 veckor före beräknat leveransdatum, runt 6 veckors leveranstid, förvisso beställde jag den såfort den lanserades så Canyon kanske inte var så pricksäkra med hur lång leveranstiden var just då

Ok då hoppas jag på detsamma då jag också beställde direkt den släpptes. Man är ju som en liten snorunge dan före julafton. När man väl lagt beställningen vill man ha hojen bums nu!!

wenna sa:
Mayhem sa:

Tack för det... Jag tror jag ska vänta på en rabattkod från Bikester. Med en 20% rabattkod så kan man köpa ett helt vevparti med dzero för samma pris.

Eller är det så att dzero vevpartien inte har löstagbar effektmätare?
Bikester hade dessutom bara non hidden bolt så jag la en beställning från Hollandbikeshop

Jo man kan skruva loss effektmätaren på Dzero. Men det kräver ändå ett särskilt vevparti, funkar inte med vanliga SRAMs utan krävs ett särskilt som har dubbla antalet bultar att låsa fast effektmätare med.

wenna sa:
Bikester hade dessutom bara non hidden bolt så jag la en beställning från Hollandbikeshop
Beställde också en DZero compact hidden bolt i måndags från Hollandbikeshop. Hade hoppats den skulle hinna hit innan jag åker till Italien på tisdag men så verkar det tyvärr inte bli. De flesta paket från utlandet brukar omvandlas till företagspaket när de når PostNord men här blev det tydligen något som heter MyPack Home istället, då måste man själv boka utkörning och det går givetvis inte att göra innan paketet är på rätt ort och då tidigast dagen efter…

Fan va segt, Beställde den blåa GRAND CANYON AL SLX 8.0, Men fick idag reda på att den är försenad 2 mån. 20. - 24. Aug 2018, Skulle skickas nästa vecka. Var borta när jag fick mailet såg att svarta fanns i lager o skulle handla den när man kom hem 4 tim senare, Men nu är den såld också. Och samma lev datum. Vad ska man göra nu då

Nikklas sa:
Fan va segt, Beställde den blåa GRAND CANYON AL SLX 8.0, Men fick idag reda på att den är försenad 2 mån. 20. - 24. Aug 2018, Skulle skickas nästa vecka. Var borta när jag fick mailet såg att svarta fanns i lager o skulle handla den när man kom hem 4 tim senare, Men nu är den såld också. Och samma lev datum. Vad ska man göra nu då

Gilla läget eller avboka..... inte så mycket annat att göra.

Ultralite sa:
Det är ju inte klart än att det är en spricka rakt igenom. Ingen dom rapporterat svar från Canyon.
Canyon har nu skickat mail till mig (& troligen många andra) angående sprickan i högra kedjestaget & bett att kontrollera, byts ut på garantin. Har ingen spricka på min, nu, men undra hur länge gratis utbytet gäller, den sprickan kan ju komma om 2 år, vem vet.

Sitter och klurar lite på vilken hoj jag ska byta till under 2019. Jag började cykla så sent som i mars i år då jag köpte mig en Grand Canyon AL 6.0. Lagom nybörjarcykel tänkte jag, läste att man fick mycket för pengarna och det tror jag också att jag fått. Grejen är ju att de där stigarna jag tänkte köra mer och mer går över till backar och stenar och där känner jag att denna cykeln inte håller. Känns som att jag har fel vinkel på gaffeln, jag sitter hör högt, det är för stötigt etc. Jag har givetvis enormt mycket kvar att lära teknikmässigt och jag kan bli fysiskt starkare men jag tror ändå att jag har fel cykel för det jag cyklar just nu.

Jag bor i Göteborg och kör mycket i Hisingsparken och i Änggårdsbergen. Västkust som det är så har vi rätt mycket klippor, branter och lösa stenar överallt.

