Är man omodern om man bygger en lätt cykel utan discbromsar?

• Trådstartare Trådstartare Tob
  • Start datum Start datum
För att svara på frågan. Jag har sedan i våren 2023 ett rullande fälgbromsprojekt. Köpte en beg. Merida Reacto e-7000 av årsmodell 2017 som jag fantiserat om. Tanken var att den ska bli:
1. Anpassad för mig = Alla små detaljer
2. Aero = Optimering där det går
3. Så lätt som möjlig = Se punkt 4
4. För rimliga pengar = Blir lätt mer än man tänkt

Lägger upp bild och data längre fram, när projektet är närmare klart än idag. Fram tills dess får ni hålla till godo med en katalogbild på originalcykeln.

1692522414993.jpeg

Senast ändrad:
Som frågan lyder? Är man helt ute om man bygger en cykel som är lätt utan discbroms och även med mekaniska växlar?
Jag måste dock i strängast möjliga ordalag erinra om olämpligheten… i ordet ”discbroms” som är en styggelse i paritet med karbonram.

Vet hut, sjufalt hut. Hade det funnit tolvdelat hut, även det ?

Back On Topic: Ute? Nä.

Men andrahandsmarknaden är stendöd. Tunna skivor skall det vara.

För skogen är skivor självklart. Pendling, ja, åtminstone för mig. För landsväg, no problem.

Så här blev resultatet:

Visa bilaga 647422
Ramen är en oanvänd Scott Addict SL från 2016. Resten av delarna har jag köpt både nya och begagnade när priset varit rätt och passat in i bygget. Fokus har varit att det ska vara en cykel jag vill ha som en keeper. Den ska var tillräckligt snygg, lätt men framförallt funktionell och komfortabel.
Jävlar så satans så snygg den blev !!!

Visa bilaga 647486

Det är ett par däck jag köpte billigt. Har för mig jag gav 99 kr styck.
De är bara 23 mm men jag tänker att jag ger dem en chans.
Om man räknar in pris, vikt och funktionalitet så har de visat sig vara helt ok de rundor jag använt dem.
23mm, ännu mer retrocoolt/omodernt än fälgbroms!

23mm, ännu mer retrocoolt/omodernt än fälgbroms!

Det, tycker jag, är största nackdelen med fälgbroms på lvgcykel, att man är tvungen att köra smala däck. Skivbroms borde har kommit lite senare till lvg, då hade det funnits lvgcyklar med fälgbroms och lite mer däckutrymme. Min sommerpendlare har dualpivot bromar och utrymme till 32 mm däck. Min nuvarande lvgcykel tar 25 mm, som räcker till asfalt, men lite bredare hade varit trevligt på grus.

Det, tycker jag, är största nackdelen med fälgbroms på lvgcykel, att man är tvungen att köra smala däck. Skivbroms borde har kommit lite senare till lvg, då hade det funnits lvgcyklar med fälgbroms och lite mer däckutrymme. Min sommerpendlare har dualpivot bromar och utrymme till 32 mm däck. Min nuvarande lvgcykel tar 25 mm, som räcker till asfalt, men lite bredare hade varit trevligt på grus.
Jag har aldrig upplevt att det har varit ett problem... å andra sidan cyklar jag bara på gamla stålramar där det finns gott om plats. Ytterligare ett argument för att vara omodern alltså - och ändå modern (breda däck) på samma gång! :D

I praktiken har jag dock sällan känt behov av att köra bredare däck än 25mm på asfalt... kanske om asfalten är riktigt grov. Men även då funkar smala däck om de är mjuka och följsamma och man låter bli att följa de idiotiska tryckrekommendationerna som anmodar en att trycka i minst 8 bar eller vad det nu brukar stå!

