Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Fråga 2: olika nav låter olika mycket. Förstår inte vad dia har med frågan att göra dock. (Har själv dia typ 1)
Ja, såklart lite svårt att förklara för den som inte känner honom. Men han kommer att trampa sönder sig om han ser det som en utmaning att köra så hårt hela tiden och skjuta in högre och högre växlar för att navet låter så fort han låter bli att trampa.. Han känner liksom inte sin egen gräns..
Dilemmat sitter ju förstås i hans huvud och varken i sjukdomen eller navet.
Tänkte mest på om det finns nån teknisk lösning att tex smörja upp navet eller om man ska köpa ett nav av annan modell.

Scott spark the tråd
Ja, såklart lite svårt att förklara för den som inte känner honom. Men han kommer att trampa sönder sig om han ser det som en utmaning att köra så hårt hela tiden och skjuta in högre och högre växlar för att navet låter så fort han låter bli att trampa.. Han känner liksom inte sin egen gräns..
Dilemmat sitter ju förstås i hans huvud och varken i sjukdomen eller navet.
Tänkte mest på om det finns nån teknisk lösning att tex smörja upp navet eller om man ska köpa ett nav av annan modell.
Ok. Förstår! Om man fyller navet med fett blir det tystare en stund. Brukar ofta vara lite för lite fett från fabrik.

Scott spark the tråd
är det någon som har en extra klingbult till - Crankset: Shimano XTR FC-M9020-B2 / Hollowtech 2 34x24 T

spark 2017
ska förhoppningsvis köra bockstensturen på lördag
min lbs försöker oxo med shimano
Hittade i Tyskland ett set och har nu några delar i reserv m7x8,5 om någon annan behöver , min bult hade inte lossnat den var av

Scott spark the tråd
Jag har haft gnissel från vevpartiet på min Spark 2022. När jag tog isär och kollade såg jag rejäla skrapmärken på vevaxeln...
När jag kollade in i vevhuset såg jag att "hylsan" (eller vad det heter) inte går hela vägen ut mot lagret på drivsidan? Visst borde det vara så att det går hela vägen ut?
Kan det vara så att jag fått fel BB? Dvs att jag har detta: https://www.bike24.com/p2264026.html men borde ha detta? https://www.bike24.com/p2446930.html

Bilagor

• IMG_3258.jpeg
    IMG_3258.jpeg
    503.9 KB · Besök: 176
  • IMG_3274.jpeg
    IMG_3274.jpeg
    405.8 KB · Besök: 177
  • IMG_3273.jpeg
    IMG_3273.jpeg
    488.8 KB · Besök: 173
Scott spark the tråd
En liten fråga om tryck i dämparna på en Scott Spark RC team 2022

Förare 95kg 185cm

Vad har ni för tryck? Jag har 80-90 PSI fram med 2st tokens extra från original.
Bak har jag haft 140-150, men tycker det svampar. Tryckte upp den till 200 nu och skall testa.

Scott spark the tråd
Är nu klar med min senaste modd! Hade det även på min Spark 900 2018 och har saknat det så det fick bli samma setup på denna cykeln. På den gamla cykeln var det ju ett annat reglage för droppern med en spak man tryckte ner men även om man ändrat på 2022 så tycker jag den kom lite väl långt ner på det nya reglaget. Genom att istället köra droppern med grip shift så behöver jag bara sköta twin locen med tummen. Tycker det är otroligt skönt att alltid enkelt kunna sänka droppern utan att behöva använda tummen. Enda nackdelen är att reglaget är lite tjockt så det blir tight att låsa dämparna. Löst det genom att konstruera ett nytt tumgrepp för den spaken. Tycker det funkar väldigt bra! Utskriven i TPU så därav färgen (den färg jag hade hemma). Har köpt lite Ninjaflex som jag skall testa med men först skall jag torka rullen.

