huggorm!

huggorm!
Och jag körde nästan över den här för tre veckor sedan på en stig nära Grösjön i Umeå.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    134.4 KB · Besök: 947
huggorm!
Vad gör man om man är 1h ut i skogen och blir biten? Är väl knappast bra att ha 170 puls i 45-60 minuter för att ta sig hem, då går ju eventuellt gift ut snabbare i kroppen. Men samtidigt vill man väl isåfall ta sig till sjukhus så snabbt som möjligt? Eller?

Körde över en huggorm idag. Fick en mindre panikattack trots att jag inte blev biten. :O

huggorm!
Huggormens gift är väl inte mycket värre än getingens egentligen

men jag hade nog dött av själva chocken över att bli biten.
Har vart på väg flera gånger att cykla över ormar i skogen. Jag är maniskt rädd för ormar. HU!

huggorm!
Ring 112 och meddela att du har blivit biten av en huggorm och var du är någonstans. Sen är det upp till experterna att bedöma vad som ska göras. Har du tur blir du upphämtad av en brandman på en fyrhjuling.

Om inte annat så vet Missing People var de ska börja leta efter liket om det visar sig att du inte tog dig hem levande.

huggorm!
Jag körde också över en huggorm för någon vecka sedan. Den slingrade sig rakt över vägen (nära badet upp mot gula i hellas) och jag hade ingen chans att stanna eller köra åt sidan.
Jag körde alltså rakt över ormen. Efter det kunde jag inte koncentrera mig på att cykla för att jag spanade efter ormar hela tiden så jag avslutade turen.

Igår när jag körde grusvägsrally var nära på ett köra över en till orm. Den var betydligt mindre men man undrar ju hur galet mycket orm det finns i år. So far ser jag orm på 20% av alla turer.

huggorm!
-Andy- skrev:
-------------------------------------------------------
> Ring 112 och meddela att du har blivit biten av en
> huggorm och var du är någonstans. Sen är det
> upp till experterna att bedöma vad som ska
> göras. Har du tur blir du upphämtad av en
> brandman på en fyrhjuling.

Det är ju intressant för i många fall är det ju mer eller mindre omöjligt att ta sig till dig även med fyrhjuling.

Intressant ur allmänt skadeperspektiv också egentligen. Om man tok-kraschar mitt i tjock skog långt åt helvete från närmsta väg och bryter ett ben eller något.

Men då är det väl helikopter som gäller så nära som möjligt så får de bära dig resten av biten.

huggorm!
-Andy- skrev:
> En bra säkerhetsrutin är att ta med sig en
> kompis som sällskap och som kan hjälpa, larma,
> möta upp räddningstjänsten.

Ja en sån där kompis skulle man ha.

huggorm!
En bekant till mig blev biten av en huggormsunge. Vad dom nu kallas för...? Esping?
Hon struntade i det och åkte till Ullared med en kompis, fast det svullnade på benet.
När dom kom hem till Norrköping igen var benet svart. Först då blev det akuten.
Men det är tydligen ovanligt att man reagerar så. Berodde på allergi sa läkaren.
Men man ska nog ta det osäkra före det säkra..

huggorm!
matz skrev:
> En bekant till mig blev biten av en huggormsunge.
> Vad dom nu kallas för...? Esping?
> Hon struntade i det och åkte till Ullared med en
> kompis, fast det svullnade på benet.
> När dom kom hem till Norrköping igen var benet
> svart. Först då blev det akuten.
> Men det är tydligen ovanligt att man reagerar
> så. Berodde på allergi sa läkaren.
> Men man ska nog ta det osäkra före det säkra..

Jag är ockå allergisk mot Ullared.

huggorm!
Härlig myt om att huggormens gift inte är spec giftigt. Känner ett par som blivit medvetslösa av skiten utan att vara allergiska. Det är dock väldigt ovanligt att man får så mycket gift i sig att det går så illa.

Säger inte att man skall vara rädd för huggorm, sannolikheten att det skall gå illa efter att man blivit biten är låg. Men det är inte pga att giftet är ofarligt.

huggorm!
Såg att någon tidigare skrev att det var läge att ha med Betapred ut.

