Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Här finns Shimano XT M8000 3x11 framväxel i lager

Men växelreglaget skall tydligen funka till både 2x och 3x
Ja, och starbike. Där ser man.
Tror det blir för mycket jobb. Jag är ingen hejare på att justera och montera framväxel.
Lite kul vore det. Förstår inte de olika versionerna. Jag ska väl ha top pull vad jag minns.
Ok, ser nu att det står max 40T i länken. Misstänkte det..
Förstår inte varför man gick ner till 40.

Jag vet inte. En normal färingsötur passerar ju massor av kyrkor?

Annars, enda gången jag fått slut på vatten och fick dricka sjövatten på en ekerötur var när jag åkte till adelsö.

Om du nu ska hålla dig till färingsö, där det finns cafeer och butiker typ varannan kilometer så är ju risken att dricka direkt ur mälaren nästan noll.
körde du ekerövägen då (den är ju så himla läskig)?

En gång, 20 mil in på en 60-milare upptäckte jag att typ hela slitbanan var borta och att den tråddelen syntes på framdäcket. Jag blev jättenervös, speciellt inför den grusdelen mellan ödeshög och mjölby som fanns för ett tag sen. Det gick jättebra! Fick ingen punka alls så nu har jag lärt mig att inte oroa mig så mycket för däckslitage.

Om du har ett däck du gillar så ska du köra på det tills allt gummi är borta säger jag
herregud, är det nått lopp då eller? och körde du slanglöst? jag vart väl osäker för att jag satte in mina sista tpu slangar och tog till sist på ett par oanvända gatorskins som jag hittade, blir väl lite två steg fram tre steg tillbaks, men bättre än top contact winter..

herregud, är det nått lopp då eller? och körde du slanglöst? jag vart väl osäker för att jag satte in mina sista tpu slangar och tog till sist på ett par oanvända gatorskins som jag hittade, blir väl lite två steg fram tre steg tillbaks, men bättre än top contact winter..
Randonne på däck med slang var det. Men min poäng är annars att däck brukar gå bra att cykla på tills slitbanan är helt borta och sen ganska långt efter det. Byt annars bara däck du inte gillar

Hur mycket sänks värdet av att kapa gaffelröret? Det är en kolfibergaffel och jag vill slamma styret (inväntar bikefit och bekräftande svar där först). Men kanske vill sälja cykeln i framtiden också ju. Dock har jag läst att det är farligt att köra med skorsten eftersom gaffelröret får nån slags belastning som till slut kan knäcka den?

Hur mycket sänks värdet av att kapa gaffelröret? Det är en kolfibergaffel och jag vill slamma styret (inväntar bikefit och bekräftande svar där först). Men kanske vill sälja cykeln i framtiden också ju. Dock har jag läst att det är farligt att köra med skorsten eftersom gaffelröret får nån slags belastning som till slut kan knäcka den?
Det där med belastningen låter ytterst märkligt.

Det där med belastningen låter ytterst märkligt.
IMG_3507.webp

Det var något jag såg när jag kikade på Orbeas manualer. Har inte hört om det innan och har ingen Orbea själv, men däremot en kolfibergaffel.

Hur mycket sänks värdet av att kapa gaffelröret? Det är en kolfibergaffel och jag vill slamma styret (inväntar bikefit och bekräftande svar där först).
Oavsett om du kapar styrröret eller ej bör du ha en liten (1-2mm) distans ovanpå styrstammsklämman
Den behövs för att få toppen av styrtappsklämman på samma höjd som toppen av expanderpluggen inuti styrröret.
comp-plug_1.jpg

Från: https://www.parktool.com/blog/repai...expansion-plug-installation#article-section-6
Men kanske vill sälja cykeln i framtiden också ju. Dock har jag läst att det är farligt att köra med skorsten eftersom gaffelröret får nån slags belastning som till slut kan knäcka den?
Om du har många distanser ovanpå styrstammen kan du även behöva byta till en längre expander för att styrstammsklämman inte skall klämma runt ett tomt styrrör (REDIGERAT: som på bilden du har postat i #30.070)
Kolla även det här inlägget (+ resten av tråden)

Visa bilaga 827380

Det var något jag såg när jag kikade på Orbeas manualer. Har inte hört om det innan och har ingen Orbea själv, men däremot en kolfibergaffel.
Det handlar om att expandern inte har mothåll från stammen utan jobbar med bara gaffelröret som motstånd. Så det beror nog på hur lång skruv du har i expandern och därmed hur långt ner den hamnar.

Edit:flera var snabbare.

gaffeln eller cykeln? På hoj ifrågasätter man nog inte höjden på styrrör men köper man en gaffel lös så är man bra förrvirrad om man inte gör det.

