Visa din vaxning! kedjan inte benen

Fast de är väl de skitiga kedjorna man är leds när man börjar varmvaxa. Ja brukar släpa vaden mot kedjan så ofta jag kan, bara för att.
Jag brukar undvika att olla kedjan efter användning. Torkar istället av kedjan på pendlaren och skogsSSn efter varje runda. Tex pendlaren smörjs då normalt veckovis/var 10-20 mil efter såpatvätt eller babywipning. Galet problemfritt och oftast blank och fin.

Ni säljer alltid in det här med vaxade kedjor så bra! Bara två olika bad i två olika steg vardera, följt av kokning i vax (förmodar jag) låter så jäkla smidigt! Måste börja med det istället för att bara torka av kedjan, lägga på olja och torka lite till!
Det en del förbiser när de tycker att vaxning verkar besvärligt i jämförelse med oljebaserade smörjmedel där man bara torkar av kedjan och applicerar ny smörja är att man sannolikt jämför en ständigt ren kedja med en till synes ren kedja som i själva verket är full med smuts. Förutsatt att man håller sig till rimliga appliceringsintervall (jag brukar vaxa om per 300 km) och sköljer kedjan i kokhett vatten efter en rejäl regntur har man en kedja som är konstant ren både utvärtes men desto viktigare, invärtes. Får man tro på exempelvis Adam Kerin så är det framförallt kedjans inre som räknas eftersom det är här merparten av friktionen och således slitaget uppstår.

Anledningen till varför vaxade kedjor kan hålla sig så rena är tack vare att vaxet inte drar till sig smuts i samma utsträckning som oljebaserade smörjmedel. En oljad kedja å andra sidan är sannolikt full med smuts invärtes efter första regnturen och den smutsen får man knappast bort hur mycket man än torkar av kedjan. Att applicera ny olja hjälper sannolikt inte heller, eftersom den nya oljan blir kontaminerad av den befintliga smutsen. Således växer smutsen med tiden vilket innebär ökad friktion och slitage. Det mig veterligen enda sättet att verkligen få ur smutsen ur en oljad kedja är upprepade bad i någon form av avfettning. Detta är enligt egen erfarenhet en både tidskrävande och resursintensiv process, och det finns knappast någon ekonomi i det heller om man inte kör med svindyra kedjor. Som exempel tog det mig nära nog 4 (!) L lacknafta för att nollställa en lätt begagnad kedja som gått under 100 mil. Föreställ er att göra det med jämna mellanrum vilket sannolikt skulle krävas för att hålla en oljad kedja lika ren som en vaxad kedja, även om man aldrig skulle cykla i regn. Visst går det att strunta i detta och nöja sig med ytlig rengöring och applicera ny olja, men med resultatet att kedjan får högre friktion och kortare livslängd. Både Kerin och Silca har gjort utförliga tester på detta.
Mot bakgrund av allt detta anser jag att vaxning innebär avsevärt mindre jobb och krångel än oljebaserade smörjmedel, men även jämfört med exempelvis Squirt. Efter den inledande nollställningen av kedjan inför vaxning har jag aldrig mer behövt någon form av avfettning och jag slipper allt kladd. Ska bli spännande att se om kedjorna fortfarande är under 0,5% i slutet på säsongen.

Det en del förbiser när de tycker att vaxning verkar besvärligt i jämförelse med oljebaserade smörjmedel där man bara torkar av kedjan och applicerar ny smörja är att man sannolikt jämför en ständigt ren kedja med en till synes ren kedja som i själva verket är full med smuts. Förutsatt att man håller sig till rimliga appliceringsintervall (jag brukar vaxa om per 300 km) och sköljer kedjan i kokhett vatten efter en rejäl regntur har man en kedja som är konstant ren både utvärtes men desto viktigare, invärtes. Får man tro på exempelvis Adam Kerin så är det framförallt kedjans inre som räknas eftersom det är här merparten av friktionen och således slitaget uppstår.

