Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Den roterande vikten tror jag har enorm betydelse i mountainbike, det är mycket mer start/stopp och igångdrag generellt än på landsvägssidan som jag antar att de bara täcker på filmen ovan.

På landsväg så är aerodynamiken betydligt viktigare än vad ren vikt är, om du inte enbart ser till en klättringssträcka där hastigheten inte är så hög.

Du får ett par lätta, styva och breda fälgar för cirka 10.000 idag, men finns betydligt dyrare än så också för de som vill lätta på lädret.

Scott spark the tråd
Vad kostar ett par prisvärda lättare hjul? För jag tänker, lägger man till 7000:- så får man plötsligt en Pro som väger in på 10,8

Newmen hjul från slowbuild , med deras 25 mm fälg, Newmen nav och fina ekrar (man väljer de finare) väger väll precis över 1400g och kostar nånstans där runt 7-8000. Alufälg då. Men bra sådan.

Scott spark the tråd
Någon som cyklar på en RC Team 2020?
Känns den rapp eller måste man uppgradera hjulen?
Mer värt att köpa en Pro eller WC 2020? Skiljer ungefär 7000:- till Pro och WC 17000:-

Kommer från en 27,5" trail med 130/120 slag, 13kg med pedaler och flaskhållare.

Jag har en RC 900 Comp. Bytte hjul till ett par som väger 1600 g, aluminiumhjul. Inte jättelätta men hittade bra pris på Blocket och dessa gjorde cykeln mycket rappare och det kändes som en helt ny hoj!

På Team 2020 sitter väl GX växel och den är jag inte nöjd med. Bytt ut den en gång och växel nummer 2 strular också.. Jag siktar på att byta upp till en RC pro med XTR i höst.

Scott spark the tråd
Jag har en RC 900 Comp. Bytte hjul till ett par som väger 1600 g, aluminiumhjul. Inte jättelätta men hittade bra pris på Blocket och dessa gjorde cykeln mycket rappare och det kändes som en helt ny hoj!

På Team 2020 sitter väl GX växel och den är jag inte nöjd med. Bytt ut den en gång och växel nummer 2 strular också.. Jag siktar på att byta upp till en RC pro med XTR i höst.

Har också kikat lite på Pro 2020 med XTR. Måste vara relativt få som väljer den modellen ändå, tycker de flesta verkar gå direkt på World Cup. Svårt att hitta någon recension på Pro modellen med XTR.

Scott spark the tråd
Har också kikat lite på Pro 2020 med XTR. Måste vara relativt få som väljer den modellen ändå, tycker de flesta verkar gå direkt på World Cup. Svårt att hitta någon recension på Pro modellen med XTR.
Kör en Spark Team. Finns som ny runt 40’. Bytt lite och fått ner vikten till 11,2 kg med dropper och pedaler. Har också funderat på att byta upp mig, men tycker det är för mycket pengar för ex. Pro eller WC modellerna.

Scott spark the tråd
Skiljer väl bara 1-2cm mot konkurrenterna, så illa är det inte. Känner flera som flyger igenom det mesta med sin Spark RC.
"Känner flera" som tycker att dom är för låg. Spark är ju ganska hängig bak om man har öppet så då blir den ju ännu lägre än konkurrenterna.
Låga bbhöjden har folk klagar på sedan den kom (svensk cykling med stenar och rötter osv), så det är inget nytt.
Den låga bbhöjden brukar för övrigt vara det enda ägarna är missnöjd med, så det är väl ändå ett gott betyg.

Scott spark the tråd
Skiljer väl bara 1-2cm mot konkurrenterna, så illa är det inte. Känner flera som flyger igenom det mesta med sin Spark RC.

2 cm, vad är det, nästan 10%. Vet inte om det är så bara. Det är ju enparameter där 5 mm kan göra skillnad i att slå i och inte slå i. Sen upplever alla det olika.Så är det absolut. Hört flera som klagar. även flera som inte nämner något alls (säger ju inte att de inte upplever det så dock)

Scott spark the tråd
jag tycker det är lite dubbelt, visst är det störande om det är uppför och väldigt höga stenar, men samtidigt blir ju cykeln stadigare utför med det lägre vevpartiet. Har inte en spark rc själv men den har 5mm mer BB drop än min Element, så ungefär samma mtp att Element har mer fjädringsväg.

Scott spark the tråd
Jag har RC Pro -19 med xtr och är väldigt nöjd med allt utom bb-höjden.

Jag med! Haft den sen juni förra sommaren. Bb-höjden är lägre än på förra hojen jag hade, men det är en vanesak och jag anpassar mig när det behövs utan att jag tänker på det längre.

Jag valde mellan Team och Pro men det som slutligen avgjorde valet var att en annan herre på gatan skaffat sig en Team och jag vet att han blir sur om jag köper nåt bättre. En anledning god som någon.

Scott spark the tråd
Jag har en Spark RC som nu fått en Fox 34 SC med 120 mm slag istället för Fox 32 SC med 100 mm slag. Helt klart nöjd med denna modifiering. BB blir ca 10 mm högre och ca 1 grad flackar gaffel.

