Lackeringstråden

Lackeringstråden
Lite mer natur så träsk/möss grön med brun fade. Grå bas med vit grov pearl, cristalFX i svart och candy fade på det. Detaljerna är gjorda med montana/molotov acryl marker refill färg. Lite knepigt med ton då dom har en färg i flytande form och en annan nyans när det torkat och något i mellan med klarlack på.

Bilagor

• IMG_20240705_110159959_HDR.jpg
    IMG_20240705_110159959_HDR.jpg
    563.6 KB · Besök: 185
  • IMG_20240705_110437045_HDR.jpg
    IMG_20240705_110437045_HDR.jpg
    604.5 KB · Besök: 198
  • IMG_20240709_131833123_HDR.jpg
    IMG_20240709_131833123_HDR.jpg
    717.6 KB · Besök: 184
  • IMG_20240709_132129841_HDR.jpg
    IMG_20240709_132129841_HDR.jpg
    1 MB · Besök: 180
Lackeringstråden
En fråga i helt andra ändan av spektrat!
Är det någon som hammarlackat en cykel? Har en hemsvetsad lastcykel där jag börjar fundera på om en klassisk grön hammarlack hade kunnat funka.
Några tankar?

Lackeringstråden
Halloj! Min heldämpade Transition från 2018 börjar se förjävlig ut och går i tankar på att blästra den aluminiumren och sen dra en klarlack på. Nån som har erfarenhet från en pålitlig firma i stockholmsområdet (helst söderort) som kan blästra och lacka en cykel med bra kvalitet?

Lackeringstråden
Halloj! Min heldämpade Transition från 2018 börjar se förjävlig ut och går i tankar på att blästra den aluminiumren och sen dra en klarlack på. Nån som har erfarenhet från en pålitlig firma i stockholmsområdet (helst söderort) som kan blästra och lacka en cykel med bra kvalite
Jag personligen skulle inte blästra en cykelram. Jag vet att vissa gör det men, det blir sällan bra och ramarna brukar inte gilla det ... hålbarheten.

Lackeringstråden
Halloj! Min heldämpade Transition från 2018 börjar se förjävlig ut och går i tankar på att blästra den aluminiumren och sen dra en klarlack på. Nån som har erfarenhet från en pålitlig firma i stockholmsområdet (helst söderort) som kan blästra och lacka en cykel med bra kvalitet?
https://www.stockholmsindustrilack.se/ har själv ingen erfarenhet men andra användare på forumet har vänt sig dit.

Lackeringstråden
Tänker du att hållfastheten försämras? Ingen erfarenhet av blästring själv, men man skalar väl inte av nåt annat än färgen, eller?
En duktig blästrare fixar det. Men det funkar inte med sand för det är för hårt och kommer äta upp metallen. Finns många olika blästringsmedier, som soda, glaspärlor (eller snarare malt glas) osv. Men tvek om ”blästraren på hörnet” fixar det.

Angående att lacka direkt på aluminium är det en ganska svår grej i sig. Dels är få klarlacker anpassade för att soruta dirket på metall och dels så oxiderar aluminium direkt i kontakt med syre, så det finns ett tunnt (osynligt) lahger med oxiderad aluminium som gör att den är riktigt svår att få färgen/lacken att fästa på.

Lackeringstråden
En duktig blästrare fixar det. Men det funkar inte med sand för det är för hårt och kommer äta upp metallen. Finns många olika blästringsmedier, som soda, glaspärlor (eller snarare malt glas) osv. Men tvek om ”blästraren på hörnet” fixar det.

Angående att lacka direkt på aluminium är det en ganska svår grej i sig. Dels är få klarlacker anpassade för att soruta dirket på metall och dels så oxiderar aluminium direkt i kontakt med syre, så det finns ett tunnt (osynligt) lahger med oxiderad aluminium som gör att den är riktigt svår att få färgen/lacken att fästa på.
Tack för bra svar. Jag tolkar dig som att det är möjligt, men lite tekniskt krävande och det kräver rätt firma för jobbet? Får höra runt lite och se vad olika firmor säger.

Lackeringstråden
Tack för bra svar. Jag tolkar dig som att det är möjligt, men lite tekniskt krävande och det kräver rätt firma för jobbet? Får höra runt lite och se vad olika firmor säger.
Jag brukar köra med en putsskiva på vinkelslip och färgborttagning. Det är ganska pilligt, men funkar bra. Svårast är att få helt rent i de mest trånga delarna.