Anledningen till varför vaxade kedjor kan hålla sig så rena är tack vare att vaxet inte drar till sig smuts i samma utsträckning som oljebaserade smörjmedel. En oljad kedja å andra sidan är sannolikt full med smuts invärtes efter första regnturen och den smutsen får man knappast bort hur mycket man än torkar av kedjan. Att applicera ny olja hjälper sannolikt inte heller, eftersom den nya oljan blir kontaminerad av den befintliga smutsen. Således växer smutsen med tiden vilket innebär ökad friktion och slitage. Det mig veterligen enda sättet att verkligen få ur smutsen ur en oljad kedja är upprepade bad i någon form av avfettning. Detta är enligt egen erfarenhet en både tidskrävande och resursintensiv process, och det finns knappast någon ekonomi i det heller om man inte kör med svindyra kedjor. Som exempel tog det mig nära nog 4 (!) L lacknafta för att nollställa en lätt begagnad kedja som gått under 100 mil. Föreställ er att göra det med jämna mellanrum vilket sannolikt skulle krävas för att hålla en oljad kedja lika ren som en vaxad kedja, även om man aldrig skulle cykla i regn. Visst går det att strunta i detta och nöja sig med ytlig rengöring och applicera ny olja, men med resultatet att kedjan får högre friktion och kortare livslängd. Både Kerin och Silca har gjort utförliga tester på detta.
Mot bakgrund av allt detta anser jag att vaxning innebär avsevärt mindre jobb och krångel än oljebaserade smörjmedel, men även jämfört med exempelvis Squirt. Efter den inledande nollställningen av kedjan inför vaxning har jag aldrig mer behövt någon form av avfettning och jag slipper allt kladd. Ska bli spännande att se om kedjorna fortfarande är under 0,5% i slutet på säsongen.
Jag fick ut ungefär 3 ggr livslängden jämfört med olja på de kedjorna jag använde rent paraffinvax på under förra året.

Jag tar av kedjan kort inpå jag kommit tillbaka från turen och kör ett tag med hårtork efter att jag sköljt kedjan i kokhett vatten för att få ur eventuell smuts som regnvattnet för med sig. Sedan vaxar jag om.

Jag fick ut ungefär 3 ggr livslängden jämfört med olja på de kedjorna jag använde rent paraffinvax på under förra året.
det är ju verkligen en förbättring. är för egen del nöjd med livslängden redan innan. man hör ju om folk som sliter ut kedjan på under 200 mil. måste verkligen vara något grundläggande fel i de fallen

man kunde leka ned tanken att du körde med random smörja, men tog av och kokade rent kedjan lika ofta som du nu doppvaxar om den.

min gissning är att skillnaden skulle vara högst begränsad.

Har inte tillgång till tryckluft och eventuellt inte ens el.
gillar tryckluft till rengöring, och det är säkert bra om du är noggrann länk för länk, annars är risken att du blåser in smuts i länkarna.

har varken problem med rost eller smuts. är cykeln direkt våt smörjer jag en extra gång innan den ställs undan. typ någon gång per kvartal och bara om rundan vari extra lång. på pendlaren kör jag numera vax, vilket till skillnad från olja knappast är rosthämmande. men det klarar sig ändå, kanske för jag kör med wippermans kedjor med rostfria sidoplåtar.

Jag körde med Squirt säsong -22 och tyckte kedjan kändes renare än med Finish line dry lube, men någon sorts seg hinna blir kvar på kedjan som ger sega länkar och dåligt rull på rullarna. Lyckades inte bli av med hinnan med "vanlig snabbkedjerengörning", men intervallen för ordentlig rengörning var ca 200 mil. Körde 735 mil och kedjan har fortfarande mer att ge. Kan tillägga att det är en Shimano cn-m9100 kedja som lär ha längre livslängd än tidigare generationer. Körde med cn-hg901 och Finish line dl året innan och fick ut ca 650 mil innan kedjan var slut.
Jag tycker att DA/XTR kedjor är mindre rostkänsliga och håller lite bättre.

Denna säsong skall jag testa Dumonte Tech olja som sägs ge bäst smörjning. Gissar att jag kommer behöva rengöra kedjan ordentligt oftare för att bli av med partiklar.

Kan tillägga att det är en Shimano cn-m9100 kedja som lär ha längre livslängd än tidigare generationer. Körde med cn-hg901 och Finish line dl året innan och fick ut ca 650 mil innan kedjan var slut.
Jag tycker att DA/XTR kedjor är mindre rostkänsliga och håller lite bättre.
Tidningen Tour testade i nr 3-23 flera olika kedjor för 12-delat
Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarade sig en aning bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan

Tour 2023-03 - Kedjeslitage 12-delat.png

Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarade sig en aning bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan
Se där, cn-hg701 tyckte jag rostade mer och hade kortare livslängd än cn-hg901. Nämner tidningen något om ytbehandling?

Jag kör 11-växlat och de 12-växlade kedjorna klättrar dåligt på de 11-vxl drevens ramper. Har gått tillbaks till cn-hg901 detta år.

Nu har jag också provat att vaxa min första kedja och här kommer några reflektioner.

