happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Under senaste cykeltur försökte jag fota i
> skogen där bakgrunden var en blandning av
> skuggade och solexponerade partier. Jag fick
> aldrig till bilden som jag ville: ljusa partier
> var äntligen överexponerade eller mörka partier
> var för mörka. Hur skulle ni har gjort?
Att fota i skogen i starkt dagsljus, speciellt när det rör sig om cykling eller annan "rörlig" aktivitet, är svårt. Det som följer nedan är några tankar om hur man kan gå tillväga för att få rätt hyfsade bilder i alla fall. Det finns såklart också andra sätt att uppnå liknande resultat, men i alla fall.
Ställ in kameran så de ljusa partierna inte blir utfrätta. Du kan tex spot-mäta och låsa på de ljusa partierna, och eventuellt lägga på lite positiv exponeringskompensation. Eller så testar du dig helt enkelt fram tills du hittat en inställning som funkar.
Se sedan till att det du vill fota, tex cyklisten, befinner sig i ljuset, och låt skuggorna falla där de vill. Eventuellt lyfter du skuggorna lite i efterbehandlingen, ifall du efterbehandlar.
Ett polfilter kan också vara användbart för att ta bort en del av de reflexer som solljuset ger upphov till på blad och vegetation.
Ofta när man fotar i skogen är det himlen som ställer till det. En portion utfrätt himmel i kanten på bilden är oftast inte önskvärd. (Ibland kan det dock vara ok då man fotar nedifrån och upp bland höga träd med ett vidvinkligt objektiv)
Sök en högre position, tex uppe på en stor sten och fota snett nedåt. Använd vegetationen för att skärma av det du inte vill ha med (tex den utfrätta himlen) och för att rama in din modell. Det kan också bli snyggt ifall du fotar med liten bländare och teleobjektiv genom lövverk, eller till och med genom ett litet hål i ett fallet löv som du håller upp framför objektivet. Se bara till att förfokusera manuellt på platsen där modellen kommer att befinna sig.
Bifogar en skogsbild, där jag försökt fota tjejen så hon blir belyst samtidigt som lövverket fungerar lite som en ram.