Moses95
Aktiv medlem
Lackeringstråden
Jag undrar också, kan jag få ett pm? ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar också, kan jag få ett pm? ?
Jo det finns ju både på sprayburk och vanlig för pensel eller tunna ut och spraya.En fråga i helt andra ändan av spektrat!
Är det någon som hammarlackat en cykel? Har en hemsvetsad lastcykel där jag börjar fundera på om en klassisk grön hammarlack hade kunnat funka.
Några tankar?
Jag personligen skulle inte blästra en cykelram. Jag vet att vissa gör det men, det blir sällan bra och ramarna brukar inte gilla det ... hålbarheten.Halloj! Min heldämpade Transition från 2018 börjar se förjävlig ut och går i tankar på att blästra den aluminiumren och sen dra en klarlack på. Nån som har erfarenhet från en pålitlig firma i stockholmsområdet (helst söderort) som kan blästra och lacka en cykel med bra kvalite
https://www.stockholmsindustrilack.se/ har själv ingen erfarenhet men andra användare på forumet har vänt sig dit.Halloj! Min heldämpade Transition från 2018 börjar se förjävlig ut och går i tankar på att blästra den aluminiumren och sen dra en klarlack på. Nån som har erfarenhet från en pålitlig firma i stockholmsområdet (helst söderort) som kan blästra och lacka en cykel med bra kvalitet?
Tänker du att hållfastheten försämras? Ingen erfarenhet av blästring själv, men man skalar väl inte av nåt annat än färgen, eller?Jag personligen skulle inte blästra en cykelram. Jag vet att vissa gör det men, det blir sällan bra och ramarna brukar inte gilla det ... hålbarheten.
En duktig blästrare fixar det. Men det funkar inte med sand för det är för hårt och kommer äta upp metallen. Finns många olika blästringsmedier, som soda, glaspärlor (eller snarare malt glas) osv. Men tvek om ”blästraren på hörnet” fixar det.Tänker du att hållfastheten försämras? Ingen erfarenhet av blästring själv, men man skalar väl inte av nåt annat än färgen, eller?
Tack för bra svar. Jag tolkar dig som att det är möjligt, men lite tekniskt krävande och det kräver rätt firma för jobbet? Får höra runt lite och se vad olika firmor säger.En duktig blästrare fixar det. Men det funkar inte med sand för det är för hårt och kommer äta upp metallen. Finns många olika blästringsmedier, som soda, glaspärlor (eller snarare malt glas) osv. Men tvek om ”blästraren på hörnet” fixar det.
Angående att lacka direkt på aluminium är det en ganska svår grej i sig. Dels är få klarlacker anpassade för att soruta dirket på metall och dels så oxiderar aluminium direkt i kontakt med syre, så det finns ett tunnt (osynligt) lahger med oxiderad aluminium som gör att den är riktigt svår att få färgen/lacken att fästa på.
Jag brukar köra med en putsskiva på vinkelslip och färgborttagning. Det är ganska pilligt, men funkar bra. Svårast är att få helt rent i de mest trånga delarna.Tack för bra svar. Jag tolkar dig som att det är möjligt, men lite tekniskt krävande och det kräver rätt firma för jobbet? Får höra runt lite och se vad olika firmor säger.
Jag har blästrat men det tog rätt djupt. Stål-mtb av billigare modell dock så kändes lugnt.Jag personligen skulle inte blästra en cykelram. Jag vet att vissa gör det men, det blir sällan bra och ramarna brukar inte gilla det ... hålbarheten.
Anodisera?!:DEn duktig blästrare fixar det. Men det funkar inte med sand för det är för hårt och kommer äta upp metallen. Finns många olika blästringsmedier, som soda, glaspärlor (eller snarare malt glas) osv. Men tvek om ”blästraren på hörnet” fixar det.
Angående att lacka direkt på aluminium är det en ganska svår grej i sig. Dels är få klarlacker anpassade för att soruta dirket på metall och dels så oxiderar aluminium direkt i kontakt med syre, så det finns ett tunnt (osynligt) lahger med oxiderad aluminium som gör att den är riktigt svår att få färgen/lacken att fästa på.
