Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Med sadeln ställd på rätt höjd så var cykeln vid en grov jämförelse med Norrskensflamman, min 20,5 tums On/Off RoadRunner som passar mig tämligen perfekt, nästan identisk sett till vilken sittställning jag kan hoppas på.

Jag har inte mycket landsvägsprylar i mina gömmor, men en gammal 1” stam med den fantastiska kombinationen kort men hög fanns. Med originalstammen utbytt mot denna såg geometrin ännu mer lovande ut.

Nygamla stammen på plats i högsta läget och originalstammen hållen i sitt högsta läge. Onekligen en viss skillnad:
2A577FC1-2C4A-4E9E-9051-85CEAA229F92.jpeg

De gamla XT cantileverbromsarna tar sig fint med en omgång Autosol (ledtråd: den vänstra är putsad, den högra väntar på sin tur):
2E6F7988-44EE-4996-84BB-D19AC34B0515.jpeg

Vissa delar på plats provisoriskt. Det ska nog kunna bli nåt:
9BBBBC28-C91E-43FC-8BB0-353F3167883B.jpeg

Omdömena om Miyata 1000 är som ni säkert känner till överlag mycket positiva, men det som återkommer är att modellen de facto är pigg (”sprightly” brukar den kallas, har jag nu förstått) men den är TUNG. Om det stämmer eller inte får andra avgöra, men om den så hade haft en inbyggd tegelsten så hade det inte bekymrat mig ett spår. Om det ska sparas vikt någonstans på mina ekipage så vet jag var det är. Däremot blir arbetsnamnet utifrån dessa båda kännetecken, tung i faktisk vikt men ändå med lätt känsla, Led Feather (kan ni er Led Zeppelin-historia?), eller Blyfjädern.

I väntan på Sanningens Ögonblick när jag kommer ut och kan cykla på den och verkligen känna om/hur den passar mig så jämför jag de uppmätta måtten och utseendet på min med bilder på andra touringcyklar. Sadeln på rätt höjd på bilden ovan och styret i höjd med sadeln, det vore väl fan om inte detta skulle funka?

På tal om sadel. Den hemska läderklädda plastsadeln som följde med kommer att få en plats i kuriosakabinettet. Innan cykeln skickas till fronten ska den få en egen GB-sadel, ikke sant?
B5DC0149-1407-4293-9153-AD2B829D199B.jpeg

Visa din Miyata!
Till alla Miyata 1000-cyklister:
Jag vill ha bredast möjliga däck med ett par skärmar på cykeln. Funkar 700x35c då?

Som jag nämnde i förbigående ovan så skulle det vara intressant att kosta på en så här fin cykel ett par riktigt bra däck. Lera löser jag med andra cyklar så det behövs inget grovmönstrat, den här blir för grus- och småvägar.

Vad kör ni för däck och bredd på era M1000 och hur upplever ni dem i olika situationer?

Visa din Miyata!
Jag vill ha bredast möjliga däck med ett par skärmar på cykeln. Funkar 700x35c då?

Som jag nämnde i förbigående ovan så skulle det vara intressant att kosta på en så här fin cykel ett par riktigt bra däck. Lera löser jag med andra cyklar så det behövs inget grovmönstrat, den här blir för grus- och småvägar.

Vad kör ni för däck och bredd på era M1000 och hur upplever ni dem i olika situationer?
Har ingen 1000 (tyvärr), men visst vill man väl ha japanska grejor på en sån? Så däck från Panaracer och skärmar från Honjo.

Visa din Miyata!
Vilken fin 1000! Stackars barn till förra ägaren som blev arvslösa, en sådan hoj ska gå från generation till generation.

Är det en illusion, eller är det en buckla i bromsbanan högst upp till höger på bild på det nyekrade hjulet?

Visa din Miyata!

