Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
motionisten sa:Fråga om kedjelängd (Eagle gx). Om man byter 32 mot 34 T räcker kedjan eller behöver man skarva i fler länkar?
Det kan ingen säga åt dig. Googla chain length basics och klicka in på länken från pinkbike som ligger längst upp. Där förklaras det rätt bra med bilder om det går bra eller inte.motionisten sa:Fråga om kedjelängd (Eagle gx). Om man byter 32 mot 34 T räcker kedjan eller behöver man skarva i fler länkar?
JockeS sa:Intressant...
Upplever samma som du när det gäller flexet i 32 SC-gaffeln. Tycker den rör sig alldeles för mycket, men faktiskt inget som jag direkt noterat under körning iofs.
Men upptäckte det när jag skulle vrida styret rätt efter ett fall att gaffeln flexar sidleds rätt rejält.
Vilka Maxxis-däck slängde du på?
Har du en bild i profil på hojjen med nya gaffeln?
MiniGordini sa:Men det här med SAG, jag är ny med Fox Nude.
Försöker få den att landa på 20-25% sag, med 250psi i dämparen stannar den på rätt så exakt 25%.
Jag väger drygt 87kg och har inte mer än shorts och t-shirt på mig.
Hepp, Scotts bakdämpare är inte vanliga fox så pilla för guds skull inte bort något i botten där det normalt sitter volume spacers, det är prylar för Scotts dubbelkammare där (nude).Geiger sa:Upplever samma sak på min RC Team 2019.
Måste upp i tryck runt 240 PSI, för att få skapligt sag. Väger ca 90 kg. Väl uppe i det trycket, så känns den mest stum i dämpningen. Har haft isär dämparen i hopp om att kunna justera med annan storlek på token, men utan att lyckas. Fick inte loss den som satt i botten av dämparen.
freort sa:Tjo!
Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm.
Man kanske fuckar upp geometrin totalt då?
Någon annan som testat nått liknande ?
Har du läst denna tråd? https://happyride.se/forum/read.php/1/3648227freort sa:Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm. Man kanske fuckar upp geometrin totalt då? Någon annan som testat nått liknande ?
Sixten Fors sa:Har du läst denna tråd? https://happyride.se/forum/read.php/1/3648227freort sa:Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm. Man kanske fuckar upp geometrin totalt då? Någon annan som testat nått liknande ?
Jo jag vet det. Det var jag som skrev de relevanta svaren. Därefter dyker samma fråga upp igen i en annan tråd.freort sa:Yep, jag som startade den ;)Sixten Fors sa:Har du läst denna tråd? https://happyride.se/forum/read.php/1/3648227freort sa:Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm. Man kanske fuckar upp geometrin totalt då? Någon annan som testat nått liknande ?
Sixten Fors sa:Jo jag vet det. Det var jag som skrev de relevanta svaren. Därefter dyker samma fråga upp igen i en annan tråd.freort sa:Yep, jag som startade den ;)Sixten Fors sa:Har du läst denna tråd? https://happyride.se/forum/read.php/1/3648227freort sa:Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm. Man kanske fuckar upp geometrin totalt då? Någon annan som testat nått liknande ?
Om du vill ha ännu bättre och specifika råd behöver jag veta:
Din längd och vikt.
Ramstorlek.
Vad du har för stamlängd, stamvinkel +/-, antal spacers under stammen.
Om du sitter bra eller vill ändra något.
Vad du upplever som är bra/dåligt med nuvarande cykel.
Användningsområde för "nya" cykeln, hur/var du vill cykla och vilka egenskaper som prioriteras.
Sixten Fors sa:Då du väljer bort att svara på frågorna kan jag inte hjälpa dig.
Sixten Fors sa:Du har en (för) liten ramstorlek för din längd. Du väger dessutom rätt mycket för din längd. Du har fel ram för ändamålet stigcykling. För liten, för kort, för brant och för klen för att kunna "bygga om" den till trygg och tålig stigcykel för stökigare terräng.
