Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, när det är sån cykling krävs bättre koll på grejorna. Kroppsskydden hjälper, men inte mot allt.

Kan tillägga att pappan till grabben inte alls var förvånad. Men då hoppar han också på och av varje stora sten han hittar på eller bredvid jag.

(Själva är jag feg. Min son hoppar och droppar. Han kontrollerade ekerspänning på sina fina Newmen hjul efter detta och hittade två ekrar som hade lite lägre spänning. Jag drog åt dom).

Hursomhelst bra att kontrollera hjul regelbundet när man hoppar och droppar stor. Jag var förvånad att ingen ekar gick av när alla var lös och grabben försökte att trippla hopp! Jag drog åt alla bredvid stigen och fick det tillräckligt bra, fick bara hängpaj på en nippel.
Det vanligaste med alufälg är väl att det blir en liten buckla / plastisk deformering i fälgen så att några ekrar slackas rejält, sen gradvis slackade ekrar varvet runt efter det. Det händer oavsett hur välbyggda de är. Kan räcka med en väldigt liten deformering som är svår att se, går ju att spänna upp igen.

Har hänt några gånger för mig, inkl. en järvsö-helg där jag tyckte hojen kändes lite rasslig på slutet. Alla ekrar var helt slappa, hjulet kunde dubbla som tamburin. Trodde jag byggt dåligt tills jag såg bucklan...

Det vanligaste med alufälg är väl att det blir en liten buckla / plastisk deformering i fälgen så att några ekrar slackas rejält, sen gradvis slackade ekrar varvet runt efter det. Det händer oavsett hur välbyggda de är. Kan räcka med en väldigt liten deformering som är svår att se, går ju att spänna upp igen.

Har hänt några gånger för mig, inkl. en järvsö-helg där jag tyckte hojen kändes lite rasslig på slutet. Alla ekrar var helt slappa, hjulet kunde dubbla som tamburin. Trodde jag byggt dåligt tills jag såg bucklan...

Tror att det aldrig har hänt mig. Jag har inte sett en buckla på fälgen där alla ekrarna var lösa, men jag tittade inte riktigt nogrann.

Förvånar mig dock inte på billiga hjul (på en Commencal). När vi hyrde Norco all-mountain cyklar i Alperna hade tre cyklar som jag fick en eker sönder. Cyklarna var två veckor gammal. Tydligen var billiga hjul inte byggt för tuffa förhållanden i La Thuile.

skönt, då kan jag skylla mina slarvbyggen som plötsligt blir slappa på osynlig bucka i framtiden :)

Behöver byta lager i mitt framnav (dtswiss 370)
Är det bara banka ut de gamla lagren och pressa i nya?
Är det värt att lämna in?
Ska man passa på och byta något mer samtidigt?

I principen ja. Om du lyckas att hitta en manual, en skiss eller servicevideo för just ditt nav kan detta hjälpa att förstå processen i förväg.

Att se processen i helheten hjälpte mig när jag servade mitt framnav (av Fulcrum). Det fanns en liten metallcylinder inne i navets hål. Det hjälpte att veta om detta innan jag hade börjat.

Om du inte vågar göra det själv.

Ett framnav är ganska enkel grej (jämfört med baknav): ett rör, två lager och eventuella distanser och muttrar som skapar preload. Förutom kulor i lagren rör delarna sig inte mot varandra och därför bör inte slitas.
Bytt fett ☺.

Behöver byta lager i mitt framnav (dtswiss 370)
En viktig sak vid montering av de flesta lager, typ 99% av alla typer av lager iallafall, är att man pressar in lager genom att trycka på ytterbanan av lagret om det ska in i ett hål. Man pressar på innerring om det ska på en axel. Gäller definitivt alla vinkelkontaktkullager och kullager. Det är för att lagret inte ska ta upp någon axialbelastning under montering.

Lagret består av innerring, ytterring, hållare för kulor och tätning. Du vill inte skada hållaren eller tätningen.

Rent, rent och rent är viktigt! Rena lagersäten(stället där lagret ska sitta monterat), antingen skadar du lagerhus eller lager om du pressar in ett lager där det finns skit.

Obs jag vet inte hur ditt nav ser ut. Men jag gillar att ha kul så har koll på lager.