Jag fortsätter gärna med Canyon (dock inget måste) men jag vet inte riktigt vad jag ska sikta på då. Just nu känns Neuron och Spectral som något som kan passa mig men jag är lite osäker på vad det är som skiljer de två åt med. Neuron AL 7.0 är väl den som lockat mest än så länge. Någon som har lite bättre koll än mig som kan hjälpa en nybörjare?

Jag skulle kalla både Neuron och Spectral för trail hojar även om det skiljer en del mellan dom.
Neuron är en trail hoj som med sina 110/120 mm fjädring ligger närmare XC segmentet, medans Spectral är en trail hoj som med sina 140mm fjädring ligger närmare Enduro segmentet. Sen går väl Neuron att välja 27.5 eller 29 medans Spectral är 27.5

Hej! Jag började precis som du och med samma cykel (en GC) men kände efter ett par år att jag ville mer. Jag bytte upp mig till en Spectral i höstas och har inte ångrat mig en sekund!! Den är grym på stigarna, stabil och härlig utför och uppför klättrar den som en raket! Kör mycket varierad terräng och den går lika fint på snälla stigar som över massa rötter och stök.

När är bästa tid gällande pris hos Canyon? Jaga och försöka hinna med nu under TdF eller något mer till hösten?
Går i tankarn för en Speedmax cf 8.0 SL för tillfället :-) Googlade lite snabbt men hittade inget om det kommer någon större uppdatering kring Speedmaxen inför 2019?

Det är ett vågspel. Den kan eventuellt få bättre pris i höstutförsäljningen. Men den kan också lika gärna vara utsåld i den version och storlek du är ute efter, och då tvingas du köpa en 2019 som garanterat kommer vara prishöjd pga svag krona plus allmän prishöjning.

Har vi fått till rätt storlek?
Fick hem fruns nya Neuron wmn idag i storleken small. Hon är 165 lång vilket alltså är i nedre delen av spannet för canyons storleksrekomendation (163-171).
Hon har tidigare haft en GT ht. Även den i storleken small och en önskan var att denna cykel skulle kännas lite mindre. Därav valet av en 27,5” och lite mindre instegshöjd.
Men jag tycker att det ser så himla litet ut. Eller vad säger ni?

Hon har 77 i innerbenslängd.

Bilagor

• D3C0114B-3D49-4A9F-AFD7-8FF083B0757D.jpeg
    D3C0114B-3D49-4A9F-AFD7-8FF083B0757D.jpeg
    356.9 KB · Besök: 131
joni6519 sa:
Fick hem fruns nya Neuron wmn idag i storleken small. Hon är 165 lång vilket alltså är i nedre delen av spannet för canyons storleksrekomendation (163-171).
Hon har tidigare haft en GT ht. Även den i storleken small och en önskan var att denna cykel skulle kännas lite mindre. Därav valet av en 27,5” och lite mindre instegshöjd.

Som ett grovt mått ska man inte se framnavet framför styret.

Köpte en Endurace cf 7.0 60 cm i fjol.
Jag upplever den som nervösare i styringen än min 20 gamla Merida Extreme 907.
Inte konstigt men när jag kör i klunga tycker jag att det kan röra sig i sidled obehagligt snabbt. I högre fart blir jag feg och har svårt att ligga riktigt nära.
Kan man påverka detta på något vis? Jag har bytt till Canyons längsta sryrstam.
Kan man byta gaffel till en med mer försprång tex?Annat styre?
Eller byta cykel till tex Ultimate?

Kan vara så. Men fattar inte varför det är så bra med direktstyrd cykel. Men jag chrachsde, bröt revben,punkterade lungan, slog i nacke och kotor i ryggen förra året så jag är lite fegis i år. Kommer inte riktigt över chrash skräcken...

Det är nog troligen en kombination av ovana och hjärnspöken. Hojen ser ju normal ut. Ibland ser man folk med absurt mkt drop som inte kan cykla stabilt.men din ser ju lagom ut på alla sätt. Fler kilometrar är lösningen.

