Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Alltså upponervänd dämpare och någorlunda lika placering. O ja pivotless baksving. Men där slutar ju typ likheterna. Samma fabrik, högst tveksamt.

Scott spark the tråd
Spark 940 hemma, nu bara vänta på att snön försvinner. :)

GdZWMrL.png

Scott spark the tråd
kave sa:
Nja, den ramen har diskurerats en del här tidigare.
Priset med frakt från yushin bikes är 769$.
Med tull och moms blir det cirka 13.000:- plus tullens avgifter samt ombudets.
En cykelram är rätt svårt att få igenom tullfritt längre.

Hur får du $769 -> 13 000kr?
$769x1,25 = $961 = 8500kr. Tullen lägger på ett par hundralappar? Ombudet?

Edit: Det var i denna tråden dök ramen upp. https://happyride.se/forum/read.php/1/3121057/3122815

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Första provturen med sparken slutade efter 100m med att sadeln pekade mot himlen. Det står max 16 Nm på den. Jag tror jag drog betydligt hårdare med en 6mm Bondhus lång insexnyckel inför nästa tur. Det är en Syncros FL1.5 stolpe. Nu lossnade den i ett något guppigare parti. Nån som känner igen sig? Nu har jag tvättat den ren så friktionen ska bli maximal. Får kanske lägga på nån friktionshöjande pasta i nästa steg. Tips tas emot tacksamt!

Scott spark the tråd
CarlMagnusH sa:
Första provturen med sparken slutade efter 100m med att sadeln pekade mot himlen. Det står max 16 Nm på den. Jag tror jag drog betydligt hårdare med en 6mm Bondhus lång insexnyckel inför nästa tur. Det är en Syncros FL1.5 stolpe. Nu lossnade den i ett något guppigare parti. Nån som känner igen sig? Nu har jag tvättat den ren så friktionen ska bli maximal. Får kanske lägga på nån friktionshöjande pasta i nästa steg. Tips tas emot tacksamt!

Låter mkt konstigt. Har likadan stolpe på min. Inga problem trots 110kg

Scott spark the tråd
Dra med moment så slipper man "tro" också.
Kollade in Scott på sportson idag. Bra nog skitsamlarskål under bakdämparen. Bör ju gå rätt enkelt att tvätta ur dock.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:
Då var min provkörd ? Spark RC Ultimate 900.
Vad tyckte du, du som kört FS tidigare? Visst har du bytt klinga fram, är det en 36:a jag ser? Lättviktsgrejerna inte påsatta ännu ser det ut som.
Du ser helt rätt, är en oval 36:a som sitter på nu. Inte helt optimalt då det inte är en boostspecifik klinga. Har bytt styre och handtag så här långt. Har ju en ny sadelstolpe som ligger här hemma och de nya hjulen har ännu inte dykt upp.....Är väl en hel del justeringar kvar också. Styrstammen som satt orginal var lite kort och den jag har nu är lite lång bla.
Första intrycket är bra, följsammare "bakända" mot min Canyon och när man låser gaffel/dämpare så blir det helt stelt.

Scott spark the tråd
På min RC Ultimate med Fox 32 Factory-gaffel måste man använda insexnyckel för att ta loss den genomgående axeln. Är det någon som sitter inne med info om en ny axel som det går att öppna utan verktyg?

Scott spark the tråd
xyklisten sa:
Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:
Vad tyckte du, du som kört FS tidigare? Visst har du bytt klinga fram, är det en 36:a jag ser? Lättviktsgrejerna inte påsatta ännu ser det ut som.
Du ser helt rätt, är en oval 36:a som sitter på nu. Inte helt optimalt då det inte är en boostspecifik klinga. Har bytt styre och handtag så här långt. Har ju en ny sadelstolpe som ligger här hemma och de nya hjulen har ännu inte dykt upp.....Är väl en hel del justeringar kvar också. Styrstammen som satt orginal var lite kort och den jag har nu är lite lång bla.
Första intrycket är bra, följsammare "bakända" mot min Canyon och när man låser gaffel/dämpare så blir det helt stelt.

Så egentligen mer offset än 3 mm som boost har? Och oval 36a ä ju stor som en rund 38 på största stället

Scott spark the tråd
CarlMagnusH sa:
Förra veckan när jag åkte i stök och satt kvar så brakade det till. Trodde något gick sönder men det var sadeln som rätade upp sig och pekade lätt uppåt. Trodde det var för löst. Drog åt den igen, ordentligt (står max 7 nm på min, carbonrails på sadeln). Idag när jag körde omkull kom jag åt sadeln och det blev lika igen.

