VR-10 sub8 Happy Paprikan - sluttid 7.46 - Tack alla!

Tack Kristoffer. För egen del (som är spinkig) så välkomnar jag tightare kläder, Bikebuster jerseyn är lös enligt min mening, Bikebuster västen sitter perfekt, men Castelli västen ser lite större ut.

Det är väl bara jag som är loosern i historien då jag redan köpt och betalat Bikebusterkläderna (men dom kommer till användning eftersom dom är snygga).

När tillräckligt många givit klartecken betalar jag så får dom som kanske inte läst tråden få en skön överaskning då man betalat för ett ställ men får ett annat.....

Jag skulle vilja ha kläderna levererade till nästa helg då vi i Göteborg kör Nationaldagsloppet och vi skulle vara snygga med likadana kläder.

Annat fördel är väl att man hinner cykla in byxorna innan långkörningen runt Vättern, eller vad säger ni?

Patric

+1 på byte! Snygga eller inte, om vi har enhetliga kläder kommer det att underlätta för oss att nå målet. Under senare delen av loppet kommer det att vara många runt omkring oss och vi kommer att vara lite slitna både fysiskt och även mentalt. Om vi lätt känner igen varandra på kläderna ökar våra möjligheter att hålla ihop gruppen och köra en snabb och snygg belgisk kedja hela vägen. Vi måste ju också hinna testa kläderna innan VR. Klicka på köp Paprikan!

Tackar nej till de alternativa kläderna..(jag uppskattar initiativet men tar hellre pengarna tillbaka från Bikebuster och kör med egna kläder som jag vet passar).
- Med mina högljudda hjul så märker ni mig ändå i klungan...

Turen idag var positiv, fullproppad med "Mucoangin", ´"Bromhexin" med mera valde jag att vända efter ca 1 timme. Tills dess funkade benen bra men pulsen var 10 slag över ansträngningen så det blir att vila några dagar till för att förhoppningsvis få infektionen/förkylningen ur kroppen.. Ville inte riskera något så jag passar även söndagens runda..

Något att tänka på:
- Mellan de starkaste och några av oss andra skiljer det rimligtvis 40-50W vid tröskelpuls (Ca 2,5km/h). Belgisk kedja är fantastiskt effektiv då vi är jämnstarka men de starka kan "rycka sönder" de andras ben ganska snabbt - likt vi såg idag. Här behöver vi en klar taktik hur vi bäst hanterar skillnaden i styrka - som den belgiska inte tar hänsyn till (Gissningsvis kommer vi stundtals gå runt på färre gubbar västkanten varpå vi behöver varje man vi har)

/Sporty (med 808:orna)

Paprikan,
för att klargöra: om det inte går att returnera pengarna så ligger jag kvar på ordinarie beställning (det svarta stället), även om de inte hinner fram i tid..

Håller tummarna men förstår ditt dilemma..

Sporty

Sporty skrev:
-------------------------------------------------------
> Paprikan,
> för att klargöra: om det inte går att returnera
> pengarna så ligger jag kvar på ordinarie
> beställning (det svarta stället), även om de
> inte hinner fram i tid..
>
> Håller tummarna men förstår ditt dilemma..
>
> Sporty

Är inne på samma linje ...

Pengarna går att returnera - inga som helst problem. Men det vore trevligt om vi körde enhetligt, på något sätt.

Förra året skulle vi ha fina smileygubbar på hjälmen för att kännas igen. Det ommer INTE hända igen. Det var INTE respekt för sporten.....

Paprikan o Co:

Träffas vi innan Vättern för att diskutera taktik/policies eller tar vi det här på forumet? (Kvällen innan? Morgonen?)
- Uthämtning av nummerlappar?
- Grindvakt
- Sub7
- Tempo (hur hantera ojämnhet i styrka)
- Antal stopp, var?
- Vurpa/punktering?
- Backar, rondeller,
- Jönköping (rödljus som delar klungan)
-...med mera..

