Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, det var ju såklart ett långskott att någon skulle kunna hjälpa utifrån bilder.

Jag kan liksom inte se att jag skulle kunna göra något annorlunda. Möjligen vända på navet, men det känns verkligen fel...

Tack iaf för visat intresse. Får leta rätt på en LBS som kan assistera 🙂
Fast om det sitter brickor mellan två yttersta muttrar som stoppar låsringen så har nog berk rätt... jag kunde inte se det först på mobil o dåliga ögon.

Oklart hur stor roll det spelar så länge det går fritt. På mina spelade det roll och gnisslade när det satt fel.
Edit. Var de sitter i stället alltså men längre in i alla fall

För övrigt första av två hjulpar som jag köpt på happy som visat sig vara skrot men som jag blygt fått renovera. Senaste saknade kulor och var inte spända

Jag vet inte riktigt vilken distans du syftar på. Tar jag loss navet är det bara tre delar: långa gängade stången, konan och låsmuttern.
Sitter en liten gummiring ytterst i frihjulet, men jag har testat att vända på den utan framgång.

Edit: använder säkert fel ord för att beskriva saker, men det kommer säkert någon och rättar 😉

Jag syftar på runda, platta delen som syns under muttern. Kanske är det en del tillsammans med grejen under som har enn utskärning till nyckeln. Då sitter den delen felvänd.

Så här ser det ut isärtaget. Inga distanser som går att flytta tyvärr.
Högersidan har jag satt vid frihjulet.

Bilagor

• 17776198560776560151016808598970.webp
    17776198560776560151016808598970.webp
    728.9 KB · Besök: 29
”Den långa gängade stången” kallas axeln. Har du bara lossat på ena sidan och dragit ur axeln kan du titta på den olossade sidan, montaget är lika på bägge sidor. Den räfflade muttern ska vända utåt och vila mot gaffeln för att hindra att axeln roterar.
Rimligen är följden inifrån och ut konmutter-låsmutter-räfflade mutter.

Var hittar man ett väldigt enkelt 26"-bakhjul med fast axel med mutter. Body för vanlig kassett. Fälgbroms.
Har en gammal pendlar-MTB där bakhjulet börjar att sakta dra in årorna.
Biltema har ett hjul som prickar rätt på de flesta punkterna men det är för gängat frihjul.

Var hittar man ett väldigt enkelt 26"-bakhjul med fast axel med mutter. Body för vanlig kassett. Fälgbroms.
Har en gammal pendlar-MTB där bakhjulet börjar att sakta dra in årorna.
Biltema har ett hjul som prickar rätt på de flesta punkterna men det är för gängat frihjul.
Kanske kan funka?

Har skickat till en som är på resande fot där nere i södern om han har vägarna förbi Halmstad.
Annars kanske det går att beställa mellan butikerna på den där butikskedjan.
Ah, missade att det var en raritet. Känns som att Thansen har väldigt lite av sitt onlineutbud i lager i sina butiker men det är trevligt med en butik till att välja på här i kungsbacka.

Jag har en ram med Reynolds 531-rör som jag har kört med vanlig 27,2 mm sadelstolpe. Det har dock alltid varit jäkligt tajt och man får verkligen kämpa med våld för att justera höjd. Kan det vara så att det egentligen ska vara en 27,0 kanske?

Jag har en ram med Reynolds 531-rör som jag har kört med vanlig 27,2 mm sadelstolpe. Det har dock alltid varit jäkligt tajt och man får verkligen kämpa med våld för att justera höjd. Kan det vara så att det egentligen ska vara en 27,0 kanske?
Kör du nog många justeringar så blir det en 27,2 till slut. Eller 27,1 iallafall.

Har ni ringklocka på er landsvägshoj?
Hur förvarar jag enklast mobil och gels om jag inte vill ha tighta cykeltshirts?

Andra tips man som nybörjare bör veta om som ni erfarna önskade att ni visste från början?

MVH på väg att bli landsvägscyklist

Hur förvarar jag enklast mobil och gels om jag inte vill ha tighta cykeltshirts?

Andra tips man som nybörjare bör veta om som ni erfarna önskade att ni visste från början?

Lagen säger att ringklocka ska finnas. Det finns pyttesmå som knappast syns men uppfyller villkoret. Att vara en ringklocka. Andra mer anarkistisk lagda landsvägscyklister är lite busiga och kör utan. (finns en tråd i ämnet som nyss var aktiv)
En liten överrörsväska kan rymma en mobil och lite godis vid behov, sadelväska är också ett alternativ men där har man väl gärna ett multiverktyg och en reservslang, typ.

ja. självklart.

på fråga b ramväska och eller tankväska.

aldrig sadelväska. de blir smutsiga, blixtlås fastnar och eller går sönder, de har tendens lossa och eller tömma sig.

