Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
NickPick sa:
Vad går en dylik på då? Jag vet ju priserna Nope tar på ett ungefär i Sverige. I Australien vet jag dock inte. Känns ju som ett land där man mest lever för dagen i ??.

Sjukt snygg återigen.

Priserna för en ram & gaffel ligger nog på ungefär samma nivå som Nope. Just den här ramen har lite dyrare rör än ramen som för tillfället är till salu på Nope's hemsida, plus att den har en integrerad sadelstolpe och topper, så priset blir några tusenlappar till.

Mer bilder här förresten: https://www.instagram.com/p/B3eqFvvl0CK/?utm_source=ig_web_copy_link

Stål!
Egress sa:
Pajas sa:
Satan så snygg.... tror inte det räcker att sälja en njure för att pynta för den...Vilka andra kroppsorgan kan man sälja och fortfarande kunna cykla?

Haha!
Inte för att uppmuntra till försäljning av dubletter till vitala organ, men enligt en artikel i Sciencealert från 2015 så går njurar på ca. 1.5mkr (US$160,000). Många cyklar det. :)

Vem ringer man till för att sälja en njure?! ?

Stål!
En Mason resolution 2 blir till.

Bilagor

• D6866BD9-7539-47C6-BABF-B97BB0E1536D.jpeg
    D6866BD9-7539-47C6-BABF-B97BB0E1536D.jpeg
    262.1 KB · Besök: 258
Stål!
etnica sa:

Don’t. Do. This. To. Me. Jag hade ju nästan bestämt mig för att inte köpa ramkit från Mason för att bygga en ny långcyklarcykel... Och om jag skulle köpa ett så skulle det bli Definition i alu, men nu blir man allt bra sugen påven ny stålis. Vilken storlek är det?

Stål!
NLC sa:
etnica sa:

Don’t. Do. This. To. Me. Jag hade ju nästan bestämt mig för att inte köpa ramkit från Mason för att bygga en ny långcyklarcykel... Och om jag skulle köpa ett så skulle det bli Definition i alu, men nu blir man allt bra sugen påven ny stålis. Vilken storlek är det?

Klart du skall bygga ;)

Funderade på definition men kom fram till att 250 gram i viktskillnad är försumbart för mig och jag gillar stål.

Det är en storlek 52

Stål!
Ni får säga till om ni tycker jag spammar för mycket stålcyklar här...

Senaste som blev klar.
Ram och gaffel i samma stil som min egna ss29er, men denna fick en drös gröna delar från Tune. Allt enligt önskemål från ägaren som kommer få se den för första gången på Söndag eftermiddag.

7622A6CC-A69A-43DA-8BF1-40EEC2E930F9.JPG

Stål!
Egress sa:

Det är okej!
Eller kör en egen tråd med alla dina fantastiska byggen?
En dag ska jag också pröva mina vingar och bygga själv. Tills dess tar jag gladeligen emot inspiration från dina projekt! Alltid snyggt!
Börjar det bli business av det nu?

Stål!
NLC sa:
etnica sa:

Klart du ska beställa! Fantastiskt trevlig cykel :)

Stål!
etnica sa:
NLC sa:
etnica sa:

Klart du skall bygga ;)

Funderade på definition men kom fram till att 250 gram i viktskillnad är försumbart för mig och jag gillar stål.

Det är en storlek 52

Hmm, hmm. Vad är det för innermått på sadelröret mellan vevlagerhylsan och underkanten på överröret på en 52a?

Stål!
Egress sa:

Senaste som blev klar.
Ram och gaffel i samma stil som min egna ss29er, men denna fick en drös gröna delar från Tune. Allt enligt önskemål från ägaren som kommer få se den för första gången på Söndag eftermiddag.

SÅ enormt läckert, förstår varför en bra stålram kostar flis, skapar enormt habegär! Bra jobbat!

Stål!
AlfaAlfa sa:
Egress sa:

Senaste som blev klar.

SÅ enormt läckert, förstår varför en bra stålram kostar flis, skapar enormt habegär! Bra jobbat!
+1

Stål!
NLC sa:
AndreasVH sa:
etnica sa:
Hur breda däck får man plats med på Resolution/Definition? Väldigt fina hojar det där.

33 mm utan skärmar, 30 mm med (sägs det) -> https://www.cyclingweekly.com/reviews/road-bikes/mason-definition

Då antar jag att du kollat på strael 2 också. När jag köpte min var det ungefär 9000 spänn billigare med ett mer ovanligt märke så valet var enkelt.