Jag har aldrig upplevt att det har varit ett problem... å andra sidan cyklar jag bara på gamla stålramar där det finns gott om plats. Ytterligare ett argument för att vara omodern alltså - och ändå modern (breda däck) på samma gång! :D

I praktiken har jag dock sällan känt behov av att köra bredare däck än 25mm på asfalt... kanske om asfalten är riktigt grov. Men även då funkar smala däck om de är mjuka och följsamma och man låter bli att följa de idiotiska tryckrekommendationerna som anmodar en att trycka i minst 8 bar eller vad det nu brukar stå!

Jag skrev att 25 mm räcker för mig på asfalt. Min gamla lvgcykel, som står hos min mor, tar max 23 mm. Då blir det lite okomfortabel med hög tryck på grov asfalt.

Jag får plats med 32mm fram på min Merida Reacto med fälgbroms. Fast det börjar bli redigt tight. 28-30 mm blir nog mer praktiskt. Inte testat bak ännu.

Senast ändrad:

Under 7 BAR på 25mm däck om du väger 100 KG. Med 23mm blir det stenhårt och över 8 BAR. Men ändå supermjukt jämfört med vad man bör trycka i 18mm tubdäck... Allt är relativt.

Då har du stora möjligheter att ffa öka komforten men även funktionaliteten
med riktigt bra och så breda däck som får plats.
Helt klart. Jag har andra däck på andra hjul som är 25 mm och ett par som är 28 mm. Jag kommer säkert att byta till någon av dem.
Men det kittlade lite att testa dessa då de är lätta och de är verkligen inte dåliga.

Under 7 BAR på 25mm däck om du väger 100 KG. Med 23mm blir det stenhårt och över 8 BAR.
Under 7 Bar med 23mm däck och en totalvikt på 115 kg. Åtminstone enl Silca

Men ändå supermjukt jämfört med vad man bör trycka i 18mm tubdäck.
+1

Har du då direkt-mount?
Infästningen av bromsar är ofta begränsande faktorn.
Ja, det är direktmonterade. Verkar vara sämre plats bak. Det finns "vanliga fälgbromsar" med centrumskruv, som är konstruerade för bredare däck. Kan vara intressant om ramen tillåter feta däck.

Ja, det är direktmonterade. Verkar vara sämre plats bak. Det finns "vanliga fälgbromsar" med centrumskruv, som är konstruerade för bredare däck. Kan vara intressant om ramen tillåter feta däck.
Några sådana bromsar du kan tipsa om?
Håller på med en stålram som enligt tillverkare ska ta upp till 28mm men det ser ut som det får plats bredare däck än så.

Olika bromsar är också konstruerade för att klara olika däcksbredder,
moderna bromsar klarar oftast bredare däck jmf med några år äldre bromsar
Här är en bild från 2017 ur tidningen Roadbike på vilka bromsar som enl tillverkaren skall klara 28mm däck
RoadBike-1217-bremsen-platzfrage.jpg

Här är en bild från 2017 ur tidningen Roadbike på vilka bromsar som enl tillverkaren skall klara 28mm däck
Visa bilaga 647532
Här hittar du några olika:
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=167029

Jag själv körde Shimano Dura Ace EX 7210 Long Reach med stänkskärmar och 25,5mm tubdäck. Så de borde lätt klara 28mm däck.
1692542809512.jpeg

Under 7 Bar med 23mm däck och en totalvikt på 115 kg. Åtminstone enl Silca

+1
Enligt Silcas tryckrekomendation blir det 6.95 respektive 7.9 BAR. 100 kg cyklist + cykel + dricka/sadelväska. Totalt 110 Kg.

Är det fälgarna som begränsar ?

Några sådana bromsar du kan tipsa om?
Håller på med en stålram som enligt tillverkare ska ta upp till 28mm men det ser ut som det får plats bredare däck än så.
Ett budgetalternativ är annars shimabos br-r451. De tar upp till 32 mm breda däck, och armarna har en reach på 57 mm, vilket kan komma till nytta på äldre stålramar enligt min erfarenhet. Jag har själv kört med dem och tycker att de bromsar tillräckligt bra

Lite konstigt att det framställs som något slags aktivt val att ha en omodern cykel. Din cykel blir ju med tiden omodern av sig själv, du behöver inte göra nånting. Vill du ha en modern cykel måste du däremot aktivt uppgradera eller byta ut den hela tiden.

