[visa] din cykel med fotbroms [footie]

Tuppy skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt snyggt, mojhoj! Rakt styre och hammarlack
> is da shajt!

Tack, Tuppy! Hammerite är visst billig, tålig men jobbig.

> Själv har jag nyss fått hem ett Torpedo Dreigang
> och funderar på hur jag på ett smutt sätt kan
> gömma växelspaken. Förslag mottages tacksamt!

Bar-end shifter typ shimano alfine eller nya sturmeys modeller kanske..

Tuppy skrev:
> Väldigt snyggt, mojhoj! Rakt styre och hammarlack
> is da shajt!
>
> Själv har jag nyss fått hem ett Torpedo Dreigang
> och funderar på hur jag på ett smutt sätt kan
> gömma växelspaken. Förslag mottages tacksamt!

sadelstolpen eller på sadelstaget ta ett gammalt friktions reglage från en fulräser av nått slag. eller torpedo reglage

Upup skrev:
> Vadå "slät" hammarlack, menar du att det finns
> en emaljlik svart hammarlack såsom den vita?
> Detaljbild tack!

japp, har bara provat lite granna men det verkar bli väldigt bra resultat med det där

Under sadeln var min tanke också, men det kanske ser ut lite som att jag pillrar mig själv i baken när jag växlar då? Friktionsreglage skulle se klart stiligast ut, Torpedoväxelspaken jag har är svart, stor och ful så den slipper jag helst.

Slät hammarlack har jag använt några gånger efter att först använt den vanliga, med just "hamrad" yta. Den blev aldrig så där snyggt hamrad, utan ngt slags mellanting av slät och hamrad, inte snyggt alls m.a.o.

Inte min men en jäkligt fin footie som Carl Decker tränade med inför SSWC08 i Napa, CA. Han brände navet dagen innan racet och fick byta till skivbroms istället, det var rätt många höjdmeter som skulle avverkas på Skyline banan.

2950904247_897c1f6745_o.jpg

2795499046_a2d3de5736_b.jpg

Upup skrev:
> Vadå "slät" hammarlack, menar du att det finns
> en emaljlik svart hammarlack såsom den vita?
> Detaljbild tack!

Ja, slät Hammerite hammarlack, 400ml spräyburk, 90-140kr i jula eller swedol. Finns i svart, vit eller silver. Torkar långsam och ger tjock, mjuk skikt som rinner gärna. 6 tunna lager på en gång och 2 lager till nästa dag.

---

Bilagor

• m7501.jpg
    m7501.jpg
    76.2 KB · Besök: 282
  • m7506.jpg
    m7506.jpg
    56.7 KB · Besök: 1,015
Footie från fabrik så att säga. Ska på en annan sadel och kanske 700c hjul nångång. böt styre efter första pendlingen med ett fyra meter brett cruiser styre. Cruising hojar verkar inte vara gjorda för smala cykelbanor och omkörningar. ökade utväxlingen något. annars helt orginal. just det, gamla uppsmorda crescent pedaler istället för de i plast.

Bilagor

• IMG_0856.JPG
    IMG_0856.JPG
    126.6 KB · Besök: 124
Senast redigerad av en moderator:
Äntligen är renoveringen klar. Fransk cykel av märket M.Garin från slutet av 50-talet. Så som den ser Inkl sadel väska väger den in på 12kg. Ganska bra för en 50år gamal hoj.

Bilagor

• garin1.jpg
    garin1.jpg
    63.5 KB · Besök: 143
  • garin2.jpg
    garin2.jpg
    76.7 KB · Besök: 137
  • garin3.jpg
    garin3.jpg
    63.6 KB · Besök: 292
Återigen, väldigt stilig cykel! Det är något särskilt med geometrin, tillsammans med de tighta skärmarna, framlampan och de gråa ballongdäcken. Det harmoniserar.

Några frågor/synpunkter som dök upp:
- Fin vintage sadelväska, är den också från 50-talet?
- Det är alltså ett växelnav bak?
- Sitter det en fälgdynamo vid bakhjulet, kan inte se någon fram?
- Är det meningen att det ska vara vingmuttrar fram o vanliga muttrar bak?
- Snyggaste sortens bromshandtag!
- Ska du inte göra något åt rosten(?) o den lösa elkabeln fram?

DSCN1889.JPG ht=544

Här är min footie, en ramsned crescent med riserstyre. Jag har haft den i 1 år och stör mig faktiskt mer och mer på att man inte kan trampa bakåt samt att man inte kan bromsa med händerna, men men.

marran skrev:
> chrobin: Grymt cool hoj! Riktigt sköna linjer

+1

Men jag skulle nog försöka bocka/böja till bakstänkan så att den följer hjulets rundning bättre.

twse skrev:
> Återigen, väldigt stilig cykel! Det är något
> särskilt med geometrin, tillsammans med de tighta
> skärmarna, framlampan och de gråa
> ballongdäcken. Det harmoniserar.
>
> Några frågor/synpunkter som dök upp:
> - Fin vintage sadelväska, är den också från
> 50-talet?
> - Det är alltså ett växelnav bak?
> - Sitter det en fälgdynamo vid bakhjulet, kan
> inte se någon fram?
> - Är det meningen att det ska vara vingmuttrar
> fram o vanliga muttrar bak?
> - Snyggaste sortens bromshandtag!
> - Ska du inte göra något åt rosten(?) o den
> lösa elkabeln fram?

Tack!

- Väskan är en Karrimor från tidigt 60-tal
- Ett tre växlat nav med fotbroms
- Ja, sitter en fälgdynamo på vänster sida om bakhjulet.
- Går inte att ha vingmuttrar på det här växlade baknavet.
- Av Franska märket CLB
- Ska dra ny elkabel. Och ytrosten tänker jag inte göra nått åt. Gillar att den är i bruks skick.

Hej,

Äntligen klar med uppfräschningen av footien. Övergav Velosteel navet till förmån för ett 3-växlat Nexus med fotbroms. Skippade det trista vridreglaget och kör med ett gammalt friktionsreglage istället. Det funkar kanon än så länge trots alla varningar man läser ang. denna setup, men skulle nog inte rekommendera om man har fler än 3 växlar. Rullar dagligen till jobbet och kommer nog att behöva skärmar när höstrusket börjar. Bild före:
start.jpg ht=360

Efter:
rezize1.jpg ht=400

rezize2.jpg ht=400

rezize3.jpg ht=600

//Mikko

Byt Baknav eller alt. köp ett nytt bakhjul med fotbromsnav.Finns att beställa från de flesta cykelbutiker.
Snyggast blir det om man bygger hjulet själv. Så får man lika både fram och bak.speciellt om du har högprofilsfälgar. inte så snyggt med ett Biltemahjul bak då.

teamthrone skrev:
> tjena!
>
> kanske en dum fråga men jag ställer den ändå.
> Jag har en bianchi pista som jag vill göra om
> till footie. Vad behöver göras?

bra idé, lär bli bra mycket lättare att åka omkring med.

Skulle ju utseendemässigt behövt strippas även på frambroms (+ny gaffel utan fästen), växel, lås, dit med snyggare pedaler och helsvarta fälgar. Men tveksamt om man orkar, ska ju trots allt användas mest som brukscykel.

88336685.jpg

19533571.jpg

Äntligen har jag fått tummen ur och monterat ihop världsmästarcykeln, lagom till snöslask och iskyla... Blir till att glida omkring i vår istället. Hade de gamla banhojarna på cykelhobby.com som grov förlaga. Mest nöjd är jag nog med den läderimiterande plastsadeln och styrstammen, som båda ser lagom retro ut. Även bakhjulet blev över förväntan, byggt själv (första gången!) av Velosteel-nav och gammal racerfälg.

DSC00402.JPG ht=544

DSC00404.JPG ht=544

DSC00403.JPG ht=544

Tack! Kedjehjulet och vevarmarna blev faktiskt precis som jag ville ha det. Lite knepigt till en början eftersom det var faubervevar från början, men det gick ju lätt att hitta vevlager även till sådana. Skärmar har jag inga, just därför som jag måste längta till våren med att glida runt på den. Så går det när man velar! Har ett par andra footieprojekt på gång också, men eftersom jag vill att alla ska bli klara så fort som möjligt men aldrig kan bestämma mig vilka delar jag ska ha och kombinerar det med snålhet så blir det i slutändan inget alls. Nåja, ska i alla fall fota och lägga upp tjejens Peugeotfootie också, även den nyligen klar.

Ett problem jag märkte på världsmästaren är att jag, efter att ha trampat bakåt för att bromsa och skall börja trampa upp farten igen, har ett väldigt glapp tills den börjar driva igen. Följden blev att jag trampade luft en bit, väldigt obehagligt och kanske lite farligt om foten glider av pedalen. Några förslag vad det kan bero på?

Prova att skruva isär navet och kolla hur det ser ut. Det är typ omäjligt att förklara hur det fungerar utan att se det framför sig. Sen kanske du hittar själv vad som verkar galet. Men rent generellt så är det väl så att det är ett litet glapp från det att man bromsat till man får grepp igen på fotbromsnav.

Jag hade samma problem med ett Shimano coasternav för någon månad sen. För mig räckte det med att plocka isär navet, göra rent och fetta in allt ordentligt igen. Funkar felfritt sen dess.

Jag skulle kunna tänka mig att det blir så om navet inte är riktigt ihopspänt. Då tror jag det blir så att man måste trampa en extra bit för att växla från broms- till drivläge eller tvärtom. Men som sagt, plocka isär det och kolla. Det är kul att se hur det fungerar. Det är en imponerande simpel konstruktion.

Tack för hjälpen! Jag har ett Shimanonav som jag lallar omkring på i vanliga fall, och där finns knappt något glapp alls, funkar hur bra som helst. Velosteelnavet pillade jag isär i sina beståndsdelar i somras och fettade in där det behövdes, men kanske är det bara att ta isär och sätta ihop som är grejen, sämre kan det ju inte bli. (Eller jo, det kan det nog, men det är värt risken.)

Tuppy skrev:
> det var faubervevar från
> början, men det gick ju lätt att hitta vevlager
> även till sådana.

riktig coolt! vad är det för vevlager då?!

Någon gång under 80-talet kom det tydligen en hel del (billiga) cyklar med faubervevlagerhylsa men med helt vanlig axel och fyrkantstapp. Skulle tro att vilken butter källar-LBS som helst har sådana liggande, så var det i mitt fall. Har tyvärr inga bra egna bilder, men i den här tråden som var uppe nyss finns det:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1260289/1260685#msg-1260685

Supersmidigt, bara att byta ut fauberhärket mot nya axeln, alla andra delar (lager, konor etc) passar till.

En annan fundering jag har är om man nu ändå använder fauberveven, går det då att byta kedjehjulet till ett bmx-kedjehjul? De kan ju se lagom blingbling ut, och av utseendet att döma är det samma konstruktion, förutom att mittenhålet kan vara av olika storlek?

Byggde en footie till grabben av en Gitane som jag fick av en jobbarkompis .Grabben ville ha det här lite risiga utseende med lite rost och risig sadel . Ett par rosa eller cerisa handtag från superklipprean på cc har kommit till efterhand .Pedalerna kommer från grabbens överblivnas BMX prylar. Däck från classe i sjön och ett innerslangslindat överrör . Vigmuttrarna på framnavet är rätt coola men det gäller att känna på dom ibland som då är åtskruvade .
DSCN2648.JPG ht=544

Roger A skrev:
> Byggde en footie till grabben av en Gitane som jag
> fick av en jobbarkompis .Grabben ville ha det här
> lite risiga utseende med lite rost och risig sadel
> . Ett par rosa eller cerisa handtag från
> superklipprean på cc har kommit till efterhand
> .Pedalerna kommer från grabbens överblivnas BMX
> prylar. Däck från classe i sjön och ett
> innerslangslindat överrör . Vigmuttrarna på
> framnavet är rätt coola men det gäller att
> känna på dom ibland som då är åtskruvade .
>

Jaha jag trodde det var vingar för ökad downforce och minskad understyrning vid kurvtagning i hög hastighet!
Men att det visade sig vara vanliga vingmuttrar gör mig shockad!

Vingmuttrar ser väldigt stiligt ut! Jag hade det ett tag på min subkhoj, men var så nojig över att någon lätt kunde skruva bort och sno framhjulet att jag till slut bytte till vanliga muttrar.

Bra tråd! Håller med föregående talare att det här med footie är en livsstil. Det här är mitt senaste footieprojekt. En renoverad Husqvarna från 1951 med Novonav och dämpad framgaffel. Ny lack, nya däck m.m. Räcker alldeles utmärkt med en växel. Har köpt ett torpedonav från 1936 att ha i reserv. Att hitta reservdelar till Novonav är inte det enklaste.

Bilagor

• IMGP6423.JPG
    IMGP6423.JPG
    120.8 KB · Besök: 116
Ungefär vad kostar en uppsättning hjul med "vanligt" fotbromsnav resp 3- eller 5växlat baknav om man beställer från nåt ställe som inte tar hutlöst betalt?

Tillbaka
Topp