[Byggtråd] FM936 XL

[Byggtråd] FM936 XL
Om det är dåligt med bussningar i lager så tillverkar offsetbushing.com bussningar på order (tror jag). Lite dyrare men man får dom åtminstone. Jag skrev bara vilken kombination av ram och dämpare så fixade dom rätt grejer.

[Byggtråd] FM936 XL
Tog dryga 6 veckor från betalning till avskeppning från Carbonda.
Jag ville beställa en BSA, men eftersom jag upplevde Wing som motvillig att ta emot en order för en medium, standard vikt med BSA, och hen bestämt hävdade att det i sådant fall skulle bli med 68mm så fegade jag ur och ändrade ordern till PF, det kändes inte som en kontrollerad process att beställa ett custom lager och skulle det bli något fel kan hela 2021 gå åt skogen eftersom jag sålde/slaktade min HT för att finansiera nya bygget, det var för mig inte värt risken, cyklar hellre med PF än väntar på en BSA I sommar.

Jag har bokat ? frakt med tåg eftersom ramen ändå behöver vänta in lite andra inköp, kommer försöka fynda hjul av billigare karaktär men investera i en SID 120.

Baktill tänkte jag köpa en SIDluxe, men så satt jag och slösurfade någon dag sedan och insåg att med dagens dollarkurs kostar foxen som många FM936 byggen rullar med 1500:- fraktat till dörren, det kändes korkat att passa på det, så den clickades i och är på väg hem till mig. I sämsta fall åker jag på momsen vilket något mitt framtida jag kan betala.

Någon har redan nämnt det någonstans, men kan jag få en bekräftelse här på att en oval 34 inte passar med icke-boost vev?

Vad använder ni för vev och klinga kombo, någon som kan tänka sig att ta lite referens bilder?

[Byggtråd] FM936 XL
Jag noterade ett för oss européer lite annorlunda sätt att formulera sig i sin marknadsföring på fraktbolagets hemsida:
Screenshot_20210106-154524~2.png

?

[Byggtråd] FM936 XL
Tog dryga 6 veckor från betalning till avskeppning från Carbonda.
Jag ville beställa en BSA, men eftersom jag upplevde Wing som motvillig att ta emot en order för en medium, standard vikt med BSA, och hen bestämt hävdade att det i sådant fall skulle bli med 68mm så fegade jag ur och ändrade ordern till PF, det kändes inte som en kontrollerad process att beställa ett custom lager och skulle det bli något fel kan hela 2021 gå åt skogen eftersom jag sålde/slaktade min HT för att finansiera nya bygget, det var för mig inte värt risken, cyklar hellre med PF än väntar på en BSA I sommar.

Jag har bokat ? frakt med tåg eftersom ramen ändå behöver vänta in lite andra inköp, kommer försöka fynda hjul av billigare karaktär men investera i en SID 120.

Baktill tänkte jag köpa en SIDluxe, men så satt jag och slösurfade någon dag sedan och insåg att med dagens dollarkurs kostar foxen som många FM936 byggen rullar med 1500:- fraktat till dörren, det kändes korkat att passa på det, så den clickades i och är på väg hem till mig. I sämsta fall åker jag på momsen vilket något mitt framtida jag kan betala.

Någon har redan nämnt det någonstans, men kan jag få en bekräftelse här på att en oval 34 inte passar med icke-boost vev?

Vad använder ni för vev och klinga kombo, någon som kan tänka sig att ta lite referens bilder?

Lite märkligt bemötande. Min kontakt Adam förklarade enkelt om förutsättningarna för Möjligheterna att erhålla BSA BB vilket också levererades. Jag köpte som du säkert noterat just stl M.

jag tror inte att 34 oval funkar. 34 rund var ganska tight på min ram.

[Byggtråd] FM936 XL
Lite märkligt bemötande. Min kontakt Adam förklarade enkelt om förutsättningarna för Möjligheterna att erhålla BSA BB vilket också levererades. Jag köpte som du säkert noterat just stl M.

jag tror inte att 34 oval funkar. 34 rund var ganska tight på min ram.
Tror de helt enkelt har mycket att göra, jobbar själv i en tillverkande industri med försäljning och beredning. Jag behöver knappt lyfta ett finger för att sälja en standardprodukt, special tar en halv dag av arbetsberedning om det är en mindre justering.