Sixten Fors sa:Generellt är cykelns geometri viktigare än slaglängden. En kort och brant cykel med längre slaglängd är otryggare i stöket än en längre och flackare cykel med mindre slaglängd. Du har en (för) liten ramstorlek för din längd. Du väger dessutom rätt mycket för din längd. Du har fel ram för ändamålet stigcykling. För liten, för kort, för brant och för klen för att kunna "bygga om" den till trygg och tålig stigcykel för stökigare terräng.
Spark RC Team i Medium har bara 1128 mm hjulbas. En Santa Cruz Tallboy i Large (din storlek) med 120 mm slaglängd bak och 130 mm gaffel har 1211 mm hjulbas. Tallboy är tryggare för att den är >8 cm längre.
Hade du varit 165 cm och vägt 55 kg på Spark RC Medium hade det varit ett annat läge, då hade cykeln varit relativt större och lättviktsraman hade pallat hårdare åkstil utan att gå av på mitten.
Sparken är 3 år gammal, moderna cyklar är längre och tryggare i stökigare terräng. Geotabellerna uppdateras först när nästa generation Spark kommer. Juliana Joplin (samma cykel som Santa Cruz Tallboy) är en nyare cykel med lite kortare sadelrör. Här en tjejtest av Joplin Small, samma storlek som min Spark Medium. https://www.bicycling.com/bikes-gear/mountain-bike/a28577259/juliana-joplin-cc-x01-rsv-review/-Andy- sa:Medium verkar vara det Scott tycker att man ska ha om man är 176 cm lång. Sen finns det så klart undantag om man har extremt långa/korta ben/armar/överkropp.
-Andy- sa:Medium verkar vara det Scott tycker att man ska ha om man är 176 cm lång. Sen finns det så klart undantag om man har extremt långa/korta ben/armar/överkropp.
Sixten Fors sa:Sparken är 3 år gammal, moderna cyklar är längre och tryggare i stökigare terräng. Geotabellerna uppdateras först när nästa generation Spark kommer. Juliana Joplin (samma cykel som Santa Cruz Tallboy) är en nyare cykel med lite kortare sadelrör. Här en tjejtest av Joplin Small, samma storlek som min Spark Medium. https://www.bicycling.com/bikes-gear/mountain-bike/a28577259/juliana-joplin-cc-x01-rsv-review/-Andy- sa:Medium verkar vara det Scott tycker att man ska ha om man är 176 cm lång. Sen finns det så klart undantag om man har extremt långa/korta ben/armar/överkropp.
Antingen gör man som Scott sa 2017, eller så tänker man själv.
Jensen sa:-Andy- sa:Medium verkar vara det Scott tycker att man ska ha om man är 176 cm lång. Sen finns det så klart undantag om man har extremt långa/korta ben/armar/överkropp.
Fattar du väll. Scott har ingen som helst aning om vad de designat den för, sixten vet bättre #ironi ?
Sixten Fors sa:Om Scott och Juliana är långsamma, varför vänta. Jag byggde min "Joplin Small" redan för ett år sedan.
Jensen sa:Är juni slutändan ändå smaksak.
Så enligt dig passar spark xl (som den säljs) en person som är 207cm? Scott säger ju 185-198cm? Vilket gör att den borde vara optimerad för en person runt 192cm?Sixten Fors sa:Alla storlekstabeller är mer eller mindre trubbiga. Den från Scott tar inte hänsyn till olika versioner av Scale och Spark, olika slaglängd, eller olika längd på styrstam, trots att Scott levererar olika långa stammar med olika modeller. Inte mycket till hjälp, kan jag tycka.
Sixtens tabell är mindre trubbig. Inte perfekt, men bättre och mer genomarbetad än den från Scott. Gillar man inte 1990-talets stamlängder väljer man en längre cykel och köper en kortare styrstam. Spark RC "Trail" är en uppgafflad Spark RC.