cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går väl inte lätt att ändra slaglängden
> på en Talas i farten eller,
Jo, man lutar sig ner o vrider vredet, varje "klick" justerar slaglängden 3 mm tror jag. Säker inte något man gör i en spurt situation. Men man skulle mkt väl kunna göra det på en vanlig tur.
> blir väl hårdare
> eller mjukare beroende på åt vilket håll man
> ändrar den eller?
Jag tror att det är mer komplicerat än så, att slaglängden faktiskt ändras, hur detta påverkar hårdhet eller mjukhet o dämpningsfunktionen vet jag ej.
> Jag tänkte mest för att kunna
> få lite rejsigare geometri om man vill köra
> fort.
Jag gillar främst att ha en brantare styrvinkel i riktigt stökig terräng, typ Lunsen o Nästen, det blir kvickstyrt runt stenar o rötter. Gärna lite slakare vinkel i tekniska utförsbackar.
> Varför ingen ny Marathon då?
Jag är tveksam till Marzocchis support. Har för tillfället två Marathon, båda funkar perfekt (bortsett från att den ena har en spricka i dropouten), men det har krävt avsevärda ansträngningar, var tvungen att byta fjäder och justera oljenivån i den med coil and oil och luftgaffeln levererades med för mycket olja med påföljd att den hade för kort slaglängd och den har uppträtt skumt vid ett antal tillfällen. Det har sprutat olja ur den negativa kammaren, dämparhylsan har fått bytas, faktum är att det är först sedan CRC byggde om den som den varit pålitlig och skön.
Det jag tycker är särskilt anmärkningsvärt är att Marzocchi inte kan få i rätt mängd olja. Är det för mycket får inte gaffeln full slaglängd (oavsett hur tung eller lätt man är). Har länge misstänkt att de har en lekfull schimpans som tanklöst skvätter i oljan i slutet av produktionsbandet.