Vad heter det när ens bakhjul klickar när man släpper pedalerna? Lät mycket i början på hojen jag köpte i oktober vilket var fördelaktigt då folk flyttade på sig men gör det inte så mycket längre tyvärr. Behöver cykeln rengöras noggrannare??

den spinner..? jo, det är lite praktiskt när man cykelpendlar:)

ljudnivån varierar, t ex campa låter mer än andra, dura-ace mindre. det brukar oavsett bli tystare efter en tids inkörning. enligt mig inget att ödsla tid på att återskapa, men tunn olja för gripklorna lär ge mer ljud.

original brukar det vara smort med fett, men jag brukar använda finishline grön, en syntetisk olja av lite tjockare karaktär som har bra långtidsverkan och inte stelnar till i kyla. ljudet förblir åt det diskretare hållet.

kör med tunnare olja får du räkna med mer behov av underhålssmörjning, t ex årligen. finishline är tillräckligt tjock för set and forget.

Råkade anmäla mig till mitt livs första spinningpass (på Friskis). Vad är det för pedaler på cyklarna? SPD? SPD-SL, plattisar med remmar eller nåt helt annat?

Några dos and don'ts som är bra att känna till?

Roligare att fråga här än att googla 🙂

/J

Råkade anmäla mig till mitt livs första spinningpass (på Friskis). Vad är det för pedaler på cyklarna? SPD? SPD-SL, plattisar med remmar eller nåt helt annat?

/J
🥴

/J
Vid jordens medelpunkt, dvs Forsgrenska badet på södermalm, stockholm använder spd.

Jag har varit på ett antal olika gym, flera Friskis bland annat. Alla har haft ena sidan vanliga spd, andra sidan korg ifall man har vanliga skor.

/J

/J
Brukar vara SPD på ena sidan pedalen och korg på den andra.

Ta inte i så mycket i början att du kroknar halvvägs.

Den har inte bara åkt upp och sitter där uppe under dragspelet?

Vad är det för märke på gaffeln? Till bl a Suntour finns det reservdelar på aliexpress för ett par hundringar och det är inte svårt att serva själv.
Hej igen @MagerValp och @Heinrich.a !

Trodde att jag hade löst problemet bara genom att trycka ner hylsan i dragspelet i gaffeln, men har upptäckt att vid första hårdare dämpning så lossnar hylsan/packningen och då blir gaffeln väldigt glapp och det känns farligt att cykla.

Hur ska man få hylsan att fästa i gaffeln? Ser inte ut att finnas skruvar eller liknande. Bara den där plastflärpen som inte verkar fästa i något. Kanske får trycka ner den i gaffeln och vrida och hoppas att den hittar något att fästa i?

IMG_6896.webp
IMG_6897.webp

Mer det faktum att den åker upp och inte sitter kvar...
Ok. Kan ju prova med något starkt lim som sista utväg. Har förstått att det kan vara svårt att hitta rätt dimensioner på utbytesgafflar.

Cykeln är enkel och saknar ekonomiskt värde, men den funkar klockrent och är ganska skön på trail, så vore roligt att fixa den.

Ok. Kan ju prova med något starkt lim som sista utväg. Har förstått att det kan vara svårt att hitta rätt dimensioner på utbytesgafflar.

Cykeln är enkel och saknar ekonomiskt värde, men den funkar klockrent och är ganska skön på trail, så vore roligt att fixa den.
Alltså, rätta mig om jag har fel men damasken är väl i princip bara ett dammskydd, om den behövs för gaffelns dämpadande/fjädrande funktion är något fel. Vad är det för storlek på hjul? Baserat på bilden tänker jag 26" och då lär det ju inte vara superkrångligt eller dyrt att kunna få tag i en ersättningsgaffel?

Alltså, rätta mig om jag har fel men damasken är väl i princip bara ett dammskydd, om den behövs för gaffelns dämpadande/fjädrande funktion är något fel. Vad är det för storlek på hjul? Baserat på bilden tänker jag 26" och då lär det ju inte vara superkrångligt eller dyrt att kunna få tag i en ersättningsgaffel?
Ja precis, damasken är bara dammskydd. Nu lossade jag på gummit och bankade ner hylsan. Körde runt lite i garaget, studsade, körde på bakhjulet 😬 osv och då satt hylsan kvar. Så får hoppas det håller ett tag.

Ja precis, damasken är bara dammskydd. Nu lossade jag på gummit och bankade ner hylsan. Körde runt lite i garaget, studsade, körde på bakhjulet 😬 osv och då satt hylsan kvar. Så får hoppas det håller ett tag.
Om hylsan bara är för att hålla nere damasken så är ju lim en bra och kostnadseffektiv lösning!

Vad är Active Bikes (https://activebikes.com) för märke? Någon som testat deras cyklar? Känns som dom klev rakt in i Vitus ställe, typ.
Nja inte riktigt men deras flow 10 är nog den billigaste hojen med boost ram och vettig trail geo.
Big trail 200 är ett annat alternativ.

Sen är frågan om boost är viktigt i prisklassen men i teorin kan man ju uppgradera båda till en fin cykel

Vad är du ute efter?

