Den officiella Canyon-tråden

Kollade lite noggrannare på den första videon igen och om man ska gå på gaffeln är den sannolikt en Spectral AL 6 (6:an har ju en Rockshox Lyrik och 5.an en Fox). Men jag kan inte säkert avgöra om han kör 27.5 eller 29. Sen har dom ju bytt en del grejer på cykeln (sadel, däck mm) + att Canyon har "custom built" några grejer (vajerdragningen tex).

Lite förvånad att dom inte gett honom någon av värstingmodellerna faktiskt. Men det kanske kommer senare.

Jag cyklar på nya Spectralen och är 180 cm lång och valde Medium efter bland annat bollat ideer med Leo som designat cykeln. Jag hade innan jag köpte provcyklat en large och tyckte den kändes lite "klumpig" men tänkte att det kanske hade att göra med att jag inte var van med så lång hjulbas och flack gaffelvinkel. Jag har även efter det cyklat Large och Medium bredvid varandra och är väldigt nöjd med mitt val, den känns för mig mer "lekfull" dvs jag kan enklare bunnyhoppa och lyfta runt den enklare än Large. Säkert hade en Large också funkat och kanske bättre när man bombar ner i hög fart. Personligen tycker jag den känns väldigt bra för mig vid sittcykling även om någon på en tysk cykeltidning som är 2 cm kortare än mig säger att den är för kort för hen. Om det har att göra med att jag eller journalisten är totalt vanskapt vet jag inte. jag har läst andra tester där journalister med ungefär samma längd som mig föredragit dels medium men även large, så det är nog mer än fråga om smak än lag för att tysk cykeltidning skriver det. Så mitt tips utifrån mitt perspektiv blir att bomba nedför i hög fart välj large, mer lekfull och "allround" välj medium.

Senast ändrad:
Apropå lekfullhet: Är det nån som kan se vilken Spectral som Sam Pilgrim kör i sina senaste Youtube-videos?

Han har ju precis bytt till Canyon som cykelsponsor och han är ju en person som verkligen lär söka efter en lekfull och lättmanövrerad modell (å andra sidan kan ju han köra på i princip vad som helst så det kanske inte spelar någon roll för honom...) Tidigare har han ju varit rätt skeptisk mot 29" generellt och sagt sig föredra 27.5" även på sina endurohojar.
Vår gamla slopestylestjärna Anton Thelander är ju sponsrad av Canyon och har lite filmer på när han cyklar Spectral.

Jag cyklar på nya Spectralen och är 180 cm lång och valde Medium efter bland annat bollat ideer med Leo som designat cykeln. Jag hade innan jag köpte provcyklat en large och tyckte den kändes lite "klumpig" men tänkte att det kanske hade att göra med att jag inte var van med så lång hjulbas och flack gaffelvinkel. Jag har även efter det cyklat Large och Medium bredvid varandra och är väldigt nöjd med mitt val, den känns för mig mer "lekfull" dvs jag kan enklare bunnyhoppa och lyfta runt den enklare än Large. Säkert hade en Large också funkat och kanske bättre när man bombar ner i hög fart. Personligen tycker jag den känns väldigt bra för mig vid sittcykling även om någon på en tysk cykeltidning som är 2 cm kortare än mig säger att den är för kort för hen. Om det har att göra med att jag eller journalisten är totalt vanskapt vet jag inte. jag har läst andra tester där journalister med ungefär samma längd som mig föredragit dels medium men även large, så det är nog mer än fråga om smak än lag för att tysk cykeltidning skriver det. Så mitt tips utifrån mitt perspektiv blir att bomba nedför i hög fart välj large, mer lekfull och "allround" välj medium.

Det var två erfarna cyklister (redaktör) av 178 cm med olika längd av arm, ben och överkropp som både tyckte att M gav för "komprimerad" sittställning. En föredrog klart M till mer lekful ståcykling, den andra tenderade mer till L. Men om du känner att sittcykling fungerar för dig så är det såklart bra!

Såg att Canyon höjt priserna idag. Hurra. Vet inte om det gäller alla modeller men Spectralen jag hade siktet inställt på till grabben (27 AL 5) var plötsligt 2000 spänn dyrare... Vet att nästan alla andra märken höjt sina priser och Canyon har väl legat stilla dom senaste månaderna åtminstone(?). Men surt med tanke på att jag satt med fingret på köpknappen för några veckor sen men valde att vänta.

Jag fick upp inslaget här nedan som tips på Youtube. Det går lite stick i stäv med min uppfattning om hur situationen sett ut under pandemin men vi kanske avviker lite i Sverige jämfört med större marknader. Kort sammanfattat så ska uppenbarligen efterfrågan vara på nedåtgående och tillgången ökande - priserna kan/ska förväntas sjunka inom närtid. Sen om det äts upp av inflationen är en annan femma.

Jag fick upp inslaget här nedan som tips på Youtube. Det går lite stick i stäv med min uppfattning om hur situationen sett ut under pandemin men vi kanske avviker lite i Sverige jämfört med större marknader. Kort sammanfattat så ska uppenbarligen efterfrågan vara på nedåtgående och tillgången ökande - priserna kan/ska förväntas sjunka inom närtid. Sen om det äts upp av inflationen är en annan femma.

Inflation, svag krona och dålig konkurrens spelar säkert stor roll. Men gissar att vi kommer se reor till hösten. Undrar om Canyon kan skydda sig genom att göra mer on demand?

Stor del av 2022 har ju butikerna haft för många cyklar… som står kvar än idag.

