Den officiella Canyon-tråden

En liten uppdate
canyon lyckades byta modeller inom ett dygn så kontentan är att dom byter färg på cf7 från stealt till röd från röd till stealt inom 24 timmar då kan man fråga sig hur i helvete tänker dom om man skall sätta upp sig på en eller flera modeller i samma segment tyvär så har jag tappat förtroende för dom nu .
Här är mailet jag skickade till dom.
Då var det dax igen satt upp mig i går på 2 nya cyklar i endurance klassen en endurance 7 och en endurance cf 7 cf röd och fin men vad i helvete håller ni på med jag hade även satt upp på en cf7 stealt som har utgått men nu är den plötsligt tillbaka som ett trollslag abrakadabra.
Det går inte att beställa i från er när cyklar försvinner ur sortimentet lika fort som en annan byter kalsonger fattar ni inte att kunder skiter i er när ni håller på som det brann och byter färger inom ett dygn ta och bli lite mera seriösa .
Det är nära nog omöjligt att hinna hugga en av de populärare modellerna på Canyon. Ett tips är appen web alert xp (eller liknande) - bevakar sidan och när sidan ändras (cykel i lager) plingar det till. Jag bevakade både outleten och "vanliga" avdelningen och lyckades hugga en endurace al 7 förra sommaren. Men man måste fan köpa DIREKT, redan veta vad man ska ha. Någon vecka innan mitt köp dök en endurace in, jag tänkte i typ 7.5 minut innan jag beställde - då hann den försvinna.

Canyon skriver att det kommer nya cyklar på måndagar, det stämmer absolut inte, de kan dyka upp när som helst.

Klarar inte bestämma mig för Neuron CF 9 SL eller nya Spectral 125 CF 9 med eagle transmission. Jag kör 95% i göteborgsområdet och är med på några gubbcyklingar någon gång i veckan, Kommer att åka till Isberg några långhelger om året också.

Lutar väl mot 125 för att CF9 känns lite för XC, men är skeptisk till REACH på Large som är hela 486, kommer från en Stumpjumper S4 med 477 som passade mig väldigt bra. Jag är 180, men lägger jag för mycket vikt på reach ?

Konfiguration säger M eller L men M har bara 460 som är 5mm längre än min frus Stumpjumper S3 som jag tycker är lite kort. Medium har trots det samma wheel base som min gamla S4

Tycker det är sjukt svårt att välja storlek, vill ju inte ha en cykel som känns för stor och lång

edit: kollade också på nya Stumpjumper Expert, men den har sämre komponenter för 20 000 extra ( får 125 CF9 för 52000) så det kommer inte hända

Jag valde mellan Spectral 125 och Neuron och gick på Neuron efter att ha provcyklat Spectral. Det är en rätt krallig hoj, för vanlig stigcykling kändes den väldigt mycket overkill. Men vill man ha något som funkar i park också så är det antagligen vettigt med Spectralen.

Hade det funnits en Neuron med 125mm fram och bak hade jag nog gått på den istället :)

Klarar inte bestämma mig för Neuron CF 9 SL eller nya Spectral 125 CF 9 med eagle transmission. Jag kör 95% i göteborgsområdet och är med på några gubbcyklingar någon gång i veckan, Kommer att åka till Isberg några långhelger om året också.

Lutar väl mot 125 för att CF9 känns lite för XC, men är skeptisk till REACH på Large som är hela 486, kommer från en Stumpjumper S4 med 477 som passade mig väldigt bra. Jag är 180, men lägger jag för mycket vikt på reach ?

Konfiguration säger M eller L men M har bara 460 som är 5mm längre än min frus Stumpjumper S3 som jag tycker är lite kort. Medium har trots det samma wheel base som min gamla S4

Tycker det är sjukt svårt att välja storlek, vill ju inte ha en cykel som känns för stor och lång

edit: kollade också på nya Stumpjumper Expert, men den har sämre komponenter för 20 000 extra ( får 125 CF9 för 52000) så det kommer inte hända
Jämför sadelrörets vinkel på Spectralen med Stumpjumperns. Är det brantare på Spectral så blir avståndet mellan sadel och styre kortare i förhållande till reachen och kanske matchar Stumpjumpern bättre än du tror. Effective top tube kallas väl måttet jag syftar på.