Bilagor

• CE3CC5C2-7D0F-47F3-B1E6-E6F8B2EA9EDD.jpeg
    CE3CC5C2-7D0F-47F3-B1E6-E6F8B2EA9EDD.jpeg
    613 KB · Besök: 152
  • EDEE2C31-BE61-4DDE-9773-A260F3CC588D.jpeg
    EDEE2C31-BE61-4DDE-9773-A260F3CC588D.jpeg
    533.1 KB · Besök: 148
  • 7814139A-03B1-4A7A-BFCF-38FA107E3F6E.jpeg
    7814139A-03B1-4A7A-BFCF-38FA107E3F6E.jpeg
    441.9 KB · Besök: 148
  • BC947FA4-FFBF-4355-83D6-1B3ABEFBC96A.jpeg
    BC947FA4-FFBF-4355-83D6-1B3ABEFBC96A.jpeg
    355.7 KB · Besök: 141
Scott spark the tråd
En liten fråga om tryck i dämparna på en Scott Spark RC team 2022

Förare 95kg 185cm

Vad har ni för tryck? Jag har 80-90 PSI fram med 2st tokens extra från original.
Bak har jag haft 140-150, men tycker det svampar. Tryckte upp den till 200 nu och skall testa.
Ca 85kg jag kör 210-230psi gungar inget och använder allt slag i "open" kör också 80-90psi fram så du borde nog upp på 100psi där iaf....

Scott spark the tråd
Jag funderar på att byta från min 2020 års 950 med FOX 32 Float Rhythm fram och FOX Float EVOL Performace bak till 2022 års 970 med RockShox Judy Silver TK Solo Air fram och X-Fusion NUDE 5 RLX Trunnion bak. Jag gillar att rulla lite fort och hårt utför, men erkänner att jag är på den nivån att jag inte märker någon större skillnad när jag justerar t.ex. rebound på dämpare.

Tror ni jag kommer att märka skillnad på dämparna?

Scott spark the tråd
Jag funderar på att byta från min 2020 års 950 med FOX 32 Float Rhythm fram och FOX Float EVOL Performace bak till 2022 års 970 med RockShox Judy Silver TK Solo Air fram och X-Fusion NUDE 5 RLX Trunnion bak. Jag gillar att rulla lite fort och hårt utför, men erkänner att jag är på den nivån att jag inte märker någon större skillnad när jag justerar t.ex. rebound på dämpare.

Jag har inte haft exakt de här cyklarna och dämparna, men jag har för några år sedan haft en Genius med dåvarande motsvarighet till Judy Silver och bakdämpare i samma klass. Nu har jag en "down country" med den fox-gaffel och dämpare du nämner.

Jättestor skillnad enligt mig att gå från insteg (Judy Silver) till mellannivå som man ändå får säga att fox-dämparna är. Jag skulle inte byta ner mig trots att jag inte är någon avancerad åkare och ganska feg när det går neråt.

Scott spark the tråd
Jag har inte haft exakt de här cyklarna och dämparna, men jag har för några år sedan haft en Genius med dåvarande motsvarighet till Judy Silver och bakdämpare i samma klass. Nu har jag en "down country" med den fox-gaffel och dämpare du nämner.

Jättestor skillnad enligt mig att gå från insteg (Judy Silver) till mellannivå som man ändå får säga att fox-dämparna är. Jag skulle inte byta ner mig trots att jag inte är någon avancerad åkare och ganska feg när det går neråt.
När du skriver jättestor skillnad, skulle du kunna beskriva närmare hur du märkt av skillnaden?

Scott spark the tråd
När du skriver jättestor skillnad, skulle du kunna beskriva närmare hur du märkt av skillnaden?
Först ser jag att jag missade en grej i din post, du skriver Fox 32, jag har Fox34, vet inte riktigt hur dessa skiljer sig åt...

Känslighet över småstök framförallt för min del, i kombination med stabilitet i högre fart och vid större hinder, svårt att beskriva i ord. Jag har bara svårt att tänka mig att man kan gå ner i nivå när man testat något mer avancerat (om nu Fox 32 faktiskt är en "högre" nivå?)?

Kan jag mäta skillnaden? Nej, jag cyklar snabbare på den nya cykeln men den har modernare geometri, mer trampeffektiv och min teknik har förhoppningsvis utvecklats.

Är skillnaden värd pengarna då? Också svårt att svara på, för mig handlar det mer om vad jag tycker är rimligt att lägga på en cykel samtidigt som jag vill ha prylar jag kan och vågar meka med själv.

