Tubeless på vinterdäck (dubb). Bra eller Anus?

Inte en aning om frågan(expertisens åsikt) men efter att ha punkat tubeless i minusgrader och sölat och nästan förfrusit fingrarna så insåg jag att jag ska köra slang i kyla.
Tänker att det är ok om man har med en extra slang att lägga i, precis som resten av året? Eller är det så som du gjorde?

Nya spikmattor, 35 mm, skall inhandlas till CX/pendlarhojen. Slang eller tubeless, vad säger expertisen?
Precis som manurhin2 resonerar jag ,
har inte fått punka trots slang istället för tubeless men det kan som sagt inte va kul å strula med gucka i hjulen när det är -10 , aldrig kul med punka ?.

Har inhandlat ett Soumi Routa däck, montering och provkörning kvarstår så jag kan inte uttala mig än.
Dock nyfiken på hur man lyckas få punktering på ett sånt däck, det är inga tunna däck.

mina dubbdäck till mtb har tunna sidoväggar. hade säkert gått att få till slanglöst när de var nya, men glad idag att jag inte föll för frestelsen. kör med latexslang; liknar den motståndslösa känslan med slanglöst, men en och annan snakebite blir det ju.

min erfarenhet av gucka är att det visserligen klarar diverse skador som gärna uppstår i dessa tunna sidoväggar, liksom att det fungerar utmärkt även i kyla. men, och ett stort men; efterhand uppstår ett slitage av sidoväggarna som får tätmjölken att med tiden snabbare torka in och förlora sin alltmer nödvändiga verkan.

man får fylla på oftare, till slut om väggarna är tunna närmast varje månad. jobbigt värre.

det här problemet uppstår inte i samma utsträckning med däck med bra sidoväggar.

Jag köpte routa-däcken när förra hösten, dom var för stor diameter med några millimeters marginal så det gick inte att montera tubeless. Jag kör med slang i istället.

Jag körde schwalbe ice spiker pro med Stans Race förra året ner till -15°C utan problem. Fick aldrig punka men han alltid extra slang med mig.

Har både kört Nokian Fat freddie samt icespiker pro slanglöst utan bekymmer. Använt mucoff i Ice spiker å Fat freddie körde jag med gukka från clas ohlsson. Men bara för att jag nu jinxar kommer man väl få jävlas hela vintern?

Tror inte jag cyklade i kallare än -15, cyklat runt 2h som längst. Haft cykeln inne i värmen mellan turerna.

visst de flesta guckor klarar -20 men riskera stå och o kladda med gucka o försöka få i en slang vid en punka i minusgrader får iaf mej o avskräckas från köra tubeless under kalla månaderna e nog grisigt o byta slang utan guckan inblandad

verkar meckigt byta till slang inför varje vinter, på hjul där däcken skall sitta kvar och som ändå skall fortsätta användas. se till bara att det är påfyllt så det skvalpar, så uppstår i princip inte punka om däcksidorna är seriösa.

skall däcken däremot bytas till dubbdäck på samma fälg är det en annan sak. och som sagt, en del av dubbdäcken har känsliga däcksidor, och då blir det om man kör slanglöst relativt snabbt problem med frekvent efterfyllning.

Det där har väl slutat hänt sedan typ 2017? Det hände väl bara med gamla gamla schwalbe.

Jag har kört slanglöst på vintern både med marathon och isp men egentligen är det nog inte värt det.
Skönt att höra. Jag har dock haft flera dubbpunkor efter -17 (SMW). Det handlar om att när man sänker trycket för kontroll och komfort börjar dubben vicka och ställa sig på kant. Jag började köra dubbfritt bak.

Klarar latexguckan att täta efter dubben som äter sig in runt sportlovet?
den lägsta formen av punkta. sjukt irriterande.

så en potentiell orsak till att köra slanglöst. problemet har fått mig att minimera användning av dubbdäck vid pendling.

det har funkat hittills utan punka sedan jag slipade ner dubbutsticket lite, med hjälp av diamantklinga på vinkelslipen.

Senast ändrad:
Japp!

Inhandlade ett par förra hösten. Mina var inte vikbara. ståltråd i däckets sida. Fick till dem tubless hemma men ett av däcken började läcka ordentligt på provturen. Så det blev att sätta in en slang.
Tror att däcksidorna är för hårda och oföljsamma för tubless.

Inhandlade ett par förra hösten. Mina var inte vikbara. ståltråd i däckets sida. Fick till dem tubless hemma men ett av däcken började läcka ordentligt på provturen. Så det blev att sätta in en slang.
Tror att däcksidorna är för hårda och oföljsamma för tubless.
Ett sånt däck har jag också inhandlat, får se hur det däcket fungerar TL när jag väl får tummen ur.

Tillbaka
Topp