Visa din uppgradering

Visa din uppgradering
Växelbyte på sonens cykel. Den gamla X5:n funkade rimligt bra trots att den hade helt slitna parallellogramsbusningarna. Växelns korg satt såpass snett att det såg ut som att växelörat behövde riktas.

Dess efterträdare, en 10-delad SRAM X01 X0 DH blir kanske den finaste växelkomponenten som finns på familjens cykelflotta (själv kör jag skit som aldrig är bättre/dyrare än Deorenivå).

IMG_20231002_183051752.jpg

Den nya växelns officiella räckvidd är 11-28 kuggar, men den klarade tryggt en kassett med 11-36 kuggar just på den här cykeln.

Jag köpte den av en gubbe som påstod att den här växeln tjänade på hans gravel/landsvägcykel (?!) Konstigt val men okej. Nu kommer den tillbaka på stigarna.

Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Växelbyte på sonens cykel. Den gamla X5:n funkade rimligt bra trots att den hade helt slitna parallellogramsbusningarna. Växelns korg satt såpass snett att det såg ut som att växelörat behövde riktas.

Dess efterträdare, en 10-delad SRAM X0 DH blir kanske den finaste växelkomponenten som finns på familjens cykelflotta (själv kör jag skit som aldrig är bättre/dyrare än Deorenivå).

Visa bilaga 657734

Den nya växelns officiella räckvidd är 11-28 kuggar, men den klarade tryggt en kassett med 11-36 kuggar just på den här cykeln.

Jag köpte den av en gubbe som påstod att den här växeln tjänade på hans gravel/landsvägcykel (?!) Konstigt val men okej. Nu kommer den tillbaka på stigarna.

Den är officiellt 7-delat.

Visa din uppgradering
Den är officiellt 7-delat.
Nja, jag sökte efter serialnumret på SRAM:s webbsida och den påstår att den är 10-delad:

Men jag hade visst fel på modellbeteckningen på mitt inlägg, den är X01 och inte X0 som jag angett.

1696268088165.png

Jag kan fortfarande inte SRAM:s modellnamn och tycker dessutom att de är dumma och är svårt att urskilja.

Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Nja, jag sökte efter serial numret på SRAMs webbsite och den påstår att den är 10-delad:

Och 7-delat :)

Egentligen är den dock väl 11-delat. Det är en vanlig 11-delat bakväxel med kortare cage.

Största drev är lite konstigt med "26, 28". Trodde en moment att det var till 7/10 eller 10/7-delat, men med X-Horizon gör antal växlar ingen skillnad.

Vilket reglage använder du?

Visa din uppgradering
Visa din uppgradering
Den finns två varianter, ena med kort korg (max 26 kuggar) och andra med mellanlång korg (max 28 kuggar).

Hahaha, missade det. Trodde at längden av cagen då skulle skilja sig hela 3 mm. Men det visar sig at vara mycket mer. Sram bakväxel brukar har mindre marginal än Shimano, men här borde max på medium snarare vara 32 eller 34 än 28. Det är också rimlagare när man redan har en korta som har max 26.

Visa din uppgradering
Jahapp. Första Revoloop hade trasig skarv i lådan och på den andra släppte skarven nu på tredje cykelturen. Går ju inte att lappa skarven så det håller tätt heller.
Tog en stund men nu har jag fått två nya slangar från bike-components. Skarven ser frisk ut på de här två, de förra måste varit från en dålig batch. Vetefasen vad jag gör med dem bara, har ju fixat slanglöst på fetingen nu...
IMG_9042.jpeg

IMG_9043.jpeg

Visa din uppgradering
Inte på cykeln, men i verkstaden.

Lidl's olidliga styrhållare byts ut mot en Feedback Sports Flop-stop.

Den presterar på nivån "gör sitt jobb" vilket är mer än man kan säga om företrädaren.

Bilagor

• 20231022_153439.jpg
    20231022_153439.jpg
    302.8 KB · Besök: 100
  • 20231022_153536.jpg
    20231022_153536.jpg
    307.1 KB · Besök: 107
Visa din uppgradering
Gör det betydande skillnad att byta? Kör gx växel jag med...
Sitter i alla fall märkbart styvare i växelörat. På NX har jag problem med spökväxling där t ex ett klick gör att kedjan klättrar ner två steg för att ett varv senare gå tillbaka ett steg igen. Oklart hur mycket flex som kommer från mounting bolt och hur mycket som kommer från växeln själv, har inte provat att bara byta den ena.

