Visa dina Watt

Visa dina Watt
geologen sa:
Jag presterar markant bättre stående, så jag känner mig som fuskare om jag står mycket.

Happys egen Mr Horner ;-)

Kan man ståtrampa längre stunder och det är något som gynnar ens prestation tycker inte jag det är fusk precis som det inte är fusk om man får ut mer effekt av att scoota fram på sadeln. Vi har ju alla olika preferenser om vad som passar, möjligen att det är mindre lämpligt att stå ur ett aerodynamiskt perspektiv.

Dessutom är det ju ytterst sällan man pressar nära tröskeln mer än en timma så om man kan ståtrampa så länge är det väl helt i ordning ;-)

Visa dina Watt
geologen sa:
Jag presterar markant bättre stående, så jag känner mig som fuskare om jag står mycket.

Får nog hålla med.. Står sällan heller då det är lite "fusk".. Men det är min personliga åsikt gällande min egen träning. Ställer mig sällan i backar för jag tror man får mer träning av att sitta.

Visa dina Watt
superdea sa:
Har gjort ftp-test på wattbike och nådde 330w på en 20:a. Kör många pass på en kanske inte perfekt kalibrerad monark men de siffrorna jag trycker där känns rimliga mtp ftp-testet och min typ (mer sprinter). Men när jag kör zwift på min trainer, tacx blue matic, med kadens/fart och pulssensorer så hade jag svårt att hålla 250w på en 20:a. Tror jag har för hårt tryck mot hjulet, blev lite bättre när jag släppte lite men jag vill inte ha hjulspinn. Det positiva blir att de låga zwiftwatten gör mig sur och jag tar i mer...
Största misses är väl att jämföra en wattbike med någon slags teoretiska watt.

Visa dina Watt
Du läser uppenbarligen ungefär lika bra som du skriver då det lundatok menade var just att Wattbike har riktig mätning medan trainers mfl som (be)räknar effekt utifrån fart på svänghjulet.

Men istället bluddrar du på om att andra effektmätare skulle ge otillförlitliga värden, dvs det vanliga tramset i dina inlägg.

Visa dina Watt
Utgår från monarkwatten när jag tränar då jag har enkel tillgång till den. Reagerade bara på att zwiftwatten var så låga. Sen är väl de flesta wattmätare på nåt sätt fabrikskalibrerade...

Visa dina Watt
Det viktigaste är väl ändå siffrorna är tillförlitliga över en period så man kan följa sin utveckling. Inte vad dom är jämfört med andra wattmätare.

En wattbike har väl 2% felmarginal. Ungefär som alla seriösa wattmätare.

Visa dina Watt
Skulle man inte kunna säga att watten på en monark jämfört med ex garmin vector är lite som att jämföra effekten direkt på vevaxeln jämfört med effekten på drivhjulen på en bil? På monarken blir alltid effekten något lägre (hört mellan 4-7%)

Visa dina Watt
superdea sa:
Skulle man inte kunna säga att watten på en monark jämfört med ex garmin vector är lite som att jämföra effekten direkt på vevaxeln jämfört med effekten på drivhjulen på en bil? På monarken blir alltid effekten något lägre (hört mellan 4-7%)
+1
Alltid undrat varför man inte pratar mer om det här mer än att ceramic speed är för dyrt :)

Hade velat testa olika kedjor och se skillnaden på de olika dreven på kassetten. 10/11 har varit kul att få svart på vitt. Testade fyra olika växellådor i bänken för några år sen och skiljde mellan 12 och 15% som mest. 3% vill man inte ge bort :)

Visa dina Watt
Raggamuffin sa:
superdea sa:
+1
Alltid undrat varför man inte pratar mer om det här mer än att ceramic speed är för dyrt :)

Hade velat testa olika kedjor och se skillnaden på de olika dreven på kassetten. 10/11 har varit kul att få svart på vitt. Testade fyra olika växellådor i bänken för några år sen och skiljde mellan 12 och 15% som mest. 3% vill man inte ge bort :)

Kolla in tex https://www.friction-facts.com

Visa dina Watt
Mina 3 senaste FTP test via Trainerroad.
Sista gav ett FTP på 342w (4,44w/kg)
Använder mig av en Elite Turbo Muin så watten är kanske inte helt 100%iga, men det struntar jag i.
Men det är i vilket fall som helst ökningar :)
IMG_20161227_191658_089.jpg

Visa dina Watt
Pers med 2 W, heh! Fast i W/kg är det inte rekord. Jag väger tyvärr runt 4-5 kg mer än när jag trampade 305 W förra vintern. Ändå 4.2 W/kg, så det är inte skräp. Säkert 10-15 minuter ståcykling totalt, och 4-5 minuter på 10-20 W lägre effekt för att få ner pulsen en aning vid ett par tillfällen.

Visa dina Watt
geologen sa:
Pers med 2 W, heh! Fast i W/kg är det inte rekord. Jag väger tyvärr runt 4-5 kg mer än när jag trampade 305 W förra vintern. Ändå 4.2 W/kg, så det är inte skräp. Säkert 10-15 minuter ståcykling totalt, och 4-5 minuter på 10-20 W lägre effekt för att få ner pulsen en aning vid ett par tillfällen.

Snyggt, grattis! Fattar inte att du fixar att stå så länge.. Jag är totalineffektiv när jag står, både inne och ute

Visa dina Watt
Tack!

Hade jag stått hela timmen tror jag att jag hade fixat 315-320 W. Jag hade fått rikta om fläktarna bara... :)

Tyvärr är jag otroligt mycket bättre stående på lågkadens, än sittande på normal kadens. Helt oanvändbart! :D

Ca 9 minuter totalt, fördelade på sju tillfällen, räknade jag till nu. Lite mindre än jag upplevde det som då.

Visa dina Watt
Och Strava tycker nu att min FTP är 323 W. Det är den INTE kan jag säga! Kvällens timme var i stort sett en maxning. Hade det varit nån form av tävling hade jag säkert fått ut några watt ytterligare, men inte 16 W mer!

Visa dina Watt
Första VO2max passet på trainern. Kom på mig själv å sitta och sjunga till musiken efter uppvärmningen men innan första intervallen. Jag kunde inte ens texten, tror inte jag hört låten innan, så fråga inte hur det går till. Skulle behöva en fläkt till samt astmamedicin. Helvete vad det pep i rören efter tredje intervallen. Och då har jag ju inte ens astma.... Kändes som lunchen var på väg upp några gånger också.
algahgaywuoavaslnbsrhap.jpg

Visa dina Watt
Cannondale jekyl 1000 sa:
matte sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Nu har jag gjort 20minuterstestet. 270x0,95=256,5W. Pulsen låg mellan 171-174 förutom dom första fyra och sista fyra minuterna och det brukar vara ungefär där jag brukar ligga om jag kör en sådan här intervall själv.
Man får väl köra ett entimmarstest någon gång också så man får se om man hamnar i närheten.

Bra jobbat! Nästa gång kommer du säkert kunna klämma några Watt till, finns ju en rätt stor inlärningsfaktor i sånt här testande.

Om du vill fördjupa dig lite mer så är "Training and Racing With a Power meter", (Allen & Coggan) en bra bok. Även "Cykelträning" av Fredrik Ericsson innehåller en hel del matnyttigt.

/Mattias

Tackar. Körde ett nytt test på samma sträcka idag. Lite mer utvilad men också lite seg idag. Fick 277w idag. Har gått ner 1kg sen sist också så jag har ökat min W/kg från 3,66 till 3,81.
Vad kan ett realistiskt mål vara inför nästa säsong för en motionär som har cyklat 1,5 år?

Nytt test idag under lite andra förhållanden. Trainer, 20+grader, ingen fläkt och med zwifts FTP-testprogram. Varmt som tusan och pulsen hamnade rejält mycket högre än vid det förra testet utomhus. Medelpuls 177, maxpuls 188. Fick ihop 276w så FTP blev endast 262w idag. 3,88w/kg så en liten ökning där.

Visa dina Watt
Första inlägget här på forumet. Har varit en flitig läsare fram tills nu, men då jag tagit mig i kragen och skaffat en smart-trainer så passar det väl bra att posta ett inlägg som handlar om just watt i denna tråd.

Efter ett ordentligt laktattröskel- och VO2Maxtest i början på hösten har jag flitigt tränat på med en dum-trainer hela hösten. Det har varit acceptabelt när man haft exakta pulszoner att förhålla sig till, men efter råd från en bekant så slog jag till på en smart-trainer kring årsskiftet. Kan redan nu säga att det nog var vintersäsongens bästa investering, grymt mycket roligare att få siffror svart på vitt hur passen går (även om jag är medveten om att watten ska tas med en näve salt i förhållande till riktiga test-watt så är det guld värt att kunna följa en tydlig progression på sig själv.)

Först ut var ett 2x20min enligt konstens alla regler som jag sett att folk kört här i denna tråd. Uppskattade min FTP för dagen till 300W så det var vad jag knappade in.
Fick inte mitt Polar H7-pulsband att synka med trainerappen på detta pass, men i slutet på första 20min låg pulsen kring 83% av max, och i slutet på andra runt 88% av max så spontant känns det som det finns en del mer att ge.
Hur brukar man förhålla sig till värdet man får efter ett pass som detta, anses verklig FTP vara en kvot av 0,95 av arbetswatten eller är det rimligt att utgå från att man har en FTP som motsvarar vad man pallar i båda 20min-blocken?

Andra passet som hunnit köras är ett 3tim lågintensivt, med inslag av medelintensiva intervaller sista timmen (i detta fall 5st 30s MAX). Provade även förmodad FTP efter exakt 2tim och låg på denna i några minuter för att se hur pulsen svarade. Kom inte över tröskel efter 4min så det kändes bra.

En intressant sak är däremot att min cykel (eller snarare cykelns utväxling) begränsar mig i de maxtunga intervallerna. Klarade inte av att uppnå den inknappade belastningen 520W under sista intervallen, trots max utväxling och kadens över 100 (ligger i vanliga fall sällan över 95). Av ren frustration att utrustningen begränsade mig plöjde jag på 60s i sista blocket, med en snittbelastning på 500W. Kändes rätt ok i benen efteråt, och pulsen nådde knappt 92% av max.

Bilagor

• pass3_2x20min_20161231(1).JPG
    pass3_2x20min_20161231(1).JPG
    23.4 KB · Besök: 42
  • pass5_3tim_20170103(1).JPG
    pass5_3tim_20170103(1).JPG
    29.3 KB · Besök: 45
Visa dina Watt
Arsozath sa:
Vad är det för smart-trainer som inte klarar mer än 500w?

Den klarar 800W, men det förutsätter en relativt hög hastighet på bakhjulet som jag inte kan uppnå med mänsklig kadens med nuvarande utväxling/cykel :D
Kör med den MTB som jag tävlar med på sommaren, och största drev fram har endast 34T.
Får helt enkelt montera racern i trainern för att få mer fungerande utväxling (eller fixa större drev), har av strategiska skäl kört med MTBn för att nöta in den sittställning man kommer ha hela sommaren...

EDIT: Glömde svara på frågan; Det är en Tacx flow smart.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
ancientacid sa:
Arsozath sa:
Vad är det för smart-trainer som inte klarar mer än 500w?

Den klarar 800W, men det förutsätter en relativt hög hastighet på bakhjulet som jag inte kan uppnå med mänsklig kadens med nuvarande utväxling/cykel :D
Kör med den MTB som jag tävlar med på sommaren, och största drev fram har endast 34T.
Får helt enkelt montera racern i trainern för att få mer fungerande utväxling (eller fixa större drev), har av strategiska skäl kört med MTBn för att nöta in den sittställning man kommer ha hela sommaren...

EDIT: Glömde svara på frågan; Det är en Tacx flow smart.

Hej!
Det är säkert utväxlingen som begränsar dig. Jag har en Flow Smart men mäter mina watt med wattmätare. Som peak har den hållt emot 932 W och 800 W i 15 sekunder. Detta med 53/39 och 11-28.
Det räcker gott för den träning jag kör, mycket 8or och nästan aldrig kortare än 4or nu på vintern :)

Visa dina Watt
Hur bra är wattmätarna på trainers?
Köpte en Tacx Neo för att ersätta min Gamla Tacx Flow som tjänat mig troget i 5 år. Men vilken besvikelse det blev när jag inte kunde upprätthålla mina siffror på den nye.
Har kört Zwift några gånger och har fått en FTP på 246w.
Testade Zwifts FTP test men gav upp halvägs in...
På den gamle körde jag 4or på ca 330-350w. Det lär inte funka längre:( Än mindre snitta 280w på 1,5h virtual rides.
Börjar tro att min Neo är felkalibrerad....

Någon som har lite input om hur bra de nya smart trainers stämmer, eller hur dåligt de gamla stämmer?

Visa dina Watt
I detta fall skulle jag lita på Tacx Neo då dom flesta källor säger att datan stämmer överens med wattmätare. Vad jag sett från hjulbaserade trainers med "mätare" så har dessa gett skyhöga siffror, typ 50-100w för mycket.

Visa dina Watt
Körde cykelpaket på Aktivitus i dag och det kändes "bra". Anaerob tröskel/FTP 340 W och aerob tröskel/FatMax 260 W enligt rapporten. 78,1 kg med kläder och allt.

laktattroskel.png

Visa dina Watt
BjornR sa:
I detta fall skulle jag lita på Tacx Neo då dom flesta källor säger att datan stämmer överens med wattmätare. Vad jag sett från hjulbaserade trainers med "mätare" så har dessa gett skyhöga siffror, typ 50-100w för mycket.

Min Tacx Vortex gör tvärtom. När den visar 250 W så visar min P2M 300 W. Detta trots att jag kört kalibreringen av trainern. Så det kan slå åt båda hållen på hjulbaserade.

Visa dina Watt
wiknil sa:
Hur bra är wattmätarna på trainers?
Köpte en Tacx Neo för att ersätta min Gamla Tacx Flow som tjänat mig troget i 5 år. Men vilken besvikelse det blev när jag inte kunde upprätthålla mina siffror på den nye.
Har kört Zwift några gånger och har fått en FTP på 246w.
Testade Zwifts FTP test men gav upp halvägs in...
På den gamle körde jag 4or på ca 330-350w. Det lär inte funka längre:( Än mindre snitta 280w på 1,5h virtual rides.
Börjar tro att min Neo är felkalibrerad....

Någon som har lite input om hur bra de nya smart trainers stämmer, eller hur dåligt de gamla stämmer?

Jag har en Tacx Flow men styr träningen på effekt från ett Powertap-hjul. Tacx Flow skulle jag inte lita på, den driver en hel del med temperatur och visad effekt är till väldigt stor del en funktion av hur hårt du spänner hjulet mot rullen. Glöm allt vad din Flow sade och lyssna på Neo:n istället :)

/Mattias

Visa dina Watt
Ni som testat både anaerob tröskel och aerob tröskel, hur är de jämfört med varandra? Jag har inte en susning om vad som är normalt eller förväntat i detta fallet men blev lite nyfiken. Tänkte på tex mhenry ovan med 260/340W, dvs en aerob tröskel på 76% av den anaeroba

Visa dina Watt
Problemet med många effektmätare är att de inte går att kalibrera mot ett fast givet mekaniskt motstånd.

Poden på mina Vector 2S har sannolikt börjat ge upp?!
Körde förra veckan 20min chockerande låga 290W mot att klarat 320W i Okt.
Fick bekräftat att något är fel och körde i måndags 20 min på en 874E 335W på 20 min, som jag antar vara kalibrerad?

Garmin ska skicka en ny Pod eller accelerometer och funkar det inte ger jag upp och skaffar mig en Monark LT2

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
Ni som testat både anaerob tröskel och aerob tröskel, hur är de jämfört med varandra? Jag har inte en susning om vad som är normalt eller förväntat i detta fallet men blev lite nyfiken. Tänkte på tex mhenry ovan med 260/340W, dvs en aerob tröskel på 76% av den anaeroba

Lite trettondagsläsning: http://balanserabloggen.blogspot.se/2011/02/ursakta-var-ar-min-troskel-del-2.html

Hittade även den här artikeln https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2465139/ där de relaterar aerob tröskel/Fat Max till VO2max än anaerob/laktat-tröskel/FTP.

Visa dina Watt
NLC sa:
PRAOcyklist sa:

Lite trettondagsläsning: http://balanserabloggen.blogspot.se/2011/02/ursakta-var-ar-min-troskel-del-2.html

Hittade även den här artikeln https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2465139/ där de relaterar aerob tröskel/Fat Max till VO2max än anaerob/laktat-tröskel/FTP.

Tack, hittade en hel del intressant!

Tillbaka
Topp