Den officiella Canyon-tråden

Jag har en Roadlite AL 6 som jag köpte i våras. Den kom med 30 mm däck (Schwalbe G-One Speed 30 mm). Canyon säger att det max får plats 32 mm däck i deras Roadlite-ramar (https://www.canyon.com/en-se/support-articles/max-tire-size-for-canyon-frames.html).

Jag brukar mest pendla till jobbet och ibland ge mig ut på lite kortare helgäventyr. Så blir nog mest asfalt. Men även den lilla grussträckan på väg till jobbet (500 m) tycker jag brukar vara ganska obekvämt och skakigt med 30 mm däck. Ibland brukar jag också glida lite.
Har jag pumpat för hårt eller något? Skulle 32 mm däck göra stor skillnad om jag vill ge mig ut på mer grus? Eller bara jag som är ovan vid grusväg? Eller ramen som gör att det är skakigt?

Annan fråga, om man vill få upp styret lite, hur gör man? Sätter in distanser? Byta ut hela stammen till en annan? Är det meckigt?

Senast ändrad:
Behöver er hjälp med Canyons så kallade ramgaranti?
Vad har ni för tips, hur skall jag agera, vad skulle ni göra?

Köpte en Lux 2015.
Fick en ny ram på garantin mars/april 2018.

Nu två år senare har även denna ram gått sönder, nedre svingfästet har klappat upp i sig i ramen (själva ingjuta hylsan i ramen som glappar i karbonramen)

Denna årsmodell av ram finns inte tillgänglig längre. Därav erbjuder Canyon endast ett återköp för endast 6229 kr ????
Och 10% på ny valfri ny cykel. Inköpskostnad var 28tkr lite drygt med 5% i rabatt, ordinarie pris var 30tkr.

Återköpet baseras på inköpsdatum, i mitt fall juli 2015 vilket ger 57 månaders användning. Detta innebär att Canyon endast erbjuder sig att återköpa min kompletta cykel för 6229 sek och att det utbetalas till mig när cykeln åter är i Tyskland.

För mig innebär en garanti att jag får den nya ramen som gäller nu enligt gällande modell av Lux då den gamla inte finns kvar.
Eller motsvarande produkt eller att produkten lagas

Problemet med nya ramen är att min nuvarande bakdämpare inte passar och inte heller mitt bakhjul då nya ramen har boost men Canyon erbjuder mig inte ens detta som ett alternativ.

Canyon ersätter ej lagning av sina ramar har de meddelat

PS: Måste erkänna att jag hittills bara haft gott att säga om Canyon med bra service men nu känner jag mig mycket besviken och kommer inte rekommendera köp och det kommer inte bli någon mer Canyon för egen del.

Läge att kanske se lite vidare. Du har typ haft din hoj i 5 år. Hur länge ska garantin räcka?

Nog om det. Kontakta kid1000 här på forumet. Gissar på att han kan laga din ram. Klart mer förmånligt.

Är på jakt efter en billig heldämpad mtb nu och då verkar ju bla Canyon vara ganska väletablerade i förråden hemma hos folk. Har ni något tips på var jag kan leta förutom k&s här på happy och blocket?

Tjohesan! Har installerat en dropper post på min Grand Canyon Al SL 7.0 och har dragit kabeln internt. Jag tog bort gummipluggen till ett o-utnyttjat kabelhål i ramen och drog ut kabeln där. Frågan är nu om det finns gummiploppar med färdiga hål i för kabeln? Eller är det meningen man ska borra hål i den befinliga täck-gummipluggen? Hålet i ramen är ganska stort (för att man ska få plats med fler kablar) och när jag bara har en kabel i hålet blir det ganska otätt. Hoppas ni fattar vad jag menar ?

Jag tog bort gummipluggen till ett o-utnyttjat kabelhål i ramen och drog ut kabeln där. Frågan är nu om det finns gummiploppar med färdiga hål i för kabeln? Eller är det meningen man ska borra hål i den befinliga täck-gummipluggen?
Om det inte redan ligger med rätt insatser i tillbehörspåsen du fick med cykeln så kan de säkerligen beställas från Canyon.

