Den officiella Canyon-tråden

Har tyvärr inte en sådan skruv. Har googlat lite och det verkar som andra har haft liknande problem att axeln fastnat. Får nog försöka banka lite försiktigt på något sätt.

Det är väl på andra änden av axeln som den är gängad i något som inte släpper? Foto där? 5-56 eller liknande för att få det att släpper.

Det är väl på andra änden av axeln som den är gängad i något som inte släpper? Foto där? 5-56 eller liknande för att få det att släpper.
Det är i andra änden som gängorna är och det är där den gängas upp när jag skruvar. Det är alltså i delen bilden visar som den fastnat (men går att rotera/skruva). Så när andra änden gängas upp pressas också det gaffelbenet utåt, när det egentligen är axeln som skulle åkt utåt ur gaffelbenet man ser på bilden.

Låter som att axeln fastnat i navet på något sätt?

Ta först och marinera i 5-56.

Sätt ett mothåll i kring gaffelbenen, t ex några varv med ett spännband så inte gaffelbenet kan gå isär. Skruva försiktigt på axeln och se ifall det som håller emot släpper? Gör det med fingertoppskänsla/försiktigt så det inte blir gängpaj i gaffeln.Avbryt ifall det krävs för mycket kraft.

Funkar inte det så kontakta Canyon innan du gör något drastiskt.

Senast ändrad:
Fick ut axeln till slut. Jäklar vad den satt. Helt torr. 5-56 och en himla massa vrickande fram och tillbaka. Sen banka ut den. Som tur är kunde man gänga upp den helt på den gängade sidan eftersom gängorna i gaffelbenet är uttagbara. Där har Fox tänkt till.

Bilagor

• 20230704_230514.jpg
    20230704_230514.jpg
    322.1 KB · Besök: 144
Mitt namn är Stefan Aaskov och jag representerar Canyon Bicycles i Sverige. I denna tråd besvarar jag gärna allmänna frågor angående Canyon.
Hej Stefan,
Recently, less than a month ago, someone broke into my storage room in Stockholm and stole my Canyon Neuron SLX 9 2021 (M size). I have reported this to the police but I am not expecting any positive news from them.
Any help, for little it might be, will be much appreciated.

Fick ut axeln till slut. Jäklar vad den satt. Helt torr. 5-56 och en himla massa vrickande fram och tillbaka. Sen banka ut den. Som tur är kunde man gänga upp den helt på den gängade sidan eftersom gängorna i gaffelbenet är uttagbara. Där har Fox tänkt till.
Det bruna på axeln är rost från hjullagren. Läge att byta.

Apropå hjullager så höll mina framlager (på Spectral AL6) mindre än ett år trots väldigt begränsad användning (kanske 20 turer/10 tvättar), utan högtryckstvätt och undviker alltid att spola mot lagren. Inte riktigt samma DT Swiss-kvalitet som på de dyrare naven tyvärr.

Jag köpte rostfria istället (https://www.bike-discount.de/de/dt-swiss-kugellager-fuer-dt-swiss-naben?number=20109332-40289768) som förhoppningsvis håller lite längre (även om de är mjukare i stålet så tycker jag alltid det är rost som dödar mina cykel-lager).

Hej Stefan,
Recently, less than a month ago, someone broke into my storage room in Stockholm and stole my Canyon Neuron SLX 9 2021 (M size). I have reported this to the police but I am not expecting any positive news from them.
Any help, for little it might be, will be much appreciated.
Du får starta en insamling:)

Letar efter en cykel som är lämplig för att trampa runt i svensk skog och önskar lite åsikter från er som kör spectral eller neuron. Har i dagsläget en Lux CF 7 -22 (ej trail) som är helst fantastisk på mildare stigar, grusväg etc, men efter att ha kört lite i mer skogsstigar med rötter och stenar samt på lokala mtb banan där det går lite mer upp och ner så känner jag mig inte helt säker på mig själv/cykeln. Jag har därför börjat kika på en trail/enduro cykel då jag tror att lite mer slag och annan geometri skulle vara mer fördelaktigt för hur och vart jag vill cykla.