Scott spark the tråd
Jensen sa:
xyklisten sa:
Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:

Så egentligen mer offset än 3 mm som boost har? Och oval 36a ä ju stor som en rund 38 på största stället

Har inte gxp 3mm boost också?

Scott spark the tråd
Wilkas sa:
Gå in på scott sports på Facebook så har dom precis gått ut med ett meddelande angående sadelstolpar.

Länk på det? Det enda jag kan hitta från Scott är en återkallad Syncros-stolpe i kolfiber ( Syncros FL1.0) och det är inte den som diskuterades här.

Scott spark the tråd
onyx3 sa:
Wilkas sa:
Gå in på scott sports på Facebook så har dom precis gått ut med ett meddelande angående sadelstolpar.

Länk på det? Det enda jag kan hitta från Scott är en återkallad Syncros-stolpe i kolfiber ( Syncros FL1.0) och det är inte den som diskuterades här.
Jo jag har en sådan på min. "Syncros FL1.0 Carbon 10mm offset / 31.6 x 400mm". Men när jag googlar så handlar det om sadelstolpe för LVG och från 2016. Är det dessa Ni hänvisar till?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jensen sa:
xyklisten sa:
Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:

Den 36 klingan från Garbaruk som nu sitter på är 2,9mm offset och standard för boost är 3mm så vi kan nog säga att dom är lika. Har även en 34:a som blir minst lika tight mot ramen då den har 4,4mm offset. Det "perfekta" hade nog varit 1,5mm.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
onyx3 sa:
Wilkas sa:

Jo jag har en sådan på min. "Syncros FL1.0 Carbon 10mm offset / 31.6 x 400mm". Men när jag googlar så handlar det om sadelstolpe för LVG och från 2016. Är det dessa Ni hänvisar till?
Ja, det var den jag hittade i alla fall och det verkar vara samma länk som Wilkas sett. Om du är osäker över om du skulle vara drabbad gick det att knappa in serienummer såg jag. Fast det verkar ju högst osannolikt att det skulle handla om samma stolpe (även om de heter samma) i och med att den felande stolpen kom med cyklar levererade 2016.

Scott spark the tråd
NickPick sa:
Jensen sa:
xyklisten sa:
Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:

Har inte gxp 3mm boost också?

Boost brukar ha 3 mm offset oavset gxp eller annan lagerstandard vad jag vet. Om jag läst mig till rätt

Scott spark the tråd
xyklisten sa:
Jensen sa:
xyklisten sa:
Dr_Rydell sa:
xyklisten sa:

Den 36 klingan från Garbaruk som nu sitter på är 2,9mm offset och standard för boost är 3mm så vi kan nog säga att dom är lika. Har även en 34:a som blir minst lika tight mot ramen då den har 4,4mm offset. Det "perfekta" hade nog varit 1,5mm.

tänkte mer att tillverkaren av en oval klinga borde räkna ut optimala offseten som funkar med en oval, räknat från 3 mm som ska vara standard för boost istället för från 6 mm som är standard för icke boost. Men har inte kollat på så många boost klingor. Så det kan ju vara så att de inte gör det. Men hur tight är det då?

Scott spark the tråd
Provkörde hojen lite mer idag med bättre inställningar på dämparna. Vilken hoj!! Var sjukt nöjd med min Spark rc 2016 men den här gör allt lite bättre :) extra plus i kanten för klätteregenskaperna. Nu inväntar jag bara tune hjulen och en new ultimate sadelstolpe så får det vara bra sen ;)
/Sommis

Bilagor

• DSC_4191.JPG
    DSC_4191.JPG
    417 KB · Besök: 105
Scott spark the tråd
NickPick sa:
Kollade in Scott på sportson idag. Bra nog skitsamlarskål under bakdämparen. Bör ju gå rätt enkelt att tvätta ur dock.

Ja, det är rätt! Ska fixa en momentnyckel. Efter noggrann rengöring och min förmodade hårda åtdragning så sitter sadeln!
För övrigt var det en mycket trevlig första tur med cykeln, RC 900 Pro. Det här är min första heldämpade. Mycket snabbare i stök och nedför än gamla grand canyon cf. Måste bara fila lite på dämparinställningar och ha större drev fram. Har bara hittat 34 t drev i xt 8000 serien. Om jag vill ha 36, någon som har tips?

