Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

IMG_1438.webp

Här har jag en gammal go fälg, men är den för fälgbroms? Kan det funka?

Hur viktigt är distansen som sitter innanför freehubbodyn?
Om kassetten sitter lös på freehubben kommer växlingsprestanda lida. Förvänta dig uppleva uteblivna och fantomväxlingar. Växlaren fixerar kedjan över viss position. Om kassetten har friheten att flytta sig under kedjan, kommer kedjan hamna på olika drev, eller mellan drev.

Om kassetten sitter lös på freehubben kommer växlingsprestanda lida. Förvänta dig uppleva uteblivna och fantomväxlingar. Växlaren fixerar kedjan över viss position. Om kassetten har friheten att flytta sig under kedjan, kommer kedjan hamna på olika drev, eller mellan drev.
Så bara den inte rör sig i sidled så spelar det ingen roll om den finns där? Jag menar inte kassettdistansen, utan distansen som sitter på den inre axeln mellan hjullager och freehublager.

Jag menar inte kassettdistansen, utan distansen som sitter på den inre axeln mellan hjullager och freehublager.

En bild på saken skulle hjälpa, som vanligt.

En distans i den plats du beskriver verkar vara baknavets del. Alla navdesigns har inte sådan. Om tillverkaren inte godkänner att den kan säkert tas bort utan att påverka navets operation, skulle jag inte räkna med att detta är tillåtet. Vem vet om det blir glapp, eller största drevet ska börja ta i ekrar, eller axelns ska spricka av överbelastningen.

Det låter som den distansen kan påverka frihjulets position på navaxeln. I vanligt fall kan man kompensera små skjutningar det med att justera växelkabel. Men hur många millimeter vi pratar om är svårt att säga.

Varför det hyfsat många modeller av landsvägs cykelshorts (ej bib-shorts) för kvinnor, men inte för män? För män finns nästan bara bib-shorts?

Förlåt svenskan...jag gör nytt försök
Varför finns det hyfsat många modeller av landsvägs cykelshorts (ej bib-shorts) för kvinnor, men inte för män? För män finns "nästan" bara shorts med hängslen.
Fast det gör det inte. Det finns hur många somhelst. Ofta säljs de som unisex men så länge du kan leva med att cykla runt i samma byxa som kanske ett fruntimmer så är det bara knata in på valfri störra sportafär och köpa ett par. Sök på "cykelbyxa spinning" i valfri sökmotor så kommer du nog rätt

Varför finns det hyfsat många modeller av landsvägs cykelshorts (ej bib-shorts) för kvinnor, men inte för män? För män finns "nästan" bara shorts med hängslen.
Exakt varför vet jag förstås inte, men att inte behöva ta av sig "allt" även på överkroppen vid pisspauser kan vara en bidragande orsak till att kvinnor föredrar cykelbyxor utan hängslen.

Hej på eng för att jag redan skrivit i annat forum - men sve går utmärkt.

Not sure if the right space for this Q but will have a go: I just killed left crank tiagra (threads shorn aluminium flour etc) from a croix d f (bsa).
Then got a good price on a used set of rotor ones (bb72 press fit).
What’s the go to bb / adapter / spacer combo for this to work? Happy to buy used if you have stuff in boxers etc.

Many thanks! Tack!

Jag funderar på 3-växlat frihjulsnav (Sturmey Archer CS-RK3) i kombination med 2x8 eller 9 (på touringcykel). Någon som har erfarenhet?

Jag funderar på 3-växlat frihjulsnav (Sturmey Archer CS-RK3) i kombination med 2x8 eller 9 (på touringcykel). Någon som har erfarenhet?
gjorde så på mina brukscyklar på 80-talet. de rullar och fungerar fortfarande bra, men används inte så flitigt idag.

orsaken till upplägget varierade, men det började med en småhjulig moulton som i princip krävde planetväxel för att få till önskad toppfart. alltså om man inte gick upp till 85t på framklingan. med 36 procent extra i navet klarade jag mig med 63t:)

var såpass nöjd att upplägget kom att användas även på en tandemcykel, och en mixte damcykel från femtiotalet, båda olämpliga för framväxel.

