[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

kalis skrev:
-------------------------------------------------------
> Den enda proffs kompakt en värd namnet är Ricoh
> GR, så är det!

En D4 med 24-70/2.8 är vad jag kallar proffs-kompakt. ;)

Tja kan väll lika gärna skriva en rad eller två.

Om vi börja med utrustningen...
Nikon D70 Död...
Nikon D90 Vid liv.
Nikon F3... Kan man ha sönder en sådan?

Nikkor 50 f:1,8 35mm
Nikkor 80-200 f:2,8 35mm skjutzoom ;)
Nikkor 24-70 DX Kitglugg till D70...

Jag började fota i slutet på 90talet mest natur på skoj, som senare blev motorsport med inriktining på banracing.

Fotade åt SLC under 6år.

En liten fundering jag har ang. idrottsbilder är varför väljer man att frysa dessa?
Inom racingen önskar man att ha lite rörelse kvar.

Här är ett prakt exempel på en fryst bild...
http://rejsa.nu/im/_racingsv/143-new_2005-02-28-race_bilder_prov.jpg

Här är den typ jag vill se.
http://www.patrikpettersson.se/wp-content/uploads/2011/07/MG_2140.jpg

Nu fattar jag med att det är svårare att fånga liv i en cykelbild iom ojämn terräng bl.a men endå.

Har länge funderat på ett fisheye. Tycker generellt de är för dyra med tanke på användningsområdet.
Fick ett tips om Samyang 8mm 3,5 som gör prisvärda fisheye. Anledningen till låga priset är att det är helt manuella men det känns som att AF inte är lika viktigt på ett fisheye som på en standardoptik.

Första bilden. Lär bli fler för detta va kul :)

DSC01983.jpg

MTBiker skrev:
> Tack för det.
>
> Har några tips när man ska plåta fiaheye??

Ta av linsskyddet. :P

Repaterion skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för det.
> >
> > Har några tips när man ska plåta fiaheye??
>
>
> Ta av linsskyddet. :P

Måste vara därför som mina bilder blivit så mörka.. Hm.

MTBiker skrev:
> Har några tips när man ska plåta fiaheye??

Försök utnyttja att objektivet kröker linjerna istället för behåller dem raka. Och var inte rätt för extremt närgångna bilder, det kan ge jäkligt finuriga perspektiv:-)
Jag hade Samyang 7,5/3,5 för micro four thirds och det är nog likt det du har. Extremt bra faktiskt och med en projektion som inte trycker ihop kanterna lika mycket som konkurrenternas, trots samma bildvinkel.

2121 by Martin Hertsius, on Flickr

Edit: Ofta går det att ställa in så kallad "hyperfokal" fokusering, vilket innebär att man väljer ett avstånd där skärpedjupet sträcker sig från ett tillräckligt kort till ett tillräckligt långt avstånd för att man ska slippa fokusera alls, om man bara bländar ner lite. Ett objektiv med så kort brännvidd kan man köra hyperfokalt även vid full bländaröppning så länge man inte tar närbilder.

Det finns fina beräkningsmotorer för sånt på nätet, men man får vara lite kritisk eftersom vad som anses "skarpt" beror på hur mycket man tänker förstora bilden. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Jag märkte att mitt exemplar hade en fokusskala som var käpprätt åt skogen, så lita inte på den. Har din kamera live view så kan du försöka ställa in bästa skärpa vid oändligt avstånd (något som är låt säga 100 meter bort) och sen göra en ny "plupp" som sammanfaller med oändlighetsmärket. Då kommer hela skalan stämma mot den pluppen och det blir lättare att fokusera enbart med skalan, vilket brukar vara snabbt och effektivt.

Senast ändrad:
Aron skrev:
> Jag har aldrig provat att extrahera bilder från
> video på den. Videokvaliten har fått jättefina
> omdömen och pixlarna räcker ju till för Happys
> smala spalter, så det borde bli bättre än
> mobilbilder i alla fall.
>
> Jag har haft en s90 och har en s100, har varit
> supernöjd med bägge. Förläggarna tyckte att
> bilderna var tillräckligt bra för komma med i
> boken i alla fall :)

Tack Aron! :)

Under senaste cykeltur försökte jag fota i skogen där bakgrunden var en blandning av skuggade och solexponerade partier. Jag fick aldrig till bilden som jag ville: ljusa partier var äntligen överexponerade eller mörka partier var för mörka. Hur skulle ni har gjort?