Tjohesan! Har installerat en dropper post på min Grand Canyon Al SL 7.0 och har dragit kabeln internt. Jag tog bort gummipluggen till ett o-utnyttjat kabelhål i ramen och drog ut kabeln där. Frågan är nu om det finns gummiploppar med färdiga hål i för kabeln? Eller är det meningen man ska borra hål i den befinliga täck-gummipluggen? Hålet i ramen är ganska stort (för att man ska få plats med fler kablar) och när jag bara har en kabel i hålet blir det ganska otätt. Hoppas ni fattar vad jag menar ?

Är de såna du menar ?

Bilagor

• C36A106F-7461-4D0A-BDD5-6E70A51B39F8.jpeg
    C36A106F-7461-4D0A-BDD5-6E70A51B39F8.jpeg
    350.5 KB · Besök: 267
  • 7E487466-F251-4CE5-ACD7-B0A26F5FB83E.png
    7E487466-F251-4CE5-ACD7-B0A26F5FB83E.png
    212.6 KB · Besök: 251
Hej alla kunniga. Jag har denna MTB som jag haft en kort tid.

Upplever den verkligen bra för mig förutom på en punkt nämligen att vid 20-25 km/h så är framdrevet lite för litet och jag får trampa som tusan... Framdrevet har 30 taggar men jag beställde idag ett nytt drev på 34 taggar för att se om det blir bättre. Någon annan som bytt på en liknande MTB? Fick ni isåfall byta kedjan eller räcker den till att utöka med 4 taggar? Tack på förhand!

Hej alla kunniga. Jag har denna MTB som jag haft en kort tid.

Upplever den verkligen bra för mig förutom på en punkt nämligen att vid 20-25 km/h så är framdrevet lite för litet och jag får trampa som tusan... Framdrevet har 30 taggar men jag beställde idag ett nytt drev på 34 taggar för att se om det blir bättre. Någon annan som bytt på en liknande MTB? Fick ni isåfall byta kedjan eller räcker den till att utöka med 4 taggar? Tack på förhand!

Har du inte cyklat allt för långt med kedjan och inte kortat den sedan köpet så bör du klara dig med den du har! ?

Så för att summera min beställning av växelöra, en vecka från beställning tills delen skickas. Två vardagars frakttid med ups.

Inflite har de redan presenterat. Den går att beställa nu med beräknad leverans i sept. (På modellen jag tittade på.) Canyon har dock en tendens att flytta datumet framåt allteftersom..,

Inflite har de redan presenterat. Den går att beställa nu med beräknad leverans i sept. (På modellen jag tittade på.) Canyon har dock en tendens att flytta datumet framåt allteftersom..,
Ok, ja jag såg att de presenterat Inflite. Är dock en landsväg som är av mest intresse. Har en förhoppning om att de kommer med något nytt i år. Ultimaten har ju hängt med ganska länge nu.

Hej, jag har en öppen fråga.

Vet någon om det går att få tag i lager till min Spectral -15?
Modellen är en ( AL M17-15).

Länk till spräng skiss:

Jag kan inte hitta lager på Canyon.com.
Blir det att handla på annat håll?

Tacksam för svar.
Mvh Mattias
Hej, hör av dig till canyon. De kan få tag på saker som inte finns på hemsidan. Tex lite äldre delar, lycka till!

Ringen det står ”dub” på trillade av. Viktig del? Drog åt för hand.

Bilagor

• A232F670-2BA8-4ABA-8F58-A6F3E0576573.jpeg
    A232F670-2BA8-4ABA-8F58-A6F3E0576573.jpeg
    847.6 KB · Besök: 420
Fattar inte. Det är bara själva den gängade ringen som är lös. Den skruvas på i motsatt riktning mot pilen. De andra grejerna sitter bra. 3:10 i videon är ringen redan på när de drar åt...

Muttern är bara till för demontage av högervev/spindel om den inte är olik allt annat jag sett och inget ramlar av. Det sitter en vanlig bult bakom vars skalle drar av veven mot den nu lösa muttern. Stryk på lite låsvätska och dra den med ex 2 bakvända borr och en mejsel, det duger.
Huvudsaken är att den sitter fast.

