Underhåll framväxel

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
Underhåll framväxel
Onödigt många wires till nära ingen nytta alls t ex?
Det fina med funktionen på di2 är att man kan använda andra knappar till detta, t ex på clip-ons.

För att svara på TS fråga så är motfrågan vad det är för sorts cykel.
Varför måste det krävas fler än två vajrar?
Fördelaktigen kanske man gör en bakväxel ala shimano-nexave som faller inåt ramen vid minskad spänning i vajern.
På så sätt innebär ökad spänning trögare växel både fram och bak.

Underhåll framväxel
Varför måste det krävas fler än två vajrar?
Fördelaktigen kanske man gör en bakväxel ala shimano-nexave som faller inåt ramen vid minskad spänning i vajern.
På så sätt innebär ökad spänning trögare växel både fram och bak.

Om man börjar på lilla fram och stora bak.
Syncroshift funkar så att klickar man 8* gånger med höger reglage så flyttar sig kedjan neråt på kassetten, den nionde gången så hoppar den tre steg tillbaka och byter fram. När man fortsätter klicka så rör sig kedjan fortsatt neråt på kassetten.
Vill man växla på andra hållet tar man en annan knapp t ex den på vänster reglage. Då rör sig kedjan uppåt på kassetten och efter 5 steg så byter den själv fram och motväxlar samtidigt med att hoppa ner två steg på kassetten.

Jag kan inte allt om kugghjul och wires men jag hade haft svårt att få ihop det på två wire.

* Man kan själv välja vid vilket steg som stora ska bytas. Innan de tyska flygplanen i form av ingenjörer påpekar det trots att det kvittar för diskussionen.

Underhåll framväxel
Syncroshift funkar så att klickar man 8* gånger med höger reglage så flyttar sig kedjan neråt på kassetten, den nionde gången så hoppar den tre steg tillbaka och byter fram. När man fortsätter klicka så rör sig kedjan fortsatt neråt på kassetten.
Vill man växla på andra hållet tar man en annan knapp t ex den på vänster reglage. Då rör sig kedjan uppåt på kassetten och efter 5 steg så byter den själv fram och motväxlar samtidigt med att hoppa ner två steg på kassetten.

Jag kan inte allt om kugghjul och wires men jag hade haft svårt att få ihop det på två wire.

* Man kan själv välja vid vilket steg som stora ska bytas. Innan de tyska flygplanen i form av ingenjörer påpekar det trots att det kvittar för diskussionen.
Okey, ja något sådant där skulle jag inte ge mig på att lösa mekaniskt. ?
Men t.ex. det växlingsschemat som jag postade tidigare i tråden, det är jag övertygad om att det skulle gå o lösa. Färre växlar dock, men va fan.

Underhåll framväxel
Jag tycker mig se ett Jonesstyre ( eller ett Geoff) där på 2:a bilden.
Hur trivs du med det?
Ja det är ett 710 mm Jones.
Styren är förstås en smaksak, men jag gillar de här. Jag är ingen långdistansare, om jag verkligen tar i så att jag viker mig dubbel så blir det 10-11 mil på en dag. Men med Jones-styrena är det inte händerna och nacke/axlar som kroknar en sån dag utan benen.
Många förespråkare för olika fantasifulla styren framhåller ena eller andra sorten för att de erbjuder så många handpositioner att alternera med när man har fått ont i nacke/axlar eller när händerna har domnat. Det fina i kråksången med Jones (för mig, nb.) är att om styret i utgångspunkt är bekvämt timme efter timme så behövs inte alla påhitt och påhäng att variera med… Som Keith Richards och hans Telecaster: Five strings, three notes, two hands and one asshole.

Now back to framväxel. ?

Underhåll framväxel
det är ju precis så man gör själv sas manuellt. inga direkta konstigheter med det, och ingen särskild vedermöda heller.

så det blir lite motväxlingar när man cyklar landsväg i varierad terräng. men önskemål om tätt liggande högfartsväxlar och låg friktion och begränsat slitage på högre växlar gör att 2x lever kvar.

