Ram/Open mould eller kina kopia?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Är det här en OM ram eller en kopia på någon annan ram, isåfall vilken ?

Triden/thrust är väl gamla greatkeen har jag förstått...

Bilagor

• 3322EDE4-C094-4A97-8087-C5D77FFDF1E2.png
    3322EDE4-C094-4A97-8087-C5D77FFDF1E2.png
    44.2 KB · Besök: 81
  • 2E6AA4B7-8544-4410-8298-FE1AE27BEA6E.jpeg
    2E6AA4B7-8544-4410-8298-FE1AE27BEA6E.jpeg
    10.5 KB · Besök: 68
Satan vad omodern :)
Inga bromsar. 992 mm hjulbas i största storlek. 73° HTA. Rymmer den ens 25 mm däck?

Sixten Fors sa:
Inga bromsar. 992 mm hjulbas i största storlek. 73° HTA. Rymmer den ens 25 mm däck?

Tjena!

Ge dig för f*n. Så du menar att Specialized, Trek, Cannondale m.fl. inte vet hur man gör LVG-ramar? För alla dom har mått som är ganska nära den där.
Alla vill inte ha skivor på en LVG-hoj. Bor man i södra Sverige finns det ganska få anledningar om man inte åker till alperna titt som tätt.
Jag skulle då inte vilja ha flackare HT på en LVG-hoj, skulle bli alldeles för sluggig. Varför ha längre hjulbas?

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!
Ge dig för f*n. Så du menar att Specialized, Trek, Cannondale m.fl. inte vet hur man gör LVG-ramar? För alla dom har mått som är ganska nära den där.
Alla vill inte ha skivor på en LVG-hoj. Bor man i södra Sverige finns det ganska få anledningar om man inte åker till alperna titt som tätt.
Jag skulle då inte vilja ha flackare HT på en LVG-hoj, skulle bli alldeles för sluggig. Varför ha längre hjulbas?

Ta't lugnt. Modesixten hävdar att allt som inte har samma vinklar på sadelstolpe och styrhuvud i alla storlekar är omodernt och tokigt. Så det är nog ingen högre kvalitet på resten av hans åsikter heller och man bör enkelt komma fram till att han borde nog hålla sig gömd i skogen...

Sixten Fors sa:
Alla vill ha skivor.

Nej. Sånt skräp vill man inte ha. Det är bara folk som är för snåla för att byta fälgar då och då som snikar med sånt skräp.

Många pro-tour cyklister vill inte ha skivor. De saknar nog relevant utbildning.

Hasse#7 sa:
Många pro-tour cyklister vill inte ha skivor. De saknar nog relevant utbildning.

Många har insett att ingen bryr sig om proffsen. Det som säljer är det relevanta och majoriteten(amatörer) köper allt som är senaste.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Med >100 mm stam blir styrningen verkligen jettesnabb... :)

Tjena!

Med rätt gaffelvinkel blir den alldeles lagom med 100 mm stam. Men du vill ju ha en chopper och då fungerar det inte så bra nej.

Känns lite som att ni har kommit ifrån ämnet i fråga;)

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Med >100 mm stam blir styrningen verkligen jettesnabb... :)
Tjena!
Med rätt gaffelvinkel blir den alldeles lagom med 100 mm stam. Men du vill ju ha en chopper och då fungerar det inte så bra nej.
Dessutom är det bara idioter (såna som tror att konstanta vinklar är högsta mode och stort axelavstånd är vettigt) som tror att man vrider 15 grader på styret för att svänga....

emmer sa:
Dessutom är det bara idioter (såna som tror att konstanta vinklar är högsta mode och stort axelavstånd är vettigt) som tror att man vrider 15 grader på styret för att svänga....

Tjena!

Har man en hjulbas på 1100 plus på en LVG-hoj så måste man svänga på styret mer än 15°. Det är en av anledningarna till att man inte har det. ;)

Sixten Fors sa:

Tjena!

Har aldrig haft problem med det, inte ens med en riktigt kort banram som användes på väg. Men om man svänger så mycket som du vill göra så kanske det blir ett problem iofs. Men måste man svänga så mycket så bör man bättra på sin teknik riktigt mycket.

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Har aldrig haft problem med det, inte ens med en riktigt kort banram som användes på väg. Men om man svänger så mycket som du vill göra så kanske det blir ett problem iofs. Men måste man svänga så mycket så bör man bättra på sin teknik riktigt mycket.
Även världsmästare anser att tåöverlapp suger. Du verkar inte vara en av dem. Se video från ca 1:35

Bilagor

• toe.png
    toe.png
    4.8 KB · Besök: 65
Vilken idiot gör en tabell med tåöverlapp som inte ens är lagligt (ISO 4210) som motivering för att axelavståndet och gaffelvinkeln ska vara som på en beach cruiser?

Bara en tanke som kan förklara väldigt olika önskemål om hjulbaser. Har jag bara inbillat mig, eller har det stått att läsa i någon tråd att Sixten tillhör en närmast försumbart liten andel av befolkningen på grund av sin längd? Ingen kritik på något sätt (och jag kan ha blandat ihop olika nick här) men det skulle kunna förklara en rimlig inställning som för andra ser närmast fanatisk ut.

