Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Pfaff sa:
På gammalt stål är frågeställningen densamma som på vevlagret, vilken standard? BSA, italiensk eller fransk?

Det är en italiensk hoj (Viner) så jag gissar på italiensk i såna fall. Men det står ju ingenting (på bikester) om italiensk styrlagergänga?

Sixten Fors sa:
Gandalf sa:
Har en liten handpump (kommer inte ihåg märket nu, orkar inte gå ut i garaget och kolla) med en lite utdragbar slang och ett munstycke till prestaventil. Det är inga problem att skruva på munstycket på ventilen (och ja, det är prestaventiler jag har:-) ) och pumpa i luft, men när jag ska ta loss munstycket så skruvas ventilen hela tiden av och all luft pyser förstås ut.

Nu har jag köpt en gaffel-/dämparpump med mätare (Rock Shox) som också ska funka för däck. Och det är samma sak med den jäkla pumpen, munstycket går inte att skruva loss från ventilen utan att hela ventilen skruvas loss - jag blir galen, vad gör jag för fel???

Det enda som funkar är golvpumpen, men den är så jäkla jobbig att ha med ut i skogen :-)
Slang är ute, slanglöst är inne*, SKS Raceday löser ditt problem för 135 kr. https://www.rosebikes.se/artikel/sks-germany-sks-raceday-mini-pump/aid:774354 mer info i snarlik tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3162751

*=gäller alltså pumpar, inte däck.

Tack för tipset, beställde en så'n pump, fick hem den idag och den funkar klockrent. Inget jäkla skruvande och skit, bara att trycka munstycket på ventilen och pumpa- precis så enkelt som jag vill ha det ?

Om jag köper ett extra däck som inte används utan bara ligger i sin kartong på ett mörkt ställe - hur länge är det däcket färskt? Hur länge kan det ligga?

Gandalf sa:
Sixten Fors sa:
Slang är ute, slanglöst är inne*, SKS Raceday löser ditt problem för 135 kr. https://www.rosebikes.se/artikel/sks-germany-sks-raceday-mini-pump/aid:774354 mer info i snarlik tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3162751

*=gäller alltså pumpar, inte däck.

Tack för tipset, beställde en så'n pump, fick hem den idag och den funkar klockrent. Inget jäkla skruvande och skit, bara att trycka munstycket på ventilen och pumpa- precis så enkelt som jag vill ha det ?
Kul att det funkade lika bra för dig som för mig :)

Peach sa:
Om jag köper ett extra däck som inte används utan bara ligger i sin kartong på ett mörkt ställe - hur länge är det däcket färskt? Hur länge kan det ligga?
Väldigt länge (ljus och ozon dödar däcket) men det kommer undan för undan bli stummare och trögare.

emmer sa:
Peach sa:
Väldigt länge (ljus och ozon dödar däcket) men det kommer undan för undan bli stummare och trögare.

Tack! Har punkat ett däck och mina däck finns bara i utlandet så jag är i valet och kvalet att köpa 1 eller 2. Köper jag 1 kommer jag garanterat att punka igen snart men köper jag två kommer det däcket att självdö i min garderob...

Har en Trek med Bontrager hjul. Bytte orginaldäcken mot ett par Racing Ralph. Problemet är att bakdäcket sitter ojämnt på fälgen verkar det som. Trots såpa och massage av däcket så blir det två punkter som så att säga blir högre än resten av däcket. Blir inte helt cirkulärt alltså. Variationen är ca 5-8mm mätt från navet. Har försökt att pumpa lite itaget och se om däcket kommer rätt på fälgen. Det enda jag kan se är att fälgbandet är ojämnt och ibland hamnar mellan däck kant och fälg. Kör inte slanglöst. Fälgen är inte skev. De delats om avviker mot resten är vid ventilen och rakt motsatt sida.

Vad göra? Får jag det happykorrekta svaret att det enda man kan göra är att köra slanglöst?

Senast ändrad:
Dave1979 sa:
Har en Trek med Bontrager hjul...
Har däcket poppat på plats? Titta noga runt om där däck möte fälg, du ser tydligt om däcket inte sitter på rätt plats.
Beroende på bredd kan du tillfälligt pumpa 4 bar i 2.1" eller 3,8 bar i 2.25" eller 3,6 bar i 2.35" för att få däcket att poppa.
Slang går bra.

En dum fråga... vad är meningen med "vingarna" på undersidan av bromsskon och ännu mer vad gör skruven där? Jag har klurat, men kommer inte ens på någon dålig förklaring. Och tillråga på allt så har det ju funnits sedan länge, men till vad? Håna gärna, men jag undrar....

Bilagor

• large_59180.jpg
    large_59180.jpg
    48.4 KB · Besök: 40
  • images-37.jpeg
    images-37.jpeg
    7.4 KB · Besök: 41
Bengt-re sa:
En dum fråga... vad är meningen med "vingarna" på undersidan av bromsskon och ännu mer vad gör skruven där? Jag har klurat, men kommer inte ens på någon dålig förklaring. Och tillråga på allt så har det ju funnits sedan länge, men till vad? Håna gärna, men jag undrar....