Även jag drar mig väl för att köra med 30mm torn bara för att eventuellt kunna sälja gaffeln - men däremot vill jag kunna flytta gaffeln mellan cyklar så lite extra vill jag ha.

gaffeln eller cykeln? På hoj ifrågasätter man nog inte höjden på styrrör men köper man en gaffel lös så är man bra förrvirrad om man inte gör det.

Även jag drar mig väl för att köra med 30mm torn bara för att eventuellt kunna sälja gaffeln - men däremot vill jag kunna flytta gaffeln mellan cyklar så lite extra vill jag ha.
Hela cykeln säljs komplett i det här fallet. Det är inte aktuellt än men tänker lite i framtiden innan jag gör något som är permanent så att säga. Kanske är lika bra att jag ändå skiter i andrahandsvärdet och njuter av cykeln i min ägo utan att tänka på vad eventuella köpare efter mig skulle tycka. Det är ju ändå min cykel och morgondagen är aldrig lovad. Stör mig estetiskt på skorsten ändå.

Tack för inspel iallafall!

Visa bilaga 827380

Aha. det där med expander för kolfiber-gaffel hade jag inte koll på. Ja det vill man undvika, men frågan är var gränsen går. Det beror ju lite på hur lång själva expandern är med.

Aha. det där med expander för kolfiber-gaffel hade jag inte koll på. Ja det vill man undvika, men frågan är var gränsen går. Det beror ju lite på hur lång själva expandern är med.
Det var ju mycket lättare förr kan jag säga! Allt är så skört och komplicerat nu. Vågar knappt röra min racer själv, även om jag hade haft rätt verktyg vill man ju även ha erfarenheten också så man undviker såna här missar tex.

Tror inte det sänker framtida försäljningsvärde nämnvärt. Nästa ägare kan ju (inom de marginaler vi rimligen tänker oss) lätt byta styrstam till en som får styret dit hen vill, så det är ett litet problem för denne i praktiken.

Tappade plötsligt allt bromstryck i fram. Efter lite letande ser det ut som om oljan läcker ut här. (se bild.)
Mitt trqckrecord med Shimanobromsar är helt fläckfritt. Aldrig strulat. Är det bara att köpa ny slang (och belägg) eller vad gör man?

Bilagor

• 20260428_191253.webp
    20260428_191253.webp
    343.1 KB · Besök: 24
Åker till Spanien imorgon och kommer att hyra lvg-cykel. Jag kommer att cykla ensam. Hur gör ni andra som cyklar själva om ni tex måste in någonstans och låna toaletten. Har ni lås till cykeln med er då? Känns ju jäkligt vanskligt att bara lämna den olåst utanför. Jag äger inget lås som är så pass smidigt att jag kan ha det i fickan.

Satte en Selle Italia SLR Boost X Superflow TI 316 (phew..) på räsern och det verkar som att mina skinkor mm äntligen har hittat hem.
Nu överväger jag att flytta den till grushojen och skämma bort räsern med den hundra gram lättare kolfiberditon som finns på Lordgun för 1800. Vet någon om SI även ändrar mängd eller typ på padding mellan viktklasserna inom samma modellserie?
Bästa sadelmodellen också för mig! Fucking love it mate.

Åker till Spanien imorgon och kommer att hyra lvg-cykel. Jag kommer att cykla ensam. Hur gör ni andra som cyklar själva om ni tex måste in någonstans och låna toaletten. Har ni lås till cykeln med er då? Känns ju jäkligt vanskligt att bara lämna den olåst utanför. Jag äger inget lås som är så pass smidigt att jag kan ha det i fickan.
Finns ju jättemånga cyklister att cykla med där! Haka på någon grupp, lär känna folk osv. Men annars ta med in på toaletten eller gör behoven i naturen.

Beror på var du är. En by uppe i berget skulle jag inte vara så orolig, en bar i Benidorm, då skulle jag inte lämna själv.

Abus’ lilla vajerlås kanske sätter p för några tillfällen som annars gjort tjuven? Får plats i tröjfickan.

Edit: såg tidsmomentet först nu.

Beror nog på var du cyklar. Där jag brukar cykla i Spanien är det bara byar med något cafe eller två så att lämna hojen ett par minuter eller tre utanför medan jag beställer öl och bocadillo känns tryggt. Dock "låser" jag i regel med hjälmremmen runt sadelstag och bakhjul, det tar åtminstone några sekunder innan boven klurar ut säkerhetsarrangemanget 🙂
20260224_151215.webp
Men här bara ställde jag den bara ifrån mig.
Folk är som folk är mest, hederliga och vänliga.

