Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Självklart. Varför skulle han annars bry sig om cykelns vikt?Scut sa:Har WW-Bengt tempomage?
Rattnalle sa:Självklart. Varför skulle han annars bry sig om cykelns vikt?Scut sa:Har WW-Bengt tempomage?
Jag menar att väldigt mycket vikt skulle gå att stryka med samma argument. Stoppning I sadeln vs rumpan argumentet. Att ange vikten separat är väl en bra kompromiss om man vill vara övertydlig.theBrand sa:Även om jag uppskattar humorn så tror jag Larsaw menade att just pedalsystem ofta är personlig preferens, kör man SPD eller CB så sitter den mesta vikten på pedalen, men kör man t.ex. Speedplay så sitter ju halva vikten på skon. Så jag tycker nog det är ganska vettigt att ange vikt utan pedaler :)
Makten sa:Þungur reiðhjól... (känner på cykeln)
Þetta hjól á að vera þungt!
[Brasklapp för troligen felaktig grammatik då min isländska är en smula rostig. Och för er som inte vet så uttalas Þ som "th" i engelskans "thing".]
Min 5010C väger över 15 kilo. Med Pike låg den på 15,03 men nu har jag bytt till MRP Ribbon coil, vilket borde ge ungefär 300 gram till. Sjukt värt det, vilken enastående mycket bättre gaffel! :-))
Jag har lite svårt att förstå var all vikt kommer ifrån annat än coil (även bak), men många bäckar små, heh... Hur som helst så känns den inte tung att cykla på. Det är väl möjligen när man ska försöka brotta sig upp för nåt klurigt krux, men i övrigt känns den mest väldigt stabil.
Skulle jag vilja kapa 2 kilo (typ minimum för att det ska vara nån vits) så skulle det kosta multum. Åtminstone eftersom jag absolut vill ha coil och hjul med breda fälgar.
AX3L sa:Fick förresten hem nya lager på garanti som jag ska byta snart. Jag fick faktiskt de nya vinkelkontaktkullagren (visst heter det så) med spacers att ha imellan för att kunna köra med högre förspänning. Ska bli kul att testa!
wenna sa:AX3L sa:Fick förresten hem nya lager på garanti som jag ska byta snart. Jag fick faktiskt de nya vinkelkontaktkullagren (visst heter det så) med spacers att ha imellan för att kunna köra med högre förspänning. Ska bli kul att testa!
Vart fick du lagrena ifrån? Direkt från SC eller från en återförsäljare, och i sånt fall vilken?
Jag har försökt flera gånger få lagrena vi Komking där jag köpte hojen men ännu inte lyckats.
AX3L sa:Man borde ha en travel/weight ratio! På nåt sätt är ju det faktiskt lite halvrelevant eftersom mer slag brukar innebära tåligare hoj dvs tyngre. Jag har en känsla av att du med din 5010 skulle ligga jäkligt bra till att vinna den ligan, strax efter Walmartcyklar med 80mm slag.
Fick förresten hem nya lager på garanti som jag ska byta snart. Jag fick faktiskt de nya vinkelkontaktkullagren (visst heter det så) med spacers att ha imellan för att kunna köra med högre förspänning. Ska bli kul att testa!
Makten sa:AX3L sa:Man borde ha en travel/weight ratio! På nåt sätt är ju det faktiskt lite halvrelevant eftersom mer slag brukar innebära tåligare hoj dvs tyngre. Jag har en känsla av att du med din 5010 skulle ligga jäkligt bra till att vinna den ligan, strax efter Walmartcyklar med 80mm slag.
Haha, förmodligen! Fast nu är det i alla fall 150 mm fram. Cykeln känns väldigt mycket "köttigare" med bredare, styvare fälgar samt en gaffel som faktiskt håller emot som den ska:-)
Fick förresten hem nya lager på garanti som jag ska byta snart. Jag fick faktiskt de nya vinkelkontaktkullagren (visst heter det så) med spacers att ha imellan för att kunna köra med högre förspänning. Ska bli kul att testa!
Najs! Fast det innebär att det blir samma förspänning oavsett åtdragningsmoment (om man inte drar så jäkla hårt att man trycker ihop spacern förstås), så du behöver inte hålla på och känna dig fram vid montering. Bara dra åt och vara glad:-) Å andra sidan kan man inte dra åt för att minska glappet när lagrena blivit en smula slitna, men jag gissar att det kommer hålla bättre ändå tack vare mer optimal förspänning.
KiwiQ sa:Då va man fan på tiden igång med bygget, måste säga att Santa Cruz gör det så tacksamt att bygga upp hojarna, inget hemskt pressfit bb, 31.6 stolpe, IS 41 52 headset, testade att dra en kabel genom genom ramen nyss, svårt att misslyckas. Slippa blöda bromsarna. Bara det.
Det enda minuset än så länge är hur jävla lite spelrum bakdäcket har även om jag visste om det sen innan. Har redan en lösning för det.
Otroligt nöjd med SC HT än så länge
KiwiQ sa:.......
Det enda minuset än så länge är hur jävla lite spelrum bakdäcket har även om jag visste om det sen innan. Har redan en lösning för det.
AX3L sa:Jag provade ett 30mm hjul med Specialized 2.6 på min utan att cykla iof, och det verkade funka. Upplever ni att det tar emot aluminumlänken eller ramen när man bottnar även om det är hyfsat spelrum mot svingen? Vilken är trängsta passagen så att säga?
Jag såg nyss en som körde Maxxis 2.5 på sin HT med 30mm fälg, och det verkade funka okej iaf. Dumt att det ska variera så mellan tillverkare..