Jag undrar om inte Canyon har bitit sig själva i arslet med den senaste prishöjningen. Såg precis att hojen jag egentligen tänkt köpa till sonen fanns tillgänglig för beställningen men pga den senaste prishöjningen har jag varken mandat från familjen eller någon större lust själv att göra ett impulsköp. Med en elräkning som var det dubbla från förra året och huslån som plötsligt är dubbelt så dyra är det rätt svårt att motivera den här typen av inköp. Inte så konstigt att cykelindustrin har problem om det är fler som resonerar som jag. Tråkigt.

Har en Neuron 7a, Aluminium-varianten (2022). Enligt Canyon är 32t max på framdrevet men jag testade mitt ovala 32t (lika brett som ett 34t runt på bredaste delen) från min Nukeproof Scout och det funkar fint, inte ens i närheten av att det tar i.
Det går nog att få dit ett 36t till och med. Tänkte ifall nån har en Neuron och är sugen på större än 30t den kommer med. Känns som 30t är underdimensionerat för att va typ en halvt xc-ig stighoj.

Har en Neuron 7a, Aluminium-varianten (2022). Enligt Canyon är 32t max på framdrevet men jag testade mitt ovala 32t (lika brett som ett 34t runt på bredaste delen) från min Nukeproof Scout och det funkar fint, inte ens i närheten av att det tar i.
Det går nog att få dit ett 36t till och med. Tänkte ifall nån har en Neuron och är sugen på större än 30t den kommer med. Känns som 30t är underdimensionerat för att va typ en halvt xc-ig stighoj.
Oj. skiljer det i bredd mellan runda resp ovala klingor?

Lite intressant att Jesse Melamed verkar välja att köra på Spectral och inte Strive men med Zeb i fram. Med tanke på mega-enduro trenden så väljer alltså en teamåkare deras enduro/trailcykel. Men har man tekniken och farten kanske man inte behöver massa extra onödig dämpning.

Lite intressant att Jesse Melamed verkar välja att köra på Spectral och inte Strive men med Zeb i fram. Med tanke på mega-enduro trenden så väljer alltså en teamåkare deras enduro/trailcykel. Men har man tekniken och farten kanske man inte behöver massa extra onödig dämpning.
Det gäller Adam Larsson oxå. Spectral alltså, vet inte vad han har för gaffel. Lite lättare att klättra med sägs det.

Med andra ord funkar inte Shapeshifter?
Har för mig att det snackades om Torque som alternativ o den är ju klart tyngre. Detta är alltså ngt jag hörde i förbifarten o det ska väl tas med en nypa salt.

Hur som helst, tittar man på svensk enduro så går det ju faktiskt inte speciellt fort + att det är lite knixigt så det kanske är mer fördelaktigt att ha en mer lätthanterlig hoj.

Jag skulle inte använda ordet "bred", men "diameter" eller "radie". Eller kan man på svenska fråga hur bred en cirkel är?

Klingor kan också ger olika "bredde", t.ex. vid Garbaruk har klingorna olika offset beroende på storleken av klingan.
Bra förklarat. Skyller på bristande vokabulär. Och kunskap.

Senast ändrad:
F97FE1BE-01FE-4651-97B2-006BF1F5F186.jpeg

Fick på nya däcken. Gillade inte tanwalls och tog chansen att prova något nytt. Det blev Bontrager xr4 fram xr3 bak. Båda i 2.4 bredd. Neuron 7 AL från 2022.

Någon som vet hur Canyon beräknar vilken storlek som passar en?
Hittade en Endurace 6 i XL i deras outlet och klickade hem den då hemsidan säger att det ska passa mig (190, 95 innerben).

MEN... nu när jag fått hem den känns det lite stor. För att vara säker går jag in på deras hemsida och märker då att det bara är på Endurace 6 som XL rekommenderas för mig. Alla andra endurace ger L som rekomendation, även fast ramen är den samma. Hur går detta till?

Baserat på bilderna, tror ni cykeln är för stor eller är det bara jag som är ovan att sitta på en lvg?

IMG_20230129_173752_edit_20222134565664.jpgIMG_20230129_174456.jpg
Screenshot_20230129_172645_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20230129_172657_com.android.chrome.jpg

Kört exakt den setupen som sommarsetup för stigcykling mestadels Hellas med Spectral och tycker det funkar väldigt bra.

Det låter lovande. Kör mycket runt Örebro och en hel del i kilsbergen och pershyttan. Så lite likt hellas kanske ? Har inte varit där än.
Blir en hel del torra platta stigar också så kanske får bli en xr2a bak och xr3 fram så småningom.

Hittade en Endurace 6 i XL i deras outlet och klickade hem den då hemsidan säger att det ska passa mig (190, 95 innerben).

MEN... nu när jag fått hem den känns det lite stor. För att vara säker går jag in på deras hemsida och märker då att det bara är på Endurace 6 som XL rekommenderas för mig. Alla andra endurace ger L som rekomendation, även fast ramen är den samma. Hur går detta till?

Baserat på bilderna, tror ni cykeln är för stor eller är det bara jag som är ovan att sitta på en lvg?

Visa bilaga 605541Visa bilaga 605542
Visa bilaga 605538
Visa bilaga 605539
3-4cm kan du smidigt korta med mindre steam som håller styret. Om det känns bättre.
Är iofs ingen bikefit expert bara en idea

Visa bilaga 605541Visa bilaga 605542
Visa bilaga 605538
Visa bilaga 605539
Canyon och deras storleksrekommendationer är ett gissel och lite av ett lotteri. Jag tycker inte att cykeln ser för stor ut. Däremot sitter du med raka armar vilket gör att du riskerar att få problem med armarna/armbågarna/axlarna och dessutom kommer onödigt långt ifrån styret. Testa att böj armbågarna litegrann så blir det både bekvämare och du kommer flera centimeter närmare styret.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp