Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

Ge kinserna en chans. De har ju hållt på och cyklat, men nu börjar de mer och mer åka bil. Och de har väl inte haft McDonalds så länge? Nåt decennium med plusmenyer på donken kommer nog att få dem att likna föredömena i väst.

Nej, vänta...snabb googling...attans, det är redan försent!

Data from the 2002 national nutrition and health survey showed that 14.7% of Chinese were overweight (body mass index (BMI; kg/m2) ≥ 25) and another 2.6% were obese (BMI ≥ 30), such that there are currently (2002) 184 million overweight people, and a further 31 million obese people, in China, out of a total population of 1.3 billion (table).3 Although the prevalence of obesity in China is relatively low compared with Western countries such as the United States, where over half of adults are either overweight or obese, it is the rapid increase of the condition,4 especially among children, that is particularly alarming.

7 år gamla siffror, det lär väl inte ha blivit bättre på den fronten. Så går det när man får högre levnadsstandard. Bil + snabbmat = framsteg.

Men jag upplever samma som du att motion (i alla fall cykling längre distanser) minskar hungerkänslorna. Då gäller det att planera in fikastopp så man får i sig energi.

> Man slipper tydligen svininfluensan enligt Annika
> Dahlqvist:
>
> "– Vi som äter den här kosten har en gemensam
> erfarenhet av att vi inte blir sjuka. Vi får inga
> infektionssjukdomar. "

jag vet att hon är lite speciell, men verkar ha en poäng som jag också uppmärksammat.
Har käkat ca 20% kolhydrater om dan, mera kött, ost, frukt och grönt istället senaste året.
Jag har inte haft någon förkylning, magsjuka eller liknande under denna period. Trots dagisbarn och skolbarn i familjen som varit sjuka. Jag börjar misstänka att det har med kosten att göra. Är inte troende, fanatiker eller bryr mig om "dieter" utan har bara stuvat om på tallriken på luncherna (en liten potatis istf 4-5 normala). Äter lite pasta om det bjuds, men inga mängder.

Körde Finnmarksturen för första gången i helgen och gick då på ett par grova mackor med hamburgerkött, banan, saltgurka, bullar, sportdryck, vatten och 4 gel. Det höll utan problem för min del. 5.42 i sluttid (ok för mig första gången, ska öka till nästa år ;)

Ahhh...anekdoter. Jag kan väl bidra med anekdot själv: Jag äter massor med kolhydrater och har inte varit sjuk på åratal. Det måste vara kolhydraternas förtjänst.

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Ahhh...anekdoter. Jag kan väl bidra med anekdot
> själv: Jag äter massor med kolhydrater och har
> inte varit sjuk på åratal. Det måste vara
> kolhydraternas förtjänst.

Hmm...det måste jag prova! Vad hette fiket sa du? ;)

Mikeee skrev:

> Körde Finnmarksturen för första gången i
> helgen och gick då på ett par grova mackor med
> hamburgerkött, banan, saltgurka, bullar,
> sportdryck, vatten och 4 gel. Det höll utan
> problem för min del. 5.42 i sluttid (ok för mig
> första gången, ska öka till nästa år ;)

Inget av det du stoppade i dig passar in i LHCF dieten, förutom hamburgerköttet.. Men det kanske är undantaget som bekräftar regeln? :)

Nu är du orättvis, Kristoffer. LCHF handlar om proportioner, inte absoluta mängder. Så om han kompletterade mackorna och sockerlagen med en stor hink smält, ljummet kokosfett så kan det nog bli LCHF.

Kristoffer skrev:

> Inget av det du stoppade i dig passar in i LHCF
> dieten, förutom hamburgerköttet.. Men det kanske
> är undantaget som bekräftar regeln? :)

Så vitt jag vet syftar hamburgerkött till hästkött, då är det så långt från lchf man kan komma. Rena proteiner.

Atlas skrev:
> Kristoffer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Inget av det du stoppade i dig passar in i LHCF
> > dieten, förutom hamburgerköttet.. Men det
> kanske
> > är undantaget som bekräftar regeln? :)
>
> Så vitt jag vet syftar hamburgerkött till
> hästkött, då är det så långt från lchf man
> kan komma. Rena proteiner.

Haha...faan vicken looser man är :)

Är dock medveten om detta. På loppen möljar jag i mig mera kolhydrater än till vardags.
Jag är som sagt ingen fanatiker, men jag kör ändå åt det hållet till vardags.

Mikeee skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Kristoffer skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Inget av det du stoppade i dig passar in i
> LHCF
> > > dieten, förutom hamburgerköttet.. Men det
> > kanske
> > > är undantaget som bekräftar regeln? :)
> >
> > Så vitt jag vet syftar hamburgerkött till
> > hästkött, då är det så långt från lchf
> man
> > kan komma. Rena proteiner.
>
> Haha...faan vicken looser man är :)
>
> Är dock medveten om detta. På loppen möljar jag
> i mig mera kolhydrater än till vardags.
> Jag är som sagt ingen fanatiker, men jag kör
> ändå åt det hållet till vardags.

Det var väl vad Mr Colting menade, så bra jobbat!

Ola skrev:

> Det var väl vad Mr Colting menade, så bra
> jobbat!

Som sagt, jag har hållit mig fri från förkylningar i ett år.
Ska köra vidare på detta sätt. Får väl återkomma om ett år till få se om det håller i sig.

Både Colting och Den Galna Läkaren påstår att man håller sig friskare med mindre carbs...jag håller med än så länge... ;)

Mikeee skrev:

> jag vet att hon är lite speciell, men verkar ha
> en poäng som jag också uppmärksammat.

"jag vet att hon är lite speciell" måste vara århundradets underdrift. ;-) Annika Dahlqvist verkar inte kunna uttrycka sig utan att överdriva, provocera och ta till ytterligheter.

Det är lite synd eftersom det säkert kan finnas hmmm... delar av LCHF som trots allt är bra och vettiga. Men Dahlqivst lyckas ofta ge ett löjets skimmer över LCHF istället.

Senast redigerad av en moderator:
mytomspunnen skrev:
> AD får fett med mothugg:
> http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samha
> lle/article5740389.ab

Hej Mysis :)

Vad säger man, oväntat, knappast. AD har ju för länge sedan passerat alla gränser. Folk vill ju så gärna tro och när tråkmånsar kommer med vetenskapliga krav är det lättare att peka på personen och skrika brottsling och mördare än att hala fram bevis som understöder den egna tron. Men i vanlig anda så säger hon förstås "-Det finns en del evidens för min kost. Jim Mann (Nutrionistforskare, NZ min anm.) är den som är brottslingen här. Det är hans råd om att vi skall äta kolhydrater som gör oss sjuka."

Jim Mann har kommenterat med "Som forskare ska man alltid lyssna på nya ideer. I början var Dahlqvist teser intressanta. Men nu går hon för långt." (Angående att AD har gått ut och sagt att hennes diet inte bara gör en smal och frisk utan också skyddar mot sjukdomar såsom canser och svininfluensan.)

Hmm den aftonbladet-artikeln får mig att vilja byta morgontidning tyvärr. EDIT: Helt fel info... Jag kommer inte undan :( samkörda artiklar mellan morgon och kvällstidningar.

MrSthlm skrev:
> Det är lite synd eftersom det säkert kan finnas
> hmmm... delar av LCHF som trots allt är bra och
> vettiga.

Det är ju inga större fel på LCHF i sig, att det är beroende av djur (med därtill hörande problem) som proteinkälla kan förvisso ses som ett resursproblem som påverkar även de som inte äter den typen av kost. När det gäller effekten är det ungefär samma skit som allt annat. Funkar, eller funkar inte - det beror på. Man kan misslyckas eller lyckas med LCHF likaväl som med vilken annan diet som helst.

Felet är konspirationerna och de fantastiska/fanatiska påståendena om dess förträfflighet och kolhydraternas "dödlighet". Allt detta utan någon som helst bevis, förstås. Förutom anekdoter som det verkar som många LCHF-anhängare inte vill veta eventuella bakomliggande orsaker till.
Post hoc ergo proper hoc verkar vara den metod som används för att dra väldigt långtgående "slutsatser".

Sen verkar det ju inte gå att använda för mer ansträngande aktiviteter eftersom folk som äter "lågkolhydrat" måste trycka i sig en massa sockerlag för att kunna tävla.

Men vad jag inte kan förstå är varför man - när man äter en kost som enligt så många gör en "frisk" och "full av energi" - behöver byta till att börja äta kolhydrater som enligt samma källor gör folket "sjuka, feta och slöa". Låter inte som en lämplig tävlingskost i mina öron. Bara att byta kost inför en tävling låter som en källa till (mag)problem, även om man inte går till extremer.

Men för att begrava den här tråden ett tag upprepar jag min fråga: hur fort tar man sig runt Vättern på LCHF? Utan giftig sockerlag i flaskorna alltså.

MrSthlm skrev:
> Det är lite synd eftersom det säkert kan finnas
> hmmm... delar av LCHF som trots allt är bra och
> vettiga. Men Dahlqivst lyckas ofta ge ett löjets
> skimmer över LCHF istället.

Jag har noterat en bra sak med LCHF. Från random lättmargarin kör vi numera alltid Bregott på jobbet.

Varför kan jag inte låta detta vara?

Fikasvettot skrev:
> MrSthlm skrev:
> -----
> > Det är lite synd eftersom det säkert kan
> finnas
> > hmmm... delar av LCHF som trots allt är bra
> och
> > vettiga.
>
> Felet är konspirationerna och de
> fantastiska/fanatiska påståendena om dess
> förträfflighet och kolhydraternas "dödlighet".

Fanatiska företrädare kan du väl hitta för vad som. Du börjar ju kvala in i fanatisk motståndare, vilket ju är lika löjligt.

Efter allt skit du snackat i denna tråd så tycker jag att du åtminstone borde ha bildat dig så mycket att du begripit att man i alla former av LCHF snarast vänder sig man sig främst mot konsekvensen av kolhydratsintag, nämligen höga insulinnivåer och insulinresistens. Hade du begripit det så hade du knappast ställt nedanstående frågor.

> Allt detta utan någon som helst bevis, förstås.
> Förutom anekdoter som det verkar som många
> LCHF-anhängare inte vill veta eventuella
> bakomliggande orsaker till.
> Post hoc ergo proper hoc verkar vara den metod som
> används för att dra väldigt långtgående
> "slutsatser".
>
> Sen verkar det ju inte gå att använda för mer
> ansträngande aktiviteter eftersom folk som äter
> "lågkolhydrat" måste trycka i sig en massa
> sockerlag för att kunna tävla.

Kroppen har begränsad förmåga att framställa glykogen från protein. Den förmågan räcker mer än väl vid normala omständigheter när vi bränner en mix av glykogen och fett. Högt effektuttag vid fysisk ansträngning kan innebära att kör slut på glykogenen. Man kan dra två slutsatser från det. Antingen motionerar man så att man inte behöver fylla på glykogen - vilket troligtvis är bäst - eller också accepterar man faktum och tillför kolhydrater. Konsekvensen är troligtvis liten - om man inte baserar intaget på glutenproduker - i direkt samband med motion, eftersom insulinkänsligheten är god. Med den säkerhet du uttalar dig borde du känna till detta. Jag tror du helt enkelt valt att prata skit.

>
> Men vad jag inte kan förstå är varför man -
> när man äter en kost som enligt så många gör
> en "frisk" och "full av energi" - behöver byta
> till att börja äta kolhydrater som enligt samma
> källor gör folket "sjuka, feta och slöa".
> Låter inte som en lämplig tävlingskost i mina
> öron. Bara att byta kost inför en tävling
> låter som en källa till (mag)problem, även om
> man inte går till extremer.

Nej, LCHF är inte perfekt för extrema konditionsidrotter. Grundidén i LCHF är ju bland annat att äta som vi är skapta för. I vilken del finns det en motsägelse med tävlingsverksamhet inom konditionsidrotter.

.
>
>
> Men för att begrava den här tråden ett tag
> upprepar jag min fråga: hur fort tar man sig runt
> Vättern på LCHF? Utan giftig sockerlag i
> flaskorna alltså.

Tja, om du vill bilda dig något så kan du nog hitta svaret på frågan. Prata med någon som var elitcyklist innan någon professor fick för sig att mättat fett var farligt, och alltså kolhydrater bra, och innan tillverkarna av sportdrycker fick fotfäste. Du behöver inte gå så långt tillbaka. Men akta dig, du kan lära dig något!

Alltså, jag vill inte vara elak, men den här tråden är ganska utflippad. Ät vad ni vill och skit i vad era medmänniskor äter, för det är upp till dem. Likaså vad man tror är den "bästa" kosten.

Retarded.jpg ht=466

Fikasvettot skrev:

Men för att begrava den här tråden ett tag upprepar jag min fråga: hur fort tar man sig runt Vättern på LCHF? Utan giftig sockerlag i flaskorna alltså.

Men det beror ju helt och hållet på vem du är.
Som hastighet, träningsgrad, varför du kör VR osv.

När du kört slut på kroppens kolhydrater måste du lita på det kroppsegna fettet. Och fylla på lagom redan nedbrutna kolhydrater om du vill få upp tempot.

Testa. Köp EN seg råtta. Kör hårt tills du tar helt slut, sätt i dig den enda lilla råttan och känn kicken.

Elit (TdF deltagare) och elitmotionärer (Bigmollo) måste äta, äta, äta, fett, fett, fett.

Deras kroppar är också tillvanda på att använda sig av kroppsfettet.

Om vi övriga vill kava runt på en hygglig tid måste v fylla på kolhydrater. För oss gäller att LCHF har inget med Vätternrundan att göra.

Om vi vill kava runt på 20 timmar och bli jagade av konupplockningsbilen klarar vi oss på kroppsfettet. Men då faller ju liksom ide´n med VR.

Även eliten behöver kolhydrater förresten, kolla Vasaloppet, missar dom en langning vinner dom inte.

Mr. Scott skrev:
> Du börjar ju kvala in i fanatisk
> motståndare, vilket ju är lika löjligt.

Fan vad dryg du var då!

Fanatisk motståndare till folk som sprider konspirationsteorier, desinformation, post hoc-resonemang och rena lögner. Ja, varför inte? Det är väl något att vara stolt över?
Jag är inte motståndare till LCHF, bara till de grundlösa påståendena om dess förträfflighet och kolhydaternas farlighet.

> Efter allt skit du snackat i denna tråd så
> tycker jag att du åtminstone borde ha bildat dig
> så mycket att du begripit att man i alla former
> av LCHF snarast vänder sig man sig främst mot
> konsekvensen av kolhydratsintag, nämligen höga
> insulinnivåer och insulinresistens.

Nu är det du som snackar skit. Du får inte automatiskt höga insulinnivåer och insulinresistens för att du äter kolhydrater. Och du för ju inte debatten framåt genom att anklaga mig för att "snacka skit". Det låter mest som du inte har några argument.

> Jag tror du helt enkelt valt att prata skit.

Jag konstaterar att det inte verkar gå att tävla i konditionsidrotter på LCHF. Är det att snacka skit?

Och vad är problemet med gluten nu då? Visst är det många som är allergiska mot det (och det har jag tagit upp som en tänkbar förklaring till att en del upplever att de blir av med diverse obehag när de utesluter kolhydrater - men det är kanske "skitsnack det också?).
Det finns många som är allergiska mot ägg, laktos & nötter, men det är ingen anledning för mig att utesluta dem ur kosten.

> Grundidén i LCHF är ju bland
> annat att äta som vi är skapta för.

Och vad vi är "skapta för" är en ständig källa till debatt.

> Tja, om du vill bilda dig något så kan du nog
> hitta svaret på frågan. Prata med någon som var
> elitcyklist innan någon professor fick för sig
> att mättat fett var farligt, och alltså
> kolhydrater bra, och innan tillverkarna av
> sportdrycker fick fotfäste. Du behöver inte gå
> så långt tillbaka. Men akta dig, du kan lära
> dig något!

Ahh...det är såklart en kolhydratsmaffiekonspiration! Suck. Om nu LCHF vore så bra skulle väl idrottare ha börjat använda det, eller? Är alla idrottare så dumma att de är fast i konspirationen? Enkel bortförklaring för att slippa svara på frågan. Jag försöker bilda mig genom att ställa en enkel fråga på ett relevant forum. Och vad får jag för svar? Mer bortförklaringar och konspirationsteorier.

Jag har seriöst försökt få svar & förklaringar på diverse frågor kring det här. Men det är tunnsått med seriösa svar. De mesta påståendena går luften ur ganska snabbt när man börjar granska dem kritiskt. Och att ifrågasätta och söka förklaringar till anekdoter skall man visst inte göra. Så de senaste dussinet sidor har nog mest ägnats åt att häckla kokosfettsdrickare. Och nu ser jag att Bengt skrivit det inte verkar gå att ta sig runt Vättern på LCHF. Tack, det var det jag ville veta.

Slutsatsen jag dragit är att det inte verkar finnas några uppenbara fördelar med LCHF för en frisk, aktiv människa. Faktiskt tycker jag personligen att nackdelarna överväger i form av t.ex. minskad prestation, minskat matutbud, mer beroende av animalisk mat (det blir väldigt svårt att äta vegetarisk kost).

Motbevisa mig gärna. Men med vetenskapliga studier publicerade i välrenommerade publikationer (med peer-review), inte med fanatikers anekdoter, skräckpropaganda eller hänvisningar till "Etablissemanget".

Fikasvettot idag 18:47:
>Slutsatsen jag dragit är att det inte verkar finnas några uppenbara fördelar med LCHF för en frisk, aktiv >människa. Faktiskt tycker jag personligen att nackdelarna överväger i form av t.ex. minskad prestation, >minskat matutbud, mer beroende av animalisk mat (det blir väldigt svårt att äta vegetarisk kost).

Jag drar en helt annan slutsats, efter egna och andras, erfarenheter.

Jag har hittills inte sett något som tyder på minskad prestation, utom i mer explosiva/kortdistans idrotter.

Däremot upplever jag själv, inte renlärlig, att jag kan köra på betydligt längre utan att ta slut, och att åẗerhämtningen går betydligt fortare. För att inte tala om att man inte får känning av mjölksyra på samma sätt.

Nu har ju inte jag kondition som många av de mer tränade cykelisterna, men skilnaden är för mig tydlig.

Mer beroende av animalisk mat kan jag hålla med om, men för egen del ser jag inte det som någon stor nackdel.

"så är vi skapade att äta"

1. Smör är nyttigt men sädesslag är onyttigt. konstigt, historisk sett har vi ätit båda lika länge. Så båda borde vara lika onyttiga rent om man ser till evolutionär anpassning.

2. Om vi hade varigt "menade" att äta kött i stor utsträckning hade vi haft tänder för det. som det är så har vi tänder för att äta mycket vegetabilier.

3. Det är betydligt enklare att samla växter och bär än att jaga djur, (testa skälv om ni inte tror mig), och ja det fanns förmodligen betydligt fler djur att jaga, men det betyder inte att de stod och väntade på att bli slaktade.

4. Om vi var "menade" att äta kött så borde våra magar vara mästare på att bryta ner och förbränna rått kött. jag vet inte men jag har svårt att tro det.

Jag vet inte, men jag anar att ursprungs mäniskan inte alls åt speciellt mycket och just därför var starkt beroende av det kroppsfett som man hade lyckats bygga upp med hjälp av kolhydrater.

Fikasvettot skrev:

Snipp!

> Fan vad dryg du var då!

Ja, jag har personligen mycket goda erfarenheter från en mer Paleoliknande kost - som är en form av LCHF för att göra det enkelt - och jag läser ditt tidigare inlägg som att du mest är intresserad av att få oss alla att framstå som idioter genom att påstå konflikter som inte finns.

>
> Fanatisk motståndare till folk som sprider
> konspirationsteorier, desinformation, post
> hoc-resonemang och rena lögner. Ja, varför inte?
> Det är väl något att vara stolt över?
> Jag är inte motståndare till LCHF, bara till de
> grundlösa påståendena om dess förträfflighet
> och kolhydaternas farlighet.

Vad menar du med grundlösa ... förträfflighet ...? Om fem personer säger att de mår bra av att äta mindre kolhydrater, och du hör det från källan är de väl inte grundlöst? Samma fråga kring det grundlösa påstående kring kolhydrater? Det har väl inte blivit helt ovederlagt att man kan bli överviktig av överintag och att det är en av orsaken till diabetes typ 2. Det är det som stör mig i din argumentation.

Snipp ...

> Nu är det du som snackar skit. Du får inte
> automatiskt höga insulinnivåer och
> insulinresistens för att du äter kolhydrater.

Man blir inte automatiskt cancersjuk av rökning. Man blir inte automatiskt sjuk av mättade fetter (fast vi lär oss att de är farliga). Man söker förklaring till ett mönster - rökare får lungcancer - har en idé, försöker styrka den med modeller och forskning. På samma sätt söker man en förklaring till vällevnadssjukdomar så som fettma, åderförkalkning etc. Inte läser du väl påståenden runt kolhydrater som "5 g är dödlig dos"? Jag är inte övertygad om fettets farlighet, men jag har aldrig trott att när man pratar om mättat fetts farlighet så är det "absolut".

> Och du för ju inte debatten framåt genom att
> anklaga mig för att "snacka skit". Det låter
> mest som du inte har några argument.

Vad ska jag argumentera för? Jag vände mig mot din onyanserade "allt är skit" bild, med ett snorkigt inlägg. Jag kan inte debatera mot någon som är ute efter att göra statements.

>
>
> > Jag tror du helt enkelt valt att prata skit.
>
> Jag konstaterar att det inte verkar gå att tävla
> i konditionsidrotter på LCHF. Är det att snacka
> skit?

Ok, vad vill du uppnå med det? Kolla exempelvis: http://blog.zeroinginonhealth.com/ så ser du en kille som i princip äter 0 kolhydrater. Han är löpare, och uppger att det funkar bra utan intag av kolhydrater. Eller också så kollar du boken http://www.thepaleodiet.com/paleo_books/forathletes.shtml . Där står det ju svart på vitt att de flesta behöver tillskott av kålisar när de äter Paleo/LCHF. Vad är konflikten? Coltings,min och många andras ståndpunkt att man inte behöver så mycket kolisar som många påstår faller inte av din mening ovan.

Eller också sitter du på din kammare och funderar på varför draghundar främst får kött under tävling och inte sportdryck. Sedan kan du läsa http://conditioningresearch.blogspot.com/2009/08/eat-carb-free-diet-and-you-make-your.html

> Och vad är problemet med gluten nu då?

Snipp.

Läs exempelvis http://www.thepaleodiet.com/paleo_books/paleodiet.shtml Finns på svenska och får nog kallas hyggligt genomlyst och uppbyggd. Se alt. Paleo for Athletes. Eller också så gör du en Googling och hittar: http://conditioningresearch.blogspot.com/2009/08/eat-carb-free-diet-and-you-make-your.html

> > Grundidén i LCHF är ju bland
> > annat att äta som vi är skapta för.
>
> Och vad vi är "skapta för" är en ständig
> källa till debatt.

Ja. Men det innebär ju inte att det inte finns en hel del arbete nedlagt på att försöka förstå det. Cordain - boken ovan - är ju folklivsforskare med fokus på samlar och jägarfolk. En mer lekmana källa är http://www.marksdailyapple.com/ men det finns mycket tänkande där. Köp gärna boken så får du källhänvisningarna till de forskningsunderlag du behöver.

>
>
> > Tja, om du vill bilda dig något så kan du nog
> > hitta svaret på frågan. Prata med någon som
> var
> > elitcyklist innan någon professor fick för
> sig
> > att mättat fett var farligt, och alltså
> > kolhydrater bra, och innan tillverkarna av
> > sportdrycker fick fotfäste. Du behöver inte
> gå
> > så långt tillbaka. Men akta dig, du kan lära
> > dig något!
>
> Ahh...det är såklart en
> kolhydratsmaffiekonspiration!

Nja, där gick nog din kolhydrathjärna på högvarv. Jag tror att vissa forskares avsky mot LCHF kan förklaras på helt mänskliga grunder. Sedan drivs vi av kommersiella krafter. Har du exempelvis sett något bolag annonsera om att sportdrycksintag under vissa tester inte ger något utslag på "tiden till utmattning". Hittar inte en enda av artiklarna nu, men jag har gjort hyggligt ifrån mig tidigare. :)

> Suck. Om nu LCHF
> vore så bra skulle väl idrottare ha börjat
> använda det, eller? Är alla idrottare så dumma
> att de är fast i konspirationen? Enkel
> bortförklaring för att slippa svara på frågan.
> Jag försöker bilda mig genom att ställa en
> enkel fråga på ett relevant forum. Och vad får
> jag för svar? Mer bortförklaringar och
> konspirationsteorier.

Jag har inte lästa alla inlägg, men jag är lite lost. Jag får intrycket av att du dissar LCHF och idéerna bakom allmänt, och nu helt plötsligt avseende tävling i synnerhet. Finns det någon av de som har en hög profil inom LCHF som har uttalat sig om LCHFs förträfflighet -i dess renaste form- för konditionsidrottare? Colting tillhör ju Paleo gänget, och han har väl bara sagt att man inte har något för att tvångsmässigt vräka i sig kolhydrater. Men han använder ju exempelvis sportdryck på precis det sätt som finns beskrivet i Paleo for Atheletes. Du skjuter hyggligt brett ...

För mig var det ett lyft att inse att kolhydratspåfyllningen jag tvångsmässigt sysslat med i åratal inte alls var nödvändig. Det är för mig inte alls samma sak som att jag aldrig behöver fylla på glykogendepåerna.

>
> Jag har seriöst försökt få svar &
> förklaringar på diverse frågor kring det här.
> Men det är tunnsått med seriösa svar. De mesta
> påståendena går luften ur ganska snabbt när
> man börjar granska dem kritiskt. Och att
> ifrågasätta och söka förklaringar till
> anekdoter skall man visst inte göra. Så de
> senaste dussinet sidor har nog mest ägnats åt
> att häckla kokosfettsdrickare. Och nu ser jag att
> Bengt skrivit det inte verkar gå att ta sig runt
> Vättern på LCHF. Tack, det var det jag ville
> veta.

Du har stora krav, så kan du förklara vad du slagit fast? Är det att en som äter LCHF från nu fram till VR, och under vissa långa tränings och tävlingspass måste fylla på kolhydraterna inte är .... Vad?

> Slutsatsen jag dragit är att det inte verkar
> finnas några uppenbara fördelar med LCHF för en
> frisk, aktiv människa. Faktiskt tycker jag
> personligen att nackdelarna överväger i form av
> t.ex. minskad prestation, minskat matutbud, mer
> beroende av animalisk mat (det blir väldigt
> svårt att äta vegetarisk kost).

Minskad prestation var märkligt. Att det allmänt blir en omställningsperiod är allmänt känt, men att det skulle finnas en långsiktig prestationshöjning av exempelvis tröskeleffekt under ett år av att alltid äta kolisar. Den undersökningen skulle jag vilja se. Jag tror Paleo slår din tallriksmodell alla gånger här.

> Motbevisa mig gärna. Men med vetenskapliga
> studier publicerade i välrenommerade
> publikationer (med peer-review), inte med
> fanatikers anekdoter, skräckpropaganda eller
> hänvisningar till "Etablissemanget".

Tyvärr. Jag ger dig länkar till allmänt genomlyst litteratur, med vetenskapliga referenser. Det är nog det närmaste jag kan komma. Söker du på nätet, läser bloggar, insändare etc. så kommer du ha, eller hitta motsägelser. Se exempelvis ifrågasättandet av livsmedelverkets rapporter : http://www.spacedoc.net/saturated_fat_is_good_for_you_1 . Det är det som är poängen. Jag tror att om man ska hitta rätt här så ska man ha en förklaringsmodell, som håller, till varför du uppfattar din hunger, viktkontroll etc på ett visst sätt. För LCHF/Paleo är det kopplingen till insulin, och därmed socker. Jag tror också att en referens till rimligheten i saker och ting, i exempelvis ett utvecklingsperspektiv, gör det lättare att hitta rätt. Exempel varför är Lätta bra och smör dåligt? Finns det långtidsstudier på Lätta? Är glutamat bra? Knappast tror jag. Vi har inte haft det i vår kost tidigare.

Försök hitta samma förklaringsmodell och uppbyggnad kring tallriksmodellen, och jag tror du kommer hamna i ett läge att du måste lita på aktoriteter bara. Dom som sa att du fick kramp efter du ätit och badade, eller som sa att man ska äta 6-8 skivor bröd om dagen. Men dom kan ha rätt.

Bilagor

• dont-worry.jpg
    dont-worry.jpg
    56.5 KB · Besök: 45
walkerboh skrev:
> "så är vi skapade att äta"
>
> 1. Smör är nyttigt men sädesslag är onyttigt.
> konstigt, historisk sett har vi ätit båda lika
> länge. Så båda borde vara lika onyttiga rent om
> man ser till evolutionär anpassning.

LCHF är för mig ett samlingsnamn där dieter så som Zone och Atkins finns. Men det finns också mer livstilsbetonade stilar som Marks Sissons Primal Blueprint och Paleostilar. Där finns även dom som i sverige och utomlands kallar sig low carb (LCHF) Om du läser på om Paleo så ser du att du att man inte anser att mjölkprodukter är ok. LCHFare har inte samma koppling till utvecklingslära utan går mer på insulinaspekter (nu gör jag det enkelt) och då ser man inget problem med fett som är animaliskt.

> 2. Om vi hade varigt "menade" att äta kött i
> stor utsträckning hade vi haft tänder för det.
> som det är så har vi tänder för att äta
> mycket vegetabilier.

Nja. Den får du kanske 10 poäng för i en vegantråd, men inte hos mig. Vi har ju händer. Läs exempelvis Cordain så kan du ju själv bilda dig en uppfattning om han har hittat på ...

> 3. Det är betydligt enklare att samla växter och
> bär än att jaga djur, (testa skälv om ni inte
> tror mig), och ja det fanns förmodligen betydligt
> fler djur att jaga, men det betyder inte att de
> stod och väntade på att bli slaktade.

Nja, så är det ju inte allmänt. Läs på om inuiters levnadsvillkor. Testa rimligheten i en svensk skog. Analysera energiinnehållet i en fångad hare jämfört med att plocka det i blåbär. Fundera på var vi kommer ifrån och jämför djurtätheten i afrika med hur mycket vegetabilier det finns. Titta inne i en människa på tarmlängd, uppbyggnad på mage etc. och jämför med växtätare och köttätare/blandätare. Vi är faktiskt ganska lika hundar, vargar, och grisar invändigt.
>
> 4. Om vi var "menade" att äta kött så borde
> våra magar vara mästare på att bryta ner och
> förbränna rått kött. jag vet inte men jag har
> svårt att tro det.

Varför? Och vad är kött? Det är ju fett och protein.

>
> Jag vet inte, men jag anar att ursprungs mäniskan
> inte alls åt speciellt mycket och just därför
> var starkt beroende av det kroppsfett som man hade
> lyckats bygga upp med hjälp av kolhydrater.

Har du någon referens som bygger upp detta med något resonemang? Jag föreslår www.markdailysapple.com och boken rekommenderad tidigare av Cordain. Dom delar inte riktigt din bild.

DIRAVI skrev:
> Fikasvettot idag 18:47:
> -----
> >Slutsatsen jag dragit är att det inte verkar
> finnas några uppenbara fördelar med LCHF för en
> frisk, aktiv >människa. Faktiskt tycker jag
> personligen att nackdelarna överväger i form av
> t.ex. minskad prestation, >minskat matutbud, mer
> beroende av animalisk mat (det blir väldigt
> svårt att äta vegetarisk kost).
>
>
> Jag drar en helt annan slutsats, efter egna och
> andras, erfarenheter.

Visst, och det är ju rätt många.

>
> Jag har hittills inte sett något som tyder på
> minskad prestation, utom i mer
> explosiva/kortdistans idrotter.

Nja. Jag har inte sett något sådant. Du har ju ett rejält uppbyggt förråd av glykogen i muskler och lever. Det finns ju dom som fastar i samband med styrketräning och ofta påstår en förbättrad styrka.

>
> Däremot upplever jag själv, inte renlärlig, att
> jag kan köra på betydligt längre utan att ta
> slut, och att åẗerhämtningen går betydligt
> fortare. För att inte tala om att man inte får
> känning av mjölksyra på samma sätt.

Visst, håller med. Jag tror att det första har med ökad insulnkänslighet som gör att du har lättare att använda fett som bränsle. Samma gäller återhämtningen. Mjölksyrafenomenet är tydligt, i synnerhet när man byter och har något att jämföra med. Det beror på att man får lite förändrade relationer mellan fettförbränning och snabb nedbrytning av glykogen för anaerob förbränning. Pulsen kan påverkas och even effekten vid Vo2max. Troligen ökar Vo2max något, men effekten sjunker nog för den som precis "börjat". Sedan blir effekterna mindre på Vo2max och mjölksyra tycker jag.
>
> Nu har ju inte jag kondition som många av de mer
> tränade cykelisterna, men skilnaden är för mig
> tydlig.
>
>
> Mer beroende av animalisk mat kan jag hålla med
> om, men för egen del ser jag inte det som någon
> stor nackdel.

Mr. Scott skrev:
> och jag läser
> ditt tidigare inlägg som att du mest är
> intresserad av att få oss alla att framstå som
> idioter genom att påstå konflikter som inte
> finns.

Jag försöker inte skapa några konflikter. Sen finns det ju en massa folk som försöker få potatisätare att framstå som idioter.

> Det har väl inte blivit helt
> ovederlagt att man kan bli överviktig av
> överintag och att det är en av orsaken till
> diabetes typ 2. Det är det som stör mig i din
> argumentation.

Ja. Överintag. Inte intag.

> Vad ska jag argumentera för? Jag vände mig mot
> din onyanserade "allt är skit" bild, med ett
> snorkigt inlägg. Jag kan inte debatera mot någon
> som är ute efter att göra statements.

OK, jag kanske skulle säga "allt är lika bra" istället för att "det är samma skit".

Livsmedelsverkets kostråd är lika bra som LCHF. Bättre?

> http://blog.zeroinginonhealth.com/

Ok, lite bloggar. Anekdoter. jag kan blogga om hur bra/dåligt vad som helst är.

> Där står det ju svart på vitt att de
> flesta behöver tillskott av kålisar när de
> äter Paleo/LCHF. Vad är konflikten?

Man får ju lätt intrycket av vissa att kolhydarter är dödschockfarligt och att man blir sjuk av det. Med den utgångspunkten är det väl märkligt att äta sånt när man vill prestera som bäst?

> Eller också sitter du på din kammare och
> funderar på varför draghundar främst får kött
> under tävling och inte sportdryck.

Det har jag ärligt talat aldrig nånsin funderat på. Men jag är ju ingen hund. Är det några speciella slutsatser du drar av hundars matvanor som du tror är applicerbara på människor?

Ang. gluten, från din länk:
"Just as with the heart disease epidemic, it’s hard to know whether these are new cases or whether we’re just getting better at diagnosing the problem"
Att glutenintoleranta länge har haft diverse diffusa symptom utan att få diagnos är väl inget ovanligt.

> Nja, där gick nog din kolhydrathjärna på
> högvarv.

Skall jag svara med samma ton och tycka att bristen på kolhydrater gör att du inte kan tänka klart? Att du blir lättretlig och otrevlig?

> Jag tror att vissa forskares avsky mot LCHF

Ohh.."avsky" det var starka ord. Men det kanske är rätt ord...om man talar om vissas avsky mot Etablissemanget.

> Sedan drivs vi av kommersiella krafter.

Jo, det finns såklart de som har ekonomiska intressen i att framhäva lågkolhydratskost.

> Jag har inte lästa alla inlägg, men jag är lite
> lost. Jag får intrycket av att du dissar LCHF och
> idéerna bakom allmänt,

Nej. Jag dissar psuedovetenskapen som alltför ofta används för att marknadsföra den.

> kommer hamna i ett läge att du måste lita på
> aktoriteter

Auktoriteter? "Doktor Dahlqvist" & "Kostdoktorn"?

> Dom som sa att du fick kramp
> efter du ätit och badade, eller som sa att man
> ska äta 6-8 skivor bröd om dagen.

Eller att man blir dödschockfet av att äta frukt.

Att en Läkare med matsmältningsbesvär konstruerar och ordinerar sig en egen diet, funkar bra.
Att samma Läklrae undersöker patienter och ordinerar dem liknande diet kan kanske funka.

Att svenska folket via råd i Aftonbladet ordinerar sig utvalda bitar av samma diet kan ju bara bli fel.

Att samma läkare påstår att dieten skyddar mot olika utvalda sjukdomar hoppas jag är den förvanskning av den ökända aftontidningen, annars är det på gränsen till tjänstefel om hon nu inte redan vore fd läkare eller hur det var.

Enligt finare sk afontidningar skyddar vin hjärtat så nu ska hjärtat få sig en riktig duvning, nu och i morgon och i morgon och... Åh vad frisk jag ska bli.

Expressens nätbilaga har en bild på AD när hon håller upp ett paket smör. Hon säger sig rädda diabetiker samtidigt som hon ser till att de och alla andra som följer hennes diet hamnar i riskgruppen gör hjärt- och kärlsjukdomar.

Fikasvettot skrev:

>
> Jag försöker inte skapa några konflikter. Sen
> finns det ju en massa folk som försöker få
> potatisätare att framstå som idioter.