Medicinskt sakkunniga avråder bestämt ifrån att ta syptomhämmande preparat efter bla ormbett.
Svullnad som uppstår efter bettet hjälper till att hålla tillbaks spridningen.

Klämmer man i sig Betapred (eller annat cortisonpreparat) motverkar man svullnaden och snabbar på giftspridning.

huggorm!
underscore skrev:
> Härlig myt om att huggormens gift inte är spec
> giftigt. Känner ett par som blivit medvetslösa
> av skiten utan att vara allergiska. Det är dock
> väldigt ovanligt att man får så mycket gift i
> sig att det går så illa.
>
> Säger inte att man skall vara rädd för huggorm,
> sannolikheten att det skall gå illa efter att man
> blivit biten är låg. Men det är inte pga att
> giftet är ofarligt.

Huggormens gift är inte speciellt giftigt. Ingen som helst myt.

Så varför säger jag (och en massa andra människor som är duktiga på både ormar, gifter och sjukvård) att det inte är det, trots att en del folk mår väldigt dåligt efter bett. Jo, för att det mest relevanta sättet att bedöma någots giftighet är att se på en "normaldos" och då är en huggorms gift inte speciellt farligt. Precis som du själv skriver är det ovanligt att man får i sig så mycket att det blir farligt. Jämfört gram för gram med lättmjölk är huggormens gift förbannat giftigt såklart och jämfört med en del austraiensiska ormar knappt giftigt alls.

Sedan finns det olika grader av överkänslighet. Skilj på överkänslighet och allergier nu. Många av de som blir dåliga av ormbett i Sverige är känsligare än genomsnittet, men för den skull inte allergiska eller "överkänsliga" som många kallar det. Lite som att vissa får fula myggbett och andra knappt några märken alls. Det är olika känsliga för myggans gift, men inte alls nödvändigtvis allergiska för det.

Rätt ointressant egentligen, då vi är helt överens om ditt sista stycke och det i praktiken är det viktigaste. Men jag har tid över i väntan på middagen i ugnen, så jag tänkte besserwissra lite helt gratis.

huggorm!
Hep skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Härlig myt om att huggormens gift inte är
> spec
> > giftigt. Känner ett par som blivit
> medvetslösa
> > av skiten utan att vara allergiska. Det är
> dock
> > väldigt ovanligt att man får så mycket gift
> i
> > sig att det går så illa.
> >
> > Säger inte att man skall vara rädd för
> huggorm,
> > sannolikheten att det skall gå illa efter att
> man
> > blivit biten är låg. Men det är inte pga att
> > giftet är ofarligt.
>
> Huggormens gift är inte speciellt giftigt. Ingen
> som helst myt.
>
> Så varför säger jag (och en massa andra
> människor som är duktiga på både ormar, gifter
> och sjukvård) att det inte är det, trots att en
> del folk mår väldigt dåligt efter bett. Jo,
> för att det mest relevanta sättet att bedöma
> någots giftighet är att se på en "normaldos"
> och då är en huggorms gift inte speciellt
> farligt. Precis som du själv skriver är det
> ovanligt att man får i sig så mycket att det
> blir farligt. Jämfört gram för gram med
> lättmjölk är huggormens gift förbannat giftigt
> såklart och jämfört med en del austraiensiska
> ormar knappt giftigt alls.

Pratar man om hur giftigt giftet är så jämför man gram mot gram och inget annat. Oftast används LD50 ( http://www.seanthomas.net/oldsite/ld50tot.html se Vibera Berus för svensk huggorm). Något annat är bara lögn. Sjukvården är tyvärr riktigt dålig på att kreditera huggormens potenta gift. När kompisen åkte in på sjukan för att han blivit ipumpad vipera berus gift så vägrade man tro honom. Trots två vittnen. Alla aktiva herpetologer i Sverige med stora terrarium i företag.

Däremot så är det inte direkt vanligt att den pumpar in så mycket gift. I detta fallet var det att han stod och höll ormen som blev rejält sne och pumpade in allt den hade. Vilket uppenbarligen var tillräckligt för att ställa till med seriösa komplikationer.

