Scott spark the tråd
Lingon sa:Det är nog mest internetcyklister på happy som har behov av att låsa dämparna. Om det skall gå fort i skogen, så kör man natruligtvis med öppna dämpare hela tiden.
+1 Om det skall gå fort i *skogen*
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lingon sa:Det är nog mest internetcyklister på happy som har behov av att låsa dämparna. Om det skall gå fort i skogen, så kör man natruligtvis med öppna dämpare hela tiden.
desmo sa:Slutsatsen i https://happyride.se/forum/read.php/1/3074907/ var väl att Sparken inte har ett trampeffektivt länkage och därför används lock-out flitigt?
Minns inte riktigt om det dök upp många alternativ dock. Maestro tror jag var ett som nämndes som effektivare.
eiskall sa:Lingon sa:Det är nog mest internetcyklister på happy som har behov av att låsa dämparna. Om det skall gå fort i skogen, så kör man natruligtvis med öppna dämpare hela tiden.
Många i världseliten i XCO menar att de använder lockouten mer än de växlar. Men vad vet dom, liksom?
MatteXC sa:desmo sa:Slutsatsen i https://happyride.se/forum/read.php/1/3074907/ var väl att Sparken inte har ett trampeffektivt länkage och därför används lock-out flitigt?
Minns inte riktigt om det dök upp många alternativ dock. Maestro tror jag var ett som nämndes som effektivare.
Man kan ju däremot undra vilka som vet bäst: ingenjörerna som jobbar på ett av världens största och (välrenommerade) cykelföretag eller ett gäng "bikesplainare" på ett internetforum... Eller tror någon att scott designar sitt länkage på sin XC raket för att inte vara trampeffektivt (foliehattarna kan väl mena att det skulle vara för att kunna marknadsföra sina lockout vred...)
kay sa:eiskall sa:Lingon sa:Det är nog mest internetcyklister på happy som har behov av att låsa dämparna. Om det skall gå fort i skogen, så kör man natruligtvis med öppna dämpare hela tiden.
Många i världseliten i XCO menar att de använder lockouten mer än de växlar. Men vad vet dom, liksom?
+1
Lingon sa:kay sa:eiskall sa:Lingon sa:Det är nog mest internetcyklister på happy som har behov av att låsa dämparna. Om det skall gå fort i skogen, så kör man natruligtvis med öppna dämpare hela tiden.
+1
Var i sverige finns det nåt liknande som värdseliten i xco tävlar på?
Hur ofta behöver man trycka 1100w för att ta sig upp för en knix på ett svenskt långlopp? :D
Jensen sa:E-thirteen har ju kassett för xd så vetefan
Jag vet inte hur han har sadeln. Jag vill ha den nedåtlutad och sitter längre bak. Den är ännu mer lutad på min lvg-cykel. Är nämligen övertygad om att det är hälsosammast. Tror kompressionen av never och kärl i perineum är bidragande orsak till den ökade incidensen av testiscancer hos cyklister jmf befolkningen i övrigt. Finns en liten studie på cyklande poliser någonstans som också visar flödesrestriktion med sadlar med vs utan "nose".NickPick sa:Jensen sa:E-thirteen har ju kassett för xd så vetefan
Dom kan ju ha "fått lov", ungefär som att superstar components får bygga centerlocknav a la shimano.
Dr_Rydell: Vill du gärna ha en "Nino style"-cykel eller trivs du med lutningen på sadeln?
Vem som vann vad på vilken cykel är egentligen ganska oväsenligt kan jag tycka. Det sitter inte direkt bara i cykeln :) Att lockoutsen används "mer än växelreglaget" är förmodligen mer PR än sanning. Dock är det en jäkligt fiffig och egentligen enkel lösning. Bra cyklar helt enkelt.
Och apropå den lilla plastbiten runt styret. Kastades förmodligen i samma påse som reflexer osv som följde med cykeln :)
Fick ett nytt datum i förra veckan 27:e mars :(joakimwg sa:Wilkas sa:fått 13:e feb oxå, beställde min i början av oktoberjoakimwg sa:Wilkas sa:Har du som jag beställt en XL? Tydligen längre leveranstid på dessa..joakimwg sa:Verkar som att flera redan fått sin 930. Min ligger fortfarande kvar på leverans till den 13:e februari. :(
Har beställt en L, känns lite konstigt att andra fått sina när det verkar som vi beställde samtidigt. Kanske är så att min LBS har lagt in detta som en XL, får nog kolla upp detta nästa vecka.