Ok, inte jag. Jag kan möjligtvis ha invändningar mot att potatis anses som ett måste i ett måltid, bara för vi tror det. Men idioter?

> Ja. Överintag. Inte intag.

Kan du definera gränsen? Hur stort delta har vi då mellan övre nivåerna på Paleo och din definition?

> Livsmedelsverkets kostråd är lika bra som LCHF.
> Bättre?

Nej. Håller inte med. Jag la tid på att förklara varför jag tror att Paleogänget har rätt. Det är det här som är problemet. Livsmedelverkets råd känns tagna ur luften. Varför skulle konstgjord olja vara bättre än naturliga animaliska fetter. Samma typ av fett som kroppen själv väljer att lagra sin energi i, exempelvis? Relationen mellan omega 3 och omega 6 blir ju helt skum av alla jäkla växtoljor. Finns det någon förklaring på livsmedelsverket till det?
Har livsmedelsverket några tankar kring näringstäthet? Är det bättre att äta jordgubbar med mjölk än smörgås och fil? Jag har aldrig sett någon sådan förklaringsmodell i alla fall.

>
>
> > http://blog.zeroinginonhealth.com/
>
> Ok, lite bloggar. Anekdoter. jag kan blogga om hur
> bra/dåligt vad som helst är.

Nej, det var inte poängen. Poängen var att visa att vissa personer kan prestera på hög nivå på bara kött. Jag vet inte varför det är viktigt för dig, men det har återkommit gång på gång att det inte går.

> Man får ju lätt intrycket av vissa att
> kolhydarter är dödschockfarligt och att man blir
> sjuk av det. Med den utgångspunkten är det väl
> märkligt att äta sånt när man vill prestera
> som bäst?

Var får man det? Jag bemödade mig med ett antal länkar till relativt kända böcker och skribenter. Du har raderat alla. Ingen av dom böckerna påstår att man får något akut tillstånd av att äta kolhydrater. Effekten av höga insulinnivåer kan jämföras med en kropp som exponeras för överdoser av andra naturliga men onyttiga ämnen så som alkohol. Man får en typ av förslitningsskada och kronisk inflamation.
>
>
> > Eller också sitter du på din kammare och
> > funderar på varför draghundar främst får
> kött
> > under tävling och inte sportdryck.
>
> Det har jag ärligt talat aldrig nånsin funderat
> på. Men jag är ju ingen hund. Är det några
> speciella slutsatser du drar av hundars matvanor
> som du tror är applicerbara på människor?

Du kunde ju tänka att hundar kan prestera bra utan kålisar. Men då kunde du tänka out of the box.

> Nej. Jag dissar psuedovetenskapen som alltför
> ofta används för att marknadsföra den.

Det är ingen annan vetenskap än din livsmedelsverksvariant. Varför säger du så? Du kan ju hitta så mycket motstridig information i Sverige bara. Hur tror du det ser ut i resten av världen? Cordains bok, som du av någon anledning totalt raderade, är ju inget konstigt med alls. Den är ju väl genomlyst, och du kan hitta alla möjliga invädningar från forskare mm. Det är ju dessutom så att ingen av LCHFarna ger ju en absolutnivå på kolhydratintag. Har du ens funderat på hur mycket kolhydrater en Paleomänniska som Colting käkar? Det står naturligvis i länkarna som du raderade ...

Aftonbladet är inte hela sanningen!

Vi har uppenbarligen helt olika bild av hur lågkolhydratskost ofta 'marknadsförs' och den attityd man ofta ser från dess förespråkare. Du ser kanske på anekdoter och post hoc-resonemang på ett annat sätt än vad jag gör. Hur skall vi kunna kommunicera då? Plus att jag får intrycket av att du vill placera mig i nåt "LCHF-hatar-fack" som jag inte tillhör. Allt är inte svart eller vitt.

Och att jag raderar länkarna i citerad text är för att det skulle bli totalt oläsligt om all din text stod kvar, du behöver inte ta det personligt (du nämner det ju fler ggr), det är ingen konspiration. ;)

Sen tror jag inte (som jag nämnt många gånger tidigare) att folk blir feta och sjuka av SLV:s kost- och motionsråd. Jag tror snarare de blir sjuka av att inte följa dem, av att äta allt det som inte ingår. Men att skylla det på SLV vore ju som att klaga på att LCHF inte funkar när man dricker 3 liter Coca-Cola om dan.

Mr. Scott skrev:
> walkerboh skrev:
> -----
> > "så är vi skapade att äta"
> >
>
> LCHF är för mig ett samlingsnamn där dieter så
> som Zone och Atkins finns. Men det finns också
> mer livstilsbetonade stilar som Marks Sissons
> Primal Blueprint och Paleostilar. Där finns även
> dom som i sverige och utomlands kallar sig low
> carb (LCHF) Om du läser på om Paleo så ser du
> att du att man inte anser att mjölkprodukter är
> ok. LCHFare har inte samma koppling till
> utvecklingslära utan går mer på insulinaspekter
> (nu gör jag det enkelt) och då ser man inget
> problem med fett som är animaliskt.

Jag tyckte bara det var kostigt som ressonemang när vi har ätit sädesslag i tusentals år utan att få diabetes eller blivit speciellt tjocka utav det. Utan det är de senaste 50 åren som detta har kommit, Under den tiden har människan blivit allt mer stillasittande och haft mat mer lättillgänglig än någonsin. Det är uppenbaligen inte kolhydraterna i sig som är boven utan det är överkonsumtionen av mat (eller underkonsumtionen av motion, om man vill se det så)

>
> > 2. Om vi hade varigt "menade" att äta kött i
> > stor utsträckning hade vi haft tänder för
> det.
> > som det är så har vi tänder för att äta
> > mycket vegetabilier.
>
> Nja. Den får du kanske 10 poäng för i en
> vegantråd, men inte hos mig. Vi har ju händer.
> Läs exempelvis Cordain så kan du ju själv bilda
> dig en uppfattning om han har hittat på ...

Ja han får väl gärna hitta på sina egna sanningar om han vill sälja lite böcker.

>
>
> Nja, så är det ju inte allmänt. Läs på om
> inuiters levnadsvillkor. Testa rimligheten i en
> svensk skog. Analysera energiinnehållet i en
> fångad hare jämfört med att plocka det i
> blåbär. Fundera på var vi kommer ifrån och
> jämför djurtätheten i afrika med hur mycket
> vegetabilier det finns. Titta inne i en människa
> på tarmlängd, uppbyggnad på mage etc. och
> jämför med växtätare och
> köttätare/blandätare. Vi är faktiskt ganska
> lika hundar, vargar, och grisar invändigt.

Jo visst kan vi jämföra med inuiter men vi kan även jämnföra med naturbefolking som lever på borneo och har mig veterligen en stor del kolhydrater i sin kost. Det säger mig att människan kan överleva och må bra med många typer av kost, inte att den ena eller den andra skulle vara mer fördelaktig.

Vi är väldigt lika grisar, det är därför de används som övningsobjekt för skottskator exempelvis.
Grisar är kanske lite dumt (som matas av människor) och jämföra med, vildsvin är bättre och mig veterligen är de allätare och äter vad som finns tillgängligt (rötter,blad, frukt, as, maskar, larver).

Hur mycket energi förbränner man inte om man ska jaga hare exempelvis med spjut jämnfört med att sätta sig ner i närmsta tuva och äta blåbär. Vassrötter, kaveldun, nässlor, gran, hundkex, kardborre går också bra att äta och som är lätta att sammla in och lagringsbara under flera dagar/veckor utan att bli dåliga, och vill man fångadjur så är ju orm eller fisk ett mycket lättare alternativ än haren.