Scott spark the tråd

Jag har haft en 950 från -17 med fox32 samt köpt en trek xcaliber7 till grabben med rockshocks judy silver.
Kommer aldrig köpa en cykel med lågspecad rockshox igen. Jag tycker den på grabbens känns så mycket billigare än foxen du jämför med.
Köper gärna fox 32 igen.
Du får väl bara två steg på dämpningen när du kör de billigaste modellerna av sparken också?

Jag hade väntat till en högre specad cykel dök upp på köp o sälj om jag varit du.

Scott spark the tråd
Jag har haft en 950 från -17 med fox32 samt köpt en trek xcaliber7 till grabben med rockshocks judy silver.
Kommer aldrig köpa en cykel med lågspecad rockshox igen. Jag tycker den på grabbens känns så mycket billigare än foxen du jämför med.
Köper gärna fox 32 igen.
Du får väl bara två steg på dämpningen när du kör de billigaste modellerna av sparken också?

Jag hade väntat till en högre specad cykel dök upp på köp o sälj om jag varit du.
Ok! Det är samma twinlock på 970 som på alla andra. En skillnad jag hittat är att reboundjusteringen på RS Judy Silver bara har 5 steg. På Fox 32 är det 15 steg.

Scott spark the tråd
Det är samma twinlock på 970 som på alla andra.
Korrigering av mej själv här. När jag lusläser ser jag att @K.I.D! har rätt. På spark 970/960 (med RS Judy Silver) är mellan-låsningen av dämpningen (Traction Control) bara på bakdämparen. Framdämparen har kvar full travel 130mm på mellanläget (Traction Control). Det hade jag missat trots att jag läst massor av reviews och specar.

Det är definitivt ett problem när 99,9% av alla testare är 100% positiva till sina sponsrade produkter. Det är få som vågar/vill lyfta fram svaga punkter. Den här begränsning på låsningen borde vara en självklarhet att ta upp och testa effekten av.

Scott spark the tråd
Har haft ett störande ljud från baksvingen sedan jag köpte min 910a och ljudet har bara blivit mer och mer störande ju mer jag cyklat. Trodde först det var från vevpartiet men sedan så testade jag att lägga på lite pasta bak vid bromsen och nu är cykeln ljudlös igen! Så ett tips, har ni problem med knakande missljud så testa att göra samma som jag gjorde.

6D20585E-A058-4172-A279-066399A76CB4_1_201_a.jpeg
93BC51B5-AA40-429B-87BD-C086C11327BB_1_201_a.jpeg

Använder mig av följande produkt för att bli av med störiga ljud och det har funkat väldigt bra så här långt!
40DB6684-C076-458A-B5EE-6B8D78FA881F.jpeg

Scott spark the tråd
Har precis köpt en Spark RC Team Issue AXS -22 och tänker byta vevparti. Sitter GX DUB vevar på den och tänkte sätta på XX1 vevar istället. Men det som sitter på heter wide också och försökt förstå vad det innebär och har konstaterat att det innerbär att kedjelinjen är 55mm istället för 52. Är det så att alla vevarna är samma och det är endast så att drevet är med 0mm i offset istället för vanliga boosten som har 3mm? Drevet som sitter original är 0mm i offset. Går det i så fall att köra med Garbaruks drev för BB30 som har 0mm i offset? Är väldigt svårt att hitta andra drev.

Scott spark the tråd
Enligt denna tråd så skiljer vevarmarna, mellan standard boost och wide. Men det ska funka med 0 mm offset och standard boost.

Själv kör jag CAPO-vevarmar från Leonardi Racing. Enda jag hittade som funkar med Quarq.

Scott spark the tråd
Enligt denna tråd så skiljer vevarmarna, mellan standard boost och wide. Men det ska funka med 0 mm offset och standard boost.

Själv kör jag CAPO-vevarmar från Leonardi Racing. Enda jag hittade som funkar med Quarq.
Då är ju frågan om jag har standard boost vevar på min då det är 0mm offset på det drev som sitter på. Får helt enkelt mäta och testa med vevarna från mina barns cyklar innan jag beställer.

Scott spark the tråd
Har haft ett störande ljud från baksvingen sedan jag köpte min 910a och ljudet har bara blivit mer och mer störande ju mer jag cyklat. Trodde först det var från vevpartiet men sedan så testade jag att lägga på lite pasta bak vid bromsen och nu är cykeln ljudlös igen! Så ett tips, har ni problem med knakande missljud så testa att göra samma som jag gjorde.