Men återigen så säger jag inte att man skall vara rädd för huggormar eller ha med sig serum ut när man vandrar. Däremot skall man helt klart vara förberedd på att dom inte är ofarliga som folk verkar tro. Inklusive "experter" som du påstår dig vara.

huggorm!
Jag var tydligen inte tydlig nog. Jag skrev "det mest relevanta sättet att bedöma någots giftighet", men det hoppade du visst över att läsa. Visst jämför man gram mot gram om man vill veta någontings absoluta giftighet, men det jag vill få fram är att det är helt ointressant i verkligheten när någon fått i sig eländet. För sjukvården (oavsett hur illa du tycker om den) är det helt ointressant om en blåringad bläckfisks gift är mer eller mindre giftigt än en stenfisk eller en skorpionfisk gram för gram. Det intressanta är hur farligt det är för en människa med den dos man rimligtvis kan få i sig.

LD50 är intressant i ett labb och på wikipedia, men inte om man är ute på en dykbåt och någon kommer upp med en reaktion, om man cyklar i en svensk skog och blir biten eller tältar i outbacken i Australien. Eller för all del på en akutmottagning här i närheten. Skulle man fokusera på LD50 enbart så blir det jobbigt då nikotin är mycket giftigare än vissa djurbett/stick som ändå är betydligt farligare i praktiken.

huggorm!
Jag tänker slänga en klabbe till på brasan här genom att länka in en artikel som publicerades 1998 i svenska Läkartidningen:
http://ltarkiv.lakartidningen.se/1998/temp/pda17265.pdf
Råkade hitta den här när jag slackersurfade på ormar inför en utlandsresa. :-)

Undersökningen har jämfört 1085 dokumenterade bett från 80-taler och framåt av de nordamerikanska skallerormarna och de europeiska huggormarna. Däribland den "Svenska" huggormen.

Vad man kommer fram till är att risken för "allvarligare komplikationer" är i stort sett densamma: ~10 % Dödstalen är 0.1-0.2 %. Andelen torra bett är ca 30 %. Se sammanställningen i slutet av artikeln. Ett citat ur artikeln: "I Sverige vårdas varje år 150–200 personer på sjukhus för huggormsbett och 20–30 av dessa behöver intensivvård på grund av allvarliga symtom. Dödsfall inträffar bara med flera års mellanrum."

Slutsatsen av artikeln är egentligen inte att huggormen är farlig (den är en ganska ofarlig orm om man jämför med många andra ormar) utan snarare att den nordamerikanska skallerormens farlighet är ordentligt överdriven. Jag måste dock säga att när jag läser kommentarerna här så verkar det som om vår Svenska huggorms farlighet tvärtom är underskattad. Jag skulle inte jämföra ett huggormsbett med en geting och man bör helst uppsöka sjukhus om man blir biten.

Mao. tror jag på underscores berättelse om att man kan bli riktigt sjuk av ett bett. Beror som sagt säkert på hur mycket ormen får för sig att spruta in. Bett till försvar brukar ofta vara "torra". Det är inte i ormens intresse att slösa sitt gift på någon drulle på cykel när giftet egentligen behövs för att döda mat. Men om den kämpar för livet är det kanske en annan femma.

Vill till sist passa på att be om ursäkt till läsare som har ormfobi och fick panik av detta. :-)

Senast ändrad:
huggorm!
Jag blev biten förr förra sommaren under em cykeltur. Skulle över ett fallet träd, fastnade på en gren kraschade och rev upp benet ganska ordentligt. Märkte inte då att jag blivit biten. Cyklade hem ca 15 km. Började må dåligt men trodde jag hade druckit dåligt som vanligt. När jag vaknade dan efter var benet så svullet att jag trodde att huden skulle spricka. Då såg jag också tydliga märken efter bettet.
Rekommendationen är att alltid söka vård vid bett. Det tog ca 4 veckor innan jag var helt ok igen.

huggorm!
Jag har hittills i mitt liv bara sett en levande huggorm en enda gång. Det var på Ramsvik i mellersta Bohuslän. Den skrämdes och slingrade sig iväg i ofantligt hög fart genom det höga, gula gräset intill. Döda har jag sett en handfull.