>
> Varför? Och vad är kött? Det är ju fett och
> protein.

Är det verkligen nyttigt att äta så mycket kött? jag har för mig att jag har läst undersökningar som visar att det inte är det. (måste googla lite)
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/03/23/rott-kott-kopplas-till-hog/index.xml
och ur ett jägar/historiskt perspektiv: kött måste ätas färskt, det ruttnar väldigt fort och om man äter det så blir man i bästa fall magsjuk och i sämsta fall så dör man.
(och nej jag är inte vegan/vegitarian, men jag är av åsikten att vi äter väldigt mycket kött idag mot vad vi har gjort rent historiskt.

>
> Har du någon referens som bygger upp detta med
> något resonemang? Jag föreslår
> www.markdailysapple.com och boken rekommenderad
> tidigare av Cordain. Dom delar inte riktigt din
> bild.

Dom behöver inte dela min bild det är det som är så underbart med åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
Jag tänker fritt i hur människan kan tänkas ha levat i forntiden och detta är en liten delmängd i mitt resonemang.

Edit: la till en länk om köttäning.

Fikasvettot skrev:
> Vi har uppenbarligen helt olika bild av hur
> lågkolhydratskost ofta 'marknadsförs' och den
> attityd man ofta ser från dess förespråkare. Du
> ser kanske på anekdoter och post hoc-resonemang
> på ett annat sätt än vad jag gör. Hur skall vi
> kunna kommunicera då? Plus att jag får intrycket
> av att du vill placera mig i nåt
> "LCHF-hatar-fack" som jag inte tillhör. Allt är
> inte svart eller vitt.
>
Men du kör ju också på anekdoter? Dina bevis utgår ju från hur du personligen upplever att du mår på din diet.

23 sidor...

Kokosfett draghundar och Halleluleja.
Det får mig att tänka på Gulliver och kriget som bryter ut mellan de som knackar hål på äggets spetsiga sida och de som knackar på den mer rundade.

Själv tror jag på matlagningskonst.
Mat som en färg och smakupplevelse och måltiden som ett tillfälle för socialt samspel.

heklamama skrev:
>
> Själv tror jag på matlagningskonst.
> Mat som en färg och smakupplevelse och måltiden
> som ett tillfälle för socialt samspel.

Det är det allra viktigaste, det glöms ofta bort i vårat "mat-hets-hälso-freak-land" som inte har någon matkultur att prata om.

walkerboh skrev:
> vårat "mat-hets-hälso-freak-land" som inte har
> någon matkultur att prata om.

Dude..

Surströmming, sillbord, smörgåsbord, kryddat brännvin, tjälknöl m.m., m.m. Allt är inte "matkultur" bara för att rätterna har namn på Libanesiska.

smiley skrev:
> Expressens nätbilaga har en bild på AD när hon
> håller upp ett paket smör. Hon säger sig rädda
> diabetiker samtidigt som hon ser till att de och
> alla andra som följer hennes diet hamnar i
> riskgruppen gör hjärt- och kärlsjukdomar.

Såvitt jag förstått är det övervikt som gör att man är i riskgruppen för hjärt och kärlskukdommar (ofta i kombination med dålig kondition)

Har du några belägg som entydigt visar att det skulle vara smör?

walkerboh skrev:

>
> Hur mycket energi förbränner man inte om man ska
> jaga hare exempelvis med spjut jämnfört med att
> sätta sig ner i närmsta tuva och äta blåbär.
> Vassrötter, kaveldun, nässlor, gran, hundkex,
> kardborre går också bra att äta och som är
> lätta att sammla in och lagringsbara under flera
> dagar/veckor utan att bli dåliga, och vill man
> fångadjur så är ju orm eller fisk ett mycket
> lättare alternativ än haren.
>
> >
> > Varför? Och vad är kött? Det är ju fett och
> > protein.
>
> Är det verkligen nyttigt att äta så mycket
> kött? jag har för mig att jag har läst
> undersökningar som visar att det inte är det.
> (måste googla lite)
> http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/03/23/rot
> t-kott-kopplas-till-hog/index.xml
> och ur ett jägar/historiskt perspektiv: kött
> måste ätas färskt, det ruttnar väldigt fort
> och om man äter det så blir man i bästa fall
> magsjuk och i sämsta fall så dör man.
> (och nej jag är inte vegan/vegitarian, men jag
> är av åsikten att vi äter väldigt mycket kött
> idag mot vad vi har gjort rent historiskt.

I skandinavien har stapelfödan under stora delar av förhistorien byggt på Fisk, Säl, Skaldjur, Ren och Älg. Uppblandat med skogsfågel och småvillt av olika slag. Självklart har man, framförallt under höstarna ätit hyffsade mängder bär, svamp, nötter och frukt Men de livsmedlen är väldigt säsongsbetonade.

Hare och skogsfågel jagar man inte med spjut, utan med snara. Skaldjuren är inte så bra på att fly. Ren och älg fångades förmodligen med hjälp av de system av fångstgropar vi har på många platser, det är kedjor av gropar, som förmodligen varit förbundna med någon typ av stängsel, och som ofta ligger så de spärrar av en passage mellan två större sjöar eller liknande hinder.

Att vi sedan, framförallt i relativt sen tid tid övergått från en relativt stor andel animalisk föda, till spanmål och rotfrukter, för att byta det mot rafinerade spanmålsprodukter som vitt mjöl och socker de senaste femtio-sextio åren, och att vi i dag dessutom förväntar oss att äta färska grönsaker året om, gör inte att den kosten har varit särskilt vanlig för ett par generationer sedan.

Rippa skrev:
> Surströmming, sillbord, smörgåsbord, kryddat
> brännvin, tjälknöl m.m., m.m. Allt är inte
> "matkultur" bara för att rätterna har namn på
> Libanesiska.

Ok det var lite ogenomtänkt att säga så, visst har vi en fin mattradition här med dock kan det vara svår att hitta bland kebab, pizza, asiatisk mat när man är sugen på husmanskost en torsdag kväll. (om man nu inte lagar den själv.)
I allafall är det bland mina bekanta ovanligt att man äter husmanskost.

DIRAVI skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Expressens nätbilaga har en bild på AD när
> hon
> > håller upp ett paket smör. Hon säger sig
> rädda
> > diabetiker samtidigt som hon ser till att de
> och
> > alla andra som följer hennes diet hamnar i
> > riskgruppen gör hjärt- och kärlsjukdomar.
>
> Såvitt jag förstått är det övervikt som gör
> att man är i riskgruppen för hjärt och
> kärlskukdommar (ofta i kombination med dålig
> kondition)
>
> Har du några belägg som entydigt visar att det
> skulle vara smör?

Om du googlar på hjärt- kärlsjukdomar så kommer du få upp ett oändligt antal sidor där läkare, professorer och forskare runt om i världen skrivit om ämnet. Smör är ett mättat fett som bidrar till högt kolesterol (höga blodfetter) och som därmed ökar risken för att drabbas av hjärt- kärlsjukdomar.

Jag har väldigt svårt att tro att världens samlade expertis har fel. 60% av Sveriges befolkning lider av för högt kolesterol och hjärt- kärlsjukdomar är den absolut vanligaste dödsorsaken i Sverige och övriga västvärlden.
Det är nu såklart inte bara det höga kolesterolet som är orsaken. Rökning, alkohol, stress, övervikt, högt blodtryck och ett stillasittande liv är andra orsaker.

Nej, jag skulle aldrig ens överväga att börja med en LCHF diet. Åderförkalkningen i våra kärl börjar från den dagen vi föds, och om jag kan förlänga den processen så gör jag det.

Googla på smör tillsammans med mättat fett, så får lite mer kött på benen.