Är 181 och velade också mellan M eller L på min Spectral 125.
Blev till slut en L och den känns toppen! Funkar säkert med M också men när det går snabbt nedför i bikepark så känns L rätt ?
Känns inte för stor på vanlig single track heller.
Bor du nära Borås får du gärna prova

Klarar inte bestämma mig för Neuron CF 9 SL eller nya Spectral 125 CF 9 med eagle transmission.
Att Spectral slår Neuron utför är nog inget tvivel, men jag jämförde nya Neuronen mot min gamla YT Jeffsy och de verkar rätt jämförbara. Flackare HTA och längre reach på Neuron så bilden nedan jämför XL mot L. För mig funkade Jeffsyn överallt i Isaberg utom i No mercy, men det hängde mer på mig än cykeln.
Screenshot 2023-08-22 22.23.51.png

Är 181 och velade också mellan M eller L på min Spectral 125.
Blev till slut en L och den känns toppen! Funkar säkert med M också men när det går snabbt nedför i bikepark så känns L rätt ?
Känns inte för stor på vanlig single track heller.
Bor du nära Borås får du gärna prova
Jag bor i Mölndal så jag kommer gärna förbi och ser på den om det passar någon gång den här veckan. Och gärna så snart som möjligt då jag vill beställa så snart som möjligt

Super tacksam för detta :)

Hej, ledsen om svaret redan finns bland de 194 tidigare sidorna men jag hittar det inte genom 'sök' så därav eventuell repetition. Jag upptäckte just att delen som är precis ovanför styrlagret - den delen som Canyon kallar 'trasition plate' på sin webb, är sprucken på min Ultimate CF SL. Jag hittar att det går att beställa på ett antal ställen, men med varierande leveranstid och jag har lite panik att få ihop cykeln. Finns det någonstans dit jag kan ta mig och köpa den asap eller i alla fall närmaste veckodag? Tack!

Hej, ledsen om svaret redan finns bland de 194 tidigare sidorna men jag hittar det inte genom 'sök' så därav eventuell repetition. Jag upptäckte just att delen som är precis ovanför styrlagret - den delen som Canyon kallar 'trasition plate' på sin webb, är sprucken på min Ultimate CF SL. Jag hittar att det går att beställa på ett antal ställen, men med varierande leveranstid och jag har lite panik att få ihop cykeln. Finns det någonstans dit jag kan ta mig och köpa den asap eller i alla fall närmaste veckodag? Tack!
Kan du bifoga en sprängskiss där man kan se delen och eventuella artikelnummer? Då kanske någon klurig jäkel kan lista ut om det finns något alternativ att stoppa dit.

Om du lirkar lite med lite känsla så funkar det med en sprucken om den fortfarande håller formen.
Har kört med sprucken runt skruven i 5+ år. Får man bara till det så är det ju stammen som låser glappminskningen.

Jag upptäckte just att delen som är precis ovanför styrlagret - den delen som Canyon kallar 'trasition plate' på sin webb, är sprucken på min Ultimate CF SL. Jag hittar att det går att beställa på ett antal ställen, men med varierande leveranstid och jag har lite panik att få ihop cykeln. Finns det någonstans dit jag kan ta mig och köpa den asap eller i alla fall närmaste veckodag? Tack!
Framgår inte exakt vad du är ute efter, då det finns flera olika varianter beroende på typ av cockpit/styrstam och önskad höjd. Men generellt så är nog svaret att nej det är sällsynt hos tredjepartstillverkare. Detta eftersom Canyon är en av få som använder 1-1/4" styrrör, och ofta även en konstruktion där styrlagret spänns underifrån.

Om det är denna variant du behöver (E408-16) så har jag en över. Jag kör nu en annan med lägre profil för att få ner styret ytterligare och eftersom styrröret är nedsågat kommer cockpiten aldrig kunna höjas igen hursomhelst.

IMG_1492.jpeg

Framgår inte exakt vad du är ute efter, då det finns flera olika varianter beroende på typ av cockpit/styrstam och önskad höjd. Men generellt så är nog svaret att nej det är sällsynt hos tredjepartstillverkare. Detta eftersom Canyon är en av få som använder 1-1/4" styrrör, och ofta även en konstruktion där styrlagret spänns underifrån.

Om det är denna variant du behöver (E408-16) så har jag en över. Jag kör nu en annan med lägre profil för att få ner styret ytterligare och eftersom styrröret är nedsågat kommer cockpiten aldrig kunna höjas igen hursomhelst.

Visa bilaga 652482
Hej - det där är förvillande likt min, förutom att min är sprucken då... Jag drar ett PM - Tack!

Hej och hå!
Köp ingen Canyon, Jens på kundtjänst är jävligt otrevlig och jag fick precis ett nytt datum på min utbytesram till maj 2024.
Cykeljävel gick sönder i juni i år.
Doodle_2023-10-10T07_33_40Z.jpeg

Vad hände? Pajat ännu en ram? Spräcktral?

Jens verkar ändå rätt trevlig i texten.
De skickade aldrig någon ram.
Det jag postat är en automatiskt meddelande.
Kundtjänst är något helt annat.