Vanliga snokar har jag sett betydligt fler av. Säkert några dussin. Senast för nån vecka sen.

huggorm!
geologen skrev:
> Jag har hittills i mitt liv bara sett en levande
> huggorm en enda gång. Det var på Ramsvik i
> mellersta Bohuslän. Den skrämdes och slingrade
> sig iväg i ofantligt hög fart genom det höga,
> gula gräset intill. Döda har jag sett en
> handfull.
>
> Vanliga snokar har jag sett betydligt fler av.
> Säkert några dussin. Senast för nån vecka sen.

Kan du se skillnad på snok och huggorm?
På Hisingen ser jag huggorm mycket mer ofta än snok.

Herp, orka.. Hoppas ditt nick råkar vara knas.

huggorm!
underscore skrev:

>
> Herp, orka.. Hoppas ditt nick råkar vara knas.

Är det jag som är Herp? Eftersom nicket inte har något r i sig, så behöver du inte vara orolig. Jag skulle aldrig utge mig för att vara herpetolog, då mina praktiska erfarenheter är rätt små och för långt tillbaka i tiden. Däremot har jag rätt bra koll på akutvård.

Men skit samma. Jag tror att du och jag i verkligheten inte skulle vara lika oense. Och att vi båda skulle agera likadant om vi blev bitna. Om vi senare skulle börja tjafsa över något ordval vid kaffet kan vi ju ta då.

En sista sak bara, som inte är riktad mot dig utan rent allmänt. Det där tramset om att jämföra med getingstick. Jag vet inte varför det blivit så, men det är väl viskleken och folks allmänna önskan om att förenkla saker. Huggormsbett och getingstick dödar ungefär lika många människor i Sverige per tidsenhet, det är "typ" sant. Men att från det gå till att säga att ett stick och ett bett är lika farligt/ofarligt är helt galet. Blir man getingstucken - svär och gnäll. Blir man huggormsbiten - sök vård.

huggorm!
Serenyeti skrev:
> Geting som simmar i saftglaset/colan är
> livsfarlig.

Inte lika farlig som en huggorm som simmar i saftglaset.

huggorm!
Hep skrev:
> Serenyeti skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Geting som simmar i saftglaset/colan är
> > livsfarlig.
>
> Inte lika farlig som en huggorm som simmar i
> saftglaset.

Bälgar man i sig så stora glas med saft / cola bör man nog oroa sig en del för diabetes ;)
(sorry... kunde inte motså frestelsen)

huggorm!
Råkade ut för det i helgen när jag cyklade Åsnen runt i Småland, en huggorm låg och solade på en cykelväg och jag såg den inte i tid att styra undan ordentligt. Ormen högg efter ena foten/trampan men som tur var hann jag dra upp benen precis innan,. har hänt en gång tidigare men då hade jag kraftiga läderkängor som inte ormen skulle klarat bita igenom, denna gång låga cykelskor.

huggorm!
Råkade ut för det i helgen när jag cyklade Åsnen runt i Småland, en huggorm låg och solade på en cykelväg och jag såg den inte i tid att styra undan ordentligt. Ormen högg efter ena foten/trampan men som tur var hann jag dra upp benen precis innan,. har hänt en gång tidigare men då hade jag kraftiga läderkängor som inte ormen skulle klarat bita igenom, denna gång låga cykelskor.
Fast dom kan inte bita igenom det heller.

huggorm!
Jag blev (med största sannolikhet) ormbiten när jag rekade uem banan med grabben i Jönköping i somras. Märkte inte när det hände, men jag kände att det rev lite på benen ibland när jag stolpade runt i lingonriset. När jag satte mig vid Hallby-stugan upptäckte jag att jag blödde lite från vaden, från vad som såg ut som två lite större och några mindre sår. Jag satt i solen någon timme och hade det gött.

På kvällen noterade jag att hela underbenet var djupt röd-lila, skojade med familjen att jag såg strålskadad ut, fast jag bara råkat bränna mig i solen.

Snabbspola ca 10 dagar och jag gnällde till frugan att benet fortfarande var lite lätt lila, och att de där två såren inte ville läka hundra. Frugan fattade misstankar och jag fick ta en sväng till vårdcentralen dagen efter, där de menade att det med största sannolikhet var huggorm, men att det inte var mycket att göra åt det nu.