Först måste jag bara nämna att jag har nog aldrig haft några större problem med mina oljade kedjor. Jag gör rent och tryckluftstorkar, smörjer in dom samt torkar noga av överflödig olja efter nästan varje tur. Det går snabbt och lätt. Rost biter som bekant även på smorda kedjor. Visst, dom blir skitiga och ibland kladdiga men det är få gånger jag behövt fibbla med kedjan ute på fältet så jag tycker inte det är speciellt problematiskt. Men jag vill ju lära mig nya saker och är nyfiken på vaxning så here we go...

Efter ha läst https://zerofrictioncycling.com.au och sett på Youtube om hur man gör införskaffades en billig slowcooker på 2 liter, Molten Speed Wax samt lacknafta, t-röd och en glasburk för rengöring.

Som flera före mig rekommenderar så är det en klar fördel att vaxa en ny kedja. Jag skulle nog inte ge mig på att vaxa en begagnad kedja. Med tanke på hur mycket lacknafta och t-röd det går åt att göra rent känns det inte miljömässigt försvarbart att använda en massa miljöfarliga ämnen mer än nödvändigt. Resterna ska naturligtvis återvinnas.

Har läst att vaxade kedjor i bästa gynnsamma fall ska klara 2-3 gånger en smord kedja. Med tanke på att min senaste landsvägskedja höll knappt 650 mil till 0,5 mm sträckt kedja med ovanstående rengöringsmetod ska det bli riktigt intressant. Jag har alltså testat att vaxa en ny kedja till min landsvägscykel som körs med trainer under vintern men som snart ska ut på vägarna igen. Jag tänkte undvika regn och skitigt väder till en början för att se om/vad det blir för effekt.

Det är absolut inte svårt eller speciellt omständigt att rengöra kedjor med rätt redskap. 3 omgångar Lacknafta + 2 omgångar t-röd sköter sig själv i en glasburk som skakas om när man har vägarna förbi. Lite tryckluftstorkning också. Inte speciellt jobbigt. Det bör man ju göra även med en smord kedja för bästa resultat. Jag gjorde även rent pulleys/bakväxel och tillhörande kassetter.

Några plus och minus:

+ Kedjan är helt ren utan kladd.

+ Kedjan upplevs en aning mer lättgående på trainern hittills. Sparar några watt?

+ Kedjan rasslar inte och är allmänt tyst. Kan också bero på att gamla kedjan var på sluttampen.

+ Förhoppningsvis håller kedjan längre.

+ Miljöaspekten. Vax måste ju vara bättre än olja?

- Att rengöra med varmt vatten och vaxa om kedjan var 30:e mil tar mer tid och jobb än att smörja och torka av kedjan efter varje tur tycker jag. Men det är ju inte speciellt jobbigt.

- Ramen blir täckt av små vaxbitar som lossnar från kedjan allt eftersom under de första turerna. Det känns som att det är lättare att torka av lite olja från ramen i jämförelse med vax som blir segt och svårare att få av. Att torka bort vax inomhus är än så länge inga större problem. Hur är det på sommaren med lite värme? Torkar vaxet fast på ramen?

- Miljöaspekten. Kedjan måste vara ABSOLUT ren vilket kräver betydligt mer miljöfarliga medel vid rengöring. Men det är som sagt bara när kedjan är ny.

- Ekonomiskt försvarbart? Troligtvis inte som jag cyklar, men det beror ju helt och hållet på hur mycket och hur/var man cyklar. Köper jag en kedja om året räknas det in som servicekostnader och det är helt ok prismässigt med tanke på hur dyrt det är köpa och hålla cyklar vid liv nuförtiden.

Jag kommer nog att vänta med att vaxa kedjorna på mtb- och gruscyklarna då de går i alla väder och underlag. Vill se mer hur det går med landsvägscykeln i vår/sommar innan/om jag ger mig på dom. Det känns initialt som det är fler fördelar med vaxad kedja på landsvägscykel än grus- och mtbcyklar ur ett bekvämlighets-/servicesperspektiv. Jag tar inte med slowcookern till Sälen vid dåligt väder om jag ska cykla Vasan ?

Edit: Stavfel

Senast ändrad:
Se där, cn-hg701 tyckte jag rostade mer och hade kortare livslängd än cn-hg901. Nämner tidningen något om ytbehandling?
De skriver att end skillnaden mellan Dura-Ace kedjan och Ultegra-kedjan är att Dura-Ace kedjan har ihåliga nitar, vilket skall göra den 10g lättare. Jag tänker inte posta mer ur tidningens kedjetest här, moderatorerna har tidigare klagat eftersom Happyforumet har fått skit för sådan "fulpublicering".

