Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag var idag år gammal när jag insåg att det går att trycka åt båda håll på mitt Shimano växelreglage. Hur länge har det varit såhär?
Svara i hela decennier tack ;)

Viktigt att du först lossar på skruvarna som klämmer ihop vevarmen, plastskruven används för att få rätt förspänning mot vevlagret, och sedan spänna både vevarmen och plastskruven fast av skruvarna på vevarmen.

edit: sen på bollen, postade utan att kolla nästa sida

Lyckas du med detta kräver jag en bild i fulmek-tråden.
1000003286.webp

😉

varför inte en på varje sida och slippa skuggan från framhjulet?

sen kör du kanske inte i trafik med denna lampa av bländande modell, ett värre problem ju lägre lampan sitter;)?
Hmm, Vore kul om det gick köpa en "Blända den jäveln"-lampa. Nåt som med enkel knapptryckning eller annat kunde skicka 3 halvsekund långa blinkningar på en sådär en miljon lux rakt i ögonen på mötande bilist.

Jag tycker om att köra med lampan på styret för de flesta helljusare fattar ändå att några blink i form av handvifft framför lampan betyder att de ska blända av. Restarande idoter ska fanimej få lite atombombsljus rakt i ögat så de fattar hur det känns....

Nog gnällt om sånt! Saker blir ju annars bättre. Märkte tex på senaste randon att en mötande ny Tesla med såna projektorlampor inte bländades alls, den kanske inte hade hellyset på iofs men jag tror nästan inde det

Hmm, Vore kul om det gick köpa en "Blända den jäveln"-lampa. Nåt som med enkel knapptryckning eller annat kunde skicka 3 halvsekund långa blinkningar på en sådär en miljon lux rakt i ögonen på mötande bilist.

Jag tycker om att köra med lampan på styret för de flesta helljusare fattar ändå att några blink i form av handvifft framför lampan betyder att de ska blända av. Restarande idoter ska fanimej få lite atombombsljus rakt i ögat så de fattar hur det känns....

Nog gnällt om sånt! Saker blir ju annars bättre. Märkte tex på senaste randon att en mötande ny Tesla med såna projektorlampor inte bländades alls, den kanske inte hade hellyset på iofs men jag tror nästan inde det
Välkommen in i lamp-tråden där vi diskuterar cykellampor med helljus rätt ofta! Det du söker finns.

varför inte en på varje sida och slippa skuggan från framhjulet?

sen kör du kanske inte i trafik med denna lampa av bländande modell, ett värre problem ju lägre lampan sitter;)?
Nä, inte på fullt blås iaf! Kör 50 eller 200 lumen när det finns möjlighet för möte, och då bara för min egen synlighets skull.

Ska byta kedja + kedjedrev + bakdrev på pedlingscykel (7-växlad shimano nav). Cykel står under tak året runt och körs när även när de är saltat.
"Värt" att köpa en ny kedja för ~2-300kr istället för 100kr för att slippa byta den ofta?
Är kedjor till elcyklar mer tåliga för att att klara den högre lasten från människa+motor och motiverar de högre priset?

Tänker att om man ska byta så mycket till nytt så är de värt att lägga 500kr extra bara för att skjuta upp nästa service lite

Ska byta kedja + kedjedrev + bakdrev på pedlingscykel (7-växlad shimano nav). Cykel står under tak året runt och körs när även när de är saltat.
"Värt" att köpa en ny kedja för ~2-300kr istället för 100kr för att slippa byta den ofta?
Är kedjor till elcyklar mer tåliga för att att klara den högre lasten från människa+motor och motiverar de högre priset?

Tänker att om man ska byta så mycket till nytt så är de värt att lägga 500kr extra bara för att skjuta upp nästa service lite

Till pendlaren köper jag Nexus kedjor som kostar 6 euro hos tysken. Håller relativt länge. Jag ser inte varför man skulle spendera mer. Till min SS helstel MTB köper jag mycket dyrare kedjor, men det är för bling och vikten. Tror inte att de funktionellt är mycket bättre.

Båda dessa bromsok är GRX, visst borde den på bild två (frambroms), se ut som den bak? Är det en nackdel att köra utan den delen?

Bilagor

• PXL_20260409_203928537.MACRO_FOCUS.webp
    PXL_20260409_203928537.MACRO_FOCUS.webp
    298.1 KB · Besök: 35
  • PXL_20260409_203907129.MP.webp
    PXL_20260409_203907129.MP.webp
    184.3 KB · Besök: 36
Mycket möjligt, köpte cykeln begagnad igår, och såg detta när jag skulle sätta på andra pedaler,
Jag rekommenderar i så fall att faktiskt försöka skruva av dem skruvarna för att:

1) kontrollera att både bromsbeläggen har materiell kvar på sig;
2) kontrollera att de skruvarna som håller bromsbeläggen inte har kärvat fast; de är nämligen ökända att göra detta om man inte lossnar dem då och då.

Belägg med kylfläns är coolt och helt klart värt pengarna bara för looken!
Men skall man använda sina bromsar istf att enbart titta på dem är förhoppningsvis även funktionen viktig.
Som jag har skrivit här tidigare testade tidningen Tour skivbromsbelägg och bromsskivor i nr 5-22
Bäst i test blev
Galfer 1455 Road
Trickstuff 270 Power

Men som alltid; det är inte endast testresultatet som är intressant, testmetoden är minst lika viktig
Bromsen som användes i testet var BR-R8170 och skivorna RT-M800. Läs mer här
"Labortest auf dem TOUR-Bremsenprüfstand"

Var uppe å kolla på en clark hydralisk broms som "skrapar"

Den visar sig fastnat m kolvarna ute. Handtaget helt stel. Va kan det vara?

Det var inte världens minsta men näst minsta.
Våldade in kolvarna med öppet system men undrar om inte nån spikat reach adjust...funkar nu i alla fall

Är det samma bromsvätska i sram db8 som i valfri shimano? Står mineral oil på sram, finns det olika?
Till och med Shimano själv har sedan 2025 två typer bromsvätskor: ena för äldre bromsar och den andra för nya. Ingendera är (på pappret) kompatibel med några andra tillverkares bromsar.

Satte en Selle Italia SLR Boost X Superflow TI 316 (phew..) på räsern och det verkar som att mina skinkor mm äntligen har hittat hem.
Nu överväger jag att flytta den till grushojen och skämma bort räsern med den hundra gram lättare kolfiberditon som finns på Lordgun för 1800. Vet någon om SI även ändrar mängd eller typ på padding mellan viktklasserna inom samma modellserie?

Så jvla dags nu, jag ska cykla 30 mil i morgon, men jag får köra i huvudsak stor klinga då...

SRAM AXS Rival framväxel.... Jag bytte kedja, och skulle passa på att justera det problem jag haft, och försökt justera tidigare. Framväxeln har antingen svårt att få upp kedja på stora, eller så petar den över den så den går för långt. helt omöjligt att få den att funka!

Jag har följt instruktionerna, och testat en massa. Helt jväa omöjligt. Sista gången SRAM, aldrig haft något som ens varit i närheten med Shimano.

Tillbaka
Topp