Grattis till köp, ser ju riktigt fin ut! Kommer följa bygget med spänning.
Kör Panaracer Pasela 700x35 och originalskärmarna. Är rätt trångt och krävdes lite trixande för att det skulle gå oljudsfritt. Monterat vid köp var Miyata 700x32 radialdäck som tyvärr gav upp efter några turer, sjukt komfortabla rakt fram men udda i kurvorna då det kändes som man körde med för lågt tryck.
Pasela har funkat bra på asfalt och grus, höll för en längre Danmarkstur på grusväg med gott om små flintskärvor utan punka. Helt ok komfort tycker jag och upplever att de rullar bra. Kanske inte så tan wall på bakdäcket längre utan mer brown wall...Bild från Malmö-Berlin tur i oktober och då var jag glad för skärmarna.
EBE402BC-4FDA-484A-A0F1-572C47742ABE.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Vilken fin 1000! Stackars barn till förra ägaren som blev arvslösa, en sådan hoj ska gå från generation till generation.

Är det en illusion, eller är det en buckla i bromsbanan högst upp till höger på bild på det nyekrade hjulet?
Tack, jag har skickat frågan vidare till hjulbyggaren. Ser lite misstänkt ut men jag hoppas att det är en synvilla.

Edit: Message came back from the Great Beyond. Inga bucklor i fälgen som tur är.

Ang. att göra sina barn arvslösa så håller jag med i sak, men jag tror att säljarens barn kan hoppas på annat motsvarande. Men jag själv lovar att ta dig ad notam, cykeln har nått sin slutstation vad ägande beträffar.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Grattis till köp, ser ju riktigt fin ut! Kommer följa bygget med spänning.
Kör Panaracer Pasela 700x35 och originalskärmarna. Är rätt trångt och krävdes lite trixande för att det skulle gå oljudsfritt. Monterat vid köp var Miyata 700x32 radialdäck som tyvärr gav upp efter några turer, sjukt komfortabla rakt fram men udda i kurvorna då det kändes som man körde med för lågt tryck.
Pasela har funkat bra på asfalt och grus, höll för en längre Danmarkstur på grusväg med gott om små flintskärvor utan punka. Helt ok komfort tycker jag och upplever att de rullar bra. Kanske inte så tan wall på bakhjulet längre utan mer brown wall...Bild från Malmö-Berlin tur i oktober och då var jag glad för skärmarna.Visa bilaga 471630
Ser fint ut!

Tack, då lutar det åt 35:or här också.

Visa din Miyata!
Har ingen 1000 (tyvärr), men visst vill man väl ha japanska grejor på en sån? Så däck från Panaracer och skärmar från Honjo.
Ja, det är väl troligt att det blir Nitto.

Jag kommer i grundutförande hålla mig till mina Carradice Nelson resp. Camper på styre och sadel och kommer nog främst behöva pakethållare för att avlasta lite lätt och kanske ffa gå fri från bromsvajrarna. Dvs. inte fullt pådrag med sidoväskor fram och bak.

Jag har haft god lycka med M18 fram så det kanske blir ännu en sådan, och så får det ge sig vad jag sätter där bak.

Visa din Miyata!
Tack, jag har skickat frågan vidare till hjulbyggaren. Ser lite misstänkt ut men jag hoppas att det är en synvilla.

Edit: Message came back from the Great Beyond. Inga bucklor i fälgen som tur är.

Ang. att göra sina barn arvslösa så håller jag med i sak, men jag tror att säljarens barn kan hoppas på annat motsvarande. Men jag själv lovar att ta dig ad notam, cykeln har nått sin slutstation vad ägande beträffar.
Hehe, jag tror inte de kommer avsky mig för att jag sålde, som du såg finns det inte så mycket plats heller... Än så länge uppskattar de min Kepler eftersom den är mycket snabbare (4-åringens omdöme)

Kul att se att den är i goda händer! Jag körde 35 mm med VO-skärmar utan problem, men ett o annat gruskorn rasslade genom ibland!

Visa din Miyata!
Ja, det är väl troligt att det blir Nitto.

Jag kommer i grundutförande hålla mig till mina Carradice Nelson resp. Camper på styre och sadel och kommer nog främst behöva pakethållare för att avlasta lite lätt och kanske ffa gå fri från bromsvajrarna. Dvs. inte fullt pådrag med sidoväskor fram och bak.

