Fox Float o Fox Talas gafflar?

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum

Per

Ny medlem
Är det någon som har erfarenhet av Float eller Talas? Fördelar? Nackdelar? Brister? Problem? Kan man serva dem själv? Eller måste man lämna in dem en eller flera gånger om året?

Har en float (från 2004 dock). Känslan i den är värd guld, ingen annan gaffel jag har testat kommer i närheten.
Dock så låter den lite och glappar lite. Phil kollade över den så var den som en dröm igen men höll inte så många mil tyvärr.
Fox har väl haft lite kvalitets-problem på dom äldre gafflarna som jag har förståt men det verkar ha tystnat lite om detta nu så har kanske ordnat upp sig.

Baserat på min gaffel skulle jag inte köpa en, men om dom är i ordning och fungerar som dom ska så är dom värda pengarna tycker jag.
Personligen blir det nog en rs reba eller mz marathon som nästa gaffel.

rejje skrev:
-------------------------------------------------------

> Dock så låter den lite och glappar lite.

Låter inget vidare. Hyr lyder diagnosen? Var är fel?

Fox tycks ha rätt mycket kvalitétsproblem tycker jag. Knakande kronor och Fox Talas 36 som läcker luft. Min Vanilla 130 RLC är väl ingen direkt solskenshistoria den heller med onaturligt mycket slitage från bussningen på innerbenet, trots noggrannt underhåll.

Men det är skön dämpning i dem. :)

Idag skulle jag nog köpa en Pike.

Per:
Phil sade att han inte hittade något, men sizade om bussningarna, vilket tyvärr dock bara löste problemet temp

Har en Float. En hel del vet vad jag tycker om den men kortfattat kan det väl uttryckas "Bluuuääääh".

Edit:
Fox är ett av dom företag jag nog aldrig kommer köpa produkter från igen. Ärligt alltså.

Mer utvecklat om gaffeln:
Glapp
Knakar
Spikar igen
Lock-outen fungerar lite när den själv vill. (Vilket iofs inte stör mig så mycket)
Lacken är värdelös
Den flexar något extremt (både framåt-bakåt och i sidled)

En 2005:a är det.

Senast redigerad av en moderator:
jag har ingen talas eller float men väl en F80RL 2005. Den modellen kanske är skonad från problemen för jag har aldrig haft något annat att säga än gott om den. Hur den sväljer ojämnheter är helt fantastiskt!

Dillen skrev:
> jag har ingen talas eller float men väl en F80RL
> 2005. Den modellen kanske är skonad från
> problemen för jag har aldrig haft något annat
> att säga än gott om den.

Hur länge har du haft den?

Dillen skrev:

> 13 månader, borde jag börja oroa mig? :)

Det vill jag inte säga. Ställde frågan eftersom det framkommit att de är sköna till att börja med och sedan blir usla snabbt.

Eklund (?) från Malmö hade visst en gaffel som knakade. Fox brukar rekommendera att folk ska byta innerbenen. $$$

Min PIKE går fortfarande utan att jag pillat ett iota med den. Ska nog byta oljan nu efter alperna iallafall.

Per skrev:
> Dock får Fox forxarna relativt höga betyg på
> http://www.mtbr.com/reviews/manufacturers/8318/

Det är bara de som är motiverade nog som skriver betyg, dvs. de som är jättenöjda och de som har jätteproblem. Typ.

Jag har t.ex. inte recenserat något alls där på senare år.

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=155944
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=224828
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=207729
Osv...

Förresten minns jag vagt att 42Hz's Pike började knarra i kronan den med, han fick nya innerben på garanti tror jag minsann?

the_TnT skrev:

> Det är bara de som är motiverade nog som skriver
> betyg, dvs. de som är jättenöjda och de som har
> jätteproblem.

Jo, visst är det så, och när jag kollar upp komponenter brukar jag gå på de negativa recenssionerna i första hand. När folk köpt något som inte funkar och känner sig lurade vill de ge igen genom att sprida ett lågt betyg.

Per skrev:
> the_TnT skrev:
>
> > Det är bara de som är motiverade nog som
> skriver
> > betyg, dvs. de som är jättenöjda och de som
> har
> > jätteproblem.
>
> Jo, visst är det så, och när jag kollar upp
> komponenter brukar jag gå på de negativa
> recenssionerna i första hand. När folk köpt
> något som inte funkar och känner sig lurade vill
> de ge igen genom att sprida ett lågt betyg.