Nu finns det nog inte så jäkla många olika varianter av BB att de får börja från originalet varje gång så det är inte helt jämförbart.
Men "custom" är en tung arbetsbörda och svår att få lönsamhet i även om i varierande grad.

Det är inte hela världen, men börjar det knarra om cykeln kommer jag svära en del. ?

[Byggtråd] FM936 XL
Frakt bokades av Carbonda måndag efter nyår, därefter var det total stiltje nästan hela januari.
Efter ett par veckor plockades äntligen ramen upp och raden "flight departed" följt av " flight arrival" förbryllade mig, menade dom att den var lastad på ett tåg men att det var en standard kod som var felaktigt översatt?

Denna månad var det även dags att lägga nästa beställning på delar, så i tisdags beställdes: Sid Select 120 (när lagret tickade ner från 3 till 1st, växte paniken att säkra en gaffel, extra nöjd att knipa den sista, ingen glädje som skadeglädje. Ingen remote, efter att ha läst alla tillgängliga recensioner togs beslut om renare cockpit, gaffeln fungerar så pass bra att lockout bara är till för cyklister som har väldigt bråttom nånstans), en stänka till gaffeln, växelvire och ett Shimano dropper reglage.
Hade till en början ett Wolftooth i korgen men blev så fascinerad över hur billigt Shimano reglaget var så kunde jag inte motstå frestelsen att prova den billiga "funkisen", misslyckas experimentet så är i alla fall redan vajer dragen och byta reglage är ju en smal sak, avslutningsvis lite oliver då jag behöver klippa slangen på min gamla broms för att kunna montera.

Planen var att handla allt som behövs så jag kan börja routa vajrar så snart ramen dyker upp, PF lager var slut i lager överraskande nog så det fick skjutas till nästa beställning i februari.

Dock har ni ju kanske hört att Swedbank har tekniska problem? Tyvärr verkar tyska online shoppen ha just denna bank vilken gjorde det väldigt svårt att genomföra min order, och när den väl var klar så har de reserverat summan två gånger på mitt kort.....

Nåväl, punkliga äro tyskarna så avisering om leverans ankom idag, åker för att hämta mitt paket efter jobbet och när mitt paket hämtas lyser det sannolikt om ögonen på mig för jag ser direkt att det där paketet innehåller inte en gaffel, det är ta mig tusan en ram i klassiskt "Kinapaket" skick!

Killgissar att Carbonda är nerlusade av paket som inte kan lastas på tågen pga. C19 och bokade om frakten till ett flyg.
Inser nu att jag har 2 aviseringar, 1 på sms och 1 på appen, tyskens paket ligger hos ett ombud närmare hemmet.
IMG_20210129_154740.jpg
IMG_20210129_155144.jpg

IMG_20210129_155600.jpg

Och kolla! Wing fixade en BSA åt mig ändå!

[Byggtråd] FM936 XL
Om någon undrar varför jag slänger upp vikt på olika komponenter så plockar jag med någon del jag är nyfiken på till jobbet och väger på en kalibrerad våg, alltid är väl någon mer intresserad tänker jag.
I slutändan bör det bli en komplett FM936, antagligen klar under mars är tanken.
Sid Select 120, okapat styrrör, med Axel:
IMG_20210202_165814.jpg

Städa garage och börja montera lite smått framåt helgen.

[Byggtråd] FM936 XL
Om någon undrar varför jag slänger upp vikt på olika komponenter så plockar jag med någon del jag är nyfiken på till jobbet och väger på en kalibrerad våg, alltid är väl någon mer intresserad tänker jag.
I slutändan bör det bli en komplett FM936, antagligen klar under mars är tanken.
Sid Select 120, okapat styrrör, med Axel:
Visa bilaga 467860
Städa garage och börja montera lite smått framåt helgen.
Uppskattas !! Har en likadan ram och gaffel påväg. ?

[Byggtråd] FM936 XL
Lite fler vikter, insåg i efterhand att det satt kvar en IS/PM adapter på bakbromsen:XT 8000 broms set.
IMG_20210203_141004.jpgIMG_20210203_141032.jpg

Det närmaste jag kom att köpa en Orbea Oiz, en dropper plockad från en ny Oiz:
IMG_20210203_140849.jpg

Under juni var jag nära att köpa ett rabatterat Radon ramset, när den sista såldes var jag sugen på en Rose Ground Control men specen på 2021 känns inte lika prisvärd som jag tyckte 2020 var, därefter en Oiz, landade till slut på FM936.