Jag har ingen ringklocka på min racer och ser helt ärligt ingen större anledning att ha en heller. Cyklar ytterst sällan med den i stadsmiljö och på cykelbanor och om jag skulle göra det är det oftast ganska lite trafik i området där jag bor. Ute på landsväg känns det ju helt meningslöst.

Cargobibs hade jag rekommenderat utöver toptubeväska som nämns ovan. Satsa på något med två stora benfickor så får du med dig många gels, mobilen och nycklar osv.
Verktyg och reservslang tycker jag går utmärkt att ha i sadelväskan. (Själv har jag någon aliexpressvariant som ser ut ungefär som silcas med boa).

Ett tips jag har är att verkligen göra research kring storleken du ska ha på cykeln och sedan bikefit generellt sett. Det är inte speciellt kul att cykla runt på en cykel som har helt fel storlek eller är helt felinställd. Finns massor av bra kanaler och videor på youtube, annars kan man ju alltid gå till en bikefitter men det är dyrt.

Sen när du väl är ute och cyklar (ffa. längre sträckor) så är det viktigt att äta tillräckligt under passet, inte bara innan. Själv satsar jag på 60-90g kolhydrater per timme beroende på hur passet ser ut. Gör inte misstaget att ta dig ut på en 3h+ runda med 2 gels och en flaska halvsvag sportdryck (det är kanske snarare vad du ska få i dig per timme).

Jag har. Mina rundor börjar och slutar med 5-6 km vältrafikerad GC-bana. Förr hade väl ingen ringklocka på tävling. Hur är det idag?

Senast ändrad:
Under tävlingscykling (Edit: cykeltävling och vissa reg. lag under träning, tror jag) finns undantag. För vanliga cyklister finns inga sådana: Ringklocka, reflexer, ljus vid mörker etc.
Som racercyklist har jag sadelväska. I stort sett är det hel slang, däckjärn, insexnycklar och godisbit jag har med. Baklyset/-reflexen har jag också fäst bakpå sadelväskan.

Senast ändrad:
Jag har ingen ringklocka på min racer och ser helt ärligt ingen större anledning att ha en heller. Cyklar ytterst sällan med den i stadsmiljö och på cykelbanor och om jag skulle göra det är det oftast ganska lite trafik i området där jag bor. Ute på landsväg känns det ju helt meningslöst.

Cargobibs hade jag rekommenderat utöver toptubeväska som nämns ovan. Satsa på något med två stora benfickor så får du med dig många gels, mobilen och nycklar osv.
Verktyg och reservslang tycker jag går utmärkt att ha i sadelväskan. (Själv har jag någon aliexpressvariant som ser ut ungefär som silcas med boa).

Ett tips jag har är att verkligen göra research kring storleken du ska ha på cykeln och sedan bikefit generellt sett. Det är inte speciellt kul att cykla runt på en cykel som har helt fel storlek eller är helt felinställd. Finns massor av bra kanaler och videor på youtube, annars kan man ju alltid gå till en bikefitter men det är dyrt.

Sen när du väl är ute och cyklar (ffa. längre sträckor) så är det viktigt att äta tillräckligt under passet, inte bara innan. Själv satsar jag på 60-90g kolhydrater per timme beroende på hur passet ser ut. Gör inte misstaget att ta dig ut på en 3h+ runda med 2 gels och en flaska halvsvag sportdryck (det är kanske snarare vad du ska få i dig per timme).
Stort tack för alla bra tips! Några cargo bibs du rekommenderar?

Stort tack för alla bra tips! Några cargo bibs du rekommenderar?
Nej, inte riktigt.

Jag har ett par från GripGrab (explr något...) som har bra fickor på benen men dynan är liksom för långt bak så att man nästan sitter på sidan av den i en mer aggressiv racerposition samt att ryggfickan är ganska kass. Jag har även ett par från Gorewear (Distance 3.0) som är riktigt bra bibs men med ganska små fickor, knappt så att mobilen får plats.

Rapha har jag hört ska vara bra sen har Craft en ny modell som jag tycker ser bra ut:
Brukar vara prisvärda.

Jag har ringklocka nu eftersom jag använder racern för att pendla ibland. Det flyter på oerhört mycket enklare då på cykelbanorna. Den är fäst på hoodsen så den är lättillgänglig. Finns även racer-specifika ringklockor men min fästa med ett spännband.