Stål!
NickPick sa:
NLC sa:
AndreasVH sa:
etnica sa:
Hur breda däck får man plats med på Resolution/Definition? Väldigt fina hojar det där.

33 mm utan skärmar, 30 mm med (sägs det) -> https://www.cyclingweekly.com/reviews/road-bikes/mason-definition

Då antar jag att du kollat på strael 2 också. När jag köpte min var det ungefär 9000 spänn billigare med ett mer ovanligt märke så valet var enkelt.

Fast den är väl med QR och inte TA 142 bak ?

Stål!
NLC sa:
NickPick sa:
NLC sa:
AndreasVH sa:
etnica sa:

Nope, 100% TA till bägge hjulen. Fantastisk cykel!

Stål!
Första bidraget till tråden! Mitt senaste budgetbygge, inte i närheten av lika fint mycket som vissa andra cyklar här, men jag gillar den. Ihopsatt av en skräpig gammal Kona-ram som fått lite ny färg, samt delar som jag mestadels hittat på k&s det senaste året.

Här ute på härlig runda i höstmyset!

Bilagor

• IMG_20191025_123153_249.jpg
    IMG_20191025_123153_249.jpg
    922 KB · Besök: 155
Senast ändrad:
Stål!
Cfj sa:
Första bidraget till tråden! Mitt senaste budgetbygge, inte i närheten av lika fint mycket som vissa andra cyklar här, men jag gillar den. Ihopsatt av en skräpig gammal Kona-ram som fått lite ny färg, samt delar som jag mestadels hittat på k&s det senaste året.

Här ute på härlig runda i höstmyset!

Fin!

Stål!
Peth sa:
NLC sa:
NickPick sa:
NLC sa:
AndreasVH sa:
etnica sa:

Nope, 100% TA till bägge hjulen. Fantastisk cykel!

Korrekt. 1an var med QR.
Såg någon på fairlights Instagram som fräste runt med en secan kittad med dura ace on man vill kunna ha ännu bredare prylar.

Stål!
Vad händer, på riktigt, när man har TA istället för QR? Inte kan det väl vara för styvheten om man nu pratar stålramar, och framförallt inte på landsväg?

Vissa pratar om att det skulle vara problem att få QR rakt i dropouten. Jag köper det om cykeln sitter i ett mekställ (så hjulen hänger i luften), men om cykeln står på marken kan jag inte se hur man skulle misslyckas.

Själv har jag lite besvär med att få Thule-draget att sitta med Thules egen QR-axel på min stålram, vilket resulterar i att draget vrider sig. Störigt men helt ofarligt i princip (utifrån egna erfarenheter).

Någon gång har QR-axeln lossar en aning fram på min helstela stål-mtb, men pga lawyer-lips som man vanligtvis ska det extremt mycket till att man faktiskt skulle tappa hjulet innan man märker att axeln skulle ha lossat.

Kompatibilitet med andra hjulpar som man äger köper jag däremot rakt av. Jag har löst det genom att köra gamla mtb-standarden med QR på alla cyklar, men då saknar jag ju ny fet mtb med super-boost-hej-och-hå-nav..

Upplys mig!

Stål!
NLC sa:
Om man har QR isf TA bak passar inte hjulen man redan har

Mhm. Men man har ju redan hjul till TA eftersom man då tidigare köpt en cykel med TA (antagligen). På mtb ska man ju få styvare gaffeländar med grövre axel, men just på landsväg och dyl känns kanske inte det argumentet helt givet. Finns det några praktiskt upplevda fördelar förutom att branschen inför ny standard och konsumenterna måste följa efter?

Det är en seriös undran, försöker inte raljera! :)

Stål!
n3wton sa:
NLC sa:

Mhm. Men man har ju redan hjul till TA eftersom man då tidigare köpt en cykel med TA (antagligen). På mtb ska man ju få styvare gaffeländar med grövre axel, men just på landsväg och dyl känns kanske inte det argumentet helt givet. Finns det några praktiskt upplevda fördelar förutom att branschen inför ny standard och konsumenterna måste följa efter?

Efter att jobbat ett år i en pendelorienterad cykelmek blev det väldigt tydligt att det är många som inte alls fattar hur qr funkar. Vid några tillfällen ramlade framhjulet ur gaffeln när jag lyfte cykeln.

Så TA avhjälper ju det omedelbara problemet, sedan kan man ju misslyckas med dem på andra sätt.