/Sporty

paprikan skrev:
> Pengarna går att returnera - inga som helst
> problem. Men det vore trevligt om vi körde
> enhetligt, på något sätt.
>
> Förra året skulle vi ha fina smileygubbar på
> hjälmen för att kännas igen. Det ommer INTE
> hända igen. Det var INTE respekt för
> sporten.....

Tiden börjar rinna iväg, det lät trevligt med conti-kläder som ju var ett förslag som kom på fikat i Marstrand idag. Ang. bikebusterkläderna så spelar det för min del ingen roll om de är röd/vita eller vit/svarta. Ett beslut bör iaf tas omedelsnart.
Och de som inte vill köra i enhetliga kläder får väl köra med smilegubbar på hjälmarna, så lätt kommer ni inte undan :)!

Sporty, visst kommer vi träffas kvällen innan! Vi har en del saker som skall diskuteras. Ju mer man kör belgiskt, ju mer saker kommer man på. Efter helgens hårdträningar har det kommit upp en massa saker som kan bli bättre för att vi skall kunna rulla friktionsfritt.

Skriver en längre tråd om det senare.

Saltgurkan (schhhhh!), arbetar på det.

Patric

Jag bryr mig nog inte längre hur vi ser ut..
Det enda som är viktigt är att vi har enhetlig klädsel..

Man får la hoppas lite på (schhhhhhh!) :D

I värsta fall gör vi ett panik köp på dessa 17 pund, borde falla Ulrik i smaken....

CLPXSSJ09-M-PIN_P1.jpg ht=380

Sporty skrev:
> Paprikan o Co:
>
> Träffas vi innan Vättern för att diskutera
> taktik/policies eller tar vi det här på forumet?
> (Kvällen innan? Morgonen?)
> - Uthämtning av nummerlappar?
> - Grindvakt
> - Sub7
> - Tempo (hur hantera ojämnhet i styrka)
> - Antal stopp, var?
> - Vurpa/punktering?
> - Backar, rondeller,
> - Jönköping (rödljus som delar klungan)
> -...med mera..
>
> /Sporty¨

Håller fullständigt med dig Sporty!
Ju tydligare och på förhand klara "spelregler" desto bättre.
Enligt min uppfattning bör dessa vara klara innan vi åker till Motala!

Det kommer hända saker längs resan.
Vi kommer alla bli trötta.
Någon/några tycker det går för fort/för långsamt?
Cyklister från annan grupp vill in i vår klunga?
Några av oss droppar av pga trötthet?
Är det ok att äta, dricka eller ta av vindväst långt fram i klungan, eller är det en onödig olycksrisk och bör ske längst bak (lätt att vingla till eller tappa något)?
Olyckan är framme och någon/några punkar, eker går av eller tom vurpar...
För många av oss innebär det att vi just då inte är särskilt rationella i besluten.
Vi har trots allt en tydlig målsättning SUB 8 timmar!
Tror inte heller att någon vill utsätta sig för onödiga olycksrisker.
- Då är det bra om vi har klara spelregler att förlita oss på!

PS: Min åsikt gällande kläder är att det är kul om vi alla ser lika ut!
Storlek, passform samt att kunna testa kläderna innan känns viktigt.
Färg och fabrikat är av mindre vikt för min del.

/Fredrik

Fredrik, som sagt, jag kommer lägga ut ett längre inlägg så fort jag får tid vad gäller de flesta regler. Hur vi skall köra den belgiska klungan, kläder och utrustning!

Kläder - vi har hamnat i en rävsax och vi skall nog som det ser ut nu vara glada om vi får ihop något överhuvudtaget. Att på så kort tid hitta kläder som alla hinner prova ser jag som omöjligt. Men jag återkommer i denna fråga.

Patric

paprikan skrev:
>
> Kläder - vi har hamnat i en rävsax och vi skall
> nog som det ser ut nu vara glada om vi får ihop
> något överhuvudtaget. Att på så kort tid hitta
> kläder som alla hinner prova ser jag som
> omöjligt. Men jag återkommer i denna fråga.
>

När jag skrev prova tänkte jag nog mest på att hinna "köra in"
byxorna på träning innan.
(Har tyvärr dålig erfarenhet av nya byxor..., de senast inköpta lämnade onda skavsår i bakre delarna...)