nackdelar: en navväxel är visserligen mestadels underhållsfri, men vid problem krångligare att serva, och tål inte samma grad av misshandel vid belastad växling. och den har en viss inbyggd friktion, dock med treväxlat är den begränsad, närmast noll på tvåan, och allmänt inte i närhet av bromsklossarna multiväxlade nav. arrangemanget anses eljest.

fördelar: stort växelomfång utan framväxel. och möjlighet till tajtare växlar på kassetten med bibehållet omfång. snabba rejäla nedväxlingar när man med lastad cykel möter en backe. och snabb nedväxling vid stopp, t ex vid rödljus. tjuvmarknaden förstår sig inte på arrangemanget och cykeln lämnas i fred. möjlighet till högre toppfart på småhjuliga cyklar har redan nämnts. växlar kvar att spela med om vajer går av på tur. arrangemanget anses exotiskt.

när det är sagt skulle jag idag på en touringcykel för lastad framfart välja 2x med mtb vevparti 28/44 och med en robust och billig 9x 12-36-kassett. går det inte med 2x fram skulle jag montera en schlumpf 2x speed drive.

inget skulle få mig att köpa en med 622-hjul, utan för mig självklart välja stöldfria 559 med lättrullande däck kring 50 mm. så man får ner tyngdpunkten på lasten och utan problem kan välja den där grusvägen eller till och med stigen.

som en bonus får cykeln plats i normala hotellhissar.

OK, men kan du förklara "Då har man nästan alla nackdelarna av båda och nästan ingen av de fördelar."?

Fördelen av utanpåliggande växel låg förlust i friktion, relativt låg vikt och enkelt (men mer frekvent) underhål. Fördelen av växelnav är att nästan allt är inkapslad, så mindre underhåll, och att kan man växla när man står still, om det är viktigt.

När man kombinerar båda har man summan av vikt av båda. Man har båda frekvent och jobbigt underhåll. Man har summan av friktionsförlust av båda, förutom när man kör navet i 1:1 växel. Man har för många reglage på styret. Och man har kostnader av båda.

Enda fördelar jag ser är större växelomfång och att man kan växla både när man trampar och vid stillastående.

Jag skulle alltid välja en av både. I mitt fall är det alltid utanpåliggande växlar förutom på vinterpendlaren.

gjorde så på mina brukscyklar på 80-talet. de rullar och fungerar fortfarande bra, men används inte så flitigt idag.

orsaken till upplägget varierade, men det började med en småhjulig moulton som i princip krävde planetväxel för att få till önskad toppfart. alltså om man inte gick upp till 85t på framklingan. med 36 procent extra i navet klarade jag mig med 63t:)

var såpass nöjd att upplägget kom att användas även på en tandemcykel, och en mixte damcykel från femtiotalet, båda olämpliga för framväxel.

nackdelar: en navväxel är visserligen mestadels underhållsfri, men vid problem krångligare att serva, och tål inte samma grad av misshandel vid belastad växling. och den har en viss inbyggd friktion, dock med treväxlat är den begränsad, närmast noll på tvåan, och allmänt inte i närhet av bromsklossarna multiväxlade nav. arrangemanget anses eljest.

fördelar: stort växelomfång utan framväxel. och möjlighet till tajtare växlar på kassetten med bibehållet omfång. snabba rejäla nedväxlingar när man med lastad cykel möter en backe. och snabb nedväxling vid stopp, t ex vid rödljus. tjuvmarknaden förstår sig inte på arrangemanget och cykeln lämnas i fred. möjlighet till högre toppfart på småhjuliga cyklar har redan nämnts. växlar kvar att spela med om vajer går av på tur. arrangemanget anses exotiskt.

när det är sagt skulle jag idag på en touringcykel för lastad framfart välja 2x med mtb vevparti 28/44 och med en robust och billig 9x 12-36-kassett. går det inte med 2x fram skulle jag montera en schlumpf 2x speed drive.

inget skulle få mig att köpa en med 622-hjul, utan för mig självklart välja stöldfria 559 med lättrullande däck kring 50 mm. så man får ner tyngdpunkten på lasten och utan problem kan välja den där grusvägen eller till och med stigen.

som en bonus får cykeln plats i normala hotellhissar.
Tackar. Min tanke är alltså att kombinera 2x mtb vevparti och 9x kassett med 3-växlat nav (med frihjul). Använda 2an på navväxeln som "standard", med "thumbshifter" på sadelstolpen (SA SLS30) och möjlighet för 2 extra navväxlar vid behov. Det borde fungera?