DIRAVI skrev:
> I skandinavien har stapelfödan under stora delar
> av förhistorien byggt på Fisk, Säl, Skaldjur,
> Ren och Älg. Uppblandat med skogsfågel och
> småvillt av olika slag. Självklart har man,
> framförallt under höstarna ätit hyffsade
> mängder bär, svamp, nötter och frukt Men de
> livsmedlen är väldigt säsongsbetonade.
>
> ... snip ...
>
> Att vi sedan, framförallt i relativt sen tid tid
> övergått från en relativt stor andel animalisk
> föda, till spanmål och rotfrukter, för att byta
> det mot rafinerade spanmålsprodukter som vitt
> mjöl och socker de senaste femtio-sextio åren,
> och att vi i dag dessutom förväntar oss att äta
> färska grönsaker året om, gör inte att den
> kosten har varit särskilt vanlig för ett par
> generationer sedan.

Nu gör du ett ologiskt hopp från jägar/nomad samhälle till mordern tid och undviker hela jordbrukssamhället. eller vad menar du med "rellativt sen tid" ?

Hittade en internsant tidslinje http://www.foodtimeline.org/

Att det sen inte är speciellt nyttigt att äta processad mat oavsett om det är socker eller fett. kan vi nog vara ganska eniga om.

hakanf skrev:
> Men du kör ju också på anekdoter?

Jag har försökt använda det för att visa på hur tokigt det blir. Jag skall bli tydligare.

DIRAVI skrev:
> Att vi sedan, framförallt i relativt sen tid tid
> övergått från en relativt stor andel animalisk
> föda, till spanmål och rotfrukter, för att byta
> det mot rafinerade spanmålsprodukter som vitt
> mjöl och socker de senaste femtio-sextio åren,

För den som vill förkovra sig och eventuellt hitta statistiska korrelationer mellan vad vi faktiskt äter och folkhälsan har Jordbruksverket (Etablissemanget!!1) lögn, förbannad dikt och statistik från 1960-2006. T.ex. över den ökade köttkonsumtionen och den i motsvarande grad minskade färskpotatiskonsumtionen.

"Under perioden 1960 till 2006 har konsumenterna ökat sin energitillförsel med drygt 7,5 procent mätt i kilojoule (KJ) per person och dag. I stort kan man konstatera att en minskad andel energi kommer från fett, en ökad andel som kommer från protein medan andelen energi som kommer från kolhydrater ligger på ungefär samma nivå som år 1960. "

Har svenska folkets energibehov ökat i motsvarande grad? Jag tror inte det. Och när kolhydraterna kommer mer från läsk och godis än från potatis blir det inte så bra.

Konsumtionsutvecklingen mellan 1960 och 2006

Konsumtionen av:

* ris och pasta har ökat kraftigt medan konsumtionen av färsk potatis har minskat.
* färska grönsaker har tredubblats sedan 1960. Vi äter också mer frukt, speciellt bananer och meloner.
* kött har ökat. Konsumtionen av griskött har ökat med knappt 60 procent, nötkött har ökat med knappt 40 procent. Vi äter dessutom tio gånger så mycket fjäderfäkött år 2006 som år 1960.
* färsk fisk har minskat samtidigt som konsumtionen av beredd och konserverad fisk har ökat.
* ägg har varit konstant under perioden.
* mjölk har minskat dramatiskt från 158 liter per person och år till drygt 100 liter per person och år.
* syrade produkter (fil och youghurt) har ökat
* grädde har ökat från 6­7 [sic! skall vara 6-7] liter per person och år till 10­-11 liter per person och år.
* smör har minskat
* ost har mer än fördubblats
* kakao, choklad- och konfektyrvaror har ökat
* läsk har ökat från 22 liter per person och år till 90 liter per person och år.

Det är bara att välja fiende, orsaker och samband själv. Är den ökade konsumtionen av kött, ost & grädde boven i dramat? Eller den minskade smör- mjölk- och potatiskonsumtionen? Godis & läsk kanske? Eller är allt de färska grönsakernas fel?

walkerboh skrev:
> Hittade en internsant tidslinje
> http://www.foodtimeline.org/

Intressant, sa Bull. "Naturligt" sa Bill.
Ris & hirs långt före de däggdjur köttdiskarna är fyllda av idag.

Och smöret inte förrän 3000 FK! Såna "nymodigheter" kan vi väl inte vara "skapta för"? Det är ju bara 5000 år sedan. Klart vi inte kunnat anpassa oss till det och blir sjuka av det. ;)

Färsk fisk, skaldjur & ägg serverat på en bädd av säsongens svampar med ekologiskt närodlat ris & hirs som tillbehör, allt toppat med färska handplockade insekter. Där har vi "ursprunglig" mat enligt den siten. ;)

> Om du googlar på hjärt- kärlsjukdomar så
> kommer du få upp ett oändligt antal sidor där
> läkare, professorer och forskare runt om i
> världen skrivit om ämnet. Smör är ett mättat
> fett som bidrar till högt kolesterol (höga
> blodfetter) och som därmed ökar risken för att
> drabbas av hjärt- kärlsjukdomar.

Nej! Om du googlar så ser du att påståendet kring kolesterol är ifrågasatt. Det är av flera orsaker. Det går inte att få till en hygglig förklaringsmodell - inte som jag sett i alla fall - dels för att orsak/verkanssambandet är i frågasatt, dels för att de undersökningar som man ofta vilar mot i sig själv är ifrågasatta. Det finns mycket forskning som pekar på att hög kolesterol är en konsekvens av att kroppen inte mår bra, att man alltså behöver koleserol, och inte tvärt om. Lev på bara socker under en period så får du i dig noll kolesterol, men mät dina värden så får du se vad som hänt.

Så här kan vi hålla på! Jag påstår inte att jag i denna tråd visat på heltäckande bevis för att jag vet hur man ska äta. Jag säger bara att jag för Paleo och LCHF kost tycker mig kunna se ett samband som jag inte ser i andra rekommendationer. Dessutom har kosten levererat för mig vad den utlovade. Jag tycker dessutom att det verkar vara flera här som argumenterar mot LCHF och Paleokost på det dom tror att det är.

>
> Jag har väldigt svårt att tro att världens
> samlade expertis har fel. 60% av Sveriges
> befolkning lider av för högt kolesterol och
> hjärt- kärlsjukdomar är den absolut vanligaste
> dödsorsaken i Sverige och övriga västvärlden.

Japp. Det finns till och med forskning som säger att vi inte blivit friskare med åren, utan bara bättre på att behandla effekterna. Men varför tar du upp det i samband med den diskussion vi haft. Har vi (LCHF etc.) olika åsikt?

> Nej, jag skulle aldrig ens överväga att börja
> med en LCHF diet. Åderförkalkningen i våra
> kärl börjar från den dagen vi föds, och om jag
> kan förlänga den processen så gör jag det.

Bra tänkt. Skit i LCHF men kolla vad insulin gör för samma process. Om det här verkligen är viktgt för dig, eller om du bara vill försvar din ståndpunkt kan du skita i det.

>
> Googla på smör tillsammans med mättat fett, så
> får lite mer kött på benen.

Hittade det här http://www.spacedoc.net/saturated_fat_is_good_for_you_1

Hittade också det här (som bland annat belyser det som i bland kallas medelhavsparadoxen, dvs fransmännen borde dö som flugor om mättat fett nu är farligt): http://freetheanimal.com/2009/03/saturated-fat-and-heart-disease-deaths.html

Jag bara undrar. Finns det något i dessa två, framför allt i länk två som är fel? Har dom lurat mig? Du verkar ju veta det här.

Tillbaka
Topp