Själv är jag bara ganska lång, men det betydet att jag sitter som skit i en del dyra bilar. En del tycker att jag är märklig när jag dissar vissa bilmärken på grund av kassa stolar, när de tycker att just de bilarna (och stolarna) är kanon.

Hep sa:
Bara en tanke som kan förklara väldigt olika önskemål om hjulbaser. Har jag bara inbillat mig, eller har det stått att läsa i någon tråd att Sixten tillhör en närmast försumbart liten andel av befolkningen på grund av sin längd? Ingen kritik på något sätt (och jag kan ha blandat ihop olika nick här) men det skulle kunna förklara en rimlig inställning som för andra ser närmast fanatisk ut.

Själv är jag bara ganska lång, men det betydet att jag sitter som skit i en del dyra bilar. En del tycker att jag är märklig när jag dissar vissa bilmärken på grund av kassa stolar, när de tycker att just de bilarna (och stolarna) är kanon.

Tjena!

Sixten/Anders är lång ja, men inte extremt lång, och du har rätt i att man därför får en något skev syn på hur en cykel borde vara utformad. Men bara för det så behöver man inte ha rätt. Tycker inte att han har en rimlig inställning heller. Den ÄR fanatisk.

Jag påpekade i en tråd just att långa människor tenderar till att rekommendera för stora cyklar, precis som korta människor tenderar till att rekommendera för små. Rent bullshit enligt honom. Mina många år som cykelförsäljare, mekaniker och utbildad inom bikefit säger en helt annan sak. Så många som kommit in och fått en storlek rekommenderad av en vän eller dylikt och det är helt fel, sen när man frågar lite så får man veta att det är en riktigt kort eller lång person som har sagt vad dom tycker. Jag har jobbat med säljare som har gjort precis samma sak.

Sixten Fors sa:
Alla vill ha skivor.

Även på klättringsetapper? vad väger den lättaste hydrauliska uppsättningnen? skivor+ok+slangar och skillnaden i reglage?

en ärligt menad fråga har inte orkat räkna ut det själv ännu

Crocko sa:
Sixten Fors sa:
Alla vill ha skivor.

Även på klättringsetapper? vad väger den lättaste hydrauliska uppsättningnen? skivor+ok+slangar och skillnaden i reglage?

en ärligt menad fråga har inte orkat räkna ut det själv ännu

Du kan väl inte rikta seriösa ärliga frågor till modesixten? Han kommer bara prestera en tabell med knasdiffror där skillnaden på 150gr för gruppen, 200gr för ram/gaffel och 100gr för nav/ekrar inte kommer framgå...

Hej.. Ni kan nog lägga tråden åt sidan. Trådskaparen har antagligen slutat att läsa för läääänge sen.. Eller?? mvh borano20

borano20 sa:
Hej.. Ni kan nog lägga tråden åt sidan. Trådskaparen har antagligen slutat att läsa för läääänge sen.. Eller?? mvh borano20

Haha, sitter och kollar ifall jag kanske får svar på min fråga... Annars tycker jag skivbromsar är kanon på min vinter hoj och när jag drar bebben i vagnen, +30kg. På min racer kör jag zero gravity med noll bromsverkan..

Fruktansvärt trist med någon den låga nivån som Emmer med flera håller gentemot Sixten. Nåväl att man kan störa sig på folk och deras sätt att uttrycka sig, men att som vuxen sitta och vara elaka på internet för att man tycker olika om hur en cykel ska vara utformad, det är inte vidare rimligt enligt mig.

edit:
Sixten är inte oskyldig heller...men likväl...

Senast ändrad:
Philan sa:
Fruktansvärt trist med någon den låga nivån som Emmer med flera håller gentemot Sixten. Nåväl att man kan störa sig på folk och deras sätt att uttrycka sig, men att som vuxen sitta och vara elaka på internet för att man tycker olika om hur en cykel ska vara utformad, det är inte vidare rimligt enligt mig.

edit:
Sixten är inte oskyldig heller...men likväl...

Fast de grövsta påhoppet har ju Sixten gjort? Under provokation? Möjligt, men samtidigt, är man vuxen så....

Sen skriva det ju som om man är guds allsmäktige o är expert på allt. Frågan hur mycket som är teoretisk kunskap och hur mycket som är praktisk kunskap som man samlat på sig. Som att prata om tåöverlapp och dra upp en tjej som kör liten hoj, för att hon inte ska gå det får hon ju ha chopper eller stor hoj. Sussane Ljungskog hade ju garanterat mycket tåöverlapp me tanke på hur hon hade klossen på skon och hon var ju rätt framgångsrik ändå, märkligt när det ovan skrivs som om det skulle vara omöjligt.

Kneecap är en stalker. Vilka slagningar och register har hen plöjt igenom för att få bränsle till sin stalkerkampanj? Skatteverket, folkbokföringen, fastighetsregister, transportstyrelsen, belastningsregistret är bara ett axplock.

Det är därför inte långsökt att misstänkta hen för att vara objekter utanför min portuppgång.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp