Nu har jag också provat att vaxa min första kedja och här kommer några reflektioner.
Först måste jag bara nämna att jag har nog aldrig haft några större problem med mina oljade kedjor. Jag gör rent och tryckluftstorkar, smörjer in dom samt torkar noga av överflödig olja efter nästan varje tur. Det går snabbt och lätt. Rost biter som bekant även på smorda kedjor. Visst, dom blir skitiga och ibland kladdiga men det är få gånger jag behövt fibbla med kedjan ute på fältet så jag tycker inte det är speciellt problematiskt. Men jag vill ju lära mig nya saker och är nyfiken på vaxning så here we go...
Efter ha läst
https://zerofrictioncycling.com.au och sett på Youtube om hur man gör införskaffades en billig slowcooker på 2 liter, Molten Speed Wax samt lacknafta, t-röd och en glasburk för rengöring.
Som flera före mig rekommenderar så är det en klar fördel att vaxa en ny kedja. Jag skulle nog inte ge mig på att vaxa en begagnad kedja. Med tanke på hur mycket lacknafta och t-röd det går åt att göra rent känns det inte miljömässigt försvarbart att använda en massa miljöfarliga ämnen mer än nödvändigt. Resterna ska naturligtvis återvinnas.
Har läst att vaxade kedjor i bästa gynnsamma fall ska klara 2-3 gånger en smord kedja. Med tanke på att min senaste landsvägskedja höll knappt 650 mil till 0,5 mm sträckt kedja med ovanstående rengöringsmetod ska det bli riktigt intressant. Jag har alltså testat att vaxa en ny kedja till min landsvägscykel som körs med trainer under vintern men som snart ska ut på vägarna igen. Jag tänkte undvika regn och skitigt väder till en början för att se om/vad det blir för effekt.
Det är absolut inte svårt eller speciellt omständigt att rengöra kedjor med rätt redskap. 3 omgångar Lacknafta + 2 omgångar t-röd sköter sig själv i en glasburk som skakas om när man har vägarna förbi. Lite tryckluftstorkning också. Inte speciellt jobbigt. Det bör man ju göra även med en smord kedja för bästa resultat. Jag gjorde även rent pulleys/bakväxel och tillhörande kassetter.
Några plus och minus:
+ Kedjan är helt ren utan kladd.
+ Kedjan upplevs en aning mer lättgående på trainern hittills. Sparar några watt?
+ Kedjan rasslar inte och är allmänt tyst. Kan också bero på att gamla kedjan var på sluttampen.
+ Förhoppningsvis håller kedjan längre.
+ Miljöaspekten. Vax måste ju vara bättre än olja?
- Att rengöra med varmt vatten och vaxa om kedjan var 30:e mil tar mer tid och jobb än att smörja och torka av kedjan efter varje tur tycker jag. Men det är ju inte speciellt jobbigt.
- Ramen blir täckt av små vaxbitar som lossnar från kedjan allt eftersom under de första turerna. Det känns som att det är lättare att torka av lite olja från ramen i jämförelse med vax som blir segt och svårare att få av. Att torka bort vax inomhus är än så länge inga större problem. Hur är det på sommaren med lite värme? Torkar vaxet fast på ramen?
- Miljöaspekten. Kedjan måste vara ABSOLUT ren vilket kräver betydligt mer miljöfarliga medel vid rengöring. Men det är som sagt bara när kedjan är ny.
- Ekonomiskt försvarbart? Troligtvis inte som jag cyklar, men det beror ju helt och hållet på hur mycket och hur/var man cyklar. Köper jag en kedja om året räknas det in som servicekostnader och det är helt ok prismässigt med tanke på hur dyrt det är köpa och hålla cyklar vid liv nuförtiden.
Jag kommer nog att vänta med att vaxa kedjorna på mtb- och gruscyklarna då de går i alla väder och underlag. Vill se mer hur det går med landsvägscykeln i vår/sommar innan/om jag ger mig på dom. Det känns initialt som det är fler fördelar med vaxad kedja på landsvägscykel än grus- och mtbcyklar ur ett bekvämlighets-/servicesperspektiv. Jag tar inte med slowcookern till Sälen vid dåligt väder om jag ska cykla Vasan ?
Edit: Stavfel