Jag har haft god lycka med M18 fram så det kanske blir ännu en sådan, och så får det ge sig vad jag sätter där bak.
Om du hittar en svart M18 någonstans på hela internet som inte är antingen slutsåld eller kostar min månadslön får du gärna höra av dig! Försäljningen av tusingen ska delvis bekosta ett sånt var det tänkt.

Visa din Miyata!

Jag kör Vittoria Voyager Hyper 37x700 med skärmar, men de är 35 mm verklig bredd. Min ram är dock något år nyare (tyvärr utan den snygga gaffelkronan).

Tycker din nya hoj verkar arta sig mycket bra. Grattis!

Men ja, lätta är de inte, i alla fall inte min. Vet inte om jag törs väga den...

Visa din Miyata!
Provade att testköra ett par packväskor jag haft liggande sen nån rea. Inga problem att svälja full padelgear på ena sidan och möjlighet till ..ehm lika mycket till på andra sidan. Plus några liter vatten för vikt.

Kommer nog att byta sadel, och styre till nåt silverfärgat, och kanske tillbaks till original-cantisarna. Och kanske sy snygga väskor. Sen får pandemin lägga ner så jag kan börja pendla till jobbet.
B275BB93-E3BC-4AED-A52B-05691C0D8983.jpeg

Visa din Miyata!
Väntar förgäves på att postnord ska lyckas tullklarera styrstammen till den rosa så att det bygget kan fortskrida. Men vid en tur med bilen på diverse småvägar idag så var det uppenbart att det inte kommer att bli cykelföre i Småland på länge än. Nästan allt som inte var asfalterat var så tjälskjutet och lerigt att det var på håret att jag öht tog mig fram med bilen, på flera ställen 15 cm lervälling. Tur att man kör folkvagn...

Nåväl, under tiden putsar jag lite halvambitiöst på Blyfjädern och drömmer om ljus och värme. Ang. rören, reduceringar och splines så såg jag en uppgift på nätet att alla 1000 fr.o.m. 1986 var Splined Triple Butted och att 1985:orna var de enda som var trippelreducerade men inte spline:ade. Endast vidareförmedlade uppgifter som sagt, men ändå. Stämmer det med dina underrättelser @Carl Edfeldt?

Mitt serienummer börjar på O, så det borde vara en 86:a. Jag riktigt känner hur vridstyv splinesen gör den. Och lätt. Mmmm!

Vad som fortfarande förvånar mig en smula är dock storlekarna. Så ultramedellång som jag är så har jag möjligen en aning långa ben och kort överkropp, strax under 180 cm lång med pbh 88 cm. Men med sadeln på rätt höjd så ligger jag ju för höge farao på maxhöjd på original sadelstolpe på min 60 cm ram?!?! (Edit: 59 cm om jag använder både ögonen och hjärnan. Det förklarar en del.) Samtidigt har jag tolkat råden som att en 180 cm ståtlig rundmage i sina bästa år borde ha som mest en 58:a om inte rentav en 56:a.
Är jag ett ämne för kringresande cirkussällskap eller kommer cykeln visa sig vara alldeles för stor när jag väl kommer upp i sadeln och ut på vägarna? Eller är det så enkelt som att geon är som den är med relativt kort överrör?

Som vanligt är det inte tjejen i filmen som har skrivit brevet.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
I år blir det jämt 25 år sedan någon snodde min fina five twelve.
Jag saknar den, men definitivt inte de usla bromsarna, svampiga växlarna och den röda(!) mocca-sadeln som betydde babianarsle när det var blött ute...
Edit: Nutida cyklar är verkligen mycket bättre.

Visa din Miyata!
Har märkt att bakänden på min HighRunner börjat gnissla en aning. Också sett antydan till rost på kedjan.
Jag har en passande kedja liggandes som blivit över så den kan jag nog använda.
Men var kan man få tag på 7-delade frihjul? Har 13-30 nu och vill helst inte ha mindre största krans då jag använder "ettan" ganska flitigt i skogen. Skulle kunna tänka mig att gå upp en storlek till och med.

