Den officiella Canyon-tråden

Det här har dock ingenting med lokal valuta att göra. Canyon är också lite dyrare i t.ex. Nederländerna där moms är högre och Canyon väljer, såklart, belopp som slutar på 99 som är lite högre än i Tyskland även om man korrigerar för moms.

Tror att vi är för rika i Sverige. Exemplet här är alltid löparskor, som kostar 20% mer i Sverige än i resten av Europa.
Det där är helt fel. Vi kanske är villiga att betala möjligen. Rika är vi inte. Hos oss har staten pengar, i Grekland, som exempel, som typ konkat inom EU 3 gånger, har staten inga pengar, däremot har medborgarna mer än dubbelt så mycket på banken som vi. Så, varför är det dyrt i Sverige?

Jag säger noll konkurrens, när allt kostar rek pris i affärerna. Vi har vants vid att betala dyrt, men jag tror det är bristande konkurrens, och kanske generellt dyrt på grund av att låglönejobb gått att leva på, tills relativt nyligen, och service har varit dyrt.

Men, har priserna gått ner när låglönejobben tågat in? Inte vad jag märkt så det kanske är fel, eller så blir det påverkat av huvudsaken, ingen konkurrens. Vi är för små.

Det verkar krävas en 30-40 miljoner människor i ett land för att det ska fungera.

En kompis skulle köpa en fiskelåda, plano, den kostade 499 pix i Sverige överallt, varenda butik, för skojs skull kollade han vad den kostar på walmart i USA, 7 dollar, eller var det 6?

Stort land, fiske är stoooooort, konkurrens existerar, amerikansk tillverkare och jobb där lönen inte ökat i dollar ens, på 15 år ,är nog förklaringen till det, De 2 första skälen är väl ok, det sista är inget vi ska importera hit, det leder bara till misär för alla.

Är det någon som har lite koll på Canyons leveransförmåga för närvarande? Jag tänker på de modeller de anger ett beräknat leveransdatum på, alltså inte cyklar de har i lager. Håller de tiderna eller flyttas datumen fram med jämna mellanrum?

Är det någon som har lite koll på Canyons leveransförmåga för närvarande? Jag tänker på de modeller de anger ett beräknat leveransdatum på, alltså inte cyklar de har i lager. Håller de tiderna eller flyttas datumen fram med jämna mellanrum?

Är oxå lite nyfiken!
Beställde en Grizl den 28/12 då var lev mitten januari sen har leveranstiden flyttats fram typ 2ggr till nu typ mitten av mars! Idag fick jag mejl att den fanns på lager men när jag chattade med dom nyss så fanns den inte på lager!
Lite knepigt veta vad som gäller?

Det som händer hos Canyon nu är väl att de skeppar cyklar med annan spec än beställt.
Jag fick en annan (bättre) sadel och på nätet kan man läsa om folk som fått andra däck och bromsskivor tex…

Har köpt en Spectral Al EX 2015 ram som saknar växelöra. Någon som kan undvara ett för Shimano växel? Tror det ska vara med modellbeteckningen No. 27.

Söker även bakre hjulaxel samt DO-chip om någon har extra i lådan.

Apropå frågan om leveranstider. Jag har köpt en Lux Trail. Den står sedan 23 dec hemma och glänser. Den kom några veckor tidigare än beräknat. Styre och stam var från Newmen istället för de lite enklare och sämre Raceface som den var specad för. Gissar att slumpen spelar in ifall de har komponenter inne eller ej.

Jag beställde en Spectral CF8 veckan efter den kom upp på hemsidan och då stod det preliminärt leveransdatum 6:e-14e januari om jag minns rätt men cykeln dök upp redan 13:e december.

Nu väntar jag bara på en sadel det går att sitta på samt cyklingsbart väder så jag kan testa den mer ingående.

Har beställt en Ultimate CF SL. Tänker att jag ska skaffa ett par kul hjul till den. Funderar på ett par Zipp 303S. De är 27 mm breda, yttermått. Vet någon om hjulen kommer passa i / på cykeln?

Bygger upp en 2015/2016 Spectral AL.

Någon som kan tipsa om ett Shimano BB som passar om man vill skippa det press fit GXP som sitter i ramen nu? Tänker alltså även byta till Shimano vevparti.

Och hur får man loss det gamla? Funkar det att knacka ut med ett enklare vevlagerverktyg (av typen slitsat rör)?

Senast ändrad:
En annan fråga, någon som vet vilka rear shock bushings det ska vara i spectral al 2015? bakdämparen är en RS Monarch RT3. när jag sneglar ser det ut att vara offset, med bredare på högra sidan? Obs det långa horisontella röret som sitter i dämparen på bilden är från tidigare projekt och ska inte användas.

8DC81BEC-FC4D-4212-A901-7AD3FA7994E8.jpeg

Fick du cykeln på det utlovade leveransdatumet? Jag blir lite nervös på ändringar var 8:e min på leveransdatumet på hemsidan...man vet ju inte vad man ska tro!
Den fanns i lager när jag beställde, så de levererade ut den till UPS två-tre arbetsdagar efter jag beställt.
Det gick geschwinnt alltså.

Kanske mer svajjigt med datumen om de väntar på leveranser av delar, innan de kan skruva ihop en cykel att skicka ut. Spekulerar jag...

Hoppas du får den tills du behöver den !