Ivrigare än ett barn på julafton smet jag ut i garaget när barnen lagt sig för kvällen med avsikten att städa i garaget inför lite monterande till helgen, jag städade minst 10 minuter...

Kunde inte dra klart alla vajrar eftersom trots att jag gillar verktyg inte verkar äga en TX10 bit för att öppna portarna in i ramen.
IMG_20210203_224805.jpg

Fråga!
Jag fick med en expander istället för starnut med styrlagret, finns det någon fördel att använda expander?

Lite sur att det inte följde med skruvar till bromsoket med gaffeln.

[Byggtråd] FM936 XL
Lite sur att det inte följde med skruvar till bromsoket med gaffeln.
Troligen får expandern inget bra grepp på insidan av din gaffel med alu-rör. Skulle den mot förmodan få det så finns det inget som hindrar.

Gällande skruvarna; inget att bli sur över. Skrivarna följer med bromsen och inte gaffeln. Så har det sett ut i... typ alltid :)

[Byggtråd] FM936 XL
Troligen får expandern inget bra grepp på insidan av din gaffel med alu-rör. Skulle den mot förmodan få det så finns det inget som hindrar.

Gällande skruvarna; inget att bli sur över. Skrivarna följer med bromsen och inte gaffeln. Så har det sett ut i... typ alltid :)
Då kör jag som vanligt med starnut, vill gärna använda min topcap med Garminfäste och den verkar inte riktigt lira med expandern.

Jo, lite sur blev jag eftersom jag nu saknar 2 skruvar. Men visst, det kanske inte är helt påkallat.?

En till fråga till expertisen.
Har en full varukorg hos Bike-Discount, men det enda som saknas är såna där neopren (eller annat material) överdrag till slang och vajer för att förhindra skaller. Gissar att jag söker på fel ställen eller fel namn, någon som hittat dessa i just den butiken?

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Då kör jag som vanligt med starnut, vill gärna använda min topcap med Garminfäste och den verkar inte riktigt lira med expandern.

Jo, lite sur blev jag eftersom jag nu saknar 2 skruvar. Men visst, det kanske inte är helt påkallat.?

Har en full varukorg hos Bike-Discount, men det enda som saknas är såna där neopren (eller annat material) överdrag till slang och vajer för att förhindra skaller. Gissar att jag söker på fel ställen eller fel namn, någon som hittat dessa i just den butiken?

[Byggtråd] FM936 XL

Jag fick inte in neoprenöverdrag i min ram. För tjocka. Hoppas du lyckas bättre.

[Byggtråd] FM936 XL
Capgo som det länkad till är mer som rörisolering och tunnare än Jagwires motsvarande. Jagwire var ett helvete men capgo funkade bra för mig. Beror ju på ram så klart.

[Byggtråd] FM936 XL
Många originalskruvar är ganska dåliga, på ett par av mina cyklar har jag därför uppgraderat med bättre, rostfria, skruvar från
https://www.sifvert-skruv.se
Har gjort så på stålcykeln vilken jag inte är så noga med, men jag är lite orolig för att använda rostfri skruv med alu ok i en carbonram, den minst ädla metallen blir sannolikt gänginsatsen i ramen, ?

[Byggtråd] FM936 XL
jag är lite orolig för att använda rostfri skruv med alu ok i en carbonram, den minst ädla metallen blir sannolikt gänginsatsen i ramen
Ännu inga problem med rostfria skruvar i min kolfiberram och gaffel, men det är bara 10 månader sedan jag bytte skruvarna.

Går det beställa styckevis? När jag surfar deras hemsida verkar de sälja i partier om 500 och 1000 st.
Jag har endast handlat direkt i Sifverts butik i Västberga, där går det att handla enstaka skruvar utan problem
(men antagligen till hemskt överpris(styck jmf med 500-pack)
Om du inte bor i Sthlm; Varför inte MAILa Sifvert och fråga? (Eller kolla hos den lokala järnhandlaren)

[Byggtråd] FM936 XL
Ännu inga problem med rostfria skruvar i min kolfiberram och gaffel, men det är bara 10 månader sedan jag bytte skruvarna.

Jag har endast handlat direkt i Sifverts butik i Västberga, där går det att handla enstaka skruvar utan problem
(men antagligen till hemskt överpris(styck jmf med 500-pack)
Om du inte bor i Sthlm; Varför inte MAILa Sifvert och fråga? (Eller kolla hos den lokala järnhandlaren)
Du har sannolikt rätt, inte helt omöjligt att jag gör så. Förloppet är så långsamt att det inte är ett problem.

