Letar efter en cykel som är lämplig för att trampa runt i svensk skog och önskar lite åsikter från er som kör spectral eller neuron. Har i dagsläget en Lux CF 7 -22 (ej trail) som är helst fantastisk på mildare stigar, grusväg etc, men efter att ha kört lite i mer skogsstigar med rötter och stenar samt på lokala mtb banan där det går lite mer upp och ner så känner jag mig inte helt säker på mig själv/cykeln. Jag har därför börjat kika på en trail/enduro cykel då jag tror att lite mer slag och annan geometri skulle vara mer fördelaktigt för hur och vart jag vill cykla.
Modellerna jag har kikat på som möjliga ersättare för mitt ändamål är Neuron 7, Neuron CF 8, Spectral 125 AL 6 och Spectral 125 CF 7, Spectral 29 AL 6 och Spectral 29 FW. Helt enkelt de flesta Neuron och Spectral.
Vad skulle ni som kört eller kör dessa cyklar rekommendera? Jag har nog läst och kollat på varenda review som finns men svaren är ständigt olika. Det som jag tycker gör det svårt att ta hänsyn till reviews och diverse kommentarer på facebook är att cyklarna oftast körs av folk som troligtvis har mycket mer erfarenhet än mig samt att de flesta tycks bo nära fantastiska bikeparks eller vid miljö med slingor likt en enduro/mtb bana. Hade jag bott ett stenkast från en fin endurobana så inbillar jag mig att det hade vart mycket enklare att välja, men nu gör jag inte det. Jag kommer till 95% använda den på vanliga hederliga skogsstigar. Även om det är fullt möjligt och säkert jätteroligt att åka iväg till en finare bana så vet jag att det inte kommer ske mer än högst två gånger per år och troligtvis inte ens det.
Jag var hos lbs och spanade lite här om dagen och blev avrådd från att köpa cykel med mer än 140mm slag så vidare jag inte ska köra på bana. Det skulle tydligen inte vara optimalt för vardagscykling i skog på grund av att det blev för mycket fjädring. Har pga det rådet kikat mer åt Spectral 125 samt Neuron och nästan uteslutit Spectral 29. Samtidigt som jag ständigt läser inlägg på facebook om att mer fjädringsväg är bättre även på stigar och att det inte alls är något problem att klättra varken med Spectral 125 eller 29. En annan femma är väl att Spectral tillhör kategori 4 istället för 3. Är det ens värt att tänka på? Är kolfiber eller aluminium ett bättre val för en nybörjare som kanske förväntas gå omkull ett gäng gånger i skogen? Hade gärna haft en cykel som klarar lite hopp, men samtidigt är det högst oklart hur mycket/stora hopp det faktiskt blir när man cyklar runt själv i skogen. Vill kunna cykla både snabbt, långsamt och tekniskt, både ner och upp. Söker en cykel som inte är omöjlig eller allt för avancerad för en nybörjare men som jag kan utvecklas i till en skaplig cyklist utan att behöva uppgradera eller byta cykel de närmsta åren.
Vad är rådet kring val av cykel från er som har cyklat i några år och på dessa cyklar i hederlig svensk vardagsskog? Jag är 179cm och väger ca 65kg kanske kan vara värt att veta kring valet. Max budget 40k men vore såklart trevligt om det gick att hålla sig under. Frågan har säkert vart uppe tidigare i tråden men kändes enklare att skriva detta än att beta igenom 194 sidor med inlägg.