Suomi Tyres WXC Piikkisika TLR SL W408

jonny_wid

Medlem
Någon som har erfarenhet av dessa däck?
Tyvärr så har jag dålig erfarenhet har fått flera nya däck med punka på.
Är det bara jag som fått oturen med måndags exemplar eller är det fler?

Jag har ett par 29x2.60 som tubeless. Det tog några dagar att få de täta. Varje dag efter en runda så var de utan luft. Installerade om och pumpade upp men luften gick bara ur hela tiden. Men efter ett tag blev de täta och nu har de hållt trycket i en vecka så det verkar som de är lite tjuriga att få till tubeless.
I övrigt så är de otroligt greppiga och roligare att cykla på än schwalbe ice spiker tycker jag

Jag har sådana (i och för sig inte tubeless varianten utan den enklare med vajer) och de torkade i sidogummit efter ett år. Tror det bara är kosmetiskt men ändå.. Men mönstergummit verkar ok.

Edit: Och jag har kört dem tubeless utan bekymmer. Men det var iofs förra året innan alla torrsprickorna uppenbarade sig.
IMG_20221127_205017.jpg

Senast ändrad:
Jag kämpar också med ett par, de kan hålla tätt länge men så plötsligt så är de tomma dagen efter. Jag tror det hänger ihop med väderomslag och temperaturändringar? Kan det vara möjligt?

Mina var i stort sett täta direkt och håller luften bättre än mina Magic Mary. Tappar någon enstaka PSI mellan turerna men det beror nog på att jag har en ganska gammal tejpning (2 år) och att tejpen tryckts ner mot nipplarna och gått sönder så vätskan har tätat upp där. Var också lite snabb när jag lade på dem och torkade inte riktigt rent fälgen från gammal gucka så innan första turen så läckte det lite mellan fälgkant och däck.
Så från min erfarenhet så är däcken i sig täta till 100%.

Däremot så är de ju ganska så tunna och jag har åkt på en punka där dubben tryckt hål i däcket. Dubben satt inte kvar längre och det det kom ut vätska i dubbhålet om man tryckte lite. Det tätade aldrig upp ordentligt under turen så jag fick stanna och köra i en korv också innan det blev tätt.
Så ett tips kan vara att titta lite runt dubben och se om det finns spår av vätska där. Kan vara så att de håller tätt så länge de inte utsätts för tryck eller att cykeln parkeras?

Mitt första försök å var det trasigt vid en dubb på sidan av däcket och då hade jag inte cyklat på det.
Nästa däck häll bra tätt i 16 mil sen var det pys i den perforerade del nära fälgen så de sa att det var nog dåligt monterat men på mina fälga så sitter de så in i bänken fast så jag tror inte att det läcker där.
Nytt däck ny tur promenad hem efter 14 km en dubb som släppt och i det hålet pyser det ut trotts 1,5 dl vätska för vinter i däcket..
Grymt bra fäste och gummit verkar bra men inte för punktering tyvärr vill ju ha däck som man kan lita på..
Tack för bra input i däck frågan man tror ju att man är oduglig på att montera däck när det bara jävlas hela tiden..

Jag har sådana (i och för sig inte tubeless varianten utan den enklare med vajer) och de torkade i sidogummit efter ett år. Tror det bara är kosmetiskt men ändå.. Men mönstergummit verkar ok.

Edit: Och jag har kört dem tubeless utan bekymmer. Men det var iofs förra året innan alla torrsprickorna uppenbarade sig. Visa bilaga 608259
Ser ju ut som de har många år på nacken, redan efter 1 år känns som att jag gör rätt när jag vill få köpet hävt på grund av dålig kvalite. Synd på dessa däck för det är ju grymt bra grepp.

samma här skulle hem från jobbet, lite dåligt med luft tyckte jag så jag pumpade upp lite och kände från däcksidan en sval känsla på handen och vist där var hålet inget märke runt hålet inget som säger att jag där blev det hål på grund av sten kant eller så bara ett hål. så märkliga punkteringar

Är dina också torrspruckna som mina?
Jag hade tänkt montera dessa men inte fått tummen ur, men då tänkte jag att det nog är bäst att köra slang i så fall.
Nä nya för vintern och ser helt friska ut. Ändå kommer små hål av sig själva, precis som om dom brister, men oftast vid väderomslag eller när man tar in/ut ur garage och låter dom stå

Jag är på andra uppsättningen nu i storlek 29x2.25, jag fick en ny uppsättning på goodwill men nästa säsong blir det andra däck. Första uppsättningen började spricka efter halva vintern, nya däck den här säsongen och dom ser redan så här illa ut efter bara tre veckor. Soumi tyres svar var att jag har haft för lågt däcktryck…
IMG_1040.jpeg

Jag är på andra uppsättningen nu i storlek 29x2.25, jag fick en ny uppsättning på goodwill men nästa säsong blir det andra däck. Första uppsättningen började spricka efter halva vintern, nya däck den här säsongen och dom ser redan så här illa ut efter bara tre veckor. Soumi tyres svar var att jag har haft för lågt däcktryck… Visa bilaga 664908
Rookie, jag är på mitt tredje par 29x2,8 :-)
Men so far so good, har dock inte många mil på dom än...

Tillbaka
Topp