[Byggtråd] FM936 XL
Myst lite i garaget som bara håller sig strax ovanför nollan.

Att få något ljuddämpade genom de här portarna ställer jag mig skeptisk till. Mycket skeptisk...
IMG_20210205_225016.jpg

Jag råkade ha en liten rulle tesa tape som är avsedd för att dämpa ljud i rörliga miljöer liggande så det fick duga.

Gillar inte riktigt den skarpa böjen som det här kommer resultera i :
IMG_20210205_233101.jpg

Någon som känner till nåt jag missar för att åstadkomma det här på ett bättre sätt?

Torrmonterat dämparen i väntan på bussningar.
IMG_20210205_233116.jpg

[Byggtråd] FM936 XL
Myst lite i garaget som bara håller sig strax ovanför nollan.

Att få något ljuddämpade genom de här portarna ställer jag mig skeptisk till. Mycket skeptisk...
Visa bilaga 468470
Jag råkade ha en liten rulle tesa tape som är avsedd för att dämpa ljud i rörliga miljöer liggande så det fick duga.

Visa bilaga 468471
Någon som känner till nåt jag missar för att åstadkomma det här på ett bättre sätt?

Torrmonterat dämparen i väntan på bussningar.
Visa bilaga 468472
Plockar man inte av locket och har ljuddämpande innanför?

Edit: gnuggade bort gruset ur ögonen, locket var ju av :)

[Byggtråd] FM936 XL
Visa bilaga 468471

Jag valde nyare SLX istället för m8000 för o få snyggare böj då de har slangen monterad på andra sidan oket... Men bör väl gå att få till det ok med de oken du har eller det är för tight böj?

[Byggtråd] FM936 XL
Jag valde nyare SLX istället för m8000 för o få snyggare böj då de har slangen monterad på andra sidan oket... Men bör väl gå att få till det ok med de oken du har eller det är för tight böj?
Det blir tight och slangen kommer nog skava mot staget, jag gör ett försök, men kikar på SLX om jag inte får till det, tack för tips.
Har inga hjul ännu så vet inte hur mycket utrymme jag har att spela med inåt.

[Byggtråd] FM936 XL
Trots smått ilskna miner från min bättre hälft hade jag inga ambitioner att stå ute i det iskalla garaget och kladda med såpvatten och skyddsfilm.

Jag är väl inte helt nöjd runt vevlagret. Skulle det börja lossna gör jag ett nytt försök beväpnad med värmepistol.

I svingen klistrade jag dit några lappar i bryggorna för att skydda mot det värsta stänket, eventuellt närgångna däck eller skav från en eventuellt framtida stänkskärm.
IMG_20210207_232238.jpg

Downtuben blev rätt ok även om jag lyckades göra det mest tafatta försök till rakt snitt i världshistorien, och ja vid bb't ser det katastrof ut, men det vet man bara om man läser här på forumet.
IMG_20210207_234220.jpg

Knappt med i bild är en tving med trasa, den lilla plåten som skyddar ramen vid chainsuck hade en obefintligt tunn klisterfilm, jag bestyckade den med 0.4mm 3M VHB foam tape och monterade dit den med en tving över natten.
Kan rekommendera den tejpen till allt som ni aldrig mer tänker lossa.

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Tack för tipset om tejpen där. Kul att våra byggtrådar avhandlar helt olika innehåll trots samma grund. Hoppas skyddsfilmen kommer bli bra.
Jo, jag drog lärdom av din kommentar angående just den lilla plåtbiten och planerade tidigt för att inte bli av med den, ☺️.

Jag har ju inte samma grad av experimentella delar som Ullicyc och ZTTO på min, motsvar snarare delar som avhandlats i all dess former senaste 5 åren, dessutom saknar jag ju fortfarande vissa vitala delar.

Jag var sugen på ditt styre men fattar inte riktigt hur jag skulle kunna få till belysning på det, min cockpit är dessutom inte ett färdigt koncept, det är fel styre och sannolikt fel stam men det duger som mockup, första provrundan kommer nog ske med annat styre och kommer därefter eventuellt bytas igen efter att jag har känt efter hur jag vill ha det.