Nja inte riktigt men deras flow 10 är nog den billigaste hojen med boost ram och vettig trail geo.
Big trail 200 är ett annat alternativ.

Sen är frågan om boost är viktigt i prisklassen men i teorin kan man ju uppgradera båda till en fin cykel

Vad är du ute efter?
Min gamla Vitus Sentier var ju boost osv. Nae jag är väl inte ute efter något men såg en MTB-video och började romantisera över det där med att cykla lite i skogen. Men eftersom jag i princip bröt ihop över en växelvajer härom sistens så kanske jag ska hålla mig ifrån krångligare saker än rn gravelbike. 😂

Min gamla Vitus Sentier var ju boost osv. Nae jag är väl inte ute efter något men såg en MTB-video och började romantisera över det där med att cykla lite i skogen. Men eftersom jag i princip bröt ihop över en växelvajer härom sistens så kanske jag ska hålla mig ifrån krångligare saker än rn gravelbike. 😂
Mtb reglage är väl lite enklare.

Både flow och big trial 200 är väl lämpliga ersättare till sentier men troligen med ganska mycket enklare komponenter.
Minns inte när du köpte din sentier men priserna har gått upp en del.

Duger att cykla i skogen gör de garanterat. De är väl tyngre och sämre gaffel bara.

Bytte ok på en pendlare, deore 4 kolvars. Nya skivor med. Tycker nu efter 2 veckor att bromsar tar dåligt, stumt så ingen luft i systemet. Sämst fram, bak ok. Nya Original klossar dock, kanske ska byta?

Både flow och big trial 200 är väl lämpliga ersättare till sentier men troligen med ganska mycket enklare komponenter.
Minns inte när du köpte din sentier men priserna har gått upp en del.

Duger att cykla i skogen gör de garanterat. De är väl tyngre och sämre gaffel bara.
Min gamla Vitus Sentier 29 VR (2019) hade ju 11 speed SLX med 130mm Rockshox Sektor RL. Var ju rätt OK för priset.

Det jag menar med extra krångel är väl liksom att det ska servas dämpare och sån skit. :D Ännu ett moment liksom. Sen är väl vissa saker kanske lättare än på min gravel förstås. :D

Min gamla Vitus Sentier 29 VR (2019) hade ju 11 speed SLX med 130mm Rockshox Sektor RL. Var ju rätt OK för priset.

Det jag menar med extra krångel är väl liksom att det ska servas dämpare och sån skit. :D Ännu ett moment liksom. Sen är väl vissa saker kanske lättare än på min gravel förstås. :D
just det ja. Dämpare blir absolut krångligare
Ja, SLX & motsvarande Sektor RL kostar lite mer idag. Å andra sidan får nog inte så enklare dämpare så mycket service.

Ja, helstelt hade kanske varit rätt i det här fallet. Någon får erbjuda sig att bygga. Kanske går att fresta med en retro också?

Lösningen stavas helstelt!
Ja, helstelt hade kanske varit rätt i det här fallet. Någon får erbjuda sig att bygga. Kanske går att fresta med en retro också?
Har inte marknaden börjat sälja några bra helstela alternativ? Jag hade ju en Sonder Frontier 29er, helstel, en kort period. :D Borde gett den en bättre chans! Gud så mycket cyklar det var där en period. Gudars.

Jag har ett Specialized Ground Control däck men jag kan inte hitta något märke om dess gummicompound på däcksytan. Alltså några av "T5, T7, T9" syns inte på det.

Vad kan detta betyda? Kan det vara ett urgammalt däck som har tillverkats innan Specialized har börjat syssla med sina moderna compounds? Kan det vara en piratkopia? Kan man ta reda på däckets modellår på något sätt?

Annars finns det varumärket, modellnamnet, storleken samt "2Bliss ready" på däcksidan, siffror på kanttråden och siffror (serialnummer?) på innersidan.

Jag har ett Specialized Ground Control däck men jag kan inte hitta något märke om dess gummicompound på däcksytan. Alltså några av "T5, T7, T9" syns inte på det.

Vad kan detta betyda? Kan det vara ett urgammalt däck som har tillverkats innan Specialized har börjat syssla med sina moderna compounds? Kan det vara en piratkopia? Kan man ta reda på däckets modellår på något sätt?

Annars finns det varumärket, modellnamnet, storleken samt "2Bliss ready" på däcksidan, siffror på kanttråden och siffror (serialnummer?) på innersidan.

Det är ett gammalt XC-däck från innan T-nämning av gummiblandningarna. Gammalt mönster och det är då T5 gummi. En ok däck till XC men stommen är lite flimsig.

Jag tror att bara T9 blandningen är ny.

Tillbaka
Topp