Detta är inte något omöjligt, men inte något vanligt heller.

Påminner mig än en gång till att Sheldon Browns O.T.B.-cykel hade 63 växlar: https://www.sheldonbrown.com/org/otb.html

The O.T.B. currently sports a Sturmey-Archer AW 3-speed hub, with 7 sprockets, driven by 3 chainwheels: 3 x 7 x 3 = 63. When people hear that I have built a 63-speed bicycle, the first question they ask is "do you really need all those gears?"
The answer, of course, is "no."

Tackar. Min tanke är alltså att kombinera 2x mtb vevparti och 9x kassett med 3-växlat nav (med frihjul). Använda 2an på navväxeln som "standard", med "thumbshifter" på sadelstolpen (SA SLS30) och möjlighet för 2 extra navväxlar vid behov. Det borde fungera?
funkar gör det, men både navväxel och 2x framväxel är verkligen tårta på tårta. när du cyklar i varierad terräng är det viktigt att intuitivt veta vilka växlar som egentligen är inkopplade, och du kommer inte ha en susning med tre olika system igång samtidigt.

det är fullt tillräckligt hålla reda på två system, en orsak till att 1x slagit trots dess nackdelar gällande omfång, frånvaro av tajta effektiva växlar i fart, taskig kedjelinje och inte minst slitage och kostnader. sen tala inte om all pumpning varje gång man stannar. trots allt detta föredrar publikum 1x.

trots detta skulle jag inte på en landsvägs- eller touringcykel avstå från antingen framväxel eller ett alternativt arrangemang med navväxel. men för tusan helvete inte både och.

ett bra alternativ för dig är en gammeldags drivlina med 9x vid bakhjulet och en 3x framväxel. billigt, mekaniskt stabilt, lättmekat, reservdelar överallt, bra redundans. jätteomfång, men ändå med tajta växlar när det går snabbare.

Fördelen av utanpåliggande växel låg förlust i friktion, relativt låg vikt och enkelt (men mer frekvent) underhål. Fördelen av växelnav är att nästan allt är inkapslad, så mindre underhåll, och att kan man växla när man står still, om det är viktigt.

När man kombinerar båda har man summan av vikt av båda. Man har båda frekvent och jobbigt underhåll. Man har summan av friktionsförlust av båda, förutom när man kör navet i 1:1 växel. Man har för många reglage på styret. Och man har kostnader av båda.

Enda fördelar jag ser är större växelomfång och att man kan växla både när man trampar och vid stillastående.

Jag skulle alltid välja en av både. I mitt fall är det alltid utanpåliggande växlar förutom på vinterpendlaren.
Tackar. Har hittat reglage för navväxeln som kan sitta på sadelstolpen, och tanken var att använda navväxeln i 2an som "standard". Men möjligt jag är helt ute och cyklar! 😃

Tjena!

Jag skall flytta över lite delar till en ny ram, däribland en Tiagra växel-grupp. Dock så har befintlig framväxel klämma för dia. ca. 31mm på sadelröret, medan den nya ramen har dia. 34,9mm på sadelröret. Framväxeln är dessutom en lite äldre variant med integrerad klämma. De nya verkar det gå att byta klämma på.

Jag behöver därför ny framväxel som lirar med reglaget som är ett ST-4700 för tvådelat. Efter att ha ögnat igenom Shimanos kompatibilitetsdiagram ser det dock ut som att detta reglage endast är kompatibelt med samma framväxel jag har, dvs. FD-4700...

Så frågan jag inte vågar ställa är: Kan vara så att jag bara har en kompatibel framväxel att välja på? Funkar det inte med en exempelvis 105:a med mitt reglage? Eller en nyare Tiagra?

1741798171517.webp

Tjena!

Jag skall flytta över lite delar till en ny ram, däribland en Tiagra växel-grupp. Dock så har befintlig framväxel klämma för dia. ca. 31mm på sadelröret, medan den nya ramen har dia. 34,9mm på sadelröret. Framväxeln är dessutom en lite äldre variant med integrerad klämma. De nya verkar det gå att byta klämma på.