Ja, det funkar såklart.Jag har blästrat men det tog rätt djupt. Stål-mtb av billigare modell dock så kändes lugnt.
Anodisera?!:D
Stål/Aluram kan man väl lika gärna köra kembehandling.Jag har blästrat men det tog rätt djupt. Stål-mtb av billigare modell dock så kändes lugnt.
Är det nåt man gör själv eller behöver man lämna in för det?Stål/Aluram kan man väl lika gärna köra kembehandling.
Färg borttagnigsmedelÄr det nåt man gör själv eller behöver man lämna in för det?
Om du menar pigmentet så nej men du kan nog få en burk blandad om du ger pigmentet till någon som kan mixa sprayburkar på beställning.Hypershift - Finns det såna på burk i Sverige och är dom bra?
Inte svensk sida, men de levererar hit.Hypershift - Finns det såna på burk i Sverige och är dom bra?
Aceton eller nagellacks remover.Kanske OT men om någon här har bra tips på att få bort logotyper på delar. Vill byta styre men få bort logotyperna på ett silvrigt Zipp styre, någon med erfarenhet?
är du säker på att det är dekaler? Och inte ditmålade?Kanske OT men om någon här har bra tips på att få bort logotyper på delar. Vill byta styre men få bort logotyperna på ett silvrigt Zipp styre, någon med erfarenhet?
Testade aceton på en stam från easton där loggan verkade vara fri från lack. Vet inte om mitt tålamod inte räcker till men jag gnuggade hårt som bara den..Aceton eller nagellacks remover.
Nope.är du säker på att det är dekaler? Och inte ditmålade?
Geografiskt område och "pris"?Nån amatörlackerare som vill köpa/ta över en Cameo 4 vinylskärare?
Sthlm. 1000?Geografiskt område och "pris"?
Nån som vet vars man kan köpa Spraymax 2 komponentslack över disk i Göteborg eller billigt via nån hemsida?
Inte spraymax, men Mipa 2k klarlack på burk kan du köpa i göteborg hos Henriksons i Göteborg. Samma sak. http://mipalack.se/produkter/lackering/billack/spray/Nån som vet vars man kan köpa Spraymax 2 komponentslack över disk i Göteborg eller billigt via nån hemsida?
Tack för svar! Blir nog att beställa från hlstore, när jag ändå har dig på tråden så skulle jag även passa på att köpa en hyffsad maskeringstejp som inte läcker. Några rekommendationer? Tänkte typ detta utseende fast lite enklare:Inte spraymax, men Mipa 2k klarlack på burk kan du köpa i göteborg hos Henriksons i Göteborg. Samma sak. http://mipalack.se/produkter/lackering/billack/spray/
Billigaste jag hittat är nog annas nonpaint i Nederländerna. Dock rätt dyr frakt om du inte handlar för mer än 100 eur. https://www.nonpaints.com/en/2k-clear-coat-high-gloss-spraymax-aerosol
Vanlig maskering funkar bra med julas. Men bra med ”fine line tappe” i vinyl som dels är mer böjbar och inte läcker. 3m har bra. Undvik Montana golf färg dock. Se video om varför:Tack för svar! Blir nog att beställa från hlstore, när jag ändå har dig på tråden så skulle jag även passa på att köpa en hyffsad maskeringstejp som inte läcker. Några rekommendationer? Tänkte typ detta utseende fast lite enklare: Visa bilaga 736103
Så här ser projektet ut hittills:
Visa bilaga 736104
Tack på förhand!
Har du målat den själv eller är den fabrikslackad? Om fabrik, kan du få på garantin?Tja, har en kolfiberram som är mattsvart, tejpade lite skydd på ramen när jag skulle på resa i somras, typiskt nog så råkade lite tejp sitta direkt på ramen. När jag tog bort tejpen följde lite klarlack med, hur lagar man enklast sånt?
Nej inte lackat själv, en Kina-carbonram i "matte".. Tror ej att kulören är skadadHar du målat den själv eller är den fabrikslackad? Om fabrik, kan du få på garantin?
Om du ska fixa själv så är det ganska beroende på vad för färg det är? Är kulören skadad?
Okok! Får se om resultatet dyker upp här eller om ungsrengöringen åker fram igen.Typ. Epoxi primer och färg på det.