Hmm, jag tror att du är en av dem som överanvänder ”halmgubbe”, eller
straw man som det heter på engelska. Det är ganska vanligt att, när man känner sig i debattagen och lite intellektuell, anklaga människor man inte håller med för än det ena, än det andra.
Jag försökte - om inte detta framgick ber jag om förståelse - skoja till det lite, men med det sagt: om inte den situation jag skojade om uppstår i framtiden ska jag äta upp min hatt. Jag är helt övertygad om att man kommer att sitta i knäet på företagen som levererar mjukvaran, och där vill jag inte hamna när det gäller min cykel, vilken jag ser som en frihetsmaskin.
Att jag, som inte vill ha elväxlar, skulle ha något slags dikotomitvång,
är däremot en halmgubbe. Dessutom noterar jag att det är två elväxlare som gillamarkerat ditt inlägg, så vi kommer nog inte ifrån att ha en liten diskussion om för- och nackdelar, är jag rädd. Läs gärna mitt inlägg längre upp, där jag pekar på fördelarna med elväxlar för att få en rätt justerad framväxel om man inte är så vass på att meka,
Jag har inte jobbat med SRAM, men Shimanos 11-delade Di2 ställs in via app eller dator. Trimningen görs så, i alla fall när jag har grejat med dem. Möjligen har det kommit en UPPDATERING nu som gör att man slipper det..