Visa din uppgradering

Visa din uppgradering
Bytte ut min MB31 ram mot en Alpha ?

IMG_20230718_142058.jpg

Visa din uppgradering
Det började som en Orbea occam H30 2021 som jag köpte begagnad 2022, sen dess har det hänt en del.

Lyrik Ultimate 150mm
Super Deluxe Ultimate coil 210x55mm
Crane creek 40 headset
Sixpack styre(30 rise), styrstam och handtag
Code RS bromsar med 200mm skivor fram och bak
Ergon SM comp sadel
Oneup komposit pedaler

Jävlar vad jag gillar cykeln nu.
Har fått lära mig att skruva med cyklar på köpet ?

Bilagor

• IMG_2079.jpeg
    IMG_2079.jpeg
    831.5 KB · Besök: 100
Visa din uppgradering
@MrSthlm dyker nog upp här snart, snacka om uppgradering?

Ja, får bli en bild så småningom ?

Uppgradering, ja absolut men min Merckx behåller jag resten av mitt lilla liv. Jäkligt svårt (omöjligt?) att uppgradera när man väl har en Merckx, det blir mer komplettering, vi snackar ju trots allt om en cykel designad av the goat himself, självklart med livstids ramgaranti. Aeroad är en helt annan typ av hoj samt med vassare komponenter, även märkt att det är lite enklare att bromsa denna (vilket dock sällan ska behövas). :sneaky:

Nu får min Merckx tjäna som Zwifthoj, bekvämare racer för tex längre turer samt lite annat och Aeroad för mer hysterisk lvg cykling. ? Det är min plan åtminstone, jag är inte mogen riktigt ännu, the final countdown. ?

Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Skillnad kan också vara att du inte skött inbromsning korrekt om de var sintrade. Power är inte sintrade så behöver inte samma rigorösa inbromsning innan de tar bra.
Med sintrade kör jag lite sandpapper/fil på beläggen innan så de börjar slägga ifrån sig o ta snabbare. Sen hårda inbromsningningar med en broms i taget 5-10ggr i backe från 40km/h ner till 15km/h. Efter det provar jag båda samtidigt och de brukar ta ordentligt. Gör de inte det får jag göra hårda inbromsningar med en broms i taget igen.

Visa din uppgradering
Tidningen Tour testade skivbromsbelägg och bromsskivor (ffa för lvg och Ultegra) i nr 5-22
Galfer 1455 Road
Trickstuff 270 Power
De fick båda samma testresultat som dessutom var bättre än det för Trickstuff 270 Standard

Men som alltid; det är inte endast testresultatet som är intressant, testmetoden är minst lika viktig
Bromsen som användes i testet var BR-R8170 och skivorna RT-M800. Läs mer här
"Labortest auf dem TOUR-Bremsenprüfstand"

Själv har jag bytt till Swisstop Exotherm2 och även de är bättre än standardbeläggen

Visa din uppgradering
Jahapp. Första Revoloop hade trasig skarv i lådan och på den andra släppte skarven nu på tredje cykelturen. Går ju inte att lappa skarven så det håller tätt heller.

Inte nöjd.
Sjukt segt!
Aldrig hört om innan, förstår på landsväg med svinhögt tryck men 28g e fan sjukt lite!
På gravel måste väl tubeless vara mkt bättre antar jag?

Visa din uppgradering
Jahapp. Första Revoloop hade trasig skarv i lådan och på den andra släppte skarven nu på tredje cykelturen. Går ju inte att lappa skarven så det håller tätt heller.

Inte nöjd.
Olycklig. Schwalbe gör också något liknande med Aerothan, och det gör också ett gäng 26 fat däck. Det skulle vara mycket meningsfullt om de kom ut med en produkt för det.

Visa din uppgradering
Tog en vecka men nu har jag fått retursedel för att skicka tillbaka de defekta slangarna. Inte supersmidigt med bike-components när det strular med andra ord, men det är väl baksidan av billiga priser...

Visa din uppgradering
Är det någon skillnad i kedjelängd om man vill konvertera till ovalt?
Det var en bra fråga som jag inte har nått svar på.
Körde ovalt men med samma antal kugg som innan på klingan hela 2023 utan några konstigheter Iaf.
Men nu vet jag inte om man kanske skulle gå upp en länk på kedjan när jag ökat med 2 kugg. Det kanske finns nån annan här som vet?

Visa din uppgradering
Det var en bra fråga som jag inte har nått svar på.
Körde ovalt men med samma antal kugg som innan på klingan hela 2023 utan några konstigheter Iaf.
Men nu vet jag inte om man kanske skulle gå upp en länk på kedjan när jag ökat med 2 kugg. Det kanske finns nån annan här som vet?
Om kedjan räcker till på största drevet på kassetten och med dämparen komprimerad, så är det bara att köra på. Kanske enklast att kolla genom att lossa dämparen från ena infästningen.

Visa din uppgradering
Härlig läderdoft slog emot mig, då Tradera-paketet öppnades. Glad att en så ny sadel slank emellan, bland alla övriga uttjänta sadlar.. B67s åt moder, istället för tidigare Jula-sadel. (Återstår att fynda väska och handtag, om ytterligare många år?)
20230929_205851.jpg

Tillbaka
Topp