Visa bilaga 582336Visa bilaga 582337

Använder mig av följande produkt för att bli av med störiga ljud och det har funkat väldigt bra så här långt!
Visa bilaga 582334
Tack för tipset!! Jag har stört mig på ljud från bakbromsen en tid nu men inte orkat felsöka. Är garanterat samma som du beskriver! Ska hem och fixa direkt efter jobbet!

Scott spark the tråd
Svår beslutsångest...bor på platten inte ett berg i sikte. Var igår och testa Scott Spark 950 som verkade trevlig men samtidigt ganska tung så jag kikade även på 940 i kolfiber. Hemkommen från butiken inser jag att fasen jag kanske ska ha en RC istället då jag kommer köra 99% platt utan berg. Men när jag kikar på specen på RC comp är den bara utrustad med en fox 32a...den är ju ganska dyr som det är på rea och en RC team med FOX 34 SC Float Performance Air Grip 3 kostar ju närmare 7000kr till...kommer man störa ihjäl sig eller ska man för en gångs skull nöja sig med den billigare?
Jag är ju 93kg178cm så kanske 32an är väl vek?
Några tips? Vill ha en en rapp hoj till min 47år gamla gubbkropp som vill åka mjukt :)

Scott spark the tråd
Svår beslutsångest...bor på platten inte ett berg i sikte. Var igår och testa Scott Spark 950 som verkade trevlig men samtidigt ganska tung så jag kikade även på 940 i kolfiber. Hemkommen från butiken inser jag att fasen jag kanske ska ha en RC istället då jag kommer köra 99% platt utan berg. Men när jag kikar på specen på RC comp är den bara utrustad med en fox 32a...den är ju ganska dyr som det är på rea och en RC team med FOX 34 SC Float Performance Air Grip 3 kostar ju närmare 7000kr till...kommer man störa ihjäl sig eller ska man för en gångs skull nöja sig med den billigare?
Några tips? Vill ha en en rapp hoj till min 47år gamla gubbkropp som vill åka mjukt :)
Jag tycker 32:an är för vek. RC-modellen är dessutom ganska race-anpassad (därav namnet - Racing Concept). Framförallt med ett lågt, smalare styre, 160mm bromsskiva bak, tvåkolvsok och lättrullade däck. Dessutom hårdare fjädrad. Mig veterligen har modellerna du nämner heller ingen dropper-post. Det vill man ha.

Om huvudfokus är att tävla i motionslopp, köp en RC. Annars är en 900-modell roligare till det mesta.

Har även skickat dig ett tips via PM.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jag gick från en genius 920 (2018) till En spark RC team (-22). Kör mest platt, inga berg där jag bor.

Genius bara rullade över allt och var bekväm o stabil. Lite tyngre, men stabil o lugn att cykla.

Sparken är lättare och kräver lite mer på teknisk stig, särskilt drop utan dropperpost ät lite ovant (när man kört genius). Men efter jag vant mig, så gillar jag att den är lättare.

Scott spark the tråd
Tittade av nyfikenhet på Spark 2023 års modeller. Inga förändringar förutom nya färger, men rejäla prishöjningar! Nån som har koll på om det gäller alla märken eller om det bara är Scott som justerar upp priserna med 10-20%?

RC PRO +8000kr
RC TEAM +4000kr
910 +8000kr
940 +4000kr
960 +6000kr
970 +6000kr

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Tittade av nyfikenhet på Spark 2023 års modeller. Inga förändringar förutom nya färger, men rejäla prishöjningar! Nån som har koll på om det gäller alla märken eller om det bara är Scott som justerar upp priserna med 10-20%?

RC PRO +8000kr
RC TEAM +4000kr
910 +8000kr
940 +4000kr
960 +6000kr
970 +6000kr
Konstigt med tanke på att det än idag inte är problem att få tag på en spark 2022… köp en fjolåring eller vänta tills priserna går ner. Det gör dom tids nog även om vi är hindrade av svag krona just nu.

Scott spark the tråd
Goddag! Jag ska byta från fox till rockshox på min spark 900.
Behöver jag bestäkka något mer än dämpare & gaffel?
Är "bushings" detsamma för fox & rockshox eftersom att de är trunnion mount?

Tillbaka
Topp