Santa Cruz Megatower - The tråd o sånt

Men rätt fin va om man vill ha långbent 29. Och Santa Cruz grej är väl inte att vara så banbrytande kanske. Snyggt med variabel kedjestagslängd.

AX3L sa:
Som en Ripmo, fast lite finare och lite bättre. Jag gillar den!
Om man ska döma av första intrycken så verkar det väl vara lite tvärt om. Som en Ripmo fast lite sämre?

(Utseendet tyckte jag var lite sådär, nya bronson är rätt snygg, men Megatower ser lite ut som om sadelröret är knäckt)

theBrand sa:
AX3L sa:
Om man ska döma av första intrycken så verkar det väl vara lite tvärt om. Som en Ripmo fast lite sämre?

(Utseendet tyckte jag var lite sådär, nya bronson är rätt snygg, men Megatower ser lite ut som om sadelröret är knäckt)

Ja första recensionerna var väl lite sådär bra. Men jag tycker Santan är snyggare än Ripmon fast jag har en Ripmo.

Variabla kedjestagen känns som det bästa med den här hojen i förhållande till andra för att experimentera lite. Sizear man upp blir det bra modern geo och man kan labba lite med vilken kedjestagslängd som är den ultimata. Personligen så tycker jag det viktigaste på en långslagare är tendensen till att tappa moment vid upprepade rejäla slag i dämpningen men vet egentligen inte vad som påverkar detta. Tycker det brukar vara svårt att justera bort med dämparinställningar även om returen väl borde väl vara främsta faktorn...

Är mest fram eller bak som gör det? Och vilken modell av dämpare var det frågan om?
Jag har en teori men avvaktar ditt svar för att berätta mer ?

happymtb.fr sa:
Är mest fram eller bak som gör det? Och vilken modell av dämpare var det frågan om?
Jag har en teori men avvaktar ditt svar för att berätta mer ?

Bak, annars har jag svårt att beskylla ramdesignen :) Men det gäller både med coil och luft. Vilken av dom som gör det bäst har jag svårt att säga dock...

SalkinL sa:
theBrand sa:
AX3L sa:

Ja första recensionerna var väl lite sådär bra. Men jag tycker Santan är snyggare än Ripmon fast jag har en Ripmo.

Medhåll, ripmon är rätt ful med iof. Hd4:an trots sin speciella Ibislook är en skönhet i jämförelse. SC har en snygg lineup genom hela linjen imho.

Har kört dessa ja men inte på samma cykel back-to-back det är det som är problemet. Enda jag testat på samma cykel var en Rockshox Monarch Plus mot en Öhlins TTX22 på min Wreckoning och det var inte många gånger eller utförligt.

Jag skulle tippa på att rätt shims alt. rätt styrka på förspänningsfjäder borde minska känslan. Teorin bakom är att för mjuka shims eller för mjukt preload fjäder gör att du får för lite stöd från hydrauliken när high speed kretsen öppnar vilken gör att du förbrukar för mycket slag i onödan samt att returen tar längre tid.

Jag är ju ingen expert, men tycker det ser knepigt ut att dämparen ska vara så utsatt för gegga vid hjulet. Någon annan kanske kan förklara storheten med den här konstruktionen.

Santa-Cruz-Megatower-2019-Review-Test-9288.jpg

Storheten med det är att man borde få en ganska så progressiv omväxling vilket är jättebra om man bryr sig om sånt...
Dom flesta klarar tyvärr inte mer än att prata om utseende, vikt och pris samt lite geometri!

Spacekitty sa:
Jag är ju ingen expert, men tycker det ser knepigt ut att dämparen ska vara så utsatt för gegga vid hjulet. Någon annan kanske kan förklara storheten med den här konstruktionen.

Tycker faktiskt att kolven ser i princip ren ut, så den är ju inte mer insatt än någon annan dämpardesign.

Verkar vara en riktigt bra cykel. I någon video var en kommentar att den var knäpptyst att cykla på, inget knirr eller skrammel. Något jag känner igen från min Hightower, man störs av oljudet från myror som korsar stigen när man cyklar Santa Cruz.

SC hakar inte på sitta jätte brant och trycka ner trampa, ha duktigt med tryck på framhjulet annars plogar du fram trenden.

Kan inte ni som tycker SC har "omodärn" geo kolla vorsprung på youtube där de går lite mer in på djupet i detta ämne

Sam Hill tex, vars nukeproof har en högst omodärn geo, killen är ett monster, han är bekväm och kan kontrollera hojen lätt utan fuzz.

Åter till megatower, njaa.. Om dämparen inte hade flyttat ner så hade den varit mer intressant. Alldeles för mycket cykel för Stockholm stig och Inget som fick mig att börja planera nästa köp MEN Som vanligt vansinnigt snygga linjer, lyser kvalité och SC karbån som är ljusår mer tilltalande, beefat och rejält.

Mvh santa fanboy

Om man vill, kan man mäta vinkelskillnad mellan sadelrör och styrhuvud som ett mått på "modern". Större skillnad och >10° = modern. Mindre skillnad, 5-10° = omodern.

Om man inte vill så slipper man.

Alltså jag tycker den är klart snygg, snyggare än HT LT som fick lite konstigs proportioner. Gillar tom. gröna lacken men är inte överförtjust över dämparplaceringen, skyddsflärp eller ej den kommer bli mer utsatt för skit.

Sen gillar man ju Santas väldimensionerade design, allt känns rejält utan att bli klumpigt och min 5010 var också helt tyst och även Tallboyen är tyst men Ripmon är faktiskt också väldigt tyst - vi får se över tid.

Det bästa är ändå att den är helt överdimensionerad för mina behov så jag har inget som helst köpsug ?

Sixten Fors sa:
Verkar vara en riktigt bra cykel. I någon video var en kommentar att den var knäpptyst att cykla på, inget knirr eller skrammel. Något jag känner igen från min Hightower, man störs av oljudet från myror som korsar stigen när man cyklar Santa Cruz.

Då cyklar du nog inte så fort.

Luthman Photography sa:
Sixten Fors sa:
Det stämmer, min snittfarten i Hellasskogarna är < 15 km/h.

Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
Sixten Fors sa:
Det stämmer, min snittfarten i Hellasskogarna är < 15 km/h.

Sixten: Håller med, den är magiskt tyst, förtjusande egenskap.

Tillbaka
Topp