Men Tour 3-2023 innehåller förstås mkt mer än enbart testet av 8 olika kedjor för 12-delat, varför inte köpa den och läsa den själv?
Numret går att köpa, både som pappers och e-tidning (från 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Jag kör 11-växlat och de 12-växlade kedjorna klättrar dåligt på de 11-vxl drevens ramper. Har gått tillbaks till cn-hg901 detta år.
Vad har du för drev?
För redan innan Shimano lvg blev 12-delat var det många som provade 12-delade MTB-kedjor till 11-delat och tycket att de växlade bättre och med mer eller mindre samma livslängd.

Tricket är ju att ha 2-3 kedjor per cykel. Så smackar man bara på en nyvaxad när det är dags och sen tar man ett gäng kedjor åt gången när man vaxar istället för att apatiskt stirra på teven / en massa instakonton :)
Ett ilandsproblem i det hela är när man har flera cyklar med samma delning, då gäller det att hålla rätt vilken kedja som skulle till vilken hoj :)

det är ju verkligen en förbättring. är för egen del nöjd med livslängden redan innan. man hör ju om folk som sliter ut kedjan på under 200 mil. måste verkligen vara något grundläggande fel i de fallen

man kunde leka ned tanken att du körde med random smörja, men tog av och kokade rent kedjan lika ofta som du nu doppvaxar om den.

min gissning är att skillnaden skulle vara högst begränsad.
Jag har också tänkt i de banorna men tittar man på ZFC:s test och enbart för de första två blocken så visar testet stor skillnad redan där till vaxets fördel.

Vad har du för drev?
För redan innan Shimano lvg blev 12-delat var det många som provade 12-delade MTB-kedjor till 11-delat och tycket att de växlade bättre och med mer eller mindre samma livslängd.
Jag har R8000.

Möjligt att de som har Rotor eller annat märke avsett för 11 och 12 vxl kan få det att fungera, men Shimano 11 vxl fungerar riktigt dåligt vid växling från lilla till stora drevet.

Finns minst en video på youtube som visar problemet och visar skillnaden på ramperna mellan Shimanos drev för 11 vs 12 vxl.

Det går inte att lita på vad folk skriver på internet.

Jag har också tänkt i de banorna men tittar man på ZFC:s test och enbart för de första två blocken så visar testet stor skillnad redan där till vaxets fördel.

ja. men vaxbadskedjan är omvaxad alltså i praktiken noggrannt rengjord ca sex gånger under dessa två block varav nr 2 med torr smuts. klart det är fördelaktigt. om du istället rörde runt kedjan i ett bad med de flytande droppvaxprodukterna skulle det bli mer jämnställt.

de intressantaste blocken är 3 och 5, efter nedsmutsning. hur renar det upp sig?? oförskämt bra med vaxbad förstås, men hyggligt med vissa droppvaxprodukter trots att de bara duttas på i begränsad mängd. närmare bestämt de som behöver appliceras lite oftare. longlifeprodukterna sitter med skiten kvar inne i kedjan. ingen renande förmåga med det upplägget.

men jag tror alltså även att vissa av dessa skulle hämta sig kanske till och med fantastiskt om man istället utsatte kedjan för tre renande bad i smörjet per block, i enlighet med vaxbadskedjorna.

ja. men vaxbadskedjan är omvaxad alltså i praktiken noggrannt rengjord ca sex gånger under dessa två block varav nr 2 med torr smuts. klart det är fördelaktigt. om du istället rörde runt kedjan i ett bad med de flytande droppvaxprodukterna skulle det bli mer jämnställt.

de intressantaste blocken är 3 och 5, efter nedsmutsning. hur renar det upp sig?? oförskämt bra med vaxbad förstås, men hyggligt med vissa droppvaxprodukter trots att de bara duttas på i begränsad mängd. närmare bestämt de som behöver appliceras lite oftare. longlifeprodukterna sitter med skiten kvar inne i kedjan. ingen renande förmåga med det upplägget.

men jag tror alltså även att vissa av dessa skulle hämta sig kanske till och med fantastiskt om man istället utsatte kedjan för tre renande bad i smörjet per block, i enlighet med vaxbadskedjorna.
Du har rätt, av någon anledning hade jag fått för mig att kedjorna bara smordes en gång per testblock. Men första blocket kördes utan smuts och där borde vaxbaden inte göra så stor skillnad som testet visar om de olika produkterna var likvärdiga.

det är en del smörjor som har 'penetration issues', vilket gör att man inte får igång smörjningen riktigt inledningsvis. skulle man fortsätta block 1, alltså utan smuts, skulle siffrorna för dessa med sannolikhet förbättras efterhand.

t ex absolute black droppsmörja påbjuder att man doppar kedjan i den flytande (extremt dyra) produkten inför första användning.

sen är smörjintervallen standardiserade, tror cirka 300 km. dvs vissa smörjor som behöver tätare intervall missgynnas. t ex absolute black vaxbad håller i bästa fall 150 km, därefter kommer ett fantastiskt abrupt gnisslande, man tar sig knappt fram. förstås slits kedjan då ut på nolltid.