Lite konstigt att det framställs som något slags aktivt val att ha en omodern cykel. Din cykel blir ju med tiden omodern av sig själv, du behöver inte göra nånting. Vill du ha en modern cykel måste du däremot aktivt uppgradera eller byta ut den hela tiden.

Nej, jag har lärt mig att det är tvärtom här på happy. De flesta skulle behöva riktigt aktiv motarbeta starka viljan att köpa en ny cykel åtminstone varandra år.

Visa bilaga 647532
Hm! Här bilder på Potenza med Michelin Nominellt 25mm uppmätt 29mm
 Potenza fram .jpg

DSC_4462 Potenza Bak.jpg

Gott om plats för gruskorn och dylikt
Så Campa Record med Veloflex Master 28 uppmätt 28mm
Record Fram .jpg

Record Bak .jpg

Man kanske inte ska lite alltför mycket på olika tester utan prova själv

Hm! Här bilder på Potenza med Michelin Nominellt 25mm uppmätt 29mm
Visa bilaga 647890

Visa bilaga 647891
Gott om plats för gruskorn och dylikt
Så Campa Record med Veloflex Master 28 uppmätt 28mm
Visa bilaga 647893

Visa bilaga 647894

Såklart ska man prova själva! Men det är bra att veta hur breda passer på en cykel innan man köper den.

Kam på att jag inte hade mättit mina egna däck. Mina GP4000 25 mm mäter 26 mm på min cykel. Kanske passar då Schwalbe Pro One 28 mm. På min pendlare byte jag från Continental Ultra Sport 28 mm, som mättade 30 mm, till Pro One 30 mm, som mättade 29 mm.

Vilka tester menar du?
Som jag skrev i #155 visar bilden fabriksuppgifter från resp tillverkare.
Men självklart är det så att fler bromsar än de du visar bilder på klarar fetare däck än vad tillverkarna uppger, jag har själv sådana bromsar. Det beror förstås även på ram o gaffel.

Använde Dia Compe BRS101 i öppet läge med 35mm däck hela förra året. Gick bra förutom att hjulet inte gick att ta loss utan att släppa luft ur däcket. BRS202 ska klara ännu mer men har inte testat.

Vid broms utan direct mount har jag dock aldrig sett att det är bromsen som begränsar däckstorleken. Eller ja, däcket skulle komma för nära mitten av bromsen, men alla bromsarna är väl lika tjock kring monteringsskruven, eller?

Min pendlare har Tektro 315 bromsar. Jag kör nu 30 mm däck. 35 mm ser ut att passa om man släpper luft vid (de)montering av hjul. Bredare däck kommer för nära mitten av bromsen, aldrig för nära på sidorna.

Gjort cykeln lite tyngre och modernare med 25mm däck.
Testat några rundor och det är ju inte sämre än innan men ingen jätterevulotion heller.
Men blev betydligt snyggare och det är ju inte helt oviktigt det heller. ?

20230829_190908.jpg

Mavichjulen är jäkligt snygga.

(Det var ett par Mavic Exalith-hjul - ännu snyggare/lättare - som kom ut för en vecka sedan i Huvustan när jag var där, men de kneps av någon annan. De hade passat på min fälgbromsade pärla.)

Mavichjulen är jäkligt snygga.

(Det var ett par Mavic Exalith-hjul - ännu snyggare/lättare - som kom ut för en vecka sedan i Huvustan när jag var där, men de kneps av någon annan. De hade passat på min fälgbromsade pärla.)
Såg dem med. Vill egentligen ha de med svarta nav på denna. En av få saker jag stör mig på på denna cykel är de vita naven.

Tillbaka
Topp