Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:Jag presterar markant bättre stående, så jag känner mig som fuskare om jag står mycket.
geologen sa:Jag presterar markant bättre stående, så jag känner mig som fuskare om jag står mycket.
Största misses är väl att jämföra en wattbike med någon slags teoretiska watt.superdea sa:Har gjort ftp-test på wattbike och nådde 330w på en 20:a. Kör många pass på en kanske inte perfekt kalibrerad monark men de siffrorna jag trycker där känns rimliga mtp ftp-testet och min typ (mer sprinter). Men när jag kör zwift på min trainer, tacx blue matic, med kadens/fart och pulssensorer så hade jag svårt att hålla 250w på en 20:a. Tror jag har för hårt tryck mot hjulet, blev lite bättre när jag släppte lite men jag vill inte ha hjulspinn. Det positiva blir att de låga zwiftwatten gör mig sur och jag tar i mer...
Lyktstoplemedhjul sa:wattbiken är kalibrerade på the fabric. garminwatt och andra suspekta siffror kan man jo mest roa sig med
NLC sa:Lyktstoplemedhjul sa:wattbiken är kalibrerade på the fabric. garminwatt och andra suspekta siffror kan man jo mest roa sig med
Hade inte du en egen tråd att tramsa i?
superdea sa:Utgår från monarkwatten när jag tränar då jag har enkel tillgång till den. Reagerade bara på att zwiftwatten var så låga. Sen är väl de flesta wattmätare på nåt sätt fabrikskalibrerade...
+1superdea sa:Skulle man inte kunna säga att watten på en monark jämfört med ex garmin vector är lite som att jämföra effekten direkt på vevaxeln jämfört med effekten på drivhjulen på en bil? På monarken blir alltid effekten något lägre (hört mellan 4-7%)
Raggamuffin sa:+1superdea sa:Skulle man inte kunna säga att watten på en monark jämfört med ex garmin vector är lite som att jämföra effekten direkt på vevaxeln jämfört med effekten på drivhjulen på en bil? På monarken blir alltid effekten något lägre (hört mellan 4-7%)
Alltid undrat varför man inte pratar mer om det här mer än att ceramic speed är för dyrt :)
Hade velat testa olika kedjor och se skillnaden på de olika dreven på kassetten. 10/11 har varit kul att få svart på vitt. Testade fyra olika växellådor i bänken för några år sen och skiljde mellan 12 och 15% som mest. 3% vill man inte ge bort :)
geologen sa:60 min på 307 W nyss. :)
geologen sa:Pers med 2 W, heh! Fast i W/kg är det inte rekord. Jag väger tyvärr runt 4-5 kg mer än när jag trampade 305 W förra vintern. Ändå 4.2 W/kg, så det är inte skräp. Säkert 10-15 minuter ståcykling totalt, och 4-5 minuter på 10-20 W lägre effekt för att få ner pulsen en aning vid ett par tillfällen.
Cannondale jekyl 1000 sa:matte sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Nu har jag gjort 20minuterstestet. 270x0,95=256,5W. Pulsen låg mellan 171-174 förutom dom första fyra och sista fyra minuterna och det brukar vara ungefär där jag brukar ligga om jag kör en sådan här intervall själv.
Man får väl köra ett entimmarstest någon gång också så man får se om man hamnar i närheten.
Bra jobbat! Nästa gång kommer du säkert kunna klämma några Watt till, finns ju en rätt stor inlärningsfaktor i sånt här testande.
Om du vill fördjupa dig lite mer så är "Training and Racing With a Power meter", (Allen & Coggan) en bra bok. Även "Cykelträning" av Fredrik Ericsson innehåller en hel del matnyttigt.
/Mattias
Tackar. Körde ett nytt test på samma sträcka idag. Lite mer utvilad men också lite seg idag. Fick 277w idag. Har gått ner 1kg sen sist också så jag har ökat min W/kg från 3,66 till 3,81.
Vad kan ett realistiskt mål vara inför nästa säsong för en motionär som har cyklat 1,5 år?
Arsozath sa:Vad är det för smart-trainer som inte klarar mer än 500w?
ancientacid sa:Arsozath sa:Vad är det för smart-trainer som inte klarar mer än 500w?
Den klarar 800W, men det förutsätter en relativt hög hastighet på bakhjulet som jag inte kan uppnå med mänsklig kadens med nuvarande utväxling/cykel :D
Kör med den MTB som jag tävlar med på sommaren, och största drev fram har endast 34T.
Får helt enkelt montera racern i trainern för att få mer fungerande utväxling (eller fixa större drev), har av strategiska skäl kört med MTBn för att nöta in den sittställning man kommer ha hela sommaren...
EDIT: Glömde svara på frågan; Det är en Tacx flow smart.
BjornR sa:I detta fall skulle jag lita på Tacx Neo då dom flesta källor säger att datan stämmer överens med wattmätare. Vad jag sett från hjulbaserade trainers med "mätare" så har dessa gett skyhöga siffror, typ 50-100w för mycket.
wiknil sa:Hur bra är wattmätarna på trainers?
Köpte en Tacx Neo för att ersätta min Gamla Tacx Flow som tjänat mig troget i 5 år. Men vilken besvikelse det blev när jag inte kunde upprätthålla mina siffror på den nye.
Har kört Zwift några gånger och har fått en FTP på 246w.
Testade Zwifts FTP test men gav upp halvägs in...
På den gamle körde jag 4or på ca 330-350w. Det lär inte funka längre:( Än mindre snitta 280w på 1,5h virtual rides.
Börjar tro att min Neo är felkalibrerad....
Någon som har lite input om hur bra de nya smart trainers stämmer, eller hur dåligt de gamla stämmer?
matte sa:Glöm allt vad din Flow sade och lyssna på Neo:n istället :)
/Mattias
PRAOcyklist sa:Ni som testat både anaerob tröskel och aerob tröskel, hur är de jämfört med varandra? Jag har inte en susning om vad som är normalt eller förväntat i detta fallet men blev lite nyfiken. Tänkte på tex mhenry ovan med 260/340W, dvs en aerob tröskel på 76% av den anaeroba
NLC sa:PRAOcyklist sa:Ni som testat både anaerob tröskel och aerob tröskel, hur är de jämfört med varandra? Jag har inte en susning om vad som är normalt eller förväntat i detta fallet men blev lite nyfiken. Tänkte på tex mhenry ovan med 260/340W, dvs en aerob tröskel på 76% av den anaeroba
Lite trettondagsläsning: http://balanserabloggen.blogspot.se/2011/02/ursakta-var-ar-min-troskel-del-2.html
Hittade även den här artikeln https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2465139/ där de relaterar aerob tröskel/Fat Max till VO2max än anaerob/laktat-tröskel/FTP.
mhenry sa:Ingen aning. Vill bara klargöra att de mätte laktat i blodet genom att sticka i fingret. Förra drygt ett år sedan var kvoten 240/320 (75 %).