När man blir cyklist (kanske specifikt landsväg) så tänker man först ”jag ska inte bli en sån”. Men sen inser man att cykelbyxor ju har vaddering i sig, så man tuggar i sig det och kör med det. Till slut inser man att fan det är rätt praktiskt med fickor på ryggen ändå. Då kör man cykeltröjor också. Sen är det rätt nice med glasögon mot stenskott, insekter och vind. Till slut kör man 35 km/h och skriker ”UR VÄGEN” på folk som går på cykelbanan. Då inser man att man visst har blivit en sån ändå.

Med andra ord: Kör på cykeltröja

Jag har ringklocka nu eftersom jag använder racern för att pendla ibland. Det flyter på oerhört mycket enklare då på cykelbanorna. Den är fäst på hoodsen så den är lättillgänglig. Finns även racer-specifika ringklockor men min fästa med ett spännband.

När man blir cyklist (kanske specifikt landsväg) så tänker man först ”jag ska inte bli en sån”. Men sen inser man att cykelbyxor ju har vaddering i sig, så man tuggar i sig det och kör med det. Till slut inser man att fan det är rätt praktiskt med fickor på ryggen ändå. Då kör man cykeltröjor också. Sen är det rätt nice med glasögon mot stenskott, insekter och vind. Till slut kör man 35 km/h och skriker ”UR VÄGEN” på folk som går på cykelbanan. Då inser man att man visst har blivit en sån ändå.

Med andra ord: Kör på cykeltröja
Hahaha, jag misstänker att jag kommer hamna där på ett eller annat sätt. Jag har dock aldrig vart speciellt bekväm i för tighta kläder, så det är om jag lyckas hitta något aningen mer oversize. Är 194cm 95kg så gå upp i storlek är sällan ett alternativ då jag ändå måste ha största😅

Hahaha, jag misstänker att jag kommer hamna där på ett eller annat sätt. Jag har dock aldrig vart speciellt bekväm i för tighta kläder, så det är om jag lyckas hitta något aningen mer oversize. Är 194cm 95kg så gå upp i storlek är sällan ett alternativ då jag ändå måste ha största😅
Samma storlek och kör L i tröja, har tvingat in mig i sonens M också men den satt tight.

Grejen är att tight är nice, det fyller en funktion. Inte nog med att du sparar en 50-80 watt vid 40 km/h så det blir betydligt enklare att trampa vid samma hastighet (eller ”går fortare” enkelt sammanfattat), det gör även att svetten inte samlas på samma sätt utan transporteras bort från kroppen och evaporerar. Tänk också hur det skulle gå till att ha något i fickorna bak på en lös oversized tröja. Det går liksom inte om inte grejerna ska flyga runt. Mobil osv väger ändå en del och kommer dra tröjan nedåt/åt sidan om det fladdrar. I en tight tröja sitter den på plats istället.

Jag körde som du tänkt ett tag med tshirt och körde då med magväska vänd åt andra hållet osv. Det slutade bara med att det skar in och blev svettigt/obekvämt. Svårare att ta ut saker än ur en ficka på ryggen också.

Mvh 182 cm 95 kg som aldrig heller varit bekväm i tighta kläder, men trivs nu i landsvägsställ.

Ja, men som estetiskt lagd så har jag en Hidemybell-garminhållare med inbyggd, dold ringklocka.
Slang, däcksverktyg o multi-tool i sadelväska (med kardborre...), pump på ramen.
Liten eller större topprörsväska för reserv eller planerad energi. Sadel eller topprörsväska behövs inte om man har plats för det man behöver i jersey-fickorna.
Absolut alltid landsvägsjersey, alltid värt det.

Ja, men som estetiskt lagd så har jag en Hidemybell-garminhållare med inbyggd, dold ringklocka.
Slang, däcksverktyg o multi-tool i sadelväska (med kardborre...), pump på ramen.
Liten eller större topprörsväska för reserv eller planerad energi. Sadel eller topprörsväska behövs inte om man har plats för det man behöver i jersey-fickorna.
Estetiskt lagd, pump på ramen? 🤔

Grejen är att tight är nice, det fyller en funktion. Inte nog med att du sparar en 50-80 watt vid 40 km/h så det blir betydligt enklare att trampa vid samma hastighet (eller ”går fortare” enkelt sammanfattat), det gör även att svetten inte samlas på samma sätt utan transporteras bort från kroppen och evaporerar. Tänk också hur det skulle gå till att ha något i fickorna bak på en lös oversized tröja. Det går liksom inte om inte grejerna ska flyga runt. Mobil osv väger ändå en del och kommer dra tröjan nedåt/åt sidan om det fladdrar. I en tight tröja sitter den på plats istället.

