Tour de France 2022, 1-23 juli

Fyfan va grym han är!!!

Tvåa på tempot, 2a på 2 klungspurter, ställer av hela gänget uppför en liten kulle på fjärde etappen o håller 9km(?) plattåkning in till mål trots full jakt bakom. Snacka om allround.

Små. Han kan hänga med i bergen, men knappast varje dag. Sedan kommer de köra för Roglic och Vinegaard före honom.
Men i morgon kommer han vara med. Kommer med bli en häftig etapp. Väl lågoddsare att kan bli en kamp mellan WvA och MvdP

Små. Han kan hänga med i bergen, men knappast varje dag.
Undrar hur långt ifrån han är egentligen. Man tänker ju på honom som lite mer av ett kraftpaket men tappar han ett kg har han samma BMI som Pogacar (snabb googling). Lär väl inte hända men vore kul att se parallelluniversat där han kör en 3-årsplan för GC.

Undrar hur långt ifrån han är egentligen. Man tänker ju på honom som lite mer av ett kraftpaket men tappar han ett kg har han samma BMI som Pogacar (snabb googling). Lär väl inte hända men vore kul att se parallelluniversat där han kör en 3-årsplan för GC.
Det nog inte helt orealistisk, Wiggins gick väl ner 10kg mellan OS och Touren nått år. Han skulle definitivt kunna utmana i tempotungt 7-dagars etapplopp. Sen har han väl inte (behövt) visat att han klarar att vara konsekvent under ett tre veckor.

Undra om Jumbo hade någon tanke att få med Jonas över toppen? Var nog helt rätt att inte vänta in Jonas och Yates i detta fall.

Det är inte så enkelt som watt/kg eller bmi. Tänker ex Tony Martin som inte var jättetung, kunde dra väldigt höga w/kg på tempoloppen men inte i långa berg. Vissa e bra på platten, andra uppför, vissa både och. Indurain var väldigt stor men klarade både plattempo och långa stigningar väldigt bra.

Det nog inte helt orealistisk, Wiggins gick väl ner 10kg mellan OS och Touren nått år. Han skulle definitivt kunna utmana i tempotungt 7-dagars etapplopp. Sen har han väl inte (behövt) visat att han klarar att vara konsekvent under ett tre veckor.

Undra om Jumbo hade någon tanke att få med Jonas över toppen? Var nog helt rätt att inte vänta in Jonas och Yates i detta fall.
Tänkte också det. Att alla (Yates) tror att WvA kommer vänta in och därmed inte kör för hårt. Men så gör han inte det. I så fall kul!

Tänkte också det. Att alla (Yates) tror att WvA kommer vänta in och därmed inte kör för hårt. Men så gör han inte det. I så fall kul!
Det hade blivit en helt annat jakt om Yates och Jonas varit med. Även om de båda är hyffsade åkare så hade UAE, Bahrain, Bora etc. tvingats hjälpa till i jakten och chansen för vinst minskat rejält.

Berodde högst sannolikt på annat än bara talang och träning också…

Ja, både i hans och konkurrenternas fall. Det va mest ett exempel, kontentan var att w/kg på platten inte ofta korrelerar mot w/kg i långa stigningar när det gäller starka tempoåkare.

Undrar hur mycket det tog på Wouts krafter eller han kanske är inne i zonen nu och bara köörrrr! Men de andra lagen lär ju inte släppa honom denna gången.

Släppa honom? Det va ju inte så att han blev ivägsläppt eller smög ifrån klungan. Han ställde ju av dom.

Ja, både i hans och konkurrenternas fall. Det va mest ett exempel, kontentan var att w/kg på platten inte ofta korrelerar mot w/kg i långa stigningar när det gäller starka tempoåkare.

Släppa honom? Det va ju inte så att han blev ivägsläppt eller smög ifrån klungan. Han ställde ju av dom.
I backen ja, men om han hade haft med ett par gx-contenders så hade Ineos, Bahrein, Bora etc haft väldigt mycket lättare att organisera en jakt på honom, som det var så brydde sig inte gc-lagen och spurtlagen var inte starka nog hann/orkade inte organisera jakten.