Modellerna jag har kikat på som möjliga ersättare för mitt ändamål är Neuron 7, Neuron CF 8, Spectral 125 AL 6 och Spectral 125 CF 7, Spectral 29 AL 6 och Spectral 29 FW. Helt enkelt de flesta Neuron och Spectral.

Vad skulle ni som kört eller kör dessa cyklar rekommendera? Jag har nog läst och kollat på varenda review som finns men svaren är ständigt olika. Det som jag tycker gör det svårt att ta hänsyn till reviews och diverse kommentarer på facebook är att cyklarna oftast körs av folk som troligtvis har mycket mer erfarenhet än mig samt att de flesta tycks bo nära fantastiska bikeparks eller vid miljö med slingor likt en enduro/mtb bana. Hade jag bott ett stenkast från en fin endurobana så inbillar jag mig att det hade vart mycket enklare att välja, men nu gör jag inte det. Jag kommer till 95% använda den på vanliga hederliga skogsstigar. Även om det är fullt möjligt och säkert jätteroligt att åka iväg till en finare bana så vet jag att det inte kommer ske mer än högst två gånger per år och troligtvis inte ens det.

Jag var hos lbs och spanade lite här om dagen och blev avrådd från att köpa cykel med mer än 140mm slag så vidare jag inte ska köra på bana. Det skulle tydligen inte vara optimalt för vardagscykling i skog på grund av att det blev för mycket fjädring. Har pga det rådet kikat mer åt Spectral 125 samt Neuron och nästan uteslutit Spectral 29. Samtidigt som jag ständigt läser inlägg på facebook om att mer fjädringsväg är bättre även på stigar och att det inte alls är något problem att klättra varken med Spectral 125 eller 29. En annan femma är väl att Spectral tillhör kategori 4 istället för 3. Är det ens värt att tänka på? Är kolfiber eller aluminium ett bättre val för en nybörjare som kanske förväntas gå omkull ett gäng gånger i skogen? Hade gärna haft en cykel som klarar lite hopp, men samtidigt är det högst oklart hur mycket/stora hopp det faktiskt blir när man cyklar runt själv i skogen. Vill kunna cykla både snabbt, långsamt och tekniskt, både ner och upp. Söker en cykel som inte är omöjlig eller allt för avancerad för en nybörjare men som jag kan utvecklas i till en skaplig cyklist utan att behöva uppgradera eller byta cykel de närmsta åren.

Vad är rådet kring val av cykel från er som har cyklat i några år och på dessa cyklar i hederlig svensk vardagsskog? Jag är 179cm och väger ca 65kg kanske kan vara värt att veta kring valet. Max budget 40k men vore såklart trevligt om det gick att hålla sig under. Frågan har säkert vart uppe tidigare i tråden men kändes enklare att skriva detta än att beta igenom 194 sidor med inlägg.

För hederlig svensk vardagsskog hade jag nog valt en lättare Neuron. Detta för att den känns mer rapp än de andra samt att fjädringsvägen räcker till (den är ju t o m ngt längre än Spectral 125). Neuron känns som en bekvämare downcountry, samma vikt (beroende på modell givetvis) o geo men med längre slag.

Spectral 125 känns mer enduro, den är större o kralligare helt enkelt. Planerar du att köra bike park så kan den vara ett alternativ. Tycker den funkar fint på snabba maskinbyggda leder samt där det är brant, långsamt o tekniskt. Går det för fort i stök skakar man/jag av pedalerna p g a den korta fjädringvägen.

Har inte kört vanliga Spectral, bara Spectral:ON.

Skillnaden mellan hojarna är nog faktiskt mest känslan. Rapp vs krallig.

Senast ändrad:
Jag hade inte valt en Spectral för det du beskriver. Jag har en och den blir inte riktigt rolig om det inte går nedför. Den funkar absolut men för ändamålet finns det roligare.