Jag körde som du tänkt ett tag med tshirt och körde då med magväska vänd åt andra hållet osv. Det slutade bara med att det skar in och blev svettigt/obekvämt. Svårare att ta ut saker än ur en ficka på ryggen också.

Mvh 182 cm 95 kg som aldrig heller varit bekväm i tighta kläder, men trivs nu i landsvägsställ.
Du har nog rätt. Jag tänkte i samma banor som dig med magväska, men insåg snabbt hur bökigt det skulle bli. Försökte blunda för hur dåligt förvaringen skulle bli med tighta kläder, men inser att det kommer kännas som att köpa med saker i shortfickorna.

Får nog gå all in eller inte alls😅

Du har nog rätt. Jag tänkte i samma banor som dig med magväska, men insåg snabbt hur bökigt det skulle bli. Försökte blunda för hur dåligt förvaringen skulle bli med tighta kläder, men inser att det kommer kännas som att köpa med saker i shortfickorna.

Får nog gå all in eller inte alls😅
Du kan ju börja med lite enklare turer där du inte behöver ha med mobil osv först. Så får du känna in behovet med tiden. Men det var så jag landade i att köpa en Garmin-klocka också så jag kunde lämna mobilen hemma vid regn men ändå mäta turen med Strava… det är ett oändligt hål du håller på att ramla ned i med villhöver-saker! Men kul är det.

Du kan ju börja med lite enklare turer där du inte behöver ha med mobil osv först. Så får du känna in behovet med tiden. Men det var så jag landade i att köpa en Garmin-klocka också så jag kunde lämna mobilen hemma vid regn men ändå mäta turen med Strava… det är ett oändligt hål du håller på att ramla ned i med villhöver-saker! Men kul är det.
Har redan ramlat ner i diverse hål där nörderiet tagit över. Golf, löpning, mtb och nu lvg.
Som tur är funkar min löparklocka även för cykling, så där ”sparar” jag några tusen som kan läggas på annat tjafs. Det är iallafall så det kommer motiveras till sambon.

Har redan ramlat ner i diverse hål där nörderiet tagit över. Golf, löpning, mtb och nu lvg.
Som tur är funkar min löparklocka även för cykling, så där ”sparar” jag några tusen som kan läggas på annat tjafs. Det är iallafall så det kommer motiveras till sambon.
Mm, nu är det dags för effektpedaler istället! Och sen en dator för att synka pedalerna och klockan till och samtidigt ha koll på den nya rutten du ska ta.. motiveras enklast för sambon i stil med ”då slipper jag köra vilse och komma hem för sent”.

Nejdå, skämt åsido! Det är inget du behöver för att njuta av cyklingen och något du kan bygga på med när du har fastnat på riktigt sen.

Jag kan tipsa om Craft och Northwave som har rätt träffsäkra ”nordiska mått” på sina kläder och rätt billiga. Även Gripgrab och Gorewear ska ha bra storlekar men har ingen erfarenhet av dom själv. Styr undan från italienska (förutom Northwave) och franska märken där en XL snarare motsvarar S.

Det är jobbigt det där med mtb + lvg. Mycket i verktygslådan är gemensamt, men inte mycket som man har med eller på sig när man faktiskt cyklar.
För min del Garmin, glajjor, i teorin mini-tool, ibland vindväst eller vindjacka...) Fast jag har råd med det, annars kommer man såklart undan med betydligt färre prylar.

Mot lämplig ersättning kan vi nog hitta på en massa bra argument till att köpa dyra leksaker. Om du behöver något att visa sambon alltså.

Sadelväska. Med kardborre!🤣 Har du kardborreskor också? Ha! Rullväska med läderrem om du inte ska beblanda dig med pöbeln. Det är sen gammalt. 😎

Mot lämplig ersättning kan vi nog hitta på en massa bra argument till att köpa dyra leksaker. Om du behöver något att visa sambon alltså.
Jag uppskattar tanken. Mitt vinnande koncept är istället att jag köper något till henne först, för att sedan köpa till mig någon dag senare.
Blir ofta svårt för henne att argumentera emot mitt nya inköp när hon timmar innan har uttryckt glädjen över sina nya löparskor jag köpt till henne🤝

Rullväska? En sån ”dramaten” bakom cykeln?
Tssh tssh tssh.. Du rör dig verkligen bland plebejerna.
1778693799695.webp

1778693880203.webp

Bäst är förstås en tårem.

Tillbaka
Topp