Vad har du fått för leveransdatum?
Då är det nog så att min ligger inne som en XL. :( Får fixa detta nästa vecka.
Dr_Rydell sa:Såg på nya Scalen igår. Det går det på minst 40 klinga fram, så vill man köra fort så är det dubbla hojar som gäller.
Jag har RC. Kikade på spark rc pro med XT. Inte en chans mer än 36 går på där heller. Det är vinkeln på ramen bakom som är begränsningen på spark. De är rakare på scale rc och därför funkar större klinga.Jensen sa:Dr_Rydell sa:Såg på nya Scalen igår. Det går det på minst 40 klinga fram, så vill man köra fort så är det dubbla hojar som gäller.
Kom att tänka kan på det, du har inte rc versionen av spark? Tänkte att det skiljer ju lite på rc och icke rc, då den förstnämnda är gjord enbart för singelklinga. Om det kan tänkas ha spelat in i plats för klinga
Wilkas sa:Fick ett nytt datum i förra veckan 27:e mars :(joakimwg sa:Wilkas sa:fått 13:e feb oxå, beställde min i början av oktoberjoakimwg sa:Wilkas sa:Har du som jag beställt en XL? Tydligen längre leveranstid på dessa..joakimwg sa:Verkar som att flera redan fått sin 930. Min ligger fortfarande kvar på leverans till den 13:e februari. :(
Har beställt en L, känns lite konstigt att andra fått sina när det verkar som vi beställde samtidigt. Kanske är så att min LBS har lagt in detta som en XL, får nog kolla upp detta nästa vecka.
Vad har du fått för leveransdatum?
Då är det nog så att min ligger inne som en XL. :( Får fixa detta nästa vecka.
Dr_Rydell sa:Jag har RC. Kikade på spark rc pro med XT. Inte en chans mer än 36 går på där heller. Det är vinkeln på ramen bakom som är begränsningen på spark. De är rakare på scale rc och därför funkar större klinga.Jensen sa:Dr_Rydell sa:Såg på nya Scalen igår. Det går det på minst 40 klinga fram, så vill man köra fort så är det dubbla hojar som gäller.
Kom att tänka kan på det, du har inte rc versionen av spark? Tänkte att det skiljer ju lite på rc och icke rc, då den förstnämnda är gjord enbart för singelklinga. Om det kan tänkas ha spelat in i plats för klinga
sommis sa:2017 års projekt är igång :)
/Sommis
sommis sa:2017 års projekt är igång :)
/Sommis
Fredahead sa:Någon mer än jag som har problem med sin "Lock-out"? Om jag går från Climb eller Trail till Descend-läge så släpper den inte efter helt utan att jag får dit å fippla med fingern på "gaffelkronan" för att gaffeln ska "öppna" upp helt. Pratade med min LBS som hänvisade till denna guide https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=619 och med rekommendationen "Den gamla Sparken avhjälpte vi sådana problem genom att dra vajern/höljet på baksidan av gaffeln". Känner någon igen sig?
Bra smak du har. 36 klingan beställd eller redan påsatt?xyklisten sa:Blir nog bra det här ?
Dr_Rydell sa:Det här med heldämpning är nytt för mig. Det är inte markerar heller så jag vet inte säkert vad jag ska räkna 25% ifrån. Finns inte detaljer att hämta på fox än heller. Verkar för nytt. Hade i 145 i dämparen. Väger 81 pannor.
EDIT: detta är alltså sag test enl fox hemsida.
xyklisten sa:Blir nog bra det här ?
hm sa:Ut och kör istl .
Bottnar du , i med mera luft.
Ekan2000 sa:Skall byta styrstam till en http://www.hopetech.com/product/freeride-stem/ så jag får upp styret lite till.
Kommer detta att lira med de "spacers" samt "top cap" som sitter på (spark 930-17)?