Personligen håller jag kvar vid qr, mest för att jag har några fina hjul som jag vill fortsätta använda.

Stål!
velovin sa:
n3wton sa:
NLC sa:

Efter att jobbat ett år i en pendelorienterad cykelmek blev det väldigt tydligt att det är många som inte alls fattar hur qr funkar. Vid några tillfällen ramlade framhjulet ur gaffeln när jag lyfte cykeln.

Så TA avhjälper ju det omedelbara problemet, sedan kan man ju misslyckas med dem på andra sätt.

Personligen håller jag kvar vid qr, mest för att jag har några fina hjul som jag vill fortsätta använda.

Jag har skivrbromsade hjul med QR också, men de är 26" och 27.5" för gammel MTBn och ffa fram upplever jag det som en stor skillnad att ha TA isf QR i lägen när man ska reducera farten. Bak är det inte alls lika kritiskt, ramens triangel brukar vara styv nog men det är rätt snyggt och smutt med en axel utan pinne som sticker ut. Men om man köper en ny ram 2019/202 känns det lite gammelmodigt att inte välja TA fram & bak även om det fortfarande är fullt cyklingsbart även med QR. Eller nåt.

Stål!
Bästa sättet att övervinna en frestelse är att falla för den, och frestelsen av en ny racer i rostfritt var oemotståndlig. Efter en sondering av marknaden blev det till slut en Cinelli Xcr . Saker som bidrog var geometrin, finishen, ett modest pris och den snabba leveranstiden, bara 3 månader.
Valet av gruppset var enkelt, nånting annat än Campagnolo Record var otänkbart. Nja,Super record då, men jag ville undvika keramiska lager. Sadelstolpe blev en PMP för att matcha ramen. Cinelli fick oxå stå för styre, styrstam och linda. Sadel och hjul blev nåt jag hade liggande.
Det nödvändiga förarbetetet på ramen, som brotchning och planing av vevlager- och styrlagerhylsa, styrlager (Hope) överlät jag på Martin på Pedalen och Fälgen. Styrlagret rekommenderades av Martin som även monterade vevar och styrlager.
Efter Martins insats återstod lite enkelt arbete: montera bromsar och växlar, styre och styrstam; naturligtvis var Hopes expander några tiondelar för bred men lyckligtvis medföljde en originalexpander från Columbus som passade. Jag har länge föredragit Nokons kabelhöljen, inte minst för den bättre bromskänslan dom ger, men det är ett pilljobb av guds nåde, speciellt eftersom jag ville ha färgade inlägg i höljena. Campas bromshandtag, behöver man säga mer? Styrlindan , Cinelli har en mönstrad Mike Grant som visade sig vara asymmetriskt mönstrad - gäller att börja i rätt ända. Sadel blev en Selle Italia SLR Superflow som jag har haft sen tidigare, borde kanske varit en svart. Flaskhållare blev en Elite Ciussi rostfri, inte den lättaste men funktionell och matchar ramen. Hjulen, ett par Pacentifälgar på BHS-nav (egentligen Bitex RAR12/RAF12) och Sapim CX-Ray/ Sprint som hade gått några mil tidigare. Däck: jag har kört på Michelin sedan stenåldern. Egentligen borde det vara ett par ca 30mm högglanspolerade fälgar med dito nav och blanka ekrar skodda med nått italienskt, men det är nåt som framtiden får utvisa. Var får man tag i ett par lätta blankpolerade 30-35 mm fälgar i aluminium?