Scott spark the tråd
RC är ingen stighoj :)
Tror inte du hittar 335 på någon XC hoj där ute.
Nähä. Inte? ? Lägger ingen värdering i höjden. Men ditt påstående är felaktigt om jag inte läser helt fel. O då var det där första jag kollade på

Bilagor

• 87F21AE6-CEEF-4CD2-92B0-FC452F1500D1.gif
    87F21AE6-CEEF-4CD2-92B0-FC452F1500D1.gif
    52.3 KB · Besök: 467
Scott spark the tråd
Haha snyggt Jensen.
Sen är väl inte en RC rätt för stökstig men även vanliga Spark är väldigt låg.
Oiz TR, Epic Evo mfl. Som är motsvarande vanliga Spark har alla runt 335 BB

Scott spark the tråd
Norco Revolver 333mm, Yeti SB100 332, Intense Sniper XC 330, Spark -19 319,5, Spark -14 317. Skulle säga att de flesta nyare XC-hojar ligger där i närheten, att utvecklingen går åt det hållet. Men visst, inte riktigt 335mm.

Scott spark the tråd
Hej. Bakdämparen på min RC hojj har gett upp. Oljan har runnit ut någonstans nere vid lockouten och den är inte längre låsbar samt går väldigt lätt halva slaglängden.
Vad tror vi? Går den att skicka iväg på renovering och var isåfall eller är det bara bita i det sura och köpa ny dämpare? Kan tillägga att innan skadan upptäcktes så hann jag avverka ca 1,5 mil stigcykling

Scott spark the tråd
Hej. Bakdämparen på min RC hojj har gett upp. Oljan har runnit ut någonstans nere vid lockouten och den är inte längre låsbar samt går väldigt lätt halva slaglängden.
Vad tror vi? Går den att skicka iväg på renovering och var isåfall eller är det bara bita i det sura och köpa ny dämpare? Kan tillägga att innan skadan upptäcktes så hann jag avverka ca 1,5 mil stigcykling
Skicka in den till https://www.racingbikesweden.com/
Han är grym. Bygger, fixar, renoverar alla typer av dämpare...

Scott spark the tråd
Om det

Om det är en Nude dämpare så är det mig veterligen bara BikeToyz i Danmark som servar, så var det för mig iaf.

ja jag misstänker att det är så tyvärr.

ett annat alternativ är ju att köpa en ny. Denna borde väl passa? Även fast det står 45mm slaglängd på denna? Är ju 40mm vad jag vet på sparken

Scott spark the tråd

ett annat alternativ är ju att köpa en ny. Denna borde väl passa? Även fast det står 45mm slaglängd på denna? Är ju 40mm vad jag vet på sparken

Bytte min fox nude till den här, 165x40

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd

Servade min nude hos racing bike sweden, han sa det va bara problem att få tag på vissa reservdelar och att han kan serva nude. Men oklart om jag blev lurad, för den har fortfarande problem att lockouten sjunker en bit. Men han hävdar att det är normalt att den ska sjunka till sagnivå

Scott spark the tråd
Goddag! Jag är spekulant på en Scott Spark RC WC 900, men planerar en transalp 2022 och lär behöva 2 klingor fram för detta. Har någon löst dett med universalfäste eller liknande?

Scott spark the tråd
Goddag! Jag är spekulant på en Scott Spark RC WC 900, men planerar en transalp 2022 och lär behöva 2 klingor fram för detta. Har någon löst dett med universalfäste eller liknande?

universal hur tänkte du? Ramen är väll designad för 1x och nån klamra som passar finns väll inte och även om det gjorde det skulle jag personligen inte klämt något runt röret där. Tror som redan nämnts i så fall mer på en 10-52 kassett o rätt klinga för jobbet.

Scott spark the tråd
Okok! Hittade någon klämma online men är osäker på om de skulle fungera.

52an fungerar nog fint på minsta men sen är det stort hopp till näst och man trampar ur rätt snabbt md 28/30t fram.

Lite orolig att ge mig på klättringarna med fel förutsättningar trots bra cykel i övrigt

Scott spark the tråd
I alpmiljö räcker det "nästan" med en växel. Antigen är det minst 10% uppför på 32/50 eller minst lika brant nedför där man bara frihjular så inga tunga växlar krävs.

Scott spark the tråd
Har gafflat upp min Spark RC WC med en Fox34 SC 120mm.
Kan starkt rekommendera detta. Det går att bibehålla en aggressiv sittställning och vikten påverkas inte nämnvärt. Inser först nu hur dåligt SID gaffeln sväljer terrängen. Lockoutfunktion fixas genom en ny topcap så twin reglaget kan användas.

Scott spark the tråd
Servade min nude hos racing bike sweden, han sa det va bara problem att få tag på vissa reservdelar och att han kan serva nude. Men oklart om jag blev lurad, för den har fortfarande problem att lockouten sjunker en bit. Men han hävdar att det är normalt att den ska sjunka till sagnivå

De flesta duktiga "kan" serva Nude delen. Det är inget svårt.
Men när man inte får köpa servicekittet från Fox eller Dish verktyget som behövs så... Då blir det sällan en bra service.

När det gäller RockShox Nude så får alla servicecenter serva även Nude delen.

Scott spark the tråd
Hej,

har en scott 900 som jag skulle vilja montera en axs dropperpost på.

någon som har tips hur jag skall få ihop detta med axs Knappen A52A8B06-80C7-4E0C-8605-2EF58E123E95.jpegAAA79959-F503-40BE-95A5-C5ECF27B220E.jpeg
A52A8B06-80C7-4E0C-8605-2EF58E123E95.jpeg
AAA79959-F503-40BE-95A5-C5ECF27B220E.jpeg
A52A8B06-80C7-4E0C-8605-2EF58E123E95.jpegAAA79959-F503-40BE-95A5-C5ECF27B220E.jpegpå/av samt lockon fram och bskdämpare på styret ?!

// micke

Tillbaka
Topp