1x betyder så länge vi inte vill ha 12-60-kassetter mindre framklinga, därigenom på landsväg mer av oönskad körning på tröga och glesa smådrev på kassetten

därigenom ger 1x mer kassettslitage, mer och inte mindre underhåll. det tråden handlar om:)

det lustiga är att 1x slagit igenom på mtb, där jag vill (jag sticker ut hakan) påstå att motväxlingsproblemet knappast existerar. med vettigt omfång på kassett och vettig lillkinga kör man på stig kontinuerligt på lilla klingan, en sorts singelklinga för stig. det är bara när man kommer ut på bilväg stora klingan träder in.

sedan blixtsnabbt ner på lilla klingan när man svänger in på stig igen. eller bara får ett tvärstopp.

1x- gänget pumpar frenetiskt.

Underhåll framväxel
det är ju precis så man gör själv sas manuellt. inga direkta konstigheter med det, och ingen särskild vedermöda heller.

så det blir lite motväxlingar när man cyklar landsväg i varierad terräng. men önskemål om tätt liggande högfartsväxlar och låg friktion och begränsat slitage på högre växlar gör att 2x lever kvar.

1x betyder så länge vi inte vill ha 12-60-kassetter mindre framklinga, därigenom på landsväg mer av oönskad körning på tröga och glesa smådrev på kassetten

därigenom ger 1x mer kassettslitage, mer och inte mindre underhåll. det tråden handlar om:)

det lustiga är att 1x slagit igenom på mtb, där jag vill (jag sticker ut hakan) påstå att motväxlingsproblemet knappast existerar. med vettigt omfång på kassett och vettig lillkinga kör man på stig kontinuerligt på lilla klingan, en sorts singelklinga för stig. det är bara när man kommer ut på bilväg stora klingan träder in.

sedan blixtsnabbt ner på lilla klingan när man svänger in på stig igen. eller bara får ett tvärstopp.

Det är väl att kedjan är lite lång på de mindre klingorna. Inget stort problem och jag har inte testat med clutch

Underhåll framväxel

Ja det är inget problem, jag beskrev funktionen på di2. Det är inget problem på lvg och det är inget problem på mtb.

Ja så använde jag min sista 2-delade cykel med och det fungerade rätt bra på enklare XC-lopp. Det var inte på något sätt bättre än singelklinga, det var sämre än singelklinga på allting. Men det fungerade, precis som man kan köra till jobbet i en Ford modell T idag med.

Hade jag fått för mig att köra ett XCM i alperna eller liknande där det är fantastisk mycket grusväg och enkel "stig" med klungkörning ihop med många höjdmeter hade jag kunnat tänka mig köra 2-delat.
Utöver ett sånt lopp har det helt spelat ut sin roll på mtb.

2x- gänget sparkar frenetiskt på en död häst.

Underhåll framväxel
Ja så använde jag min sista 2-delade cykel med och det fungerade rätt bra på enklare XC-lopp. Det var inte på något sätt bättre än singelklinga, det var sämre än singelklinga på allting. Men det fungerade, precis som man kan köra till jobbet i en Ford modell T idag med.

2x- gänget sparkar frenetiskt på en död häst.
Man kan köra till jobbet i en T-Ford. En gammal Amazon är bättre. En 240 ännu bättre. En V70 ännu bättre. En RS6 är ännu bättre. Eller en Tesla. En Gemera presterar ännu bättre. Själv har jag en Toyota Aygo (den placerar sig väl mellan Amazon och 240). Den är en "död häst". Liksom de flesta av mina cyklar (har bara 2 st 1x). Jag är, oavsett växelsystem, ändå den svagaste länken. Färgen är lika avgörande för mig som växelsystemet. Men, jag är gammal.