Sen använder jag en gorilla pod från Kodak där ledarna spricker lätt när jag böjer dom lite för mycket... så länge har jag löst problemet med att limma ihop där det gick sönder men nu är min pod så stel att den är oanvändbart. Blir en riktigt Gorilla pod bättre än Kodak''s kopia? Eller finns det en mer idiotsäkerrt variant?

happymtb.fr skrev:
> Under senaste cykeltur försökte jag fota i
> skogen där bakgrunden var en blandning av
> skuggade och solexponerade partier. Jag fick
> aldrig till bilden som jag ville: ljusa partier
> var äntligen överexponerade eller mörka partier
> var för mörka. Hur skulle ni har gjort?

Sådana motiv med stort dynamiskt omfång är svårt oavsett vilken kamera man använder. Regel nummer ett är att fota i råformat (om det går), exponera "till höger" i histogrammet utan att ljusa partier bränner ut, samt sedan lyfta skuggorna i råkonverteraren. I motljus kan man ofta behöva bränna ut det ljusaste för att det ska bli något alls i skuggorna.

Vandraren skrev:
> Kommer nog att beställa en Fuji X-E1 med 17-50
> f/2,8-4,0 idag, någon som har en bra anledning
> till att låta bli?

Det beror på vad du vill ha ut av kameran. Jag hade personligen hellre köpt en Sony NEX-nånting som har traditionell sensor. Fujikamerorna har ett knepigt färgfilter som interpoleras på ett annat sätt än det vanliga Bayer (Röd, grön, grön, blå). Det gör att man kan få kufiska artefakter i vissa bildbehandlingsprogram. Å andra sidan gör Fuji väldigt trevliga objektiv.

Alla weightweenies på Happy måste väl gå igång på Hasselblads senaste kamera Stellar(en sony rx100 med fult grepp). Den har ju karbånggrepp!!

Priset är väl inte spikat ännu men ser man till deras förra modell Lunar, som var en rebrandad och något omdesignad Sony Nex-7 så kostade Nex-7an runt 7000kr med ett objektiv medan Lunar kostade ....hrm....55 000 kronor.

Men som sagt: Karbång!

stellar2.jpg

Luthman Photography skrev:
> Men som sagt: Karbång!

Låter som en bra affärsmodell. Och snygga skruvar mitt i kolfibergreppet har de lyckats designa in också. Måste kostat extra att göra en sådan genomarbetat infästning av det lyxiösa greppet.

Här är orginalet för er som vill jämföra:

1302505.jpg

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
> Alla weightweenies på Happy måste väl gå
> igång på Hasselblads senaste kamera Stellar(en
> sony rx100 med fult grepp). Den har ju
> karbånggrepp!!
>
> Priset är väl inte spikat ännu men ser man till
> deras förra modell Lunar, som var en rebrandad
> och något omdesignad Sony Nex-7 så kostade
> Nex-7an runt 7000kr med ett objektiv medan Lunar
> kostade ....hrm....55 000 kronor.
>
> Men som sagt: Karbång!
>

Fy fan vad ful. Liknar en Iteracykel på ngt sätt. Ingen gav väl 55 papp för den?

8030728141_9b723f9c10.jpg

Skogling skrev:
> Makten skrev:
> -----
>
> Är detta i Minneberg?
>
>

Hörröduru, inte knycka bilder sådär utan lov! ;-) Javisst är det Minneberg, eller kanske snarare Johannelund som det heter längre västerut. Jag bor precis i krokarna och är ofta förbi där.

Edit: Var hittade du bilden förresten?

Senast ändrad:
På FS.

Det var i den kåken jag köpte min första värstinghoj. Begagnad. Hösten 1994. Det var då det började på riktigt... ;)

Skogling skrev:
> På FS.
>
> Det var i den kåken jag köpte min första
> värstinghoj. Begagnad. Hösten 1994. Det var då
> det började på riktigt... ;)

Coolt! :-) Det ligger lite udda till. Jag brukar försöka forska lite kring omgivningarna i efterhand när jag varit ute och fotat, och här i krokarna finns en del fina villor som innan industritiden nog legat väldigt off och isolerat.