Bilagor

• Xcr-10.jpg
    Xcr-10.jpg
    59.4 KB · Besök: 207
  • IMG_2082.JPG
    IMG_2082.JPG
    63.7 KB · Besök: 169
  • IMG_2083.JPG
    IMG_2083.JPG
    61.4 KB · Besök: 170
  • IMG_2084.JPG
    IMG_2084.JPG
    56.2 KB · Besök: 198
  • DSC_1522.jpg
    DSC_1522.jpg
    97 KB · Besök: 170
  • DSC_0429.jpg
    DSC_0429.jpg
    202.9 KB · Besök: 181
  • DSC_0431.jpg
    DSC_0431.jpg
    201.8 KB · Besök: 211
  • DSC_0464.jpg
    DSC_0464.jpg
    498.5 KB · Besök: 231
Stål!
Kalle med K sa:
Bästa sättet att övervinna en frestelse är att falla för den, och frestelsen av en ny racer i rostfritt var oemotståndlig. Efter en sondering av marknaden blev det till slut en Cinelli Xcr . Saker som bidrog var geometrin, finishen, ett modest pris och den snabba leveranstiden, bara 3 månader.
Valet av gruppset var enkelt, nånting annat än Campagnolo Record var otänkbart. Nja,Super record då, men jag ville undvika keramiska lager. Sadelstolpe blev en PMP för att matcha ramen. Cinelli fick oxå stå för styre, styrstam och linda. Sadel och hjul blev nåt jag hade liggande.
Det nödvändiga förarbetetet på ramen, som brotchning och planing av vevlager- och styrlagerhylsa, styrlager (Hope) överlät jag på Martin på Pedalen och Fälgen. Styrlagret rekommenderades av Martin som även monterade vevar och styrlager.
Efter Martins insats återstod lite enkelt arbete: montera bromsar och växlar, styre och styrstam; naturligtvis var Hopes expander några tiondelar för bred men lyckligtvis medföljde en originalexpander från Columbus som passade. Jag har länge föredragit Nokons kabelhöljen, inte minst för den bättre bromskänslan dom ger, men det är ett pilljobb av guds nåde, speciellt eftersom jag ville ha färgade inlägg i höljena. Campas bromshandtag, behöver man säga mer? Styrlindan , Cinelli har en mönstrad Mike Grant som visade sig vara asymmetriskt mönstrad - gäller att börja i rätt ända. Sadel blev en Selle Italia SLR Superflow som jag har haft sen tidigare, borde kanske varit en svart. Flaskhållare blev en Elite Ciussi rostfri, inte den lättaste men funktionell och matchar ramen. Hjulen, ett par Pacentifälgar på BHS-nav (egentligen Bitex RAR12/RAF12) och Sapim CX-Ray/ Sprint som hade gått några mil tidigare. Däck: jag har kört på Michelin sedan stenåldern. Egentligen borde det vara ett par ca 30mm högglanspolerade fälgar med dito nav och blanka ekrar skodda med nått italienskt, men det är nåt som framtiden får utvisa. Var får man tag i ett par lätta blankpolerade 30-35 mm fälgar i aluminium?
Det där är en snygg cykel!
Tror den skulle passa ännu bättre med att par halvlåga kolfiberhjul.

Stål!
Lejon sa:
Kalle med K sa:
Ett par Bora 35or skulle iof smaka, men besväret att byta klossar vid hjulbyte avskräcker. Jag vill oxå framhäva att det är metall i huvudsak (om än massa kokos i Record-setet) och ett par välpolerade fälgar skulle kunna framhäva ramen mera. Jag har ett par Archetype stående, mycket snygga och välgjorda fälgar ,men... Funderat på Linlin XR31 som finns polerade men var? Drömmen vore annar Aforce A33 som bara finns svarta eller

Stål!
Kalle med K sa:
Lejon sa:
Kalle med K sa:
Ett par Bora 35or skulle iof smaka, men besväret att byta klossar vid hjulbyte avskräcker. Jag vill oxå framhäva att det är metall i huvudsak (om än massa kokos i Record-setet) och ett par välpolerade fälgar skulle kunna framhäva ramen mera. Jag har ett par Archetype stående, mycket snygga och välgjorda fälgar ,men... Funderat på Linlin XR31 som finns polerade men var? Drömmen vore annar Aforce A33 som bara finns svarta eller

Kaustiksoda och polerpasta öppnar dörrar. Circle Customs lyckades hyfsat med sina Stans Grail. Men visst borde det gå att hitta något färdigt.

Skrmavbild2019-10-27kl.22.56.28.png

Stål!
n3wton sa:

TA är garanterat styvare och bättre för skivbroms.
Har använt båda och på min första grushoj med QR så rörde sig framhjulet i dropoutsen vid skarp inbromsning oavsett hur hårt jag drog åt QR-axeln.
Såna problem slipper man med TA.

Anekdoter om knirr, knarr och flex kan läsas i den här tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3644318/3644424/page=1#msg-3644424

Stål!
E102D526-E6E4-49FE-8ACA-60123004C082.jpeg

Merckx Team Stuttgart har fått en mix av Dura Ace 7400/7900/9000. Letar efter ett Dura Ace styrlager och 7400 bromsar. Fin men kort runt Lovö kyrka idag ?

Senast ändrad:
Stål!
What do we have here, stål <3

Här kommer en bild på senaste bygge, precis färdig så lite kvar att göra men åkduglig i alla fall. En begagnad ram som började det hela...

IMG_20191103_110109.jpg

Tillbaka
Topp