Kedjan har suttit på en hybrid med 50/34 som största så den är nog tillräckligt lång.

Visa din Miyata!
Har märkt att bakänden på min HighRunner börjat gnissla en aning. Också sett antydan till rost på kedjan.
Men var kan man få tag på 7-delade frihjul? Har 13-30 nu och vill helst inte ha mindre största krans då jag använder "ettan" ganska flitigt i skogen. Skulle kunna tänka mig att gå upp en storlek till och med.

Kedjan har suttit på en hybrid med 50/34 som största så den är nog tillräckligt lång.
Jag vill inte grusa ditt upplägg här men jag hade bytt till ny kedja och krans så som får slita in sig ihop.
Hg-40 Hg-50 kransar med Hg-50 Hg-71 (cirka) kan finnas på tyska sidor om det inte är slut. (Hg = hyperglide om man gillar tekniska benämningar) ;)

Visa din Miyata!
Jag vill inte grusa ditt upplägg här men jag hade bytt till ny kedja och krans så som får slita in sig ihop.
Hg-40 Hg-50 kransar med Hg-50 Hg-71 (cirka) kan finnas på tyska sidor om det inte är slut. (Hg = hyperglide om man gillar tekniska benämningar) ;)
Tar gärna emot lite grus om det är bra för min cykel!
Nu har kedjan bara använts från Mars 2020 tills temperaturen sjönk under 5 grader i höstas så den är nog inte så sliten. Men en ny kedja vore inga problem heller.

Hg-40/50/71 är väl Shimano-benämningar gissar jag? Vad tycker du (ni) om andra, till exempel Sunrace?

Visa din Miyata!
Tar gärna emot lite grus om det är bra för min cykel!
Nu har kedjan bara använts från Mars 2020 tills temperaturen sjönk under 5 grader i höstas så den är nog inte så sliten. Men en ny kedja vore inga problem heller.

Hg-40/50/71 är väl Shimano-benämningar gissar jag? Vad tycker du (ni) om andra, till exempel Sunrace?
Yes sir! Shimano?
Ingen erfarenhet av något annat märke på drivline komponenter tyvärr... möjligt att någon ball rulltrissa används men inget annat

Visa din Miyata!
Väntar förgäves på att postnord ska lyckas tullklarera styrstammen till den rosa så att det bygget kan fortskrida. Men vid en tur med bilen på diverse småvägar idag så var det uppenbart att det inte kommer att bli cykelföre i Småland på länge än. Nästan allt som inte var asfalterat var så tjälskjutet och lerigt att det var på håret att jag öht tog mig fram med bilen, på flera ställen 15 cm lervälling. Tur att man kör folkvagn...

Nåväl, under tiden putsar jag lite halvambitiöst på Blyfjädern och drömmer om ljus och värme. Ang. rören, reduceringar och splines så såg jag en uppgift på nätet att alla 1000 fr.o.m. 1986 var Splined Triple Butted och att 1985:orna var de enda som var trippelreducerade men inte spline:ade. Endast vidareförmedlade uppgifter som sagt, men ändå. Stämmer det med dina underrättelser @Carl Edfeldt?

Mitt serienummer börjar på O, så det borde vara en 86:a. Jag riktigt känner hur vridstyv splinesen gör den. Och lätt. Mmmm!

Vad som fortfarande förvånar mig en smula är dock storlekarna. Så ultramedellång som jag är så har jag möjligen en aning långa ben och kort överkropp, strax under 180 cm lång med pbh 88 cm. Men med sadeln på rätt höjd så ligger jag ju för höge farao på maxhöjd på original sadelstolpe på min 60 cm ram?!?! (Edit: 59 cm om jag använder både ögonen och hjärnan. Det förklarar en del.) Samtidigt har jag tolkat råden som att en 180 cm ståtlig rundmage i sina bästa år borde ha som mest en 58:a om inte rentav en 56:a.
Är jag ett ämne för kringresande cirkussällskap eller kommer cykeln visa sig vara alldeles för stor när jag väl kommer upp i sadeln och ut på vägarna? Eller är det så enkelt som att geon är som den är med relativt kort överrör?