Är det inte samma funktion som "vinge" / gubbkeps bak på en V70? ?

NLC sa:
Bengt-re sa:

Är det inte samma funktion som "vinge" / gubbkeps bak på en V70? ?

Är det bara det? Jag tittar lite undrande på dem var och varannan gång jag cyklar då det känns som den enda detalj på cykeln som jag inte begriper varför den finns där... och känner mig lite småkorkad då det borde finnas någon enkel logisk förklaring till varför de finns där.

Bengt-re sa:

Skruven är i plast och är där för att man inte ska kunna trycka in kassetten i fälgen.

Jag fick googla detta en stund. :)

ceel sa:
Bengt-re sa:

Skruven är i plast och är där för att man inte ska kunna trycka in kassetten i fälgen.

Aha... Det lät ju iaf som en förklaring! Jag har klurat många gånger vill jag lova och eftersom de inte fanns på enklare bromsar eller på mina gamla 80-talscyklar så är det ju uppenbarligen något som går att leva utan.

Nu får jag se det som att jag har extrautrustning som inte borde fylla någon funktion om man sköter underhållet, men ändå!

Tack!

Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:

Aha... Det lät ju iaf som en förklaring! Jag har klurat många gånger vill jag lova och eftersom de inte fanns på enklare bromsar eller på mina gamla 80-talscyklar så är det ju uppenbarligen något som går att leva utan.

Nu får jag se det som att jag har extrautrustning som inte borde fylla någon funktion om man sköter underhållet, men ändå!

Tack!

Det verkar som att de kom dit i samband med att kolfiberfälgar introducerades. Då ville man ha något som var mjukare än fälgen som kunde ta emot.

Jag har också undrat över de där vingarna å skruvarna men alltid glömt att kolla upp det. Så tack själv för att jag fick chansen att lära mig något nytt!

eketjall sa:
Skruvarna finns inte på 105 (5800) oken men "vingen" har en lite utbuktning där istället.
Intressant! 5800 står inte heller med på listan av ok dessa skall passa heller. Fast en satans massa andra bromsar står med.

Bilagor

• 20170606_152116.jpg
    20170606_152116.jpg
    167.8 KB · Besök: 42
Bengt-re sa:
Intressant! 5800 står inte heller med på listan av ok dessa skall passa heller. Fast en satans massa andra bromsar står med.
Står det tillverkningsdatum någonstans? Min gissning är att dessa helt enkelt tillverkats efter att Ultegra 6800 släpptes men innan 105 5800 lanserades.

Mayhem sa:
Bengt-re sa:
Står det tillverkningsdatum någonstans? Min gissning är att dessa helt enkelt tillverkats efter att Ultegra 6800 släpptes men innan 105 5800 lanserades.

Så kan det ju vara förståss. Nä hittade inget datum - de är köpta i år, men det säger ju väldigt lite om när de tillverkades.

Sixten Fors sa:
Dave1979 sa:
Har en Trek med Bontrager hjul...
Har däcket poppat på plats? Titta noga runt om där däck möte fälg, du ser tydligt om däcket inte sitter på rätt plats.
Beroende på bredd kan du tillfälligt pumpa 4 bar i 2.1" eller 3,8 bar i 2.25" eller 3,6 bar i 2.35" för att få däcket att poppa.
Slang går bra.

Tack för tipset. Ska testa.

eketjall sa:
me.I.am sa:
På min semesterhoj skulle jag vilja ha två-tre största på kassetten ganska stora, men ändå tätt på resten. Finns det? Har letat men inte hittat något.
Har idag: 105 10s, 12-25. de 7 minsta, 12-19, vill jag ha som de är (är extremt kadenskänslig), och sedan typ 22-27-32. Drog bara till med några siffror, men något sådant skulle jag vilja ha.

Några tips?
På min pendlar-gravel-cross har jag kombinerat två kassetter så att jag har 13-32. Visserligen 8-delat men principen är ju den samma. Minsta dreven från en junior-lvg-kassett och största från en mtb-kasset. Lite sketchy växling i skarven med ny kedja, men funkar tillfredsställande bra efter inte allt för många mil.

Intressant. Med "sketchy" menar du? Lika besvärligt som typ växla fram?
Orkar du kolla vilka drev du har bak, mest intressant är iofs de 4 största.

"Livstids service". Det ser man hos en del LBS. Vad innebär det? Justering av växlar/bromsar, mer? Om det t.ex. är även luftning av bromsar om det behövs så är det kanske bra, men annars känns det som att det är något man själv fixar ganska enkelt?

me.I.am sa:
"Livstids service". Det ser man hos en del LBS. Vad innebär det? Justering av växlar/bromsar, mer? Om det t.ex. är även luftning av bromsar om det behövs så är det kanske bra, men annars känns det som att det är något man själv fixar ganska enkelt?
Förmodar att grejen med "livstids service" är att LBS försöker sätta sig i en "monopolställning" gällande försörjning av extremt djävla dyra och ofta dåliga reservdelar. Typ skitkassett och kedja för 1700 kr, när toppklass dito kostar 700 kr från Tyskland. För att ta ett exempel. Och när kunden ändå är där och strosar runt i butiken passar hen på att köpa på tok för dyra tillbehör och kläder :)