Jag har idag en Spectral 29 CF7 och min sambo har en Neuron AL7 (ej senaste modellen). Neuronen känns betydligt rappare och smidigare. Om fokus inte ligger på utförskörning i "enduro"-spår så är Neuron sannolikt det bättre valet. Spectralen går också bra att cykla platt och uppförs med men det är först när det går utförs som den kommer till liv.

Provcyklade både neuron och spectral (inte 125) i Hellas på cykeltestarhelgen tidigare i somras och hade absolut roligast med neuron där stigarna är mer tekniska och inte så mycket utför. Hade valt neuron för det du beskriver. För stökigare utförsterräng som finns i Göteborg hade jag valt bort neuron och kört på Spectral 125.

Letar efter en cykel som är lämplig för att trampa runt i svensk skog och önskar lite åsikter från er som kör spectral eller neuron. Har i dagsläget en Lux CF 7 -22 (ej trail) som är helst fantastisk på mildare stigar, grusväg etc, men efter att ha kört lite i mer skogsstigar med rötter och stenar samt på lokala mtb banan där det går lite mer upp och ner så känner jag mig inte helt säker på mig själv/cykeln. Jag har därför börjat kika på en trail/enduro cykel då jag tror att lite mer slag och annan geometri skulle vara mer fördelaktigt för hur och vart jag vill cykla.

Modellerna jag har kikat på som möjliga ersättare för mitt ändamål är Neuron 7, Neuron CF 8, Spectral 125 AL 6 och Spectral 125 CF 7, Spectral 29 AL 6 och Spectral 29 FW. Helt enkelt de flesta Neuron och Spectral.

Vad skulle ni som kört eller kör dessa cyklar rekommendera? Jag har nog läst och kollat på varenda review som finns men svaren är ständigt olika. Det som jag tycker gör det svårt att ta hänsyn till reviews och diverse kommentarer på facebook är att cyklarna oftast körs av folk som troligtvis har mycket mer erfarenhet än mig samt att de flesta tycks bo nära fantastiska bikeparks eller vid miljö med slingor likt en enduro/mtb bana. Hade jag bott ett stenkast från en fin endurobana så inbillar jag mig att det hade vart mycket enklare att välja, men nu gör jag inte det. Jag kommer till 95% använda den på vanliga hederliga skogsstigar. Även om det är fullt möjligt och säkert jätteroligt att åka iväg till en finare bana så vet jag att det inte kommer ske mer än högst två gånger per år och troligtvis inte ens det.

Jag var hos lbs och spanade lite här om dagen och blev avrådd från att köpa cykel med mer än 140mm slag så vidare jag inte ska köra på bana. Det skulle tydligen inte vara optimalt för vardagscykling i skog på grund av att det blev för mycket fjädring. Har pga det rådet kikat mer åt Spectral 125 samt Neuron och nästan uteslutit Spectral 29. Samtidigt som jag ständigt läser inlägg på facebook om att mer fjädringsväg är bättre även på stigar och att det inte alls är något problem att klättra varken med Spectral 125 eller 29. En annan femma är väl att Spectral tillhör kategori 4 istället för 3. Är det ens värt att tänka på? Är kolfiber eller aluminium ett bättre val för en nybörjare som kanske förväntas gå omkull ett gäng gånger i skogen? Hade gärna haft en cykel som klarar lite hopp, men samtidigt är det högst oklart hur mycket/stora hopp det faktiskt blir när man cyklar runt själv i skogen. Vill kunna cykla både snabbt, långsamt och tekniskt, både ner och upp. Söker en cykel som inte är omöjlig eller allt för avancerad för en nybörjare men som jag kan utvecklas i till en skaplig cyklist utan att behöva uppgradera eller byta cykel de närmsta åren.