[Byggtråd] FM936 XL
I brist på framsteg frossar jag lite i självbeundran med en stiliserad bild innan cykeln flyttar ut i garaget igen.
IMG_20210213_094424.jpg

Hunt har flyttat fram leveransdatum för nya beställningar till första veckan i maj.
Velar lite mellan att ta den smällen eller köpa ett par billigare X1900 som kan förpassas till vinterhjul i höst (nu snackar vi bojsänken ?).
Newmen ska kunna levereras på 10 dagar men lösa rykten säger att man snarare bör räkna med leverans i april/maj.
Inköp av sadel har nedprioriterats och det får duga med en ur reservdelslådan tills vidare.

[Byggtråd] FM936 XL
Hoppet är det sista som överger en.
Men nu tvingas jag snart kasta in handduken på en oval 34...
IMG_20210219_232736.jpg

Jag ställer min tilltro till forumet, vad har jag för möjligheter?
Byta till boost vev och klinga, trist och kostsamt.
Byta till 32 klinga, meh.

Vad är det egentligen för skillnad i kedjelinje mellan att byta vev och trycka dit en distans eller två på drivsidan?

[Byggtråd] FM936 XL
Tjena
Har just börjat med min ram, en fundering dök upp.
Sätter man styrlagren direkt mot kolfiberramen? Alltså utan lagersäten som det normalt brukar vara. Eller har jag missat att köpa nått? Jag bifogar lite bilder på röda carbondan å min gamla vita jeffsy 2019 med lagersäten.

Bilagor

• IMG_20210220_152644.jpg
    IMG_20210220_152644.jpg
    277.5 KB · Besök: 62
  • IMG_20210220_152657.jpg
    IMG_20210220_152657.jpg
    289.1 KB · Besök: 64
  • IMG_20210220_152539.jpg
    IMG_20210220_152539.jpg
    316.4 KB · Besök: 57
[Byggtråd] FM936 XL
Tjena
Har just börjat med min ram, en fundering dök upp.
Sätter man styrlagren direkt mot kolfiberramen? Alltså utan lagersäten som det normalt brukar vara. Eller har jag missat att köpa nått? Jag bifogar lite bilder på röda carbondan å min gamla vita jeffsy 2019 med lagersäten.
Ja, det förefaller inte finnas något utrymme att göra på något annat sätt. Lagret ligger ju bra direkt i ramen.
Tänkte samma sak, men beslutade att jag provar montera eftersom det brukar märkas ganska tydligt om man monterar ett styrlager fel.

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
"Så länge axeln räcker till" är alldeles lagom subjektivt för att jag ska trycka dit en distans och bli jättenöjd över att mitt problem är löst ? ??‍♀️

IMG_20210220_153449.jpg
Kunde inte hålla mig längre utan clickade iväg beställningen på småkrafs, 5 minuter efter lagd beställning fick jag avisering om att hjulen jag lagt en bevakning på kommit in i lager. Direkt tillbaka till hemsidan och clicka hem dem med.
Småkrafset ankom i fredags, hjulen lyser med sin frånvaro...
På bild ser det inte ut som mycket framsteg, men nu är allt slutmonterat med fett eller friktionspasta, alla höljen är kapade osv. Droppern monterades i vanlig ordning 2 gånger eftersom jag glömde kapa ner höljet.
Jag hatar att sätta bågfilen i en ny gaffel, det blir rätt jobbiga konsekvenser när något går fel, hjälps inte av att jag helst jobbar med en öl i handen.
Nu är det bara hjul kvar innan provcykling, ja och så luftning av bromsarna då eftersom jag åkte på att byta slang till bakbromsen och kortade den främre.
Hade tänkt att montera krympar över slangarna, det är ju modernt och fränt! Stod och tittade en stund på cykeln och ställde mig frågan "hur tänkte jag nu" när jag insåg att växelvajern var dragen och grundjusterad med ändhylsa och allt. Äh, det bidrar bara till spänning i vajrarna heter det idag ?.
Edit nummer typ 4: monterade oket jag redan hade bak och tycker böjen blev helt okej, så jag struntar i att skaffa nytt.
IMG_20210220_152517.jpg

Nu är det nära!

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Snyggt!
Fasen vad jag är kluven mellan att köra på din däckkombo, som bara funkar så jäkla bra här i trakten eller prova Wolfpack, bara för att prova nått nytt i däckväg.
Jobbigt att bygga, alla dessa val man ställs inför.

Tillbaka
Topp