Per,

Sven har kört med en Talas (100-130mm) här i Oslo i snart två år och den har funkat klockrent och du vet kanske hur han kör (normalt håller inga av hans prylar mer än typ ett halvår...).

/Fredrik

Fredrik L skrev:

> Sven har kört med en Talas (100-130mm) här i
> Oslo i snart två år och den har funkat klockrent
> och du vet kanske hur han kör (normalt håller
> inga av hans prylar mer än typ ett halvår...).

Det låter lovande ;) Vi har lyssnat i USA och alla där (cykelaffärer) säger samstämmigt att de är ytterst stryktåliga och problemfria. Men, för all del, de har bättre väder, mindre smuts o lera än i Sverige, där vi varit.

Min Marathon har utvecklat en liten spricka i dropouten. Upptäckte den när jag satte upp bilen på taket på en bil där man fäste hojen i gaffeln. Sprickan är minimal, håller ett hököga på den och fortsätter att hoja med den, men det är alldeles klart att ett gaffelbyte blir oundvikligt, och ju förr desto bättre.

Funderar f ö på hur den kan ha uppstått. Det ligger nära till hands att tro att det beror på Thules takställ.

bil.jpg

Mårten, du kanske vill beskriva hur du brukar cykla med din xc-gaffel :)

Per, vid nästa gaffelbyte kanske du går över till 20mm axel.

I UK har Fox:arna inte riktigt lika solitt rykte, många där tycker att bussningar och innerben slits oroväckande fort. Jag är ändå sugen på en 36:a om det inte blir Marzocchi igen..

Vad jag förstår på första inlägget så letar du efter en luftgaffel. Mina erfarenheter gäller främst Vanillan (R130). Väl inkörd och med lite tunad oljeviskositet är den en dröm för att vara en 9mm. Minimalt flex vid hård körning, plush om än inte superprogressiv fjädring (bottnar ibland), lätt med sina dryga 1800gram. På sista tiden har jag haft en del strul som jag upplever mig kunna härleda till själva grundkonstruktionen. Pryttlar som gängar upp sig mm.

Själv är jag insnöad på coildämpning men skulle jag snegla på luft och pengarna brann i fickan skulle jag kika på Magura Wotan.

Fjärdebrunn skrev:
> Vad jag förstår på första inlägget så letar
> du efter en luftgaffel.

Nja, inte nödvändigtvis.

> Mina erfarenheter gäller
> främst Vanillan (R130). Väl inkörd och med lite
> tunad oljeviskositet är den en dröm för att
> vara en 9mm. Minimalt flex vid hård körning,
> plush om än inte superprogressiv fjädring
> (bottnar ibland), lätt med sina dryga 1800gram.

Skulle kunna tänka mig en Vanilla. Elisabeth, min fru, har en som hon älskar på sin HT.

> På sista tiden har jag haft en del strul som jag
> upplever mig kunna härleda till själva
> grundkonstruktionen. Pryttlar som gängar upp sig
> mm.

Kan du vara lite mer utförlig vore jag tacksam. Är inte alls främmande för att det blir en Vanilla till slut.

Obed: Kollar man på Fox hemsida står det faktiskt XC, AM och FR. (Iaf gjorde det förrut, har inte kollat senaste tiden.) :)

Men jag känner folk som kör ca 5 gånger hårdare med MX Comp utan minsta problem. Visst jag kanske inte kör helt mjukt, men jag vägersom en halv gråsparv!

(Får väl tillägga här att för alla som minns mina reklamationer så gjordes dom innan jag faktiskt började använda prylarna till något annat än fjutt-XC.)

Vanillan är en fin gaffel. iaf min jag hade ifrån 2004.

Mårten: hade jag funderat på en Fox gaffel som Vanilla t.ex. hade jag aldrig kollat på Mx Comp, den är helt kass i dämpning och har svårt för små ojämnheter tyckte jag. MX Comp är budget verkar lite dumt om Per skulle byta sin Marathon emot en Mx Comp

Per skrev:
> Kan du vara lite mer utförlig vore jag tacksam.