Jag behöver därför ny framväxel som lirar med reglaget som är ett ST-4700 för tvådelat. Efter att ha ögnat igenom Shimanos kompatibilitetsdiagram ser det dock ut som att detta reglage endast är kompatibelt med samma framväxel jag har, dvs. FD-4700...

Så frågan jag inte vågar ställa är: Kan vara så att jag bara har en kompatibel framväxel att välja på? Funkar det inte med en exempelvis 105:a med mitt reglage? Eller en nyare Tiagra?

Visa bilaga 756484
4700 drar annan mängd vajer, så tyvärr är det nog så. Se https://bike.bikegremlin.com/1297/bicycle-front-derailleur-compatibility/

Nej, det är inte så farligt så jag slog till på sådan. Det tråkiga är att jag är låst till Tiagra till dess jag byter växelgruppen. Normalt sett brukar jag smyga in "bättre" komponenter över tid, men det går ju inte nu. :)
Söker man lite på nätet så verkar framväxlar gå att byta mellan 10- och 11-delat utan problem.

Tiagra 4700 fungerar också med 11-delade bakväxlar som 105 eller GRX 800. Jag körde tidigare GRX 812 bakväxel tillsammans med Tiagra 4700 reglage för att kunna använda en 11-42T kassett i 1x10-setup.

Men någon större skillnad märker man inte mellan serierna tycker jag... Det är väl lite känslan i reglage som skiljer men funktionen hänger mer på att grejerna är fräscha och väl servade.

Söker man lite på nätet så verkar framväxlar gå att byta mellan 10- och 11-delat utan problem.

Tiagra 4700 fungerar också med 11-delade bakväxlar som 105 eller GRX 800. Jag körde tidigare GRX 812 bakväxel tillsammans med Tiagra 4700 reglage för att kunna använda en 11-42T kassett i 1x10-setup.

Men någon större skillnad märker man inte mellan serierna tycker jag... Det är väl lite känslan i reglage som skiljer men funktionen hänger mer på att grejerna är fräscha och väl servade.
Ja, vajerdrag på en framväxel är ju inte lika kritiskt som på en bakväxel. Är ändlägena rätt inställda ska den ju liksom bara initiera växlingen, dvs rycka iväg kedjan, sedan sköter det sig nästan själv. Tror jag kört nån äldre 105 framväxel med ett modernare 105-system som inte alls skulle funka enl kompatibilitetstabellerna, men det gick hur bra dom helst.

Tiagra 4700 har samma actuation ratio som samma generations 11-delade, som 105 och GRX, så de fungerar felfritt tillsammans. Funkar tvärt om också, 4700 RD med 105 11x reglage, såklart med 11-delad kassett då.

Edit: Det är det som gör att 4700 inte är kompatibelt med någon annan Shimano 10-delad grupp.

Kommer en elcykelspecifik broms Magura MT4e funka på en icke-elektrifierad cykel om jag struntar i att koppla den där fåniga vajern, eller till och med byter ut fingerspaken till en vanlig utan el?

Jag hittar en uppsättning MT4e billigare än en MT4 som jag tänker ersätta den med.

1741968774550.webp

Kommer en elcykelspecifik broms Magura MT4e funka på en icke-elektrifierad cykel om jag struntar i att koppla den där fåniga vajern, eller till och med byter ut fingerspaken till en vanlig utan el?

Jag hittar en uppsättning MT4e billigare än en MT4 som jag tänker ersätta den med.

Visa bilaga 756868

Det enda sladden gör är ju att skicka en signal till motorn att du bromsar så motorn drar av. Det påverkar ju inte bromsen så det kommer ju funka utan problem.

Visa bilaga 756868
Det är som ovan skriver exakt samma plus en givare. Klipp sladden eller ryck loss givaren bara om du vill slippa den.

Det enda sladden gör är ju att skicka en signal till motorn att du bromsar så motorn drar av. Det påverkar ju inte bromsen så det kommer ju funka utan problem.
Det är som ovan skriver exakt samma plus en givare. Klipp sladden eller ryck loss givaren bara om du vill slippa den.
Tack för snabba svar! Jag har just fått en galen idé att koppla den där sladden till en liten krets som lyser upp bakbromslampa; alltså slår lampa på när man bromsar! Komplexitet ahoj!

Men allt detta kommer att behöva att vänta, jag har fått andra galna projekt på gång.

Tillbaka
Topp