Idag lär han få vara dadda åt Roglic så att han inte tappar ännu mer på Pogacar.

Handlar ju inte bara om vilja hos GC-lagen. Det som gynnade WvA här också var ju att klungan sprack av på flera ställen. Det tog ju väldigt långt tid innan någon som helst organiserad jakt kunde komma till stånd då lagen inte var samlade och väntade in lagkamrater som kommit efter. Det hade inte nödvändigtvis varit så stor skillnad om Ineos, UAE mfl hade haft fullt intresse av att gå ikapp.

Pogacar var ju riktigt bra på gatstenen i Flandern (ända till han försökte spurta taktiskt...), och har kört junior-varianten av PR.

Små. Han kan hänga med i bergen, men knappast varje dag. Sedan kommer de köra för Roglic och Vinegaard före honom.
Men i morgon kommer han vara med. Kommer med bli en häftig etapp. Väl lågoddsare att kan bli en kamp mellan WvA och MvdP
Drömetapp låter det som i mina öron!

Ja i backen ställde han alla absolut! Men om de de hade organiserat upp sig efter den är jag övertygad om att de hade kunnat hämta in honom innan mål.

Men om de de hade organiserat upp sig efter den är jag övertygad om att de hade kunnat hämta in honom innan mål

WvA snittade 61.7km/h från backens topp till mållinjen. Den är under 10min på 10km. Det är inte så lätt att organisera upp nåt på den korta tiden med en klunga i molekyler. Till att börja med var det ju mest stjärnåkare där framme med ganska små incitament att gå för etappsegern. Spurtlagen va ju inte ens med i matchen igen förrän vid nån km kvar o då va dom redan av med många hjälpryttare.

Jag har sett spurtlagen schabbla bort etappsegrar pga dåligt samarbete/underskattning/taskig tajming hur många gånger som helst men igår va inte ett sådant fall.

QS-cyklisten låg och drog som fan där någonstans med 4km kvar men när han var slut vände han sig om och tittade vem som skulle ta över. Det var tomt bakom, bara två JV-åkare.

Kollade om. Det var Cattaneo som drog när det var knappt 2km kvar. Tidigare hade Alpecin försökt med samma resultat vid 5km typ, han tittade under armen mer än en gång nät han var färdig och undrade var övriga var.

Senast ändrad:
QS-cyklisten låg och drog som fan där någonstans med 4km kvar men när han var slut vände han sig om och tittade vem som skulle ta över. Det var tomt bakom, bara två JV-åkare.
Ja, det var verkligen skolbok på hur man cyklar cykeltävling från JV igår. I alla fall om man har den starkaste cyklisten i det starkaste laget :)
Intressant också att se hur bra taktiskt Ineos är. De var bara de som var rätt placerade för vad som skulle hända. Proffs på riktigt.

.
Många tilskuere i Danmark. To millioner totalt enligt ASO och "omkring 500.000 mennesker til enkeltstarten i København."

Jag tror att man ska ta ASO:s publikskattningar med en skaplig nypa salt. De har ju ett visst egenintresse av att redovisa höga värden.

.

Jag tror att man ska ta ASO:s publikskattningar med en skaplig nypa salt. De har ju ett visst egenintresse av att redovisa höga värden.

Man kan säkert vara skeptisk, särskilt om man har argumenterat rätt hårt för att det inte var värt skattepengarna. Dock - jag var och kollade på enkeltstarten, och det var jäkla mycket folk.

Man kan säkert vara skeptisk, särskilt om man har argumenterat rätt hårt för att det inte var värt skattepengarna. Dock - jag var och kollade på enkeltstarten, och det var jäkla mycket folk.
OK, hur ser din rimlighetskalkyl ut som leder fram till att det var 500000 personer som tittade på tempoetappen? Baserat på de bilder jag sett från loppet framstår det som orimligt när jag försöker räkna på det och ha en i mitt tycke någorlunda rimlig definition av vem som är åskådare.

Tillbaka
Topp