För både mig och Oscar har bottenventilen på cartridgen skruvat upp sig. För mig har det hänt två gånger och för Oscar innebar det gängpaj.

När den gängar upp sig har man ingen returdämpning alls (oljan sugs in i floder fel väg) och gaffeln toppar ut med ett elakt "klonk".

En av gångerna lagade jag gaffeln på parkeringen vid liften i Gesunda, så de är iaf. lättmekade när det händer. Klen tröst.

Första gången det hände var på Happy BBQ förra året och förstörde i princip hela turen, jag kunde förvisso fullfölja men inte lyfta framhjulet upp på någonting. Lite trist att cykla i teknisk terräng då. :(

Edit: Jag har en 130 RLC från 2005 och Oscar en Vanilla R från samma år.

Senast redigerad av en moderator:
cerro: Pfffffahahahaha. Det hela var tänkt som en jämförelse efter att Obed påpekat att jag kanske kör lite hårt med min Float varpå jag replikerade att jag känner folk som kör betydligt hårdare med MX Comp utan problem.

Att välja en MX Comp framför en Float (eller Marathon) är nog rätt dumt, ja.

Dämpningen hos Float är förövrigt inte så jäkla bra. I Åre spikade den upprepade gånger när jag stod på lite bland ojämnheterna.

Jag snackade precis m Phil som precis har visat min Vanilla kärlek (Efter-alp-service). Tyligen var bottenventilen på väg av igen. Mkt locktite testar vi med nu.

occe skrev:
> Jag har en float 80x den är hur skön som helst.
> har inte kronglat någonting

Hur länge har du haft den? Hur mycket har du använt den (mellan tummen o pekfingret)?

olle: Tvivlar på att det hjälper. Eller ska man serva var 4:e månad? Det var ungefär då den började knaka. Flexig har den alltid varit. Det enda jag kan tänka mig beror på service är spikandet i Åre, med fräsch olja kanske det skulle avhjälpas. Men Marzocchi-gafflarna tuggar ju på i evigheter utan service... :D

Jag skaaaaa serva den. Jag loooovar. Eller så köper jag ny (as if, jag är ju student ffs) och hänger upp den här på väggen eller nåt.

Toapappershållare av gaffeln och saltströare av bakdämparen (Float RP3)? ;)

cerro skrev:
> Mårten: efter var 200e timme ska din gaffel
> servas. Så månadsmässigt är svårt att säga

Undrar hur många som gör det?

troligen inte så många. Lite samma som att det är samma serviceintervall på RS Sid och Reba, men inte många som tänker på det heller. Själv tror jag det får bli en Talas till min kommande Motolite, borde vara bättre för långlopp än en Vanilla eller Float

cerro skrev:
> troligen inte så många.

Det är nu snart två år sedan jag servade min Marathon luft, och den går hur mjukt o fint som helst, pumpade den en eller två gånger förra året och en gång i år.

> Själv
> tror jag det får bli en Talas till min kommande
> Motolite, borde vara bättre för långlopp än en
> Vanilla eller Float

Lättare än Vanilla, men knappast lättare än Float, skulle jag tro. Jag är inte säker på att den variabla slaglängden har någon större poäng.

Är också frestad av en Talas. Men frågar mig om den inte blir onödigt komplicerad? En sak till som kan gå sönder? Och när och varför skulle jag hålla på och ändra slaglängden? Sannolikt är det bara vid riktigt brant klättring det skulle vara intressant att korta ner den för att det minskar risken att framhjulet släpper.

Det går väl inte lätt att ändra slaglängden på en Talas i farten eller, blir väl hårdare eller mjukare beroende på åt vilket håll man ändrar den eller? Jag tänkte mest för att kunna få lite rejsigare geometri om man vill köra fort.

Varför ingen ny Marathon då? Eller de nya som kommer snart som jag inte kommer på namnet på.

cerro skrev:
> Det går väl inte lätt att ändra slaglängden
> på en Talas i farten eller,

Jo, man lutar sig ner o vrider vredet, varje "klick" justerar slaglängden 3 mm tror jag. Säker inte något man gör i en spurt situation. Men man skulle mkt väl kunna göra det på en vanlig tur.

> blir väl hårdare
> eller mjukare beroende på åt vilket håll man
> ändrar den eller?