Visa din uppgradering
Tubelesskonverterat vincenthjulen, skruvat dit dryckeshållare, sedan bytt till AB oval 34 framdrev och x01 bakväxel och trigger.. sedan slängde jag på vinterhjulen inför en sväng igår :)

Bilagor

• IMG_6273.jpeg
    IMG_6273.jpeg
    531.2 KB · Besök: 113
  • IMG_6292.jpeg
    IMG_6292.jpeg
    1.3 MB · Besök: 115
  • IMG_6290.jpeg
    IMG_6290.jpeg
    804 KB · Besök: 115
Visa din uppgradering
Uppdaterat min DJ med en NC-17 gyroadapter, samt en Salt+ gyro.

Märker ingen skillnad jämfört med Titles gyro.

Förutom att NC-17 adaptern, gyro, kablar och bromsok totalt kostade 1\3 av priset (på eBay) jämfört med Title.

Bilagor

• IMG_1973.jpeg
    IMG_1973.jpeg
    580.9 KB · Besök: 88
  • IMG_1974.jpeg
    IMG_1974.jpeg
    465.5 KB · Besök: 81
  • IMG_1975.jpeg
    IMG_1975.jpeg
    545.1 KB · Besök: 79
Visa din uppgradering
Uppgradering från Änglamark till sonens cykel. Han var arg när jag gjorde den, han ville har en riktigt egolapp. Men vid cyklingen idag var han mycket förvånad att den funkade så bra. Igår och på måndag var han byxor hel blöta och cyklen fick också en dusch av lövbitar, som man kan ser.

2023-11-01-17-59-49-685.jpg

Visa din uppgradering
Köpte ett forecaster (gammal modell för ha bra grepp bak under leriga dagar) funkar kanon sen satte jag dit nya ventiler o gjorde den tubless ?

Bilagor

• PXL_20230917_164555883.MP.jpg
    PXL_20230917_164555883.MP.jpg
    620.9 KB · Besök: 115
  • PXL_20230920_172157161~2.jpg
    PXL_20230920_172157161~2.jpg
    327.7 KB · Besök: 122
Visa din uppgradering
Första gången med frambroms på en DJ.
Har fastnat för jibbing men även att köra mer trial. Med en DJ. För att fortsätta kunna göra barspins, med en frambroms har Reverse en top-cap som är ihålig.
Funkar hur bra som helst.
Ska göra samma sak med min Enduro.
En för mig riktigt rolig uppgradering, som i princip inte kostar mer än några hundralappar.

Bilagor

• IMG_2024.jpeg
    IMG_2024.jpeg
    552.7 KB · Besök: 85
  • IMG_2025.jpeg
    IMG_2025.jpeg
    682.5 KB · Besök: 84
  • IMG_2026.jpeg
    IMG_2026.jpeg
    688.8 KB · Besök: 89
  • IMG_2015.jpeg
    IMG_2015.jpeg
    482.3 KB · Besök: 93
Visa din uppgradering
Första gången med frambroms på en DJ.
Har fastnat för jibbing men även att köra mer trial. Med en DJ. För att fortsätta kunna göra barspins, med en frambroms har Reverse en top-cap som är ihålig.
Funkar hur bra som helst.
Ska göra samma sak med min Enduro.
En för mig riktigt rolig uppgradering, som i princip inte kostar mer än några hundralappar.
Blir det vajer-broms på enduron då också?

Känns som att det kostar många kilo frustration med slang genom allt ?

Visa din uppgradering
Blir det vajer-broms på enduron då också?

Känns som att det kostar många kilo frustration med slang genom allt ?
Det kommer vara en hydraulisk broms. Liksom bilden ovan, går det att få i en bromskabel utan problem, visst kommer jag behöva lufta bromsen ett par gånger och anpassa kabelns längd. Se till så att kabeln inte riskerar att dras ur kopplingen till oket.

Det har gjort flera gånger tidigare. Däremot behöver styret ha tillräckligt med rise, så att inte reglagen slår i ramen. Likaså bredden på styret, så det inte slår i sadeln, eller kroppsdelar som tenderar att göra förbannat ont för hälften av befolkningen ?. Samt att jag har en cykel med 27.5” hjul, 29” kan bli problematiskt.

Plockade bort frambromsen för att se om det överhuvudtaget gick att snurra styret med övrigt kablage, två varv fick jag runt det innan jag behövde ”snurra” tillbaks det.
Vilket är gott nog för att göra diverse andra trick.

GMBN gjorde en tutorial redan 2018. Länk bifogas. Så det är inget nytt fenomen.

Tillbaka
Topp