M

Den ska dras 54nm står det, det är bra mkt mer än handkraft. ?!
Dra åt den enligt anvisning. Pedalen kan glida av

Nej! Då har du inte alls förstått instruktionerna. Skruven under locket, som håller vevarmen på plats, som skall dras med 54 Nm. Locket i sig skall inte dras i närheten så hårt och jag ser inte hur det ens skulle vara möjligt att genomföra med endast en stiftnyckel till hjälp.

Drog åt mutter/locket för hand med två insexnycklar och tappade muttern såklart på första turen. Hittade den och nu testar vi med nån loctite och åtdragning med nåt hittepåverktyg av ståltråd. Finns reserver när googlar. Har hänt förr. Skyddar locket mot skit också?

Nej! Då har du inte alls förstått instruktionerna. Skruven under locket, som håller vevarmen på plats, som skall dras med 54 Nm. Locket i sig skall inte dras i närheten så hårt och jag ser inte hur det ens skulle vara möjligt att genomföra med endast en stiftnyckel till hjälp.
Helt rätt! My bad ?

Hej!

Jag har en Canyon Pathlite 6.0 som jag köpte nu under våren.

Jag cyklar på lite asfalt men mest grusvägar/små skogsvägar/gamla avverkningsvägar och tycker att cykeln passar väldigt bra till det.

Har varit tvungen att rikta bakhjulet två ggr efter att det har slagit igenom, ena gången mot asfaltskant och andra gången uppstickande i sten på skogsväg.
Tycker inte att det har varit några hårda smällar så tanken att skaffa ett par stabilare hjul som klarar lite hårdare tag än de som sitter har kommit upp.

Så vad är snäppet upp/bättre än Alex Rims DP23 / Shimano M4050 som sitter på dag?
Hur mycket kostar ett par vettiga hjul?
Har försökt att hitta bra information via Google men det är lite av en djungel det här med hjul tycker jag.

Tack på förhand

Någon som beställt cykel senaste tiden? Beställde en från outleten i fredags och funderar på hur lång leveranstid det kan vara.. Kan man lita på 7 - 14 dagar?

Någon som beställt cykel senaste tiden? Beställde en från outleten i fredags och funderar på hur lång leveranstid det kan vara.. Kan man lita på 7 - 14 dagar?
Jag beställde en cykel i lager den 21 april. 4 maj fick jag mail om att den var på väg och 6 maj var den framme hos mig. Så min cykel tog längst tid på sig att lämna fabriken. Så var det då jag.

Tjena folket! Jag har snöat in mig lite på Canyon och hade viljat investera i en nästa år. Men vad hade ni sagt var den bästa cykeln att investera i, jag vill pendla 3 mil om dagen med den året runt på väg / cykelväg i Göteborg. Jag vill cykla som träningsform (landsväg) samt att jag vill göra Vätternrundan samt en halv ironman på den.

Jag är inte skygg för att ha två olika uppsättningar däck.

Finns det något hos Canyon för mig?

Jag beställde också i fredags. Statusen ändrades i lördags till "Under upphämtning" från "Bekräftad" och UPS har fått information om sändningen. Men sedan dess har ingenting hänt, trots att det bara är måndag och att jag konstant går in och kollar om statusen är uppdaterad ?

Vad har du för status på ordern?

Jag beställde också i fredags. Statusen ändrades i lördags till "Under upphämtning" från "Bekräftad" och UPS har fått information om sändningen. Men sedan dess har ingenting hänt, trots att det bara är måndag och att jag konstant går in och kollar om statusen är uppdaterad ?

Haha, jag har samma status på min order. Då finns det kanske visst hopp om att den kan anlända inom rimlig tid?! :-p

hallå allihopa! Jag tänkte köpa en cykel för till-jobbet-pendling och cykelsemestrar (med väskor och så) och har tittat på canyons grail/inflite/endurace mellan 10-20k men fastnar hela tiden på att jag inte ser om man kan sätta på mudguards/fenders på dem? Gissar att det inte är lika populärt på de två senare och att det nog inte går, men tänkte ändå kolla om någon har erfarenhet av att detta?

Hade ju varit skönt att slippa vänta till Jan 2021 för att få en Grail bara för en liten grej!

Såg precis på UPS att den förväntas levereras redan nu på onsdag. Yes! :-)

Tillbaka
Topp