Jag menade förresten inte allvar med bildstöldsanklagelsen, men det kan vara bra att tänka på att en del blir extemt sura. En bra sak är att om man knycker en bild i alla fall länka till källan också:-)

happymtb.fr skrev:

Att fota i skogen i starkt dagsljus, speciellt när det rör sig om cykling eller annan "rörlig" aktivitet, är svårt. Det som följer nedan är några tankar om hur man kan gå tillväga för att få rätt hyfsade bilder i alla fall. Det finns såklart också andra sätt att uppnå liknande resultat, men i alla fall.

Ställ in kameran så de ljusa partierna inte blir utfrätta. Du kan tex spot-mäta och låsa på de ljusa partierna, och eventuellt lägga på lite positiv exponeringskompensation. Eller så testar du dig helt enkelt fram tills du hittat en inställning som funkar.
Se sedan till att det du vill fota, tex cyklisten, befinner sig i ljuset, och låt skuggorna falla där de vill. Eventuellt lyfter du skuggorna lite i efterbehandlingen, ifall du efterbehandlar.
Ett polfilter kan också vara användbart för att ta bort en del av de reflexer som solljuset ger upphov till på blad och vegetation.

Ofta när man fotar i skogen är det himlen som ställer till det. En portion utfrätt himmel i kanten på bilden är oftast inte önskvärd. (Ibland kan det dock vara ok då man fotar nedifrån och upp bland höga träd med ett vidvinkligt objektiv)
Sök en högre position, tex uppe på en stor sten och fota snett nedåt. Använd vegetationen för att skärma av det du inte vill ha med (tex den utfrätta himlen) och för att rama in din modell. Det kan också bli snyggt ifall du fotar med liten bländare och teleobjektiv genom lövverk, eller till och med genom ett litet hål i ett fallet löv som du håller upp framför objektivet. Se bara till att förfokusera manuellt på platsen där modellen kommer att befinna sig.

Bifogar en skogsbild, där jag försökt fota tjejen så hon blir belyst samtidigt som lövverket fungerar lite som en ram.

Lindby-Dietschiberg_RIK0499_small.jpg

happymtb.fr skrev:

Jag brukar försöka exponera efter de ljusa partierna och ta bilden när cyklisten passerar dessa. IMHO så förlorar bilden mindre på detta då motivet "ramas" in om man dämpar ned överskotsinformationen som ändå bara innehåller en massa röriga blad och grenar. Hjärnan har en fantastisk förmåga att fylla ut mönster ända till bildkanten.

Fri-Placring_Aron_Hellas_3877.jpg

Ni som har de här nya kompakta spegellösa systemkamerorna, hur snabba är de? Att autofokusen är långsammare, i synnerhet på de som kör kontrast- istället för "phase"AF, har jag förstått. Men i övrigt? Går det snabbt att bränna av en bild om man fokuserat i förväg?

Jag har en 5D av första generationen nu men den åker sällan med ut på cykelturer på grund av dess vikt och storlek. Hade varit roligt att ha något mindre som faktiskt blir använt mer även om jag är väldigt förtjust i det som kommer ut i andra änden av 5Dn ;)

42Hz skrev:
> Misstänker bildkvalitén på billiga kameror
> kommer förbättras märkbart inom en snar
> framtid.

Sjukt ballt om det stämmer, men det känns lite vanskligt att lita på några foton på nätet. De skulle ju lika gärna kunna tagit ett par skarpa bilder och blurrat dem...

H. skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Misstänker bildkvalitén på billiga kameror
> > kommer förbättras märkbart inom en snar
> > framtid.
>
> Sjukt ballt om det stämmer, men det känns lite
> vanskligt att lita på några foton på nätet. De
> skulle ju lika gärna kunna tagit ett par skarpa
> bilder och blurrat dem...

En annorlunda variant på Terjade bilder ;)

Imponerande formel dom plockat fram.
Funderar på ny kamera (har funderat ett bra tag), är tyvärr en sån där som avvaktar inköp när jag hör om något nytt som är på gång. Så nu blir det att avvakta ett tag igen - tack för den.
När utvecklingen så småningom avstannar helt, 2014? 2025? 3000? så kommer jag att slutligen köpa en kamera - typ.