Lackeringstråden
Jag personligen skulle inte blästra en cykelram. Jag vet att vissa gör det men, det blir sällan bra och ramarna brukar inte gilla det ... hålbarheten.
Jag har blästrat men det tog rätt djupt. Stål-mtb av billigare modell dock så kändes lugnt.

Anodisera?!:D

Lackeringstråden
Ett fint ord som inger förhoppningar. Men det håller sällan eller aldrig vad det lovar. Brukar krävas en hel del manuellt arbete dessutom.

Lackeringstråden
Kanske OT men om någon här har bra tips på att få bort logotyper på delar. Vill byta styre men få bort logotyperna på ett silvrigt Zipp styre, någon med erfarenhet?

Lackeringstråden
Testmåla med hela din process på ett stålrör från skroten. Du kommer aldrig få bättre finish eller hållfasthet än det du kan åstadkomma på teströret.

Lackeringstråden
Nån som vet vars man kan köpa Spraymax 2 komponentslack över disk i Göteborg eller billigt via nån hemsida?

Såg att en Colorama butik här i Sthlm hade det i butiken, verkar inte finnas på hemsidan dock och minns att den jag reagerade på att den var dyr. Men värt att kolla om det är brådis.

//W

Lackeringstråden
Nån som vet vars man kan köpa Spraymax 2 komponentslack över disk i Göteborg eller billigt via nån hemsida?
Inte spraymax, men Mipa 2k klarlack på burk kan du köpa i göteborg hos Henriksons i Göteborg. Samma sak. http://mipalack.se/produkter/lackering/billack/spray/

Billigaste jag hittat är nog annas nonpaint i Nederländerna. Dock rätt dyr frakt om du inte handlar för mer än 100 eur. https://www.nonpaints.com/en/2k-clear-coat-high-gloss-spraymax-aerosol

Lackeringstråden
Inte spraymax, men Mipa 2k klarlack på burk kan du köpa i göteborg hos Henriksons i Göteborg. Samma sak. http://mipalack.se/produkter/lackering/billack/spray/

Billigaste jag hittat är nog annas nonpaint i Nederländerna. Dock rätt dyr frakt om du inte handlar för mer än 100 eur. https://www.nonpaints.com/en/2k-clear-coat-high-gloss-spraymax-aerosol
Tack för svar! Blir nog att beställa från hlstore, när jag ändå har dig på tråden så skulle jag även passa på att köpa en hyffsad maskeringstejp som inte läcker. Några rekommendationer? Tänkte typ detta utseende fast lite enklare:
1730487482993.png

Så här ser projektet ut hittills:
1730488176068.png

Tack på förhand!

Lackeringstråden
Tack för svar! Blir nog att beställa från hlstore, när jag ändå har dig på tråden så skulle jag även passa på att köpa en hyffsad maskeringstejp som inte läcker. Några rekommendationer? Tänkte typ detta utseende fast lite enklare: Visa bilaga 736103
Så här ser projektet ut hittills:
Visa bilaga 736104
Tack på förhand!
Vanlig maskering funkar bra med julas. Men bra med ”fine line tappe” i vinyl som dels är mer böjbar och inte läcker. 3m har bra. Undvik Montana golf färg dock. Se video om varför:

Lackeringstråden
Tja, har en kolfiberram som är mattsvart, tejpade lite skydd på ramen när jag skulle på resa i somras, typiskt nog så råkade lite tejp sitta direkt på ramen. När jag tog bort tejpen följde lite klarlack med, hur lagar man enklast sånt?

Lackeringstråden
Tja, har en kolfiberram som är mattsvart, tejpade lite skydd på ramen när jag skulle på resa i somras, typiskt nog så råkade lite tejp sitta direkt på ramen. När jag tog bort tejpen följde lite klarlack med, hur lagar man enklast sånt?
Har du målat den själv eller är den fabrikslackad? Om fabrik, kan du få på garantin?

Om du ska fixa själv så är det ganska beroende på vad för färg det är? Är kulören skadad?

Lackeringstråden
IMG_8188.jpeg

Testade att dränka den här Easton stammen i ungsrengöring och anodiseringen upplöstes väldigt fort. Men nu till frågan! Tänkte testa att spraya den, är det primer och våtslipning för bästa resultat? Duger det att gå förbi HL och köpa burkar där?

Mvh

Tillbaka
Topp