AX3L sa:KiwiQ sa:Då va man fan på tiden igång med bygget, måste säga att Santa Cruz gör det så tacksamt att bygga upp hojarna, inget hemskt pressfit bb, 31.6 stolpe, IS 41 52 headset, testade att dra en kabel genom genom ramen nyss, svårt att misslyckas. Slippa blöda bromsarna. Bara det.
Riktigt snygg! Vad jag kan se har SC internt dragen bakbroms på sin nya Bronson och Nomad, verkligen ett steg i fel riktning..
Vad kör du för fälg och däck?
KiwiQ sa:...några tips?!!
Makten sa:KiwiQ sa:...några tips?!!
Heh. Inte lägga dem i solen på balkongen och inte använda hårfön kanske?
Jag hoppas verkligen att du inte pumpade (sönder) däcket till 55 psi / 3,8 bar? Utan att trycket avsåg tanken.KiwiQ sa:Pumpade 50-55 psi till min ”inflator”... det poppar på som det skam ändå är bakdäck lite ”off” , fram bra ... har använt betydligt högre tryck på andra fälgar/däck utan bättre resultat på just scwable däck, några tips?!!
Sixten Fors sa:Jag hoppas verkligen att du inte pumpade (sönder) däcket till 55 psi / 3,8 bar? Utan att trycket avsåg tanken.KiwiQ sa:Pumpade 50-55 psi till min ”inflator”... det poppar på som det skam ändå är bakdäck lite ”off” , fram bra ... har använt betydligt högre tryck på andra fälgar/däck utan bättre resultat på just scwable däck, några tips?!!
Fick lite Aron-vibbar... https://happyride.se/forum/read.php/1/3366287/3366287#msg-3366287
PatrikHA sa:Min HT LT kom med Fox dpx2.
Kör ni med spacers?
Har sag runt 16 mm, inte kört något speciellt hårt men verkar använt större delen av slaget, vilket ju är bra men funderar på hur det kommer göra sig vid hårdare körning.
AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
Det verkar ju vara sådär hållbart trots deras skryt om "Gutter seals" och allt vad det hette. Men det är ju bara vad jag kan internetcykla mig till.. Har folk här andra uppfattningar efter att de fakto provat själva? Det kostar ju hur som helst inte alls mycket och bytet går ju enkelt.
wenna sa:AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
Det verkar ju vara sådär hållbart trots deras skryt om "Gutter seals" och allt vad det hette. Men det är ju bara vad jag kan internetcykla mig till.. Har folk här andra uppfattningar efter att de fakto provat själva? Det kostar ju hur som helst inte alls mycket och bytet går ju enkelt.
Acros? Wheels Manufacturing?
Jag tror det är ganska liten skillnad i hållbarhet mellan de olika märkena. Jag köpte ett dyrt vevlager men om jag fick göra om det skulle jag köpa Sram/Truvativ. Det är ju trots allt väldigt enkelt att byta BSA vevlager.
AX3L sa:wenna sa:AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
Jag tror det är ganska liten skillnad i hållbarhet mellan de olika märkena. Jag köpte ett dyrt vevlager men om jag fick göra om det skulle jag köpa Sram/Truvativ. Det är ju trots allt väldigt enkelt att byta BSA vevlager.
Ja eller Hope kanske? Det måste man iof ha en extra adapter till och det känns som ytterligare en del som kan knarra och krångla.
Men som du säger. Det är lätt att byta och ett SRAM Team kostar väl typ 250 kronor hos tysken. Fyller man på med något tjockt fett vid montering blir det nog good enough!
Scut sa:AX3L sa:wenna sa:AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
Ja eller Hope kanske? Det måste man iof ha en extra adapter till och det känns som ytterligare en del som kan knarra och krångla.
Men som du säger. Det är lätt att byta och ett SRAM Team kostar väl typ 250 kronor hos tysken. Fyller man på med något tjockt fett vid montering blir det nog good enough!
Jag vet inte om det är jag som är nitisk men jag ser till att hålla rent och väl infettat i vevpartiet med lager. Däremot så har jag aldrig kört gpx utan bara BSA från Shimano HT 2 och Raceface 24mm och de håller en halv ramlivslängd för mig.
AX3L sa:wenna sa:AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
marr sa:AX3L sa:wenna sa:AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
Inte jättenöjd med hopes lager för 30mm axel....
AX3L sa:marr sa:AX3L sa:wenna sa:AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
Inte jättenöjd med hopes lager för 30mm axel....
Tack! Det faktum att man behöver en hel uppsättning nya verktyg känna ju inte helt optimalt heller..
AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:wenna sa:AX3L sa:Scut sa:AX3L sa:Någon som har ett förslag på ett bra GXP vevlager till HT? Gärna inte 2000kr keramiskt, men hållbarheten är viktig.
Srams gxp?
Jag vet inte om det är jag som är nitisk men jag ser till att hålla rent och väl infettat i vevpartiet med lager. Däremot så har jag aldrig kört gpx utan bara BSA från Shimano HT 2 och Raceface 24mm och de håller en halv ramlivslängd för mig.
Du plockar isär och rengör och fettar in med jämna mellanrum alltså? Det borde man helt klart göra.. Jag har Raceface i ramen nu, men tyvärr behöver jag byta till GXP eftersom mitt nya eagle-paket bara fanns med det :(
Finns det några större fördelar eller nackdelar med de olika standarderna förresten? Detta med vevlager är lite av en vit fläck på min karta får erkännas.
marr sa:Inte jättenöjd med hopes lager för 30mm axel....
jofahjalm sa:marr sa:Inte jättenöjd med hopes lager för 30mm axel....
Känns det som livet är ett skepp utan kapten när inte allt som är Hope är guld?