Vad är rådet kring val av cykel från er som har cyklat i några år och på dessa cyklar i hederlig svensk vardagsskog? Jag är 179cm och väger ca 65kg kanske kan vara värt att veta kring valet. Max budget 40k men vore såklart trevligt om det gick att hålla sig under. Frågan har säkert vart uppe tidigare i tråden men kändes enklare att skriva detta än att beta igenom 194 sidor med inlägg.
Jag har en del input att ge på detta men kan inte skriva mycket nu. Har en Spectral 125a och cyklar mycket på stigar OCH Vallåsen (bikepark). Ger gärna min input men imorgon kanske.

Senast ändrad:
Okej. Tar gärna mer input sen när du har tid ??
Det lät kanske som om jag hade någon omvälvande info, vilket jag inte har ?
Men jag kör som sagt mycket stig med min 125a vilket går utmärkt, men, hade jag endast kört stig hade jag nog hellre valt en Neuron eller liknande. 125ans gemoetri är mer gjord för utförsåkning även om slaglängden är kanske mer för stig. Den är lång och slack och min al6 har en Fox 36-gaffel vilken känns helt överdriven för stig egentligen. Nu kör jag mycket bikepark också så då passar den rätt bra. Mitt dilemma är att med denna cykeln har jag fått mersmak av att åka fort utför och hopp och drops och så så det blir nog ett byte till en vanlig Spectral snart med mer slaglängd. Så 125an är perfekt om man kör kanske 60/40 stig/bikepark. Men kör man typ 90/10 då hade jag tagit en Neuron eller i alla fall något mer åt XC hållet och gärna en lättare kolfiber.

Det lät kanske som om jag hade någon omvälvande info, vilket jag inte har ?
Men jag kör som sagt mycket stig med min 125a vilket går utmärkt, men, hade jag endast kört stig hade jag nog hellre valt en Neuron eller liknande. 125ans gemoetri är mer gjord för utförsåkning även om slaglängden är kanske mer för stig. Den är lång och slack och min al6 har en Fox 36-gaffel vilken känns helt överdriven för stig egentligen. Nu kör jag mycket bikepark också så då passar den rätt bra. Mitt dilemma är att med denna cykeln har jag fått mersmak av att åka fort utför och hopp och drops och så så det blir nog ett byte till en vanlig Spectral snart med mer slaglängd. Så 125an är perfekt om man kör kanske 60/40 stig/bikepark. Men kör man typ 90/10 då hade jag tagit en Neuron eller i alla fall något mer åt XC hållet och gärna en lättare kolfiber.
Tack för svaret :)

Vad ser ni för för/nackdelar med alu kontra kolfiber? Kikar lite på både Neuron 7 och CF 8 men funderar på om det är värt extra pengarna för CF 8. Tycker man läser både det ena och andra om vilket som är bäst. Enligt lbs så är cf bättre då det är enklare att reparera än alu samt att det håller bättre. Tycker annars att 7an verkar mer prisvärd än cf8, snyggare i grön färg, bra vikt. Inte för att färgen har någon större betydelse men tycker att alla cf8 ser rätt tråkiga ut vilket tar emot lite även om det inte är avgörande.

Vad ser ni för för/nackdelar med alu kontra kolfiber? Kikar lite på både Neuron 7 och CF 8 men funderar på om det är värt extra pengarna för CF 8. Tycker man läser både det ena och andra om vilket som är bäst. Enligt lbs så är cf bättre då det är enklare att reparera än alu samt att det håller bättre. Tycker annars att 7an verkar mer prisvärd än cf8, snyggare i grön färg, bra vikt. Inte för att färgen har någon större betydelse men tycker att alla cf8 ser rätt tråkiga ut vilket tar emot lite även om det inte är avgörande.
Både aluminium och kolfiber funkar väl bra. Kanske är kolfiber "lättare" att reparera men tycker oftare att man ser bilder på rambrott av kolfiber-ramar.. Jag tror det handlar mest om ifall en viss modell har några specifika svagheter.

Jag tänker att valet handlar mest om hur mycket man vill betala och vilken nivå på ram och komponenter man vill ha. De finaste ramarna är väl med vissa undantag endast kolfiber.

När jag köpte racer så valde jag en kolfiber-ram med Tiagra-komponenter, blev så mest för att jag hittade en lämplig hoj på rea. Nu nästan 10 år senare så tror jag det var ett rätt bra val då jag gillar ramen och har uppdaterat den med finare komponenter.

När jag å andra sidan köpte en FS mtb så ville jag ha dämpare, gaffel och övriga komponenter på lagom nivå, tillräckligt bra men också inte så avancerade att man inte kan göra service själv. Då blev det aluminium-ram för det var vad min budget räckte till.

Verkar inte vara stor viktskillnad mellan 8an och 7an vad jag kan se, så då är det nog mer vilken nivå på utrustningen du vill ha.

Blev en beställning på en Neuron al 7. Hoppas och tror att jag blir nöjd. Nu fattas bara att det blir rabatt på den under nästa vecka, eller typ efter leverans ?‍♂️

Det här har väl diskuterats längre upp i tråden. Valet mellan de båda är enkelt, för bara 3600 kr extra får man kolfiberram och finare hjul. Att de båda skulle väga lika mycket kan inte stämma.

Av aluvarianterna ser dock 6 ut att vara sjukt prisvärd.

Det här har väl diskuterats längre upp i tråden. Valet mellan de båda är enkelt, för bara 3600 kr extra får man kolfiberram och finare hjul. Att de båda skulle väga lika mycket kan inte stämma.

Av aluvarianterna ser dock 6 ut att vara sjukt prisvärd.
Ja man kanske skulle lägga det lilla extra och ta en cf8 istället. Det som talar emot är att det finns relativt många färska kommentarer i neuron gruppen på fb som talar för att cf ramarna fortfarande spricker, vilket är lite avskräckande för mig. Kanske ändå är väldigt få procentuellt. Antar att jag kanske nojar lite för mycket om det mesta. Antar också att majoriteten av dom som inte har några problem inte yttrar sig alls.

Ja man kanske skulle lägga det lilla extra och ta en cf8 istället. Det som talar emot är att det finns relativt många färska kommentarer i neuron gruppen på fb som talar för att cf ramarna fortfarande spricker, vilket är lite avskräckande för mig. Kanske ändå är väldigt få procentuellt. Antar att jag kanske nojar lite för mycket om det mesta. Antar också att majoriteten av dom som inte har några problem inte yttrar sig alls.
Det gäller väl gamla ramen? Om det har varit ett stort problem så borde det ha åtgärdats till den nya. Jag tror att de alla flesta kommer att ha ett problemfritt ägande. Det är kanske de få missnöjda som låter mest?
Ett bra exempel är Orbea Occam där om man skulle tro de som skriver i FB-gruppen så skulle övre dämparbulten gå av på löpande band. Det finns en starkare i stål, men Orbea monterar ändå den i aluminium på nya cyklar. Hade det varit ett stort problem hade de knappast gjort det då det många gånger blir rambyte om den går av.

Nya aeroad-ramen har smyglanserats:

Notera den nya sadelstolpsinfästningen som vi sett på MVDP cyklar tidigare i år.

Vad är Canyon för pajasar?, köpte ett nytt batteri till fruns elhoj, skickades början av maj, en månad senare hade den inte dykt upp. Lite mailväxling med olika personer och lovades återbetalning.
Nu mer än 2 månader senare så har inget batteri levererats och heller ingen återbetalning.
En tomte på Canyon påstår att varan måste återkomma till deras lager innan återbetalning sker, en annaa har sagt att återbetalning ska ske i en månad redan. DHL som skulle leverera skiter i ärendet helt
Ärendet fortgår, trodde att det borde vara klart, återbetalning kom. Men se, nu har Canyon skickat ärendet till inkasso då de inte har fått betalt (för varor som aldrig dök upp). Helt jäkla kasst företag, kundtjänsten bemannas av totalt inkompetenta personer.