Jag tror att det är mer komplicerat än så, att slaglängden faktiskt ändras, hur detta påverkar hårdhet eller mjukhet o dämpningsfunktionen vet jag ej.

> Jag tänkte mest för att kunna
> få lite rejsigare geometri om man vill köra
> fort.

Jag gillar främst att ha en brantare styrvinkel i riktigt stökig terräng, typ Lunsen o Nästen, det blir kvickstyrt runt stenar o rötter. Gärna lite slakare vinkel i tekniska utförsbackar.

> Varför ingen ny Marathon då?

Jag är tveksam till Marzocchis support. Har för tillfället två Marathon, båda funkar perfekt (bortsett från att den ena har en spricka i dropouten), men det har krävt avsevärda ansträngningar, var tvungen att byta fjäder och justera oljenivån i den med coil and oil och luftgaffeln levererades med för mycket olja med påföljd att den hade för kort slaglängd och den har uppträtt skumt vid ett antal tillfällen. Det har sprutat olja ur den negativa kammaren, dämparhylsan har fått bytas, faktum är att det är först sedan CRC byggde om den som den varit pålitlig och skön.

Det jag tycker är särskilt anmärkningsvärt är att Marzocchi inte kan få i rätt mängd olja. Är det för mycket får inte gaffeln full slaglängd (oavsett hur tung eller lätt man är). Har länge misstänkt att de har en lekfull schimpans som tanklöst skvätter i oljan i slutet av produktionsbandet.

Hmm, 200 timmar you say... Det har nog min gaffel knappt gått pga av att jag inte hunnit cykla och haft trasiga delar större delen av tiden. :)

Den har väl gått ca 9 månader och då en 2 timmarstur i veckan i snitt.

9*4*2 = 72 och sen räknar vi för skojs skull på det dubbla och vips blir det 144 timmar, fortf. inte nära och mycket mer än så har jag inte kört, helt ärligt. För visst var det driftstimmar som räknas? :)

(Nu har den inte gått en meter på knappt en månad. Och innan dess nästan inget sen Åre i slutet på Juli. Jag kör inte särskillt mycket alltså...)

Per, du är säkert jätteduktig på få till rätt oljemängd i dina marzocchisar vid det här laget. Dessutom fodrar mz oljebyte ganska snart efter nyinköp.

Jag har en talas och den är helt kung. Styv i alla rikningar och sväljer grejer som
min RS Duke skulle ha satt i halsen.
Gaffeln sitter på en enduro som snabbt går från "all mountain" till "xc" när man vrider på talas vredet. Jag har också klättrat uppför liftspåret i sidsjöbacken i Sundsvall med gaffeln i kortaste läget. Utan förkortning hade jag inte kommit halvvägs.
Har bara kört denna säsongen på den så jag har kanske
inte kommit till utslitningspunkten än. Skall serva hos DrSpoke i höst och hoppas då på ett
utlåtande om hur den håller ihop.

Obed skrev:
> Per, du är säkert jätteduktig på få till
> rätt oljemängd i dina marzocchisar vid det här
> laget. Dessutom fodrar mz oljebyte ganska snart
> efter nyinköp.

Jo, men jag tycker det vore kul att pröva något annat, Marzocchi har spelat bort sitt förtroende hos mig, droppen är nog att jag tappat ett av plastlocken som man snurrar i för att skydda ventilerna. Det är omöjligt att få fatt på ett nytt. CRC har sänt mig två olika utan att jag fått något som passar. Så numer har jag en bit bred tejp över för att inte få in smuts i ventilerna ;(

JAg har tittat på en Canyon ES6 som har en Talas RLC -07.
Hur mycket kostar en sådan gaffel att lämna in på service?
Hur svårt är det att ge den service själv?

Om jag skulle välja en Poison Curare istället så är det MZ Allmountain 2, om jag inte uppgraderar till Allmountain 1 SL, som gäller.
Samma frågor som ovan

Mvh Håkan

Krävs speciel verktyg för Talas fjäder enhet - så man borde inte göra själv. Total renovering av Talas gaffel kostr 900:- ( lite dyrare än vanligt Fox).
Std. service på AM2 och 1 är 850:- hos mig...Mne du säkert hitta billigare n'ån annanstans

Tillbaka
Topp