Sixten Fors sa:
me.I.am sa:
Förmodar att grejen med "livstids service" är att LBS försöker sätta sig i en "monopolställning" gällande försörjning av extremt djävla dyra och ofta dåliga reservdelar. Typ skitkassett och kedja för 1700 kr, när toppklass dito kostar 700 kr från Tyskland. För att ta ett exempel. Och när kunden ändå är där och strosar runt i butiken passar hen på att köpa på tok för dyra tillbehör och kläder :)

Jo det är ganska självklart, även om man kan uttrycka det lite mindre konspiratoriskt :) alla branscher vill gärna ha återkommande kunder.
Men själva "livstids service", vad ingår gratis? Bara sånt de flesta klarar själva efter någon vecka eller två?

me.I.am sa:
Sixten Fors sa:
me.I.am sa:

Jo det är ganska självklart, även om man kan uttrycka det lite mindre konspiratoriskt :) alla branscher vill gärna ha återkommande kunder.
Men själva "livstids service", vad ingår gratis? Bara sånt de flesta klarar själva efter någon vecka eller två?

Ja, det brukar vara sånt som går att justera medelst skruvande på saker. Behöver man byta saker eller ta loss grejer börjar det nog kosta pengar.

Luthman Photography sa:
me.I.am sa:
Ja, det brukar vara sånt som går att justera medelst skruvande på saker.
Fast många behöver ju hjälp att spänna vajern till bromsen/växeln eller avgöra när kedjan är slutkörd.
Det är många som vill ha det och det är i princip vad som ingår i "livstids service" på XXL ( https://xxl.se/XXL-cykelverkstad ), så det är inte så mycket värt för de som ägnar cykeln lite intresse...

Tjenare.
Om man har tredelat fram och framväxeln saknas. Kommer det bli härdsmälta, skärselden + annat med cykeln om man dundrar i skogen?!

Det kommer bergis att funka, har folk enpetare fram utan nån form av kedjestyrare så kommer det att gå bra att köra trippel fram utan framväxel. Det jobbiga blir att få upp kedjan på stora klingan fram i farten... Kanske kan peta lite med fingrarna där medan du trampar?

Laederlappen sa:
Det kommer bergis att funka, har folk enpetare fram utan nån form av kedjestyrare så kommer det att gå bra att köra trippel fram utan framväxel. Det jobbiga blir att få upp kedjan på stora klingan fram i farten... Kanske kan peta lite med fingrarna där medan du trampar?

Kommer bara att bomba på mittenklingan.

me.I.am sa:
eketjall sa:
me.I.am sa:
På min semesterhoj skulle jag vilja ha två-tre största på kassetten ganska stora, men ändå tätt på resten. Finns det? Har letat men inte hittat något.
Har idag: 105 10s, 12-25. de 7 minsta, 12-19, vill jag ha som de är (är extremt kadenskänslig), och sedan typ 22-27-32. Drog bara till med några siffror, men något sådant skulle jag vilja ha.

Några tips?
På min pendlar-gravel-cross har jag kombinerat två kassetter så att jag har 13-32. Visserligen 8-delat men principen är ju den samma. Minsta dreven från en junior-lvg-kassett och största från en mtb-kasset. Lite sketchy växling i skarven med ny kedja, men funkar tillfredsställande bra efter inte allt för många mil.

Intressant. Med "sketchy" menar du? Lika besvärligt som typ växla fram?
Orkar du kolla vilka drev du har bak, mest intressant är iofs de 4 största.
Nja med sketchy menar jag att växeln inte hoppar i alla gånger när jag ska upp till större drev precis när jag går över "skarven" mellan de två kassetterna. Det är växlingsramperna som inte riktigt lirar helt enkelt. Blir bättre när kedjan gått några mil men funkar fortfarande inte helt bra om man kör lite hårdare och vill ha rappa växlingar.
Det är 8-delat och jag har 13-14-15-18-21-24-28-32
Skarven är mellan 15 och 18
Och jag har kombinerat 13-23 resp. 11-32 CS HG-50 kassetter.

Konkret sa:
Tjenare.
Om man har tredelat fram och framväxeln saknas. Kommer det bli härdsmälta, skärselden + annat med cykeln om man dundrar i skogen?!
Funkar utmärkt. Ännu bättre om du har bakvxl med clutch (t.ex. M786) och kedjan kortad till mellanklinga-1x-lagomlängd, bättre spänn och mindre mängd kedja som kan fladdra. Att konstant använda inre eller yttre fram är inte lika bra ur kedjelinjeperspektiv. N/W behövs inte, en dålig n/w kan vara sämre än godtycklig 3x mellanklinga ur ligga-kvar perspektiv.

Hur mäter man enklast så att får styret exakt rakt? Dum fråga kanske, men att få det på cm när rätt är enkelt, men om man pålitligt vill få det max 2mm fel hur gör man enklast då? Hur gör ni?

Tillbaka
Topp