Vad hände med cyclocross-trenden?

danne har rätt - sommaren hände. Folk som är svag för asfalt och bockstyre tittar på Touren och vill ut och kör tempo och sådant.

Min cross fick landsvägsdäck, 39/53-vevparti och tog mig runt en sjö som endel tycker det är tufft att cykla runt.

Crossdäcken åker på igen om den åker med till gotland..

Det har aldrig varit en CX-trend, eftersom det inte tävlas i CX i Sverige.
Just min CX-hoj ägnas åt något som den även passar väldigt bra till, dvs långturer på asfalt och grusväg.

Det är en svårutrotad fördom att CX-hojar ska tävlas på. Visst finns det såna ramar också, men sanningen är ju att en CX-cykel är en landsvägscykel som tål lite stryk. Och ganska ofta är det just en sån cykel jag behöver. CX som sport är tyvärr ganska perifert i Sverige, men det utesluter ju inte att man använder cyklarna på ett bra sätt, och jag tror många resonerar som jag.
Image-206EB761D14A11D9.jpg

Bilden är tagen på väg mot Passo Gardena, maj-05, dagen innan Giro d Italia.

Edit: Cyklocrosshojar är ingen trend eller mode, och kommer aldrig att bli. CX-hojar är däremot STIL, och är tidlösa. Att tävla CX är tufft. Och det är jävligt bra cyklar.

Senast redigerad av en moderator:
Markus: Det är intressant att hävda stil och samtidigt visa upp en cykel missprydd med sadelväska, hjulreflexer, pump på ramen, en styrstam som pekar upp mot bergetstoppen och är det inte ett trippelvevparti mitt öga skådar också... Flaskor är också fel på en crosshoj, men det kan jag ha överseende med.

Skärp dig.

Danne, du har iofs rätt på många punkter. Men:

1.Jag var deltog inte i en CX-tävling, d.v.s. en kort bana med langning. Utan jag cyklade vid fototillfället upp till Passo Gardena (där fiket precis hade öppnat för säsongen så jag fick på nåder en Cola och en Apfelstrudel) utan langning.Dom där vattenflaskorna behövdes på vägen.

2. Sadelväskan och pump på ramen...Ja, jag uppskattar på ett sätt din fundamentalism, men själva poängen med mitt inlägg var väl att påpeka att CX-hojar var användbara på ett annat sätt än vad som ursprungligen avsågs.
Det är helt enkelt bra cyklar. Angående reflexer så använder jag samma cykel i Stockholmstrafiken så dom fyller en funktion där också.

3. Trippelvevparti? Ja självklart, hur tror du annars jag tog mig upp? Det var som sagt inte en CX-tävling, det handlade bara om en bra cykel som utnyttjades på rätt sätt vid rätt tillfälle.

4. Du borde veta bättre än att anmärka på styrstammars vinkel. Hur vi alla sitter på våra cyklar är väldigt individuellt.

5. Enbart den upplyste vet när det är dags att sluta upplysa.

6. Peace & Love.

Edit en gång till:Jag hade både baggieshorts och Merinotröja på mig vid fototillfället. Får jag stryk av alla nu?

Vart tog CX vägen? Varför spelar ingen bandy längre? Det är SOMMAR!!! Danne, ge Markus F en broms, han ägnar sig åt touring, då gäller inga stilregler längre. Låt honom dingla med sin sadelväska om det gör honom lycklig.

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Edit: Cyklocrosshojar är ingen trend eller mode,
> och kommer aldrig att bli.

Men det var. Jag minns att förra våren var det en del artiklar i tidningarna om att om man var tuff och urban så var cyclocrosscykel årets redskap. Men det slog som tur var inte igenom så CX fortsätter att vara för de som genuint uppskattar det. Att jag skriver "som tur var" är bara för att jag inte gillar att mode går före entusiasm.

Jag tycker det är helt rätt att uppfostra Markus. Vill man hålla på med touring ska man ha en touringcykel. Helst en grön i stål.

Jag ägnade mig inte åt touring, jag var Giro-Tifosi. Det är en jävla skillnad:-)

(touring är sånt som oxr håller på med, cykla 200mil och bo i pappkartong vid vägkanten.. Bah!)

oxr skrev:
> Jag tycker det är helt rätt att uppfostra Markus.
> Vill man hålla på med touring ska man ha en
> touringcykel. Helst en grön i stål.
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Håll tyst! Jag börjar gråta! Jag hade en grågrön touringcykel i stål som jag kastade när jag flyttade till Norge. Det ångrar jag grymt, men i gärningsögonblicket var MTB det enda som skulle gälla i hela framtiden så att restaurera tourern var totalt otänkbart. Har bara kvar bakväxeln av three-pulley-modell och styret med Campa bromshandtag för intern kabeldragning (som höll på att kosta mig livet då bägge bromsvajrarna rök simultant när jag skulle göra en stoppie i Arsenalsgatebacken ner mot Kungsan).

Varför har man inte en lada där man kan lagra alla sina gamla cyklar? Då hade jag fortfarande haft halv äganderätt i en Hermes tandemcykel av brutala 50-talsmått istället för att sälja min halva för 300 spänn. Jag hade haft ett otal gamla damcyklar i mer eller mindre bra skick och en del annat kul skräp. Och inte minst hade jag haft kvar min första MTB.

cyclecross? bockstyre/lvg i skogen? låter ju helt vridet! crosscountry börjar bli cyclecross och cyclecross börjar bli xc. uh!...länge leve riktig mountainbike!

D i U skrev:
> cyclecross? bockstyre/lvg i skogen? låter ju helt
> vridet!

Jag kommer ihåg bilder i Bicycling i slutet av 80-talet eller när det var. Då var det hardcore att byta ut sitt flata smala styre på mountainbiken mot bockstyre och dessutom, *flämt*, ha clips på pedalerna. Några år senare var clips standard på MTB, men bockstyre blev aldrig någon hit.

Och dagens ungdom funderar på om det är farligt att ha klickpedaler i skogen för att det tar tid att klicka ur. Ha! På den gamla goda tiden, då vi alla bodde i en hoprullad tidning i vägkanten, så fick man vara glad om man lyckades ruska loss åtminstone den ena clipremmen medan man sakta tippade över styret.

hahaha!....Jag körde också med clips ända in till -98!!! minns när man vasådär 10-12 år (24 idag) och sladdade med sina dåtids kompisar runt lekplatsen och skogsdungen intill å nån utmärkande typ kom med clips och barends!...de va tider de.
Då köpte jag ett par skitclips å vågade inte köra med remmarna första veckan:) ...sen va de på med remarna och man kunde bunnyhoppa 5cm hahaha!

Hade senare ett par Gary Fisher clips på min moongoose iboc comp som alla tyckte va såååå grymt läckra å bra clips!

Åsså hade såklart alla et par lila Onza porcipaws handtag på cykeln, jag körde ODI ;)

clips och fotbollsdojor var grymt. Bara att dra åt remmen så mycket man kunde så satt man sen, det gällde att planera stoppen väl bara.. Kanske ska sätta tjurhornsstyret på Treken för en liten nostalgitripp...

Jag har cyklat 150 mil grusväg-stig med min cykelcross sedan jag köpte den i våras, har sällan haft så kul. MTB:n har blivit lidande, har dock byggt i hop en ny Marin pain mountain :) får se om det blir något roligare. Jag har sålt min cross för att bygga en ny och jag kommer att beställa en Kaffenback från Planet-X idag. Jag velar om jag ska beställa en karbongaffel eller original stål, beställer jag karbongaffel så måste växelkomponenterna bli billigare. Hur skulle ni göra? Köp en cross som komplement jag tror att ni blir fast för mångsidigheten-farten.

/Mats

Jag håller med Marcus helt och fullt. Faktum är att jag ju mötte Marcus ute på cykelvägarna mot Ekerö och maken mtill karl med stil och finess är svårt att finna. Det berodde till stor del på Konan med härliga lervägsberedda däck, dels på Cinzanotröjan i ull. Stil och finess, var ordet! Fick lust att kelas lite, faktiskt :-DD

I mitt hjärta ryms ett helt cykelställ med CX-hojar.

Tillbaka
Topp