Senast ändrad:
42Hz skrev:
> Misstänker bildkvalitén på billiga kameror
> kommer förbättras märkbart inom en snar
> framtid.
>
>
> p;force_embed=1&server=vimeo.com&show_titl
> e=1&show_byline=1&show_portrait=1&colo
> r=00adef&fullscreen=1&autoplay=0&loop=
> 0
>
> http://www.cs.ubc.ca/labs/imager/tr/2013/SimpleLen
> sImaging/

Matematik är kul. Jag räknar med detta i nästa telefon.

Jag lurar på att byta ner mig till en mindre kamera som faktiskt kommer med. Men är det lönt att sälja den gamla 5Dn? Vad tror ni att en fin 5D som ser rätt oanvänd ut komplett med batterigrepp kan inbringa tillsammans med en 430EX II och ett Tamron 28-75 2.8?

Bara huset verkar gå för £350-400 på eBay. (Avslutade auktioner)

Är värdet tillräckligt lågt är det ju värt att behålla den bara för de enstaka gånger jag orkar ta med den. Bildkvalitets- och upplösningsmässigt uppfyller den alla mina krav med råge.

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Jag lurar på att byta ner mig till en mindre
> kamera som faktiskt kommer med. Men är det lönt
> att sälja den gamla 5Dn? Vad tror ni att en fin
> 5D som ser rätt oanvänd ut komplett med
> batterigrepp kan inbringa tillsammans med en 430EX
> II och ett Tamron 28-75 2.8?
>
> Bara huset verkar gå för £350-400 på eBay.
> (Avslutade auktioner)
>
> Är värdet tillräckligt lågt är det ju värt
> att behålla den bara för de enstaka gånger jag
> orkar ta med den. Bildkvalitets- och
> upplösningsmässigt uppfyller den alla mina krav
> med råge.

Kolla Fotosidan's K&S.... [http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=Canon+EOS+5D&type[]=sell&_seller=all&objectcategory=76&price=&location=&ID=]

Där brukar man kunna få en bra idé om vilket pris prylarna kan betinga.
Edit: Fick inte rätt på länken :(

Senast ändrad:
Letar efter en "normalzoom" till D600:an, minst 24mm på vidaste, gärna mer vidvinkel, 70mm eller mer på tele, inte för stor och tung, hyfsad kvalité men inte tokdyr. Bra närgräns eller "macro"-läge är plus.

Finns det? =)

42Hz skrev:
> Letar efter en "normalzoom" till D600:an, minst
> 24mm på vidaste, gärna mer vidvinkel, 70mm eller
> mer på tele, inte för stor och tung, hyfsad
> kvalité men inte tokdyr. Bra närgräns eller
> "macro"-läge är plus.
>
> Finns det? =)

Tamrons 24-27 f/2,8 har fått bra kritik och var skarp när vi testade den. Om du vill ha ännu mer tele så är väl den här http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11179279/nikon-af-s-24-120-4-0g-ed-vr
ett alternativ, men den blir ju klumpigare och ljussvagare.

Annars är ju Nikons egna 24-70 f/2,8 riktigt trevligt (vi har ett till D800). Men det är vare sig billigt eller lätt.

Tamronen är ju prisvärd men den gick bort för mig bla pga klumpigheten. Det är en riktigt fet klump. Och autofokusen är runt två tiondelar (50%) långsammare än Nikons 24-70 enligt mina simpla tester. Sen sitter zoomringen omvänt (ytterst) mot mina andra. Det gjorde att det blev Nikon 24-70 när jag valde. Och andra sidan har den ju riktigt schysst stabilisering.

42Hz skrev:
> 24-27 känns knappt som en zoom. :)

Han menar såklart 24-70. :) Men även om det är en grym glugg som jag använder nästan dagligen så fallerar den ordentligt på dina kriterier om vikt och storlek.

AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR Så det blir ju typ samma eller bättre än 2,8.

Fast å andra sidan är 2,8 så mycket bättre optiskt sett.

Senast ändrad:
AF hastighet är inte så kritiskt även om en snabb är trevligt.

Skogling: Kan tänka mig i julklapp, som reservkamera. ;)

9612f859523c0407c5b69060daf8b904.jpg

I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt vad Nikon tänkte när de tog fram den där.

"Vi tar allt det där fippliga med de gamla mekaniska kamerorna och sen parar vi det med vår allra bästa sensor, men vi stryper ner mjukvaran så att man inte kan använda sensorn fullt ut".

Men jaja, det blir väl ett par tandläkare och plastikirurger som köper den :P

Tillbaka
Topp