Som vanligt är det inte tjejen i filmen som har skrivit brevet.
Jag säger inte emot dig!?

Visa din Miyata!

Gängat nav alltså? Hur gammal är hojen? När gick man över till body och kassett?

Visa din Miyata!
Gjordes ramarna större än såhär? Iså fall måste jag nog leta efter en sån. Btw. Shimano eller ritchey vevar? Va tycker ni?

Bilagor

• 20210226_171839.jpg
    20210226_171839.jpg
    787.1 KB · Besök: 262
Visa din Miyata!
Bikester har hemma
Större än 28t som största som denna har tror jag är ovanligt tyvärr.
Den där hade varit fin för planare cykelturer. Det är dock fel användningsområde för mig (på Miyatan).

Fungerar någon eller båda av dessa?

Visa din Miyata!
Se där ja, jag blev motbevisad ?. De ser ut att passa. Glöm inte att köpa rätt verktyg för att ta av den du har monterad nu, om du inte redan har det då förstås. Finns en uppsjö standarder där tyvärr.

Visa din Miyata!
Ja, Shimanon är ju clean, men smaken baken osv. Gör som jag alltid gör: byt fram och tillbaks mellan några olika alternativ tills du tröttnar.

Visa din Miyata!
Blyfjädern, min Miyata One Thousand, provkörd i kväll. Succé!

Det återstår en hel del finlir, men innan jag gör för mycket med cykeln (läs plöjer ned för mycket pengar) ville jag försäkra mig om att storleken är rätt.

Jag är helt ovan vid krullstyre och landsvägs-geo, men såvitt jag kan bedöma så passar den mig perfekt.

Jag ska ge den några mil och några veckor (det är småländska och betyder fyra dagar), men när jag väl har vant mig vid down tube shifters, sadeln är lagom insvettad, de provisoriska Schwalbe-ostarna är utbytta mot något lite elegantare, 42 cm-styret är utbytt mot, tja, 46 cm? ...och den kanske rentav har fått ett baknav som tar kassetter (hörde jag någon säga Phil?), då kommer det vara som med gamla Vincent Black Shadow, folk kommer förnimma en dallring i luften men inte riktigt uppfatta vad det är förrän det har dragit förbi dem. Dat me baby!

Visa din Miyata!
Blyfjädern, min Miyata One Thousand, provkörd i kväll. Succé!

Det återstår en hel del finlir, men innan jag gör för mycket med cykeln (läs plöjer ned för mycket pengar) ville jag försäkra mig om att storleken är rätt.

Jag är helt ovan vid krullstyre och landsvägs-geo, men såvitt jag kan bedöma så passar den mig perfekt.

Jag ska ge den några mil och några veckor (det är småländska och betyder fyra dagar), men när jag väl har vant mig vid down tube shifters, sadeln är lagom insvettad, de provisoriska Schwalbe-ostarna är utbytta mot något lite elegantare, 42 cm-styret är utbytt mot, tja, 46 cm? ...och den kanske rentav har fått ett baknav som tar kassetter (hörde jag någon säga Phil?), då kommer det vara som med gamla Vincent Black Shadow, folk kommer förnimma en dallring i luften men inte riktigt uppfatta vad det är förrän det har dragit förbi dem. Dat me baby!
Gött att höra! Jag tycker 46 cm styre låter väldigt brett för vanlig landsvägsåka. Standard utgångspunkt är att armarna ska hamna ungefär rakt i färdriktningen, vilket brukar betyda ca 42 cm om man är typ normalbred. Det är klart det känns ovant med så här smala styren när man inte brukar krullcykla, men testa ett tag till med det du har innan du byter är mitt tips.
Med det sagt, det är som bekant du som ska cykla på den så alla gillar olika.
En del kör lite bredare om de gruscyklar också för stabiliteten. Det är en smaksak, så de e (om vi ska hålla oss till småländska, om man säger) ?

Tillbaka
Topp