Skicka en annan ram gick inte.
Ta tillbaka cykeln gick om jag betalade frakten och köpte deras kartong samt packade cykeln för inspektion i Tyskland.
De skulle bara dra av 14.000 på summan jag betalade.

Hej och hå!
Köp ingen Canyon, Jens på kundtjänst är jävligt otrevlig och jag fick precis ett nytt datum på min utbytesram till maj 2024.
Cykeljävel gick sönder i juni i år.
Visa bilaga 659071
Kan bara hålla med. Ibland fruktansvärt otrevlig ton. Ofta är det i ärenden som tar lite längre tid nya inblandade som inte har en aning om vad som tidigare sagts eller överenskommits. De saknar ofta helt insikt i om hur deras egna cyklar är byggda eller vilka komponenter som satt på tidigare årsmodeller (blir problem då de ska bygga upp den nya ramen och inte tänkte på att det var dub-vevparti eller att de inte förstod att ett pressfit styrlager inte går att återmontera. De har givetvis inte dylika hemma utan måste beställa vilket fördröjer arbetet ytterligare flera veckor).

Det är synd att det ska vara så för cyklarna är fantastiska.

En allmän fråga/synpunkt på Canyons sadelstolpar. Frustrerande att de är så korta så att man tvingas upp i storlek på ram för att stolpen ska räcka till. Framförallt nu när de börjat mer med unika ramprofiler så att man inte kan köpa en "standard" 27.2 men som är längre. Senast nu den nya Grailen som ser ut att ha unik sadelstolpe. Köpte en Endurace AL för några år sedan som inte ens nådde max sadelhöjd enligt specen innan stolpens maxhöjd överskreds. Varför kan de inte bara leverera lite mer överlängd på stolparna. Extremt störigt vilket gör att de i princip tappat en kund.

En allmän fråga/synpunkt på Canyons sadelstolpar. Frustrerande att de är så korta så att man tvingas upp i storlek på ram för att stolpen ska räcka till. Framförallt nu när de börjat mer med unika ramprofiler så att man inte kan köpa en "standard" 27.2 men som är längre. Senast nu den nya Grailen som ser ut att ha unik sadelstolpe. Köpte en Endurace AL för några år sedan som inte ens nådde max sadelhöjd enligt specen innan stolpens maxhöjd överskreds. Varför kan de inte bara leverera lite mer överlängd på stolparna. Extremt störigt vilket gör att de i princip tappat en kund.
Gör en bilder och köp cykel efter det istället. Nästan helt garanterat kommer du att få rekommendationer som säger åt dig att antingen sänka stolpen eller köpa större ram.
har du en bild från sidan av din cykel?

Hej Canyonvänner,
Besökte en mkt otrevlig cykelhandlargubbe igår som bestämt hävdade att inga 35mm dubbdäck skulle gå på min Inflite (från 2016) och synnerligen inte med skärmar på. Köpte den precis begagnad för att kunna använda året runt så känns så himla trist om detta stämmer. Är det någon av er som har fått på både dubbdäck och skärmar på en inflite? I så fall hur breda däck och skärmar och från vilket märke/vilken sort?

Hej Canyonvänner,
Besökte en mkt otrevlig cykelhandlargubbe igår som bestämt hävdade att inga 35mm dubbdäck skulle gå på min Inflite (från 2016) och synnerligen inte med skärmar på. Köpte den precis begagnad för att kunna använda året runt så känns så himla trist om detta stämmer. Är det någon av er som har fått på både dubbdäck och skärmar på en inflite? I så fall hur breda däck och skärmar och från vilket märke/vilken sort?
Schwalbe 30mm dubbdäck tillsammans med någon av skärmlösningarna här https://happyride.se/forum/threads/staenkskaermar-till-canyon-inflite.2964415/ borde funka.

Jag väntar tills Canyon Endurace 7 AL är tillgänglig igen (November 23) men har det lite svårt med storleken av cykel. Jag är 180cm och det är på gränsen mellan S och M. Tyvärr känner jag ingen med en Canyon att provköra olika storlekar ☹️

Bike-fix har lagt upp på insta att de ska ha ett samarbete med Canyon gällande garantier och annat. Kan ju kanske vara ett lyft.

IMG_8251.jpeg

Jag väntar tills Canyon Endurace 7 AL är tillgänglig igen (November 23) men har det lite svårt med storleken av cykel. Jag är 180cm och det är på gränsen mellan S och M. Tyvärr känner jag ingen med en Canyon att provköra olika storlekar ☹️
Tyvärr så ändrar dom hela tiden det kan vara färg eller något annat jag tröttnade på dom men vissa har tur så datum skall man ta det lite med ro.Och inte ha för stora förhoppningar så jag köpte en annan fultysk från en annan tillverkare fick den levererad på 2 veckor.

Tillbaka
Topp