Underhåll framväxel
Man kan köra till jobbet i en T-Ford. En gammal Amazon är bättre. En 240 ännu bättre. En V70 ännu bättre. En RS6 är ännu bättre. Eller en Tesla. En Gemera presterar ännu bättre. Själv har jag en Toyota Aygo (den placerar sig väl mellan Amazon och 240). Den är en "död häst". Liksom de flesta av mina cyklar (har bara 2 st 1x). Jag är, oavsett växelsystem, ändå den svagaste länken. Färgen är lika avgörande för mig som växelsystemet. Men, jag är gammal.

Det går även alldeles utmärkt att cykla till jobbet vill jag av hänsyn till miljö och hälsa passa på att flika in här.

Underhåll framväxel
Bilen och endast bilen har först möjliggjort och sedermera cementerat stora avstånd mellan arbete och bostad. Lösningen är att flytta bostad eller arbete.
Med eller utan framväxel bör det då gå att transportera sig miljövänligt.
Lika bra att vänja sig vid tanken.

Underhåll framväxel
Bilen och endast bilen har först möjliggjort och sedermera cementerat stora avstånd mellan arbete och bostad. Lösningen är att flytta bostad eller arbete.
Med rem och internväxlat nav kan det gå.

Underhåll framväxel
Undrar hur stor del av Stockholms arbetsföra befolkning som bor på ena sidan stan och har sin arbetsplats på andra...
Själv har jag haft det så i 22 år nu.
Pandemin har verkligen varit en gudagåva när det gäller att få extra fritid.
Drygt 2h restid/dag är min besparing.
Skulle gärna cykla till jobbet men vågar helt enkelt inte pga alla dårar både på och utanför cykelbanan..

Underhåll framväxel
Oceaner av tid har jag iaf, iom att vi har 7 cyklar utan framväxel...
Idag spenderade vi två timmar med att fixa den framväxlade cykel nummer 8. Ärgad vajer, ledset hölje, intern dragning, och dessutom halkade vajern vid sidan av mekanismen och fastnade så det gick inte att fixa utan att montera av och plocka isär. Och så omlindning av styret förstås. Blä.

IMG_4542.jpeg

Senast ändrad:
Underhåll framväxel
Nu ska du inte förneka nöjet i ett framväxelkedjetapp vid försök till växling i stökig terräng!
vilket man som 2x-åkare löser as you go, bara att i farten växla på kedjan igen, både om kedjan hamnar på insidan eller utsidan. 1x-åkaren får vackert stanna och manuellt lägga på kedjan.

fråga jenny rissveds.

men det var inte det tråden handlade om, det var underhåll.

Underhåll framväxel
Idag spenderade vi två timmar med att fixa den framväxlade cykel nummer 8. Ärgad vajer, ledset hölje, intern dragning, och dessutom halkade vajern vid sidan av mekanismen och fastnade så det gick inte att fixa utan att montera av och plocka isär. Och så omlindning av styret förstås. Blä.

Visa bilaga 536645
Byt till ramväxlar så slipper du sånt meck ;)

Senast ändrad:
Underhåll framväxel
Okey, ja något sådant där skulle jag inte ge mig på att lösa mekaniskt. ?
Men t.ex. det växlingsschemat som jag postade tidigare i tråden, det är jag övertygad om att det skulle gå o lösa. Färre växlar dock, men va fan.
Mekaniskt kan det säkert gå att lösa.
Frågan är vad man vinner på det.

Enligt det föreslagna växelschemat så stegar man upp den ena eller den andra änden men aldrig tillbaka. De olika klingorna måste då anpassas till de kombinationer som kommer att användas så att stegen mellan växlarna inte blir för stora eller små.

Resultatet blir då att man får nästan samma utväxlingar som med ett 1x-system fast mycket högre komplexitet.

Alternativet är att använda "vanliga" klingor och kassetter. Då får man istället en del orimliga växlingar när framväxeln växlar.

Tillbaka
Topp