Scott spark the tråd
CarlMagnusH sa:
NickPick sa:

Ja, det är rätt! Ska fixa en momentnyckel. Efter noggrann rengöring och min förmodade hårda åtdragning så sitter sadeln!
För övrigt var det en mycket trevlig första tur med cykeln, RC 900 Pro. Det här är min första heldämpade. Mycket snabbare i stök och nedför än gamla grand canyon cf. Måste bara fila lite på dämparinställningar och ha större drev fram. Har bara hittat 34 t drev i xt 8000 serien. Om jag vill ha 36, någon som har tips?
jag köpte en Garbaruk 36:a förra året, oval, även kört med en 38 rund Garbaruk. Rekommenderas verkligen över original XT. Långa tänder. Tappade aldrig kedjan vilket jag gjorde med original.

Scott spark the tråd
Tänkte ta bort fox-dekalerna på gaffeln. Sitter som berget och det går att få bort en mm i taget. Är det värmepistolen som måste fram eller annat bättre sätt?

Scott spark the tråd
Tog en snabb premiärrepa igår med nya 910an. När jag växlar upp från lilla till stora klingan så hoppar den direkt tillbaka till lilla klingan igen. Gissar att jag ska ratta på nån av de två skruvarna H/L? Tips?

Scott spark the tråd
Ultras_P sa:
Tog en snabb premiärrepa igår med nya 910an. När jag växlar upp från lilla till stora klingan så hoppar den direkt tillbaka till lilla klingan igen. Gissar att jag ska ratta på nån av de två skruvarna H/L? Tips?
Jag tänker att cykeln försöker tala om för dig att du ska köra Singelklinga! ?

Scott spark the tråd
Ultras_P sa:

Nej det ska du inte. Sök på Youtube med sökord rear derailleur adjustment så hittar du många bra tips.

Scott spark the tråd
Race ready så när som på tävlingshjul som jag har planer på att införskaffa i april. Avsteg från originalspec: Quarq XX1 Eagle-vevparti, 36 klinga, Ritchey WCS Truegrip, Ritchey -25 D 110 mm styrstam. Vikten vet jag inte säkert då vågen ideligen visar olika värden.
Skulle gärna ta bort de gröna detaljerna på ramen men frågan är om det är värt det? Svartgråa finishen är dock riktigt snygg.
IMG_0671.JPG

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Race ready så när som på tävlingshjul som jag har planer på att införskaffa i april. Avsteg från originalspec: Quarq XX1 Eagle-vevparti, 36 klinga, Ritchey WCS Truegrip, Ritchey -25 D 110 mm styrstam.

Har du negativ styrstam men rise på styret?

Funderade inte på att köpa en större hoj?

Scott spark the tråd
KJS sa:
Dr_Rydell sa:
Race ready så när som på tävlingshjul som jag har planer på att införskaffa i april. Avsteg från originalspec: Quarq XX1 Eagle-vevparti, 36 klinga, Ritchey WCS Truegrip, Ritchey -25 D 110 mm styrstam.

Är väl inget rise på det styret ? Och skulle han köpt större hoj behövdes det ännu mer negativitet på stamen...

Scott spark the tråd
hm sa:
KJS sa:
Dr_Rydell sa:

Är väl inget rise på det styret ? Och skulle han köpt större hoj behövdes det ännu mer negativitet på stamen...

Ser då så ut på bilderna. Och var därför jag frågade för att få veta om det var en synvilla.

Behövas och behövas, det är väl väldigt få personer som behöver så aggresiv körställning utan att vara snudd på PR0. Men överlag så skulle jag då inte vilja kombinera slack gaffelvinkel med lång negativ styrstam.

Scott spark the tråd
Styret är rakt, men 9 grader sweep. http://syncros.com/se/en/products/2505420135069/FL1-0-Carbon-Handlebar---T-Bar

Var tänkt att jag skulle ha en 10 stam med mindre vinkel, men då jag inte hade någon sådan tog jag den från scalen och provade (den köptes till den för att likna djupet från sparken). Jag gillade dock positionen så pass att jag valde att behålla den. Fick tips av butiken angående bikefit också.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Styret är rakt, men 9 grader sweep. http://syncros.com/se/en/products/2505420135069/FL1-0-Carbon-Handlebar---T-Bar

Var tänkt att jag skulle ha en 10 stam med mindre vinkel, men då jag inte hade någon sådan tog jag den från scalen och provade (den köptes till den för att likna djupet från sparken). Jag gillade dock positionen så pass att jag valde att behålla den. Fick tips av butiken angående bikefit också.

Har du gjort en bikefit och som den är nu är resultatet?

Tillbaka
Topp