Hej! Såg att jag behöver byta ut axeln (snart runt i insexhålet) fram på min aeroad 8.0 disc. Någon som har koll på dimensioner ? Och vart det finns för snabb leverans?

Tjena Canyon lovers

Jag är sugen på en ny cykel då jag har en gammal hardtail mtb. Tänkte mig en heldämpad Canyon men vet inte om en Neuron eller Spectral passar mina behov. Jag har cyklat en del XC lopp men nu mer stig och är sugen på lite turer efter fjället som vandringsleder osv, men även lite mer stig men samtidig en cykel som jag kan cykla långt på.

Hoppas ni kan hjälpa mig i funderingarna :)

Guyver sa:
Tjena Canyon lovers

Jag är sugen på en ny cykel då jag har en gammal hardtail mtb. Tänkte mig en heldämpad Canyon men vet inte om en Neuron eller Spectral passar mina behov. Jag har cyklat en del XC lopp men nu mer stig och är sugen på lite turer efter fjället som vandringsleder osv, men även lite mer stig men samtidig en cykel som jag kan cykla långt på.

Hoppas ni kan hjälpa mig i funderingarna :)

Tror att Neuron är ditt val. Men hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa en just nu. Neuron är från 2013 och jag är nästan 100 på att Canyon kommer att släppa en ny inför 2019.

Hej, behöver att döma av diverse knaster/knäppande byta vevlager/bottom bracket på min Strive AL 7 2015 Race. Någon som har koll på vilka mått/typer som funkar? Mvh Danne

joni6519 sa:

Jag skulle inte välja Small med 400 mm reach, jag kulle välja Medium med 426 mm reach, till 165 cm cyklist. Utan minsta tvekan.

Tångan sa:
konscious sa:
Tångan sa:
Hej, behöver att döma av diverse knaster/knäppande byta vevlager/bottom bracket på min Strive AL 7 2015 Race. Någon som har koll på vilka mått/typer som funkar? Mvh Danne

Om du har SRAM kommer GXP passa fint https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=7192;menu=1000,2,81

Tack, men sen finns ju alternativen BSA 68/73mm, BSA 83mm och ITA 70mm, vilken av dessa är det? Tack igen på förhand..

Vilket vevparti SRAM X1 ? Vad har du och bredd på vevhuset (Ramen) 73mm MTB?

Gängat vevparti och SRAM-prylar och är samma GXP lager, BSA Lvg 68mm vevhus och MTB 73mm vevhus.
På Lvg med distanser 2,5mm på varje sida av lagerskålarna mot vevhuset(ramen).
BSA är 68mm där du gängar drivsidans lagerskålar motsols medan ITA 70mm medsols.

Tar du loss lagret kan du se vad du har.

Manualer https://www.canyon.com/sv/service/manuals/

Senast ändrad:
Dum fråga men...om man nu beställer en hoj med leverans i december. Visst kan man då avboka den utan problem fram tills dess. Är sugen på en Lux men har eventuellt deal på annat märke på gång men vill inte bli utan hoj så att säga...

Och väljer man förhandsbetalning (dvs inte kort) behöver msn ju inte betala före leveransen närmar sig?

castrello sa:
Dum fråga men...om man nu beställer en hoj med leverans i december. Visst kan man då avboka den utan problem fram tills dess. Är sugen på en Lux men har eventuellt deal på annat märke på gång men vill inte bli utan hoj så att säga...

Och väljer man förhandsbetalning (dvs inte kort) behöver msn ju inte betala före leveransen närmar sig?

Även om du väljer kort så dras inte pengarna förrän cykeln ska skeppas. Du kan med andra ord beställa och se vad som dyker upp.

Dave1979 sa:
castrello sa:

Även om du väljer kort så dras inte pengarna förrän cykeln ska skeppas. Du kan med andra ord beställa och se vad som dyker upp.

Och du har 30 dagars ångerrätt.

https://www.canyon.com/sv/shop/information/

Tillbaka
Topp