Det roliga (eller dumma?) är att jag inte fattade vad som hände. Alla andra som jag vet som blivit ormbitna har ju blivit rätt dåliga och fått söka sjukvård. Jag hade iofs haft en rätt jävlig sommar med Borelia och urinvägsinfektion, så jag kände mig ju inte på topp den veckan ändå. Var rätt risig i normaltillståndet liksom. Att benet hade en rolig färg och kliade var förstås liksom bara helt normal solsveda…

Jaha, vet inte riktigt vad den här novellen tillför? Om du inte reagerar kraftigt på ett ormbett behöver det inte vara så farligt? Doh… Eller att det kan vara bra att ha en fru som kan räkna ut vad man varit med om i efterhand, så man inte missar en erfarenhet för att man är disträ?

huggorm!
En polare blev ormbiten precis innan vi ska åka hem från ett midsommarfirande. De pratar med giftinformationen och får reda på att om han inte blir yr eller illamående är det okej.

Så vi åker iväg och efter någon timme eller så stannar vi i Skultuna och fikar och hans ben har svullnat och jag tycker det ser konstigt ut. Så jag ringer 1177.

Syrran vi pratar med tycker vi ska åka till Västerås, samtalet gick ungefär såhär

— Var är ni sa ni? Skultuna? Åk till Västerås lasarett och kolla upp det där.
— OK, vi skulle inte kunna kolla upp det på SÖS, vi är ungefär två timmar bort.
— Du, åk d i r e k t till Västerås och kolla upp det där.

Polaren fick ligga kvar i fyra dagar, fick två injektioner med serum och träffade nog nästan alla dom jobbade på lasarettet.

— Är det du som blev ormbiten? Får jag kolla?

Men han fick behålla benet.

huggorm!
Är det huggormsår i år? Jag har sett minst en huggorm, ett fräscht huggormslik och en esping på vägarna i år. Det har aldrig hänt förut att jag har sett en livs levande.
Eller är det en tillfällighet?

huggorm!
Jag var på väg upp till finnmarksturen 2018 tror ja det var. Det var bråttom som fan att fixa en fålla2 seedning till CV då det var typ helgen efter.
Stannar vid macken vid Hallstahammar o tankar och så råkar jag bli pissnödig så jag studsar ut i skogen från bilen och det river till på ena smalbenet, men som mtb-åkare är man ju vad vid sådant och jag tänker inte mer på det. Jag kissar och går tillbaka till bilen och det river till igen på samma ställe. märkligt tänkte jag men struntade i det. jag kommer upp till boendet i Ludvika och jag etablerar mig. Känner på kvällen att foten känns oerhört stel men jag kollar inte. Dagen efter är det Finnmarksturen och foten går knappt ned i cykelskon men till slut så går det. Jag har även så ont så det går knappt att gå med foten, men cykla går bra så jag genomför loppet. Haltar omkring och gnäller över smärtan. Foten är ordentligt röd... Går till läkaren hemma och han tror jag åkt på Gikt....
Går tillbaka nån dag senare eftersom det inte blivit bättre..., men dem är säkra på att jag åkt på Gikt. Jahaja...
Märker att det går att cykla så jag kör CV och kommer i mål på 3.02h så jag har även på CV säkrat en fålla2 till året efter så jag är nöjd.
Men smärtan fortsätter, gör en efterlysning på facebook och mina vänner som är läkare tycker sig se ärrbildning efter ormbettet och mycket riktigt, två små vita ärr på båda benen! Dem säger att det är bra att ligga stilla och inte göra ngt ansträngande efter man blivit ormbiten så man inte drar runt giftet onödigt mycket i kroppen. Jag hade ju bara kört Finnmarksturen och CV på hyggliga tider och placeringar :)
Ska se ikväll om ja kan hitta en bild på ärren.

huggorm!
Är det huggormsår i år? Jag har sett minst en huggorm, ett fräscht huggormslik och en esping på vägarna i år. Det har aldrig hänt förut att jag har sett en livs levande.
Eller är det en tillfällighet?
Hos oss i Sörmland är det lite fler än vad jag normalt ser på ett år. Kan såklart vara tillfälligheter. Upplever fler stora bruna med sicksack än förr. Är van med att bara se helsvarta eller grå med sicksackmönster.

Tillbaka
Topp