å andra sidan t ex ceramic speed ufo v1 kördes med dubbel frekvens, och mycket riktigt blev resultatet halleluja.

menar trots fallgroparna att kerins tester medfört rejäl chans till förbättring av våra kedjesmörjor. om man läser hans ordrika epos mellan raderna finns intressant info att hämta. enligt mig särskilt när man ser vad som händer i block 3 och 5, alltså efter torr resp våt smuts. de fåtal preparat som då hämtar sig bör ha en hygglig chans att funka genom endast fortsatt pådroppning.

vilket är det som antagligen 99 av 100 cyklister ändå kör.

Jag kör squirt på två cyklar. Det bildas mörka vaxklumpar på insida länkar när jag cyklat. Vaxar alltid dagen före cykling. Brukar torka bort överflödigt vax när jag har roterat kedjan några varv.

Fick hem en flaska Silca Super Secret för att ha som påfyllnadsvax mellan varven. Klart mer lättflytande än Squirt, får se hur det känns när det torkar. Droppade mer på golvet iaf.

På pendlaren kör jag en kedja som rengjorts enligt konstens alla regler, vaxats en gång och därefter bara Squirt. Efter 200 mil i alla sorters väder ser kedjan ungefär lika ren som när den var ny.

På gruscykeln kör jag en KMC kedja som jag först körde med olja i cirka 500 km för att sedan köra med vax. Eftersom jag visste att detta inte rekommenderas, tänkte jag att det hela fick bli ett experiment. Jag rengjorde först kedjan med grönsåpa några varv tills den var relativt ren och därefter tre lacknaftebad följt två bad med t-sprit. Har inte haft några problem varken med smörj eller smuts på den kedjan heller och detta var några hundra mil sedan.

När det gäller rengörningen av nya kedjor återanvänder jag lacknaftan, dels så andra badet blir första för nästa kedja osv. och sen slutligen sparar jag den använda lacknaftan för att använda till rengörning av maskindelar som skall smöjas igen efteråt. Så väldigt lite lacknafta går åt för min del.

Nu vaxar jag inte kedjor (annat än med squirt) men angående rengöringen, borde det inte gå att filtrera lacknaftan och t-spriten i t ex ett kaffefilter och återanvända? T ex en smådelstvätt fyller man ju inte på nytt rengöringsmedel i hela tiden.

Nu vaxar jag inte kedjor (annat än med squirt) men angående rengöringen, borde det inte gå att filtrera lacknaftan och t-spriten i t ex ett kaffefilter och återanvända? T ex en smådelstvätt fyller man ju inte på nytt rengöringsmedel i hela tiden.
Kanske inte rakt överförbart, men ändå. Jag tvättar kedjor och annat i lampolja, och återvinner nästan allt. Jag brukar låta oljan stå kvar i tråget jag tvättat i ett tag, varefter jag häller tillbaks den i flaskan. Då var alla fasta partiklar samlats på botten och oljan är ganska ren. Jag låter "skräpet" på botten vara kvar genom att inte hälla tillbaks allt samt ta det lite varligt. Smuts och sista skvätten olja skakas runt och hälls i en separat flaska, som sedan går sedan till återvinningscentralen någon gång var femte år eller så.

Man borde kunna göra liknande med andra vätskor tänker jag. Att de är lite grumliga lär knappast påverka funktionen, åtminstone inte vad gäller lampolja.

Jag återanvänder friskt lacknafta och t-röd, låter skiten sjunka till botten i en glasburk bara. Sista sköljningen med t-röd gör jag däremot med färskt från flaskan.

Förlåt om frågan ställts förrut. Vad är konsensus kring rengöring av nya kedjor?

Jag har provad Biltemas kallavftettning i 3 bad och sedan 2 bad i T-sprit men tror inte det är helt rent. Är det lacknafta och aceton som gäller?

Gäller samma rekomendation för grundlig rengöring av använda kedjor?

Ska tilläggas att jag inte vaxar (än), kör med Silcas Synergy olja.

Har läst mycket på ZFC men tycker det är svårt att översätta produkttyper och rengöringspreparat till svenska.

Tack!

Rengöring av kedja enl ZFC:

Lacknafta bad 15 min
Lacknafta skölj/omskakning x 2
T-sprit skölj/omskakning x 2

Tillbaka
Topp