Alla konsumentrådgivare i landet hade rått dig att betala fakturan och sedan invänta att företaget betalar tillbaka eller kompenserar dig på annat sätt. Betala alltid i tid.

Prisskillnad mellan två cyklar med liknande komponenter.
Lite högre profil på hjulen för den dyrare cykeln. 76 400 kronor plus frakt.

Pris den billigare. 61 000 kronor plus frakt.

Kommer Canyon sänka priserna på Aeroad?

Satt upp mig på en endurance men dom höjde priset med 10.000 så jag hoppade av sen tycker jag att dom inte har val möjligheter om man inte vill ha elektriska växelsystem.
Blir dom inte av med cyklar så kommer dom nog att sänka priset något men ????

sen tycker jag att dom inte har val möjligheter om man inte vill ha elektriska växelsystem.
Ptja, det finns ju… på low-end modellerna. Att det inte finns på high-end modellerna är ju inte så konstigt, av två anledningar – high-end grupperna kommer inte längre i någon mekanisk version, och även om de gjorde det så börjar alla high-end ramar ha helvändig intern dragning och det skulle inte funka med mekaniskt varken utrymmes- eller friktionsmässigt (och vara en mardröm att installera).

Ptja, det finns ju… på low-end modellerna. Att det inte finns på high-end modellerna är ju inte så konstigt, av två anledningar – high-end grupperna kommer inte längre i någon mekanisk version, och även om de gjorde det så börjar alla high-end ramar ha helvändig intern dragning och det skulle inte funka med mekaniskt varken utrymmes- eller friktionsmässigt (och vara en mardröm att installera).
Man blir ännu mera imponerad av canyon som företag visade intresse för en Endurance 7 men när man klickar på länken som dom skickade så finns inte cykeln mera, borta ur sortiment Men det har kommit en NY Endurance 7 Det enda som skiljer är färgen vilka arslen till företag det ger inga bra vibbar över dom men det finns andra som säljer Enurance hojar så man får leta efter något annat företag som inte ändrar med nån dag på modellerna .

Hänger inte med riktigt, du jämför två helt olika modeller och tycker de borde ha samma pris för att de är Di2 utrustade?

Kan man iofs tycka men så enkelt är det nog inte... ?

Vet i och för sig inte hur det ser ut med prisskillnad för andra märken, dvs om man jämför tex Trek Madone (aero) med Trek Domane (endurance) båda utrustade med Di2.

Senast ändrad:
Hänger inte med riktigt, du jämför två helt olika modeller och tycker de borde ha samma pris?

Kan man iofs tycka men så enkelt är det nog inte... ?

Vet i och för sig ej inte det ser ut med prisskillnad för andra märken, dvs om man jämför tex Trek Madone (aero) med Trek Domane (endurance) båda utrustade med Di2.
Glömde att vinklarna mellan ramrören gör konsumentpriset drygt femotusen dyrare.

En liten uppdate
canyon lyckades byta modeller inom ett dygn så kontentan är att dom byter färg på cf7 från stealt till röd från röd till stealt inom 24 timmar då kan man fråga sig hur i helvete tänker dom om man skall sätta upp sig på en eller flera modeller i samma segment tyvär så har jag tappat förtroende för dom nu .
Här är mailet jag skickade till dom.
Då var det dax igen satt upp mig i går på 2 nya cyklar i endurance klassen en endurance 7 och en endurance cf 7 cf röd och fin men vad i helvete håller ni på med jag hade även satt upp på en cf7 stealt som har utgått men nu är den plötsligt tillbaka som ett trollslag abrakadabra.
Det går inte att beställa i från er när cyklar försvinner ur sortimentet lika fort som en annan byter kalsonger fattar ni inte att kunder skiter i er när ni håller på som det brann och byter färger inom ett dygn ta och bli lite mera seriösa .

Tillbaka
Topp