Beror nog på var du cyklar. Där jag brukar cykla i Spanien är det bara byar med något cafe eller två så att lämna hojen ett par minuter eller tre utanför medan jag beställer öl och bocadillo känns tryggt. Dock "låser" jag i regel med hjälmremmen runt sadelstag och bakhjul, det tar åtminstone några sekunder innan boven klurar ut säkerhetsarrangemanget 🙂
Visa bilaga 827670
Men här bara ställde jag den bara ifrån mig.
Folk är som folk är mest, hederliga och vänliga.
Smart drag med hjälmremmen! Det kanske kan se ut som att den är låst, iallafall en stund.

Tänkte köra lite DH med grabben i sommar och kollar på ett överkroppsskydd som även inkluderar ryggradsskydd.
Hittade detta Oneal-skydd begagnat och var tyvärr ingen bild på baksidan. Men vad tror ni, tar detta skydd även ryggraden?

Tycker överlag att många skydd inte går tillräckligt långt ner på ryggen.
IMG_0361.webp

Senast ändrad:
Tänkte köra lite DH med grabben i sommar och kollar på ett överkroppsskydd som även inkluderar ryggradsskydd.
Hittade detta Oneal-skydd begagnat och var tyvärr ingen bild på baksidan. Men vad tror ni, tar detta skydd även ryggraden?

Tycker överlag att många skydd inte går tillräckligt långt ner på ryggen.
Visa bilaga 827708
Jättedrygt svar av mig, men googla på modellen? Om det inte står modell så fråga säljaren vilken modell det är och om det skyddar även rygg.

fel tråd för att be nån googla? Googla själv

Det verkar appenbart att det inte täcker ryggen som ett ryggskydd
och
  • Attention: This is not a personal protective equipment according to the 89/686/EWG guidance

sen kanske det ändå är bra. Vi kör samma ryggskydd som för skidåkning och utan bröstskydd,. Vilket som är bäst beror kanske på hur man ramlar

1777447418785.webp

fel tråd för att be nån googla? Googla själv

Det verkar appenbart att det inte täcker ryggen som ett ryggskydd
och

sen kanske det ändå är bra. Vi kör samma ryggskydd som för skidåkning och utan bröstskydd,. Vilket som är bäst beror kanske på hur man ramlar

Visa bilaga 827724
Jag googlade först men hittade inte rätt modell direkt så gav upp och bad inläggsskaparen att googla istället. 😉

Tack, då blir det nog att leta vidare efter ett skydd som täcker mer av ryggen. För jag misstänker att ett löst ryggskydd äv svårt att kombinera med ett sådant skydd.

Tog isär bakhjulet för att göra rent/smörja hjullager. Nu får jag inte i hylsan för att låsa fast kassetten.
Vad kan jag gjort för fel?

Bilagor

• 17776167993104556550995930793390.webp
    17776167993104556550995930793390.webp
    460.8 KB · Besök: 23
  • 17776168536393149094498708084206.webp
    17776168536393149094498708084206.webp
    399.3 KB · Besök: 24
  • 17776169006114014114717294766565.webp
    17776169006114014114717294766565.webp
    373.7 KB · Besök: 24
Det sitter nåt i vägen så den inte kommer ner eller vad?
Oavsett kanske det blir svårt att lösa på bild.
Jag köpte ett som var fel ihopsatt så jag tog i sär framjulet och satte brickor etc likadant bak, men det behöver ju inte funka.

På lämpligt sätt för atr passa gummilock?

Det var packningar/annat som satt fel på mitt så kolla om det är samma fram.

Om det inte är ett kännt nav som man kan hitta skiss på

Ja, det var ju såklart ett långskott att någon skulle kunna hjälpa utifrån bilder.

Jag kan liksom inte se att jag skulle kunna göra något annorlunda. Möjligen vända på navet, men det känns verkligen fel...

Tack iaf för visat intresse. Får leta rätt på en LBS som kan assistera 🙂

Ja, det var ju såklart ett långskott att någon skulle kunna hjälpa utifrån bilder.

Jag kan liksom inte se att jag skulle kunna göra något annorlunda. Möjligen vända på navet, men det känns verkligen fel...

Tack iaf för visat intresse. Får leta rätt på en LBS som kan assistera 🙂

Roterar frihjulet fritt? Då skulle jag säga att distansen borde flyttas bakom de två muttrar.

Roterar frihjulet fritt? Då skulle jag säga att distansen borde flyttas bakom de två muttrar.
Jag vet inte riktigt vilken distans du syftar på. Tar jag loss navet är det bara tre delar: långa gängade stången, konan och låsmuttern.
Sitter en liten gummiring ytterst i frihjulet, men jag har testat att vända på den utan framgång.

Edit: använder säkert fel ord för att beskriva saker, men det kommer säkert någon och rättar 😉

Tillbaka
Topp