Hallå,
Funderar på att slå till på en Canyon grail när storlek kommer in i lager. Är dock lite osäker på vad jag tycker om färgen ”forest”. Är det någon här som har/kan ta en egen bild och dela med sig så mitt beslut blir lättare att ta ??‍♂️

Hallå,
Funderar på att slå till på en Canyon grail när storlek kommer in i lager. Är dock lite osäker på vad jag tycker om färgen ”forest”. Är det någon här som har/kan ta en egen bild och dela med sig så mitt beslut blir lättare att ta ??‍♂️

Tror den färgen är lite matt (som den "rosa" Grizl) Hade en mattsvart Inflite för ett antal år sedan å den var jäkligt svår hålla ren! Jag tycker en sådan cykel borde vara blank i färgen!

Fick du cykeln på det utlovade leveransdatumet? Jag blir lite nervös på ändringar var 8:e min på leveransdatumet på hemsidan...man vet ju inte vad man ska tro!
Det är nog som @Emil777 säger, cyklarna som inte är i lager justeras hej vilt medan de som finns i lager levereras på utsatt datum. De datum som anges gäller väl inte dig heller då du rimligen borde stå lite före i kön.

En annan fråga, någon som vet vilka rear shock bushings det ska vara i spectral al 2015? bakdämparen är en RS Monarch RT3. när jag sneglar ser det ut att vara offset, med bredare på högra sidan? Obs det långa horisontella röret som sitter i dämparen på bilden är från tidigare projekt och ska inte användas.

Visa bilaga 532535
22,2mm

Har beställt en Ultimate CF SL. Tänker att jag ska skaffa ett par kul hjul till den. Funderar på ett par Zipp 303S. De är 27 mm breda, yttermått. Vet någon om hjulen kommer passa i / på cykeln?
Jag har beställt en Grail och funderar på om 303s är mest Bang for the buck? Har även kollat på Hunt gravel race disc som är några tusen billigare. vilka hade ni valt och varför?

Jag har beställt en Grail och funderar på om 303s är mest Bang for the buck? Har även kollat på Hunt gravel race disc som är några tusen billigare. vilka hade ni valt och varför?

Hunt-hjul tycker jag verkar väldigt dyra i förhållande till vad man får. Slowbuild bygger med DT-nav, det känns tryggt: https://slowbuild.de/

Har inte läst hela tråden därav ber jag om ursäkt på förhand.

Men... Hur är den generella inställningen till Canyons kvalitet och support?

På reddit får man bara läsa de missnöjdas svar känna det som...

Intresserad av att byta ut min Orbea Laufey (lifetime warranty) mot en Stoic 2 eller 3 enbart då jag tycker de är så snygga.

Intresserad av att byta ut min Orbea Laufey (lifetime warranty) mot en Stoic 2 eller 3 enbart då jag tycker de är så snygga.
Kvaliteten är som hos dom flesta generellt bra, finns väl några gamla surdegar med bakramar osv. Nya Aeroad blev inte helt rätt men det jobbas på och jag tror att dom drabbade av återkallade cyklar fick 1000 Eur.
Jag cyklar på 2 Canyons och är helt nöjd.

Upplever dock supporten mer som ett callcenter nu än när dom fanns i Sverige.
Borde ändå inte vara ngt problem.

Jag har skrivit om det förut i tråden, men om du inte läst: Supporten är kass från Finland. Enklare ärenden är smidigt, som att beställa nya lager etc. När det blir något mer komplicerat så vill de att man skickar iväg hela cykeln, det låter inte en lokal verkstad titta. I konversationer över tid kommer de inte ihåg vad som sagts och man får beskriva samma sak flera gånger.

Jag har en Spectral och den är helt fantastisk. Inte lika prisvärd som förut, men fortfarande väldigt mycket cykel per krona.

Jag har haft kontakt med supporten nyligen.
De ger snabba svar och har även hjälpt utan krångel med ett garantiärende.

Tummen upp för min upplevelse.

Har Canyon precis höjt priserna 10% ?
Det verkar så, iaf på de cyklar jag haft koll på.

Har inflationen nu nått cykelvärlden ?

Eller brukar Canyon höja priserna vid den här tiden på året?

Såg igår att de höjt priset med 2000kr på spectral cf7 som jag köpte i vintras. ?
Äntligen kan man hävda för frugan att cyklar är en investering som bara stiger i värde! ?

Såg igår att de höjt priset med 2000kr på spectral cf7 som jag köpte i vintras. ?
Äntligen kan man hävda för frugan att cyklar är en investering som bara stiger i värde! ?
Dotterns nya Spectral YH blev också 2000kr dyrare denna vecka. Helt enkelt den bösta investeringen jag gjort i år! Kanske någonsin...
Skönt att något stiger i värde när börsen faller fritt i vacuum. ?

De har iaf höjt priserna på Torque 27.5/29 AL 5 & AL 6.
Samma med Spectral i motsvarande modeller.
Spectral AL 6 steg med 1100:- dock, det är väl närmre 3%

Fast är specen densamma? Nuvarande variant har väl bättre gaffel, hjul, växlar och bromsar?
Ja det stämmer att gaffeln verkar ha uppdaterats från Fox 34 Rythm till FOX 34 Performance. Även växlar har mycket riktigt uppgraderats från SLX till XT samt andra bromsar. Kanske har de "förskjutit" modellprogrammet och gjort motsvarande uppgradering på Neuron 6?
2021: https://www.canyon.com/sv-se/neuron...mpaign=row-ordermailing&campaigndate=20210205

Tillbaka
Topp