En utväg med tanke på den korta tiden är kanske att bara köpa T-shirt + vindväst?

Men vänta inte för länge, tiden är knapp!
- Vi behöver ta ett snabbt beslut!
Stöttar dig oavsett vägval / beslut!

PS: F_n vad sliten jag är efter lördagens "monsterpass" och gårdagens 10 mila runda med mig själv!
Det som inte dödar, det härdar!?

/Fredrik

Ok, vad sägs om reflexväst då :)? Lite overkill att köra med dagtid men om alla kör med solglasögon så slipper man ju bli bländad av dom.

Annars, en grej med likadana kläder är att det verkligen gäller för siste man att skrika att han är "sist" i tid när man ska byta led. Tyckte det var lurigt när det var en tre-fyra cont-nissar på rad och man ibland av misstag bytte led för tidigt då man trodde att det var just den personen man skulle falla in bakom, detta uppstod t ex när folk slutade skrika "sist" efter ett tag osv.
Enklare då när man hade folk med lite olika kläder omkring sig så att man kunde memorera in färgkombinationerna och sedan automagiskt veta när det var dags byta led liksom :)..

Saltgurkan, ett bra skäl till att lägga ner gemensamma kläder.

Väst som enda gemensamma nja! Det kan ju faktiskt bli typ 28 grader varmt och då kommer iallafall inte jag köra med reflexväst.

Vi kommer kommer till ett gemensamt beslut kommande dagar.

Jaha, nu är vi inne på plan R.

Har haft kontakt med Conti igen och han ville gärna hjälpa oss men hade inte storlekar hemma och hinner inte få in i tid.

Jag kommer nu beställa (om inte ni ute i Sverige klagar för mycket) Planet X jersey tröjor till er alla. Jag använder mig av de storlekar ni angivit, dessa kommer vara tightare men då jag tyckte att Bikebuster jerseyn var lite stor tror jag att vi kommer få racetighta tröjor.

Priset på tröjorna kommer landa strax över 200 inkl frakt och jag kommer betala tillbaka pengarna till er alla.

Beslutet har tagit efter följande anataganden:

Tröjan är billig (alla har råd med 200 kr)
Tröjan är förhållandevis neutral (inga cykelmärken som man inte kans tå för)
Tröjan är snygg
Vi kommer vara enhetliga
Vi kommer vara snygga
Jag är förbannat trött på det här och vill gå vidare nu

Tröjorna kommer skickas ut till er i Sverige om ni vill det, annars överlämnas de i Motala.....

redjersey.jpg ht=380

Patric

Ser att XXL och XL är slut, tufft för er två som beställt dessa storlekar från början, ni får antingen färga valfri annan tröja röd eller stå ut med att vara grindvakter hela vägen.... (obs ironi). Men det blir inga tröjor till er tyvärr. Så får det bli.

Patric

Jag har precis vunnit VM i velighet, men pga av storlekar ändrar jag från röd till svart jersey, den är dessutom snyggare enligt mina sidekicks.....

Samma tröja, men svart istället för röd. Inte så stor skillnad med andra ord.

Patric

Bra jobbat Patric, vi är med dig. Har du bild på den svarta? Jag slipper gärna den med rosa flames. Det hade ända aldrig varit aktuellt med väst för min del. En stekhet solig sommardag är det jag fruktar mest. Vi får hoppas att tröjan andas.

Har du skickar beställningen Patric? Jag vill inte vara besvärlig men det står något om "Italian sizes" på hemsidan. Kan vara något att fundera på för de som ligger mellan två storlekar...

Föreslår att alla får till i morgon bitti på sig att ev ändra storlek.

PlanetX.jpg ht=643

Men, men den rosa med flames då? Kom igen nu, ett sånt tillfälle kanske vi aldrig får igen....... ;)

Den svarta blir kanonbra, passar fint med min svarta cykel....

/Stefan

SteffoN skrev:
> Den svarta blir kanonbra, passar fint med min
> svarta cykel....

+1

Bra lösning på hela klädfrågan!

- Paprikan for president!!! :-)

/Fredrik

Kanon, den svarta blir toppen! Bra lösning!

Patric, du såg oförskämt fräsch ut igår när du körde med Mastersgänget. Hade full koll på er från altanen, där jag stod och rullade kycklingfiléer på grillen med ett glas rosé i näven. Inte utan att det dåliga träningssamvetet gjorde sig påmint...;-)

/Mattias

Lasse, inga problem att byta strl, har man tex valt Bikebustertröjan för att man har större överkropp än mig och velat ha en racetight tröja kanske man borde gå upp en stlr. Skriv bara här om ni vill byta så fixar jag det. Eftersom de är så billiga kanske jag köper en extra strl i typ L XL som vi delar på för att någon som får sin tröja i Motala kanske inte ens får på sig sin. Då är det bra att ha en extra i beredskap....

Botvinov, bor du i den branta backen?

Patric

Lasse K skrev:
> Har du skickar beställningen Patric? Jag vill
> inte vara besvärlig men det står något om
> "Italian sizes" på hemsidan. Kan vara något att
> fundera på för de som ligger mellan två
> storlekar...
>
> Föreslår att alla får till i morgon bitti på
> sig att ev ändra storlek.
>
>

Oj, italian sizes, hur var det, finns det XL? Man vill ju inte sitta och hålla in magen i 30 mil liksom.

I svart finns alla strl Saltgurkan! Italian size brukar innebära något mindre, men Biemma var ju också "italian". Men måtten finns ovan så mät och ändra om så behövs.

Patric

paprikan skrev:
> Botvinov, bor du i den branta backen?
>
> Patric

Nä, i nedförsbacken ner mot Lerum, precis efter farthindret. Den backen som ni körde uppför är ju en av de styggare = bra träning! Brukar ta den på slutet när jag ute med löpvagnen.

aha, då förstår jag varför jag såg pigg ut, jag ryckte ifrån min klunga i backen och fick sooloköra ner till badet då jag blev ikappkörd, sedan var det hårdkörning i backen igen och vips så var man ensam..... 6 varv likadant, sista varvet tryckte jag dock på lite och blev inte ikappkörd. Men jag var inte snabbast.....

Patric

Jag kan kanske ta en av varje, en L och XL, ngt säger mig att XL nog passar bättre. Passar inte L så kan jag skänka den till Myrorna eller nåt. Har provat sådana där race-fit-tröjor och de sitter åt, men räcker till strax ovanför naveln ibland, fungerar som cykeltopp alltså.. (Bara till att surfa fram den gamla tråden med köpet av happytröjor för att se komiska skräckexempel :) )

paprikan skrev:
> Sporty, visst kommer vi träffas kvällen innan!
> Vi har en del saker som skall diskuteras. Ju mer
> man kör belgiskt, ju mer saker kommer man på.
> Efter helgens hårdträningar har det kommit upp
> en massa saker som kan bli bättre för att vi
> skall kunna rulla friktionsfritt.
>
> Skriver en längre tråd om det senare.
>
> Saltgurkan (schhhhh!), arbetar på det.
>
> Patric

Här finns lite tips också, skrev det här i måndags kväll för 7.30 klungan: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1225079/1421203#msg-1421203

/Leo

En snabb kommentar till Leos instruktioner för 7.30. Deras hastigheter omvandlat till vårat mål på 8 timmar ger oss 2,5 km/h lägre snitthastighet:

Ner till Jönköping: 41 km/h för oss istället för 43-44 km/h
Jönköping-Karlsborg: 38-39 km/h för oss istället för 41 km/h
Karlsborg till målet: 36-37 km/h för oss istället för 39 km/h

Med